Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...
  • Sociala Medier

    6 posts in this category

      Facebook ger tillbaka nyhetsflödet till användarna

      Facebook kommer att drastiskt minska andelen inlägg från företag och publikt innehåll som inlägg från pages. Detta publicerades av Facebook igår och i ett inlägg av Mark Zuckerberg så kan man ana en liten ny inställning från Facebook.
       
      Igår publicerade Facebook sin uppdatering av nyhetsflödet där mycket av innehållet handlar om meningsfulla kontakter och interaktion mellan användare. Mark Zuckerberg har tidigare uttryckt att detta är en viktig del av vart Facebook vill vara i framtiden. Hans inlägg på Facebook förstärker denna önskan.
       
       
       
      
       
      Det finns en del spekulationer att detta kan göra det ännu svårare för företag att nu ut till sina målgrupper om de inte betalar för det. En annan spekulation är om detta kan vara ett steg att öka intresset av Facebooks Explore funktion som rullades ut i Oktober förra året.
       
      Personligen undrar jag om det är så att Mark Zuckerberg börjar komma till en plats i livet när han ser att det är dags att fundera lite extra på den påverkan Facebook har på världen. Han har uppvisat det tidigare, framförallt när det gäller mental hälsa. Kanske har jag helt fel och det bara är en del av en strategi att tjäna mer pengar, men jag kan väl få vara lite naiv och hoppas?
       

       
       

      Fotograf stämmer sociala medier, men vilka skyldigheter har fotograferna själva?

      Så har då ännu en fotograf stämt Pinterest för att dess användare har lagt upp fotografens bilder utan att be om tillstånd. Det är inte första gången sociala medier råkat ut för detta och det är inte första gången som fotografen Christoffer Boffoli stämmer sociala medier. Tidigare har han stämt jättar som Google och Twitter med motiveringen att han tycker att fotografer ska stå upp för sina verk. Frågan är dock vilka skyldigheter har fotograferna att skydda sina verk för att upphovsrätten ska vara giltig?
       
      Låt mig vara supertydlig: jag är för upphovsrätten. Alla kreatörer bör äga rätten till hur deras verk ska användas och distribueras. Så jag säger ingenting om Christoffer Boffoli's rättigheter till sina verk, som är fantastiska. Det jag däremot ställer mig lite frågande till är vilka skyldigheter som fotografer och andra har att tydliggöra vilka rättigheter en bild har? Jag råkade förra året ut för ett besök av GettyImages som ville ha en massa pengar för en bild som jag hämtat på en webbplats som hävdade att bilden fick användas och det fick mig att tänka lite över situationen när det gäller bilder på nätet.
       
      När jag kikar igenom några av bilderna som finns på  Christoffer Boffoli's hemsida så ser jag att de alla saknar copyright och förlitar sig helt på meta fältet "artist" för att indikera ägandeskap. Inga IPTC fält används på ett sätt som indikerar ägandeskap, kontakt eller ursprung och det finns absolut inga försök att ens försvåra nedladdning, delning eller länkning på hemsidan. Bilderna i sig saknar beskrivning, vettiga titlar och allt annat som förknippas med SEO så bilderna i sig verkar inte ha något externt värde annat än som visuellt godis. Faktum är att det inte finns en enda notis om copyright på hela sidan som jag kan se?
       
      Detta är sant för många, många artister och fotografer och det känns som att det är lite nonchalant att inte ens försöka att utbilda användaren om att samtliga bilder är copyright skyddade och att sedan inte lägga in meta data som standard är lite förvånande med tanke på hur många fotografer och konstnärer ser på sina bilder som konstverk som de vill ha full kontroll över.
       
      Ok, nu vet jag att många fotografer och konstnärer himlar med ögonen och säger att "vem som helst kan ju ändra meta-data på en bild med rätt program" och det är ju helt sant. Meta information är idag inte anpassad för att skydda digitala verk, bara att beskriva. Kanske kommer det i framtiden en utveckling som låser meta-data på samma sätt som det går att låsa PDF dokument, vilket skulle vara riktigt bra för då går det att komma åt en hel del problem eftersom meta-data är faktisk data. Då skulle det gå att verifiera om sajten som bilden lagts upp på har juridisk rätt till bilden eller inte automatiskt. det skulle då tillåta sociala medier att automatiskt neka uppladdning av dokument som inte innehåller rättigheter för exempelvis Pinterest eller Facebook.
       
      Tills dess så borde det vara fler som använder sig av tjänster som Digimarc som embeddar ett spårningsbart vattenmärke i bilderna...
       
