Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...
  • Detaljer i webbdesign - ett lyft för webbplatsen eller bara distraherande? | jimiwikman.se

    Detaljer i webbdesign - ett lyft för webbplatsen eller bara distraherande?

    Posted , 100 views, 0 comments

    [extract]En fråga som dyker upp med jämna mellanrum är just frågan om hur detaljerad en design för en webbplats bör vara och när det är befogat att lägga tid och engagemang på detaljerna.[/extract]

     

     

    Skärmklipp 2020-01-01 07.09.34.png

    Med och utan dom tunna linjerna som detaljer[/i]

    För mig som designer så är detaljerna självklart viktigt för jag vill skapa en så attraktiv webbplats som möjligt, men ibland så får detaljerna stryka på foten. Vanligtvis handlar det om kostnader där kunden inte är villig att betala mer för det lilla extra, men ibland så handlar det också om tekniska aspekter som att få ner laddningstider, eller för att den kundbas man tror att webbplatsen ska attrahera blir distraherad av detaljer.

     

    Det är många som idag jobbar efter konceptet att en webbdesign ska vara minimal och bara hjälpa besökarna att hitta innehållet på ett bra sätt. Speciellt reklambyråer sitter lite fast i det tänket och behandlar gärna webbplatser som reklamprodukter eller digitala annonsblad. KISS principen i all ära, men den gamla sanningen att ju mindre innehåll du har, desto viktigare är presentationen stämmer väldigt väl in på just webbdesign.

     

    Jason Grossman tar upp några bra synpunkter i sin artikel "Details Make the Difference in Web Design" där han kopplar ihop detaljer med värde, dvs detaljer i webbdesign ska tillföra värde på något sätt. Jared Latigo tar upp tråden som Jason påbörjar och motargumenterar lite i sin artikel "Details in Design – How Much Difference Do They Really Make?", eller snarare vill poängtera att detaljer bara ska läggas till om det verkligen behövs.

     

    Personligen tycker jag båda för fram sina synpunkter på ett bra sätt och Jason och Jared visar ganska bra dom två olika synsätten som Webbdesigners brukar falla in i. Jason representerar den visuella gruppen som föredrar att skapa upplevelser för besökaren där webbplatsens känsla tillför värde. Jared respresenterar den effektiva gruppen som vill skapa effektiva och logiska webbplatser där enkelhet och logik tillför värde.

     

    Frågan är bara när bör den ena eller den andra gruppen få styra en webbplats utseende och varför? Svaret på det är att båda grupperna alltid ska styra och med det menar jag att en webbplats alltid ska ha en balans mellan enkelhet och detaljer. Som grundregel så brukar jag säga att ju mer innehåll, desto mindre detaljer. Det är för att ju mer information som besökarens hjärna ska behandla, desto mindre attraktiv tycker dom att en webbplats är. Information overload är ett begrepp som inte bara gäller för text, utan i högsta grad även för grafik.

     

    Det finns också olika delar av en webbplats där detaljer är mer eller mindre effektiva. Dom delar som vi vill lyfta med detaljer är i huvudsak navigering och call to action områden, dvs områden där vi vill att besökaren ska interagera. Dom områdena bör kännas så genomarbetade och tydliga som möjligt och eftersom besökaren förhoppningsvis kommer att interagera med dom sektionerna mycket så ger extra detaljer ett litet lyft i upplevelsen av hela webbplatsen.

    Skärmklipp 2020-01-01 07.07.13.png

    Vilken version föredrar du?[/i]

    User Feedback

    Recommended Comments

    There are no comments to display.



    Guest
    Add a comment...

    ×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

      Only 75 emoji are allowed.

    ×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

    ×   Your previous content has been restored.   Clear editor

    ×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...