Remarketing – en ny guldgruva eller skadligt för e-handeln?

9 98

Remarketing, eller kunduppföljning för besökare som avbrutit ett köp på en e-handelssajt, börjar bli allt mer populärt och det är inte ovanligt att det dimper ner ett mail med en förfrågan om man vill prova igen med en liten rabatt. Frågan är bara om det är en farlig trend som kan skada mer än den hjälper?

Remarketing är ett intressant fenomen då det ligger på gränsen mellan positiv uppmärksamhet och negativt spam, men då det är väldigt effektivt (precis som spam var i tidernas begynnelse)) så kommer det att öka de närmaste åren. Jag tror att så länge det inte blir störande, tex om det dimper ner mail för varje butik jag besöker online, så kommer vi att acceptera den typen av kontakt, iallafall till en början.

Det som jag däremot ser som en trend som kan bli problematiskt i längden så är det att det är väldigt vanligt att erbjuda en bonus eller incentament för att komma tillbaka och genomföra köpet. Det kan i längden leda till samma problematik som med kupongflödandet som skedde i början på E-handelns guldålder. Det kan med andra ord bli en trend där många avbryter sina köp medvetet för att få en bonus eller nedsatt pris på samma sätt som e-handlare såg köp avbrytas när besökaren kom till sidan där man kan fylla i en kupongkod tidigare.

Jag är säker på att i takt med att remarketing blir mer populärt så kommer det att dyka upp webbplatser som listar vilka sidor som erbjuder de bästa bonusarna och kupongjägarna kommer att övergå till bonusjägare. Till skillnad från kupongerna som vi kan designmässigt tona ner så blir det svårare att designa bort retmarketing, även om man visserligen kan skriva ut på sidan att remarketing inte ger några bonusar på sidan lite fult. Det betyder att remarketing blir svårare att hantera i framtiden om vi uppmuntrar ett negativt beteende genom att vänja besökare med att ett avbrutet köp troligen medför någon form av bonus.

Risken att få spam från e-handel har alltid varit ett problem. Vi vet att många drar sig för att registrera sig till exempel just för att man är orolig för att få spam och frågan är om remarketing kan ta den rädslan ännu längre så att en besökare till och med drar sig för att fylla i någonting alls? Kommer det kanske att ge upphov till större genomslagskraft till att lägga in möjlighet för besökaren att välja om man vill avstå från kontakt i formuläret eller kommer det kanske till och med ge upphov till lagstiftning mot remarketing?

Vi ser ju att EU är livrädda för cookies och jag ser det som ett ganska naturligt steg att insamling av uppgifter i syfte att kontakta någon utan dess uttryckliga godkännande är ett betydligt större intrång i en integritet än att en cookie sparas på min dator. Jag hoppas att det inte blir så, men då gäller det att vi jobbar försiktigt med remarketing och att vi tekniskt och designmässigt är tydliga med vad remarketing är och hur det används.

Det ska bli intressant att se hur framtidens konverteringar kommer att påverkas av remarketing och frågan är om det finns en risk att remarketing i förlängningen kan vara skadligt för e-handeln, både i form av bonusjakt som minskar konverteringen och i form av en ökad känsla av att bli spammad…

Vad tycker du? Tycker du remarketing är bra eller dåligt?

Leave A Reply

Your email address will not be published.

9 Comments
  1. Björn Allvin says

    Tror det kan vara bra att kräva nått tillbaka för att ge bonusen. Tex en kort enkät för att få ur kunden varför han inte fullföljt sitt köp. Eller att erbjuda en lite större bonus om man registrerar sig. Då ökar nyttan för e-handlaren samt att man minskar risken för att kunder avbryter med flit för att han ev kan få lite bonus senare.

    1. Jimi Wikman says

      Det är ett alternativ, men då ökar tröskeln och det blir en betydligt mindre andel besökare som återupptar köpet. Det i sig motverkar syftet med remarketing lite grand?

      Det kommer att bli en svår balansgång att lägga sig någonstans när det inte är för enkelt att få bonusen för att inte uppmuntra att avbryta bara för att få bonus och samtidigt inte göra för krångligt för att motverka att folk återupptar ett köp…

  2. Jimi Wikman says

    Undrar vad @ArnepaPosten, @BrightstepCEO och @klarnafredrik tänker om remarketing…

  3. Fredrik Lennström says

    Jag håller med att ehandlare bör överväga faran med att göra kampanjande på olika sätt till en del av den normala driften. Nelly kallade det för doping härom veckan.
    Jag har sett flera exempel på uteblivna order eftersom ingen av rabattkoderna som fanns på rabattsajterna fungerade (de var engångskoder). Remarketing är bra, men jag tror inte man behöver koppla ihop det med en bonus.

    1. Jimi Wikman says

      Jag håller absolut med. Remarketing idag och ett par år framåt kommer att vara väldigt effektivt, men då gäller det att arbeta smart med det.

      Vad tror du om risken att EU kan tänkas lagstifta mot remarketing på samma grunder som man lagstiftade mot cookies?

  4. Arnepåposten says

    Tycker absolut man ska jobba med remarketing men nödvändigtvis inte krydda med bonusar. Tycker att detta hitills är ett icke problem i Sverige. Tycker flera utländska företag jobbar smart med detta.

    1. Jimi Wikman says

      Har du några exempel Arne? Idag så är remarketing fortfarande ganska begränsat och nytt i Sverige och jag tror inte det blir ett problem än på ett par år iallafall såvida svenska enhandlare inte går i just bonusfällan eller att EU börjar tycka att det behöver lagstadgas…

  5. Nolingo says

    Visst finns det en risk att en liten klick rabattjägare missbrukar systemet men så länge man kan sälja mer till den stora massan besökare så överväger nog fördelarna nackdelarna. Och kom ihåg att vi är här för att sälja, inte för att vara trevliga.

    1. Jimi Wikman says

      Problemet är att rabattjagandet krävde engagemang, medan det enda jag behöver göra om det blir många som lämnar rabatt med remarketing är att inte göra någonting alls. Det gör att det blir betydligt enklare och därmed mer missbrukat. Jag struntar i att beställa idag och får jag ingen bonus beställer jag imorgon är en farlig tankesnurra som lätt kan uppstå…

      Jag är inte heller säker på att du kommer att sälja mer utan riskerar snarare att fastna i ett rabatttvång liknande det som Ellos bland andra har där rabattkuponger inte är en bonus utan nästan default för kunderna. På så sätt måste du höja priserna för att täcka dina rabatter vilket är lite fel anser jag.

      Sedan har vi hela soppan med att ju fler som använder remarketing och ju mer allmänt utnyttjat det blir desto större är risken att någon nitisk EU ledamot tycker det är jobbigt att e-handlare får kontakta mig utan min tillåtelse och så kommer det en lag som förbjuder sånt (och säkert insamlande av statistik i allmänhet också bara för att…).