      Så anser jag att Christoffer Boffoli gör fel som stämmer Pinterest? Nej, det är ett smart sätt att få mer uppmärksamhet även om han förmodligen är mer intresserad av att "sätta ner foten" för alla fotografer därute som idag får massvis med exponering genom tjänster som Pinterest, Facebook och Twitter. Konstnärer som ännu inte är etablerade men som blivit superkändisar genom sociala medier och idag tjänar riktiga pengar genom sin passion. Det är ju jättebra att Christoffer vill göra en Prince och vägra låta andra se den fantastiska konst han skapat (annat än på hans hemsida så klart som jag aldrig hört talas om), men då kanske man bör iallafall försöka skydda sina verk eller informera om att de bilder som ligger tillgängliga att dela på alla sociala medier inte får delas. Det är inte direkt svårt att göra med lite CSS och Javascript samtidigt som man lägger in meta-data och ett litet vattenmärke?
       
       
       
      Vad tycker du? Är fotografer lite lata och nonchalanta när det gäller att skydda sina verk, eller ska man inte behöva skydda sina verk för alla bör förstå att bilder på internet automatiskt är förbjudna att dela?

      Linkedin Premium för endast 65 kronor i månaden

      Har du funderat på att skaffa dig ett Premiumkonto på Linkedin, men ryggat tillbaka lite över att lägga ut 140 kronor i månaden? Det finns en genväg till att få tillgång till Premium på Linkedin till lite drygt halva priset! Linkedin har det tydligt på sin hemsida, men du måste hitta rätt väg till beställningssidan för den är lite dold om du inte vet vart du ska leta!

      Steg 1

       
       
       
      Första steget är att klicka på "Who's Viewed Your Profile" för att komma till översiktssidan över vilka som har besökt din profil. Detta är den "hemliga" genvägen för att kunna ta del av av Linkedin Premium för specialpriset. Om du klickar på att uppgradera någon annanstans än på sidan över vilka som besökt din sida så kommer du inte att se detta erbjudande på ordersidan.

      Steg 2

       
      På sidan över dina besökare så ser du en gul knapp högst upp till höger för att uppgradera. Klicka på den för att komma till en ordersida med specialpriset.

      Steg 3

       
      På ordersidan kommer du nu att se en ny nivå av Linkedin Premium med ett pris på 65 kronor varje månad om du väljer månadsvis. Klicka på start now, genomför beställningen och vips så har du ett LinkedIn Premium konto för ungefär halva priset!
       
       
       
       

      Att annonsera på Facebook

      Under veckan genomförde jag ett litet experiment med Facebook advertising. Jag startade för ett tag sedan en ny sida för träningsmotivation och tänkte att det kunde vara intressant att se hur en kampanj med väldigt låg kostnad kan öka antalet likes.
       
      Det första jag gjorde var att sätta upp en kampanj. Hela förfarandet är väldigt enkelt, med ett undantag: inga bilder jag laddade upp fungerade i preview. Trots många försök så förblev alla bilder som laddades upp blanka och visade error med antingen 0x0 eller 1x1 pixels. När jag gick över till Power Editor så gick det dock att lägga upp bilder så jag kunde se hur de såg ut.
       
      Jag valde lägsta möjliga kostnad på maximalt 10 kronor per dag och med så låg kostnad så förväntade jag mig inga underverk direkt. Jag valde att lägga ut kostnaden på 5 dagar, så totalt 50 kronor utspritt under måndag till fredag. Totalt skapade jag 6 olika annonser varav en blev avvisad för att den var för "sexistisk".
       
      Mitt experiment startade med att sidan hade 16 likes, så det fanns nästan inget momentum att nya medlemmar skulle gilla sidan. Efter dag 1 så såg jag att en annons fick betydligt mer intresse än övriga (jupp, det var en bild med en attraktiv kvinna) så jag valde att fokusera bara på den under resten av veckan.
       
      Slutresultatet blev totalt 40 nya likes genom kampanjen och den nådde 11,575 personer. kostnaden för varje ny medlem blev 1.42 kronor. Som alltid så ger likes ringar på vattnet så jag avslutade veckan med 79 likes. Inte alls ett dåligt resultat med tanke på förutsättningarna!
       
      Så varför inte kika in och gilla min sida du också så fortsätter mitt experiment med att se hur snabbt jag kan nå 1000 medlemmar och vilka taktiker som fungerar för att snabbt öka antalet likes på en Facebooksida. https://www.facebook.com/WorkoutInspired4U

      Facebook köper Instagram

      Facebook köper Instagram, den populära fotoappen, för 1 miljard dollar. Bortsett från att prislappen är vansinnig så är det mest intressanta med köpet allt gnäll som uppstått.
       
      1 miljard dollar för en fotoapp är vansinnigt mycket pengar och man kan undra hur tusan någon ska kunna tjäna så mycket pengar på Instagram så det är värt det. Det luktar Skype lång väg, men Facebook har pengar att spendera och vem vet...kanske finns det en finansiell vinst även om jag inte ser den idag.
       
      När köpet annonserades så tog det inte lång tid innan gnällandet började. Allt från syrliga kommentarer om att Facebook snart äger allt relaterat till människors ansikten online till rent elaka kommentarer om att Instagram nu går samma öde som Gowalla till mötes.
       
