Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...
  • Subcategories

    13
    blogg poster
    6
    blogg poster

    93 blogg poster in this category

      Responsiv design för e-handel - är det bra eller dåligt?

      Det har varit mycket prat om responsiv design ett tag nu och dom senaste veckorna har jag diskuterat fenomenet både internt och med olika kunder inom e-handel, men vad är egentligen responsiv design och är det bra eller dåligt för e-handel?
       
      Jag tycker att det är lite roligt att responsiv design det senaste året seglat upp som en riktig snackis och en del personer hyllar det som svaret på alla problem med anpassning för olika medium, medan andra är mer försiktiga i sin bedömning.Det är roligt för att responsiva design är inget nytt egentligen, det är en naturlig utveckling av det som brukar kallas för fluid design, dvs att innehållet skalas procentuellt beroende på besökarens skärmupplösning.
       
      Fluid blev också en stor snackis när den kom och idag är det ingen som egentligen pratar om det och jag gissar att responsiv design kommer att följa samma mönster.
       
      Två varianter på Responsiv Design
      Det är också intressant att det verkar vara två olika typer av designlösningar som båda kallas för responsiv, vilket kan göra saken lite komplicerad att förstå vad man pratar om.Den första varianten är en design som använderMedia Queries för att byta CSS när en viss regel aktiverat, dvs när storleken på skärmfönstret når ett visst värde så aktiveras en ny CSS. Jag kallar den varianten för en CSS Switch Design (CSD) eftersom innehållet inte aktivt skalar mellan dom olika stegen.
       
      Andra kallar det Adaptive design. Ett exempel på det är POC Sports.Den andra varianten är det som egentligen är en responsiv design, dvs innehållet skalas aktivt baserat på skärmenfönstrets storlek. I en responsiv design så skalas allting, från fonter till grafik till video osv och sedan används Media Queries för att göra struktuella ändringar vid vissa skärmfönster storlekar. Ett exempel på det är QR Shop.
       
      Vad är egentligen Responsiv Design?
      Responsiv design är egentligen en fortsättning på fluid designen där man äntligen kan få bukt med de stora problemen som kom med fluid designen nämligen att det svar svårt att skala innehållet på ett bra sätt. Det blev också lite fel när fluid designen skulle in i mobilen eftersom även om du skalar bra så är det liten skillnad mot en helt vanlig design som mobilen zoomar.
       
      Med de nya teknikerna i CSS3 och HTML5 så blev fluid intressant igen och det var egentligen med introduktionen av Media Queries som det blev riktigt intressant och termen responsiv design myntades.Idag går det bra att använda dessa tekniker för att skapa en skalbar lösning, både för text, grafik och video, även om de kanske inte är helt perfekta. Jag är rätt säker på att dessa tekniker kommer att förfinas och utvecklas rejält under 2012.
       
      För och nackdelar med Responsiv design
      Fördelar


      En markup som styr alla. Vi slipper krånglet med flera olika sajter och kan jobba utifrån en html markup.Alla tittar inte på sidor i fullskärm och då fungerar reponsive design bra genom att det ändrar storlek utifrån besökarens förutsättningar.
      Vi måste arbeta fram designen med mobilen i fokus, den måste alltså komma först vilket ger ett bättre mobilt tänk.
      Ingen länkförvirring där en länk leder till den mobila sajten och en annan till www sajten vilket kan bli fel om mottagaren öppnar på en annan typ av enhet.
      Nackdelar


      Längre utvecklingstid vilket gör projekten dyrare. Flera CSS mallar måste tas fram och testas.
      Browser kompabilitet eftersom det krävs nyare tekniker som inte stöds i alla webbläsare (HTML5/CSS3 tex).
      Laddningstider, speciellt på mindre medium eftersom vi fortfarande jobbar med samma grafik som i högre upplösningar. Det blir flera anrop till servern vilket kan orsaka korvstoppning och ge längre laddningstider.
      Formatförvirring där vi måste ta saker som banners och liknande i beaktande eftersom de inte kan användas skalbart oftast.
      Vilka format ska vi jobba mot? Det finns mängder av olika upplösningar och om det saknas anpassad layout så förvrängs innehållet. Det kan ge stora utslag på till exempel TRUST.
      Det saknas kompatibla lösningar för skalbar video och vilket videostandard ska användas för att se till att sidan är framtidssäker som också fungerar reponsivt?
      Olika upplösningar har olika mål vilket är svårt att anpassa för när grundkoden ligger fast i en responsiv design. Neurowebdesign får sämre genomslagskraft vilket påverkar konverteringsgraden på affärskritiska webbsidor.
      Skiter det sig med den mobila delen så påverkas även webben och vice versa vilket gör att det går inte att jobba med en del separat.
      Responsiv design för e-handel
      I min roll så jobbar jag mest mot e-handel och det är också där jag ser minst fördelar med en responsive design. Anledningen är att responsiv design minskar möjligheten att styra innehållet och därmed besökaren på webbplatsen eftersom vi jobbar med samma HTML markup i såväl webb som mobil lösning.
       
