Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...
  • Jimi Wikman
    Jimi Wikman

    Bygga ehandel med Wordpress och WooCommerce - del 1

    Jag har satt upp ett antal ehandelssajter baserade på Wordpress och WooCommerce genom åren och nu när WooCommerce verkligen börjar bli ett ordentligt verktyg att jobba med så tänkte jag att jag skulle sätta upp en egen baserad på dropshipping och se hur väl det fungerar rent praktiskt.

     

    Det har länge funnits funderingar på en renodlad webshop, men eftersom jag jobbar heltid så finns det ingen tid för allt praktiskt som att ordna med paketering, logistik osv. Det roliga för mig ligger i design, konverteringsoptimering, marknadsföring och support. Därför tänkte jag prova på dropshipping, vilket har sina egna utmaningar självklart. Tanken är att jag ska fokusera på själva säljdelen och sedan sköter leverantören logistik och lagerhållning.

     

    Så jag kontaktar ett företag som har lång erfarenhet inom branschen och gott rykte av att vara service inriktade och ha bra produkter till ett bra pris. Deras webbplats däremot är inte mycket at skryta med och deras kontakt och support options är ganska spridda. En partner som jag verkligen kan bygga en mycket bättre front än med med andra ord. Kontakten är mest en formalitet då jag varit i kontakt med dem tidigare, men nu ska samarbetet solidifieras och ett avtal ska skrivas så allt blir rätt.

     

    Så, det första jag gjorde var att registrera en domän och sätta upp på servern. Domänen köper jag som vanligt på Loopia som jag tycker har bästa verktyget för domäner och eftersom jag driver eget webbhotell under namnet Mortfiles.se så har jag en server för eget bruk att lägga upp Wordpress på. När jag väl pekat om domänen till servern genom att byta namnservrar så är det bara att lägga upp och installera Wordpress.

     

    När Wordpress är installerad så är det dags att kika på designen och bygga ett varumärke. Jag valde en mörk design för det passar bra då jag tänker fokusera mycket mot det grafiska och för att det blir en bra kontrast gentemot konkurrenterna. Jag bestämmer snabbt ett färgschema och sedan bär det av in i Illustrator för att bygga en logga lite snabbt. På några timmar har jag hittat en färdig design som jag kan utgå ifrån på themeforest.net och en skinande ny logga är färdig att tas i bruk. Upp med det nya temat på servern och sedan är det dags att sätta upp en utvecklingsmiljö.

     

    Jag kör igång PHPStorm som är min favorit editor och skapar ett nytt projekt som jag lägger i min Dropbox folder för säkerhets skull. Jag laddar ner filerna från servern och sätter upp automatisk synkning så att när jag editerar en fil så synkas det mot servern automatiskt. Sedan sätter kopplar jag på Github och skapar ett repository så jag kan köra med versionshantering och olika releaser som avsluting innan jag är redo att börja jobba.

     

    Tillbaka i Wordpress så konfigurerar jag temat så det blir som jag vill ha det och gör lite justeringar i CSS samt laddar upp grafik som ska användas. Jag installerar Revolution Slider som är min favorit slider och köper in ytterligare en licens av Visual Composer från Code Canyon. Efter det så är det WooCommerce som ska läggas in och jag sätter upp några testprodukter för att se hur designen fungerar. Jag lägger till YITH WooCommerce Wishlist för att se om det håller måttet och sedan är det dags för lite självplågan...

     

    Mot bättre vetande så klämmer jag in såväl BBPress som Buddypress som social närvaro på sajten och det fungerar faktiskt hyfsat bra även om jag får justera en hel del i CSS. BBPress är verkligen riktigt avskalat och det krävs en mindre arsenal extra plugins för att få en en liten början till något användbart. jag klämmer även in AIO Support Center och gör iordning ett ticket system för supporthantering och sedan piffar jag till menyerna lite med Menu Icons. Sist men inte minst så lägger jag in Disqus och får justera koden lite så recensionerna fungerar i WooCommerce.

     

    Med det så har jag grunden till själva sajten, så nu är det dags att kika på marknadsföringen. Först ut blir det tre stora: Facebook, Twitter och Pinterest. Inget avancerat annat än en Page för Facebook ett vanligt twitter konto och ett företagskonto på Pinterest. Sedan lägger jag upp domänenn på Google Apps så jag kan använda Gmail som webmail med kalender och Google Drive mm. Jag aktiverar Google+ bara för att efter lite ändringar i MX records så mailen hamnar hos Gmail så är allt klart för nästa fas: Sätta upp alla sidor, definiera upp produktdata med fraktsätt och sedan installera plugins för att hantera dropshipping och delad betalning via Paypal så alla transaktioner sker automatiskt till leverantören och jag får min procent på en gång.

     

    Detta är första delen och den är ganska ytlig av en anledning. Jag vill nämligen höra vad du vill att jag skriver om i mer detalj så jag kan ge lite mer detaljer för det som just du är intresserad av.

     

     



    User Feedback

    Recommended Comments

    There are no comments to display.



    Guest
    Add a comment...

    ×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

      Only 75 emoji are allowed.

    ×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

    ×   Your previous content has been restored.   Clear editor

    ×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...