Atlassians stora problem – 3 separata produktlinjer

0 95

Cloud, Server och Data Center. Tre distinkt olika produktlinjer. Detta är för mig Atlassians stora problem idag. Inte nog med att det komplicerar för kunderna, det skapar en hel del oreda för utvecklarna också.

När du ser alla häftiga och underbara nya funktioner för till exempel Jira, ja då är det nästan alltid Jira Cloud som du ser. Server varianten ligger alltid rejält efter och DC lite efter Server.

Om vi kikar vidare på Jira så har Jira server inte ens fått den nya layouten som Jira cloud har haft ganska länge nu. En liten refresh kom i höstas, men den stora design ändringen får vi nog vänta på till efter Jira 8. Då är vi över ett år bakom Cloud, förmodligen närmar två år till och med.

Om du jobbar på ett någorlunda stort företag så har du förmodligen server eller datacenter varianten av Atlassians produkter. När då Atlassian släpper nya funktioner för Cloud så kommer det alltid en hel del förfrågningar på när de funktionerna kommer till din produkt. Av den enkla anledningen att för den stora massan så är exempelvis Jira en produkt och inte tre.

Bortsett från den lilla frustrationen att alltid ligga steget efter och att användarna inte förstår varför de inte får sina funktioner nu utan måste vänta år på att få dem så har vi plugins också.

Återigen så förstår inte användarna skillnaden mellan de olika varianterna på Atlassians produkter. Ingenting är så frustrerande som att diskutera ett plugin eller kanske till och med ta fram budget för att köpa in det, bara för att upptäcka att det bara finns till en annan variant än den du har.

För de som bygger plugins så blir det också en hel del extra jobb att bygga för flera versioner. Inte nog med att du måste hålla koll när du bygger pluginet, du måste också hålla koll på minst 2 versioner i varje release. Det är en av anledningarna till att många plugins bara finns till en av versionerna.

För Atlassian själva så blir det en del extra arbete i supporten där man måste be kunderna specificera inte bara produkt, utan vilken variant av produkten. Dokumentationen ska göras i tre varianter och alla defekter och förslag på förbättringar måste hanteras i tre parallella varianter.

Jag förstår varför man vill hålla olika versioner, men för slutanvändarna är det ingen bra upplevelse. För utvecklarna är det krångligt och fler än en administratör har lyckats köpa fel licens och blivit lite småsura på sig själva.

Jag skulle gärna se att Atlassian fokuserar på en version för att minska slöseriet av utvecklings tid i tre paralella versioner av samma produkter OCH för att minska förvirringen hos deras kunder.

Det lär inte hända den närmaste tiden, men vill man utmana giganter som ServiceNow så måste man kunna få ut nya produkter och funktioner snabbt. Det blir mycket svårare med tre parallella produktlinjer…

Leave A Reply

Your email address will not be published.