      Skillnaden mellan mobil och webb är avsevärd när det gäller hur vi jobbar med innehållsstyrning och i en e-handels lösning så behövs det en rejäl ändring i strukturen för att effektivt kunna erbjuda e-handel på ett bra sätt, dvs för att få så bra konvertering som möjligt.Till exempel kan vi ha call-to-action funktionen väldigt bra och fokuserad på en webbsida och när layouten anpassas för mobilen så hamnar call to action funktionen på skärm 5, vilket inte alls ger samma effekt.
       
      Ska man använda Responsiv design då?
      Responsiv design är inget dåligt alternativ när webbplatsen är rent informativ med få grafiska element och videofilmer. När det blir många grafiska element eller video som ska skalas, då blir det inte lika bra såvida man inte använder sig av CSD och olika fomat som CSS mallarna anropar.Responsiv design ÄR tyngre för mobilbrowsing än vad en renodlad mobilsajt är och den utopi som en del verkar tro finns med reponsive deign att man enbart behöver jobba med en sajt så fixar det sig med de andra också...den existerar inte.
       
      Det behövs ofta mer handpåläggning än med separata sajter, speciellt för e-handels sajter.Precis som när fluiddesignen kom så blev det ett aktivt val mellan att ha en design där innehållet förändrades och en statisk layout där man behåller kontrollen över innehållet. Idag ser vi att den statiska designen dominerar och jag är övertygad om att även i framtiden kommer den statiska designen att vara dominerande över Responsiv design, speciellt för ehandels och affärskritiska webbplatser där säljnytta och konvertering är det primära.

      Har din webshop Sverigest bästa julskyltning?

      På Distanshandelsdagen hade jag den stora äran att få dela scenen med Mattias, som nu är min chef, och Arne på Posten och det blen en riktig succé. Därför känns det extra kul att få fortsätta med vår dynamiska trio och tillsammans utse Sveriges bästa julskyltning för Ehandel.
       
      När Arne ringde och frågade om jag var intresserad så sa jag självklart ja för vad kan vara roligare än att få se dom fantastiskt kreativa julskyltningarna som Sveriges e-handlare skapat och sedan tillsammans försöka utse vilken webshop som ska få det hemliga paketet! För att kunna vara med och tävla så behöver man bara skriva en kommentar på Arnes blogg och nominera en valfri webbutik, oavsett om det är din egen eller någon annans.
       
       

      Så sätt igång och nominera dom webbutiker du ser som har lyckats bra med sin julskyltning!!

      ConversionJam #1 - Sveriges första konferens om konverteringsoptimering

      I måndags besökte jag Stockholm lite hastigt och lustigt för att kika på ConversionJam, Sveriges första konferens om konverteringsoptimering och jag måste säga att det var ett trevligt arrangemang som jag gärna besöker igen.
       
      Nu ska jag erkänna att det kanske inte var så mycket nytt för mig innehållsmässigt, men det är alltid skönt att se att det finns andra som pratar om ungefär samma saker och att dom har forskat fram resultaten som jag bara läser om...än.
       
      I korthet så handlade det mycket om teorier om konverteringsoptimering snarare än faktiska åtgärder man kan göra, men det saknades inte bra tips för det, tvärt om. En av dom roligare sakerna på konferensen var den här videon:
       

       
      Om jag ska vara kritisk så kändes sponsorernas inlägg lite malplacerade och Pineberry gjorde ett lite nervöst intryck vilket var lite synd, men fullt förståeligt! Jag gillade framförallt Michael Summers och André Morys presentationer eftersom deras områden ligger närmast mitt, men jag tyckte att Jim Hudson från PayPal lyfte fram intressanta ämnen och att arrangören John Ekman från företaget Conversionista! lyckades bra att balansera metaforerna mellan retail och ehandel med både humor och kunnighet.
       
      På det hela en mycket lyckad konferens som jag gärna ser utökad till nästa år, men oavsett om det blir så eller om det förblir i samma format så är det en given punkt i nästa års kalender. Nästa år ska jag ha lite mer framförhållning bara så det inte blir så stressigt. Tills dess så ska jag se om jag kan lägga vantarna på årets keynotes...