      Frågan blir iallafall samma som med Gowalla, vad ska Facebook göra med Instagram och hur ska de tjäna pengar på uppköpet? Lite måste jag iallafall gilla Jocke's underbara kommentar;


      Lunarstorm köpte bilddagboken och nu köper Facebook Instagram

      Aftonbladet och Expressen lägger ner sina bloggportaler

      [extract]Jag fick brev från både Aftonbladet och Expressen angående mina bloggar jag har där eftersom båda portalerna stänger ner så gott som samtidigt och även om jag inte bryr mig så mycket så finns det många oroliga och förvirrade bloggare just nu.[/extract]
       
      Att Aftonbladet och Expressen lägger ner sina bloggar är inte förvånande. Det kostar pengar att driva stora portaler och jag tror att tidningarnas hopp om att fånga upp storbloggarna fått båda företagen att bittert lära sig den läxa som många andra lärt sig för länge sedan: bra verktyg ger bra innehåll.
       
      Aftonbladets och Expressens system är urusla, liksom många andra bloggportaler som osar 1999, men idag är det många som är vana med dom extremt avskalade funktionerna från den typen av bloggverktyg och många av dom ska nu försöka hitta nya hem för sin kreativitet. Resultatet blir en ganska stor förvirring vilket inte helt felaktigt kan jämföras med att hoppa fram 15 år i tiden och försöka klura ut allt som är nytt.
       
      Att fler och fler bloggnätverk går i graven eller omformas är inte så konstigt. Allt kostar pengar och även om bloggnätverken lockar med ordet "gratis" så är det långt ifrån sanningen för varje blogg betalar i form av annonsintäkter och när intäkterna inte längre täcker utgifterna, vilket jag tvivlar på att varken Expressen eller Aftonbladet lyckats med på länge, då måste man lägga ner verksamheten.
       
      Det tråkiga i kråksången är inte att Aftonbladet och Expressen lägger ner sina bloggar, även om det självklart är jobbigt för dom som faktiskt har sina bloggar kvar där, utan det är det faktum att väldigt många nu antingen måste ta steget till en egen blogg eller förlora allt som dom byggt upp. Lite krasst kan jag säga som så att om du enbart bloggar på Aftonbladet eller Expressen så är det troligt att din blogg inte är så viktig (som mina) eller så saknar du kunskapen, eller orken, att flytta till en riktig blogg.
       
      Niclas ([twitter]deeped[/twitter]) har skrivit fint om bloggandet och hur det utvecklas alternativt är på väg att dö ut. Personligen så ser jag inte bloggportalerna som bloggar på samma sätt eftersom bloggportalerna är mer som communities snarare än faktiska bloggar. Det betyder inte att dom inte är bloggar, men det är gemenskapen som är det primära snarare än skrivandet och styrkan ligger i volym snarare än kvalitet, med lysande undantag självfallet.
       
      Så när en bloggportal dör så betyder det inte att bloggandet minskar, tvärt om. Istället för att skriva korta inlägg och stödja sig på sina medbloggare på portalen så måste man stå på egna ben, både tekniskt och uttrycksmässigt. Alternativet är att flytta till ett nytt community och börja om igen tills den portalen faller och sen upprepas det tills bloggaren antingen står på egna ben eller finner andra sätt att uttrycka sig.
       
      Det är en svår balansgång för många bloggare som fastnar mellan viljan att stå på egna ben och att slippa pressen att hålla koll på dom tekniska delarna. Mymlan ([twitter]mymlan[/twitter]) är en bloggare som har uttryckt sin önskan att ha något bättre och mer formbart än dom gratisalternativ som finns, men samtidigt inte vill hela sin bloggverksamhet vila hos ett enskilt företag eller låta dom tekniska aspekterna bromsa hennes kreativitet.
       
      Jag tror det är många därute som känner likadant och i slutändan så måste man bestämma sig vilken av balansskålarna som är viktigast när det gäller frihet och trygghet eller söka ett alternativ som man känner tilfredsställer båda behoven så gott det går. Under tiden så ökar antalet bloggare som står på egna ben och varje dag skapas nya bloggportaler, bloggportaler som lever och frodas så länge som dom är ekonomiskt försvarbara och sedan försvinner dom likt dagslädor en sensommarkväll...
       
      Jag säger farväl till Expressen och Aftonbladet och önskar alla bloggare en lysande framtid. Om någon av dessa vilsna själar skulle hitta hit och söker ett nytt hem eller råd om vad man ska göra härnäst så har jag plats för ett par bloggare till på servern och forumet är öppet för alla, även om du inte är kund eller har för avsikt att bli det.
       

  • Who's Online   0 Members, 0 Anonymous, 7 Guests (See full list)

    There are no registered users currently online

×
×
  • Create New...