Träning och lite ändrat mindset redan innan nyår

1 13

Träning har varit mer än lovligt trögt de senaste 3 åren. Med ganska långa avstånd till gymmen och för att jag är ganska kräsen så har alla försök misslyckats. Det är dags för en förändring av mindset och lite spännande experiment!

När jag flyttade till Stockholm så blev jag otroligt irriterad på att alla gick långsamt och var i vägen när jag skulle gå någonstans. Jag kunde antingen fortsätta att vara irriterad och stressad, eller så kunde jag ändra mindset. Idag är det inga problem och jag upprepar mitt mantra “all rör sig i sin takt utifrån sina förutsättningar” och låtsas att jag kör rally mellan de jag möter. Det blir liksom lite roligare så och jag påminner mig själv att alla har olika förutsättningar och att det är helt ok.

Nu tror jag att jag får köra samma tankesätt på gymmet. Tidigare har det varit väldigt fokuserat där jag vet exakt vad jag ska göra med både supersets och tripplesets. Det kräver att utrustningen finns tillgänglig när jag behöver den och det fungerar ganska dåligt när man tränar med alla Instagram modellerna som sitter och småfjuttar med vikterna eller tyngdlyftarna som står i samma maskin i 2 timmar.

Det får bli lite flexibelt med en huvudplan och sedan några sidospår om utrustningen är upptagen. Kanske kör en tung bas för det är sällan några som kör det på gymmet och sedan kan jag lägga på pump på det vid behov. Det viktigaste är att försöka hitta något sätt att kunna uthärda att det är mycket folk på gymmet och kunna vara flexibel med övningarna.

Jag måste också kika lite på när och vart jag ska träna. Även vad jag ska träna är lite uppe i luften också eftersom jag vill testa en liten teori. Träna på lunchen eller direkt efter jobbet är det ingen idé att ens titta på. Det är så sjukt mycket folk så det är inte ens kul att tänka på. Eventuellt kan jag köra en lång lunch och hoppa ner vid 10 och sedan antingen börja tidigare eller sluta senare. Jag ska nog testa det, men då behöver jag ett gym som är väldigt nära.

Jag har en teori att om du har en svag buk så går du naturligt upp i vikt. Med mer utrymme för tarmarna så får det plats mer skit, bokstavligen. Så genom att stärka upp buken och minska utrymmet för buken så går du även ner i vikt. Jag avskyr att träna magen för det går inte riktigt att köra tungt. Jag älskar dock att “spränga” muskler så jag ska försöka att tänka lite annorlunda med magen också. Istället för att försöka köra tungt och sedan vila så kör jag 3-4 olika övningar och pumpar in så mycket blod jag kan.

Med min rygg som är lite som den är och med en allt stelare kropp så rör jag mig långsamt mot problem. Jag behöver öka på flexibiliteten och rörligheten och med tanke på att jag vill stärka upp min buk så vore det på sin plats att komma igång med kampsport igen. Tae Kwon Do har alltid varit min favorit så jag ska se om jag hittar en klubb att besöka. Alternativet är Yoga eller kanske Kick/Thai/Boxning. Jag ska börja med lite stretchövningar hemma direkt och sedan får vi se hur det går.

Nu ska jag göra en inventering av träningskläder och skor så jag vet vad jag behöver köpa. Jag ska också kolla om jag kan provträna på Gymmet som ligger bredvid jobbet och alternativ för kampsport när det blir aktuellt.

Varför vänta till nyår liksom?


Leave A Reply

Your email address will not be published.

1 Comment
  1. Jimi Wikman
    Jimi Wikman says

    Börjar med att köpa in en liten väska som får plats i skåpet på jobbet…