Efter en tuff träningshöst laddar vi för vinter och vår

181

Workout

Det är svårt att vara helt nöjd med höstens träningsinsats med alla motgångar träningsmässigt. Fruns oväntade schema ställde till det rejält och så blev det lite sjukdom på det. Trots detta är jag ganska nöjd med första årets träning, men det är dags att titta framåt på år två och vidare.

Mina planer för träning fick sig en liten törn när fruns schema gick bärsärk och det blev mer eller mindre omöjligt att träna. Jag fick avstå från en hel del träning, både på morgon och kväll samtidigt som hushållsansvaret skiftades lite. Det ska erkännas att det skar lite i hjärtat att missa träningen, men att stötta min fru var, och är, en självklarhet. Samtidigt kan jag erkänna att jag inte direkt misstrivs med att ta lite mer ansvar hemma och både lämna och hämta junior i skolan. Lite tufft dock att jobba igen tid på kvällar och tidiga morgnar, men det gick det också.

Det som kändes surast var att inte kunna köra Thaiboxningen alls nästan nu på hösten, men några pass lyckades jag klämma in iallafall. Nästa år ska det bli ordning på det hoppas jag så jag kan komma igång ordentligt igen. Planen är att kunna köra minst 2 pass i veckan, tisdagar och torsdagar. Jag kände det när jag körde sist att jag behöver jobba på min guard framförallt, men också komma igång med stretchingen på allvar.

Gymsituationen känns lite bättre och där har jag lyckats få in minst två pass i veckan, trots utmaningarna att hitta tid och lite sjukdom på det. Det är ganska intressant att min kropp svarar så bra på ”sexor”, dvs sex repetitioner med tunga vikter. Jag ser tydliga resultat på i stort sett hela kroppen, men framförallt på överarmarna. Detta trots att jag ännu inte börjat köra triceps så hårt!

Planen för 2014 är att köra vidare på sexor och att kunna köra 4-5 dagar varje vecka beroende på fruns schema. Jag kommer att ändra träningen lite för att undvika att jag fastnar och kommer att lägga lite fokus på underarmar och mage som jag idag bara kör suicide på och inte tyngd. Framförallt magen behöver en rejäl omgång, inte för att jag siktar på något sexpack för det har jag redan under fläsket, utan för att jag har trattbröstkorg och behöver ”trycka ihop” revbenen för att få en hyfsat platt mage.

Jag har mer eller mindre gett upp möjligheten att kunna köra rygg utan dragremmar nu när jag börjar köra lite tyngre, så jag ska kika på vilka jag ska köpa. I övrigt känns det som jag har bra utrustning nu och det är möjligen lite vinterkläder som behövs framöver. Däremot så ska jag påbörja ett litet experiment igen i januari, nämligen om jag kan gå ner i kroppsfett till den så kallade ”one digit”, dvs under 10% kroppsfett. För att det ska fungera behöver min kropp lite extra hjälp, så jag ska kika på vilka extra tillskott som kan behövas. Mivitotal och flytande aminosyror som L-glutamin för immunförsvaret och L-karnitin för optimal fettförbränning.

Förutom det så måste jag ta mig till en simhall och komma igång med simningen. Tror jag ska kika hur det ser ut här i Märsta, annars blir det nog Vilunda Badet i Upplands Väsby som ligger närmast till hands. Jag funderar nämligen fortfarande på om jag ska försöka mig på en tredagars Vansbrosimning…

Comments