      Skapa skyndsamhet (urgency) i din webbshop med favoriter eller önskelistor

      Det börjar dyka upp en del webbshoppar som utnyttjar favoritlistor och önskelistor genom att visa hur många som har produkten i sina listor, något som är väldigt smart på produkter som finns i begränsat antal.
       
      Ruby Lane, som säljer antika smycken utnyttjar sina önskelistor på ett smart sätt genom att visa hur många som redan har lagt produkten i sin önskelista, något som sätter fart på mellanhjärnans känslighet för att missa något.
       
      Det här tycker jag är riktigt smart och ett bra sätt att ta ett ganska oanvänt system generellt sett och använt på rätt sätt, som Ruby Lane gör, så tror jag det ger en bra effekt på konverteringen. Förutom att det här skapar en viss skyndsamhet (urgency) så ger det också en liten form av social validering samtidigt, något som Ruby Lane kanske skulle kunna ta ytterligare ett steg genom att visa vilka det är som har produkten i sin önskelista. Det är under förutsättning att önskelistorna är offentliga eller att kunderna kan välja att visa sina val eller inte.
       
      Smart och så enkelt och elegant på samma gång.
      Bra jobbat Ruby Lane!

      E-handelsdagarna i Sundsvall - mina reflektioner

      Att föreläsa inför en grupp E-handlare är ingen lätt uppgift, speciellt i en sådan intim och speciell miljö som det blev under E-handelsdagarna i Sundsvall nu i veckan, så jag tänkte skriva ner mina reflektioner om evenemanget så jag kan lära mig av dom övriga föreläsarnas storhet.
       
      Posten
      Tisdagen började med en föreläsning av Posten där stackars Frank Öhman blev inkastad i sista sekunden som ersättare för Postens e-handelsguru Arne som fått förhinder. Föreläsningen började ganska bra, men när jag och förmodligen dom flesta andra trodde den var klar så blev det en slags utfyllnad kändes det som med lite information om ditt och datt. Resultatet blev en ganska svag presentation och diskussionerna kom inte gång så bra efteråt heller. Lyckligtvis så kom Frank tillbaka dagen efter och fyllde i några frågor med klart bättre självförtroende och pondus.
       
      Wilma
      Wilma från wilmaandfriends.se tog scenen med lite tekniska justeringar och ett av dom roligaste felmeddelandena jag någonsin hört. Snacka om Ghost in the machine! Wilma gick igenom hur hon gick till väga för att välja plattform och skapa en design med tydlig passion och stor charm. För mig ett ganska intressant framträdande eftersom design och plattformsbyte ligger ganska nära mitt intresseområde.
       
      Parvelito
      Bernt Bergkvist från Parvelito.se klev upp på scenen och levererade, herregud vad han levererade! Jag har sett många föreläsare i mina dagar, men aldrig någon med sådan humor och välsmord tunga! Jag kom på mig själv att sitta och le stort och bara vänta på att få höra mer varje gång det blev en liten paus för Bernt var helt fantastisk i sin presentation. Glimten i ögat och med ett vokabulär som skulle fått dom flesta av oss att vricka tungan guidade han igenom konsten att snåla som E-handlare.
       
      Jimi Wikman
      Efter lunchen var det min tur och hur det gick vet ni redan...
       
      Klarna
      Sebastian Siemiatkowski, VD för Klarna tog tisdagens sista föreläsning och det gjorde han bra. Få personer kan klara balansen mellan oklanderligt professionell och ödmjukt personlig på samma gång, men Sebastian lyckades med bravur. Berättelsen om Klarnas resa var fylld med personliga anekdoter och ändå så väldigt professionell. Sebastian själv var lugn och utstrålad stor karisma, något som iallfall för mig ledde till att jag fick helt ny syn på Klarna som företag.
       
      Davelo
      Andreas Wilhelmsson från Davelo.se visade vart skåpet ska stå och tog en grupp nyvakna och slitna E-handlare upp ur sin koma och rakt in i en ny dag när han klev upp på scenen som förste man på onsdagen. Ämnet video och interaktivitet hade jag ganska stora förhoppningar på, men Andreas visade att dom ändå var alldeles för låga och jag var väldigt imponerad av framförallt deras produkt Aktor som jag ser stor potential i. Video fick lite uppmärksamhet dock vilket är lite synd med tanke på dess potential och betydelse, men det var för att vi var så väldigt imponerade av produkten Aktor.
       
      Partnerlogistik
      Billy Lundgren från Partnerlogistik.se hade evenemangets märkligaste föreläsning som bara efter ett par minuter övergick i en enda lång frågestund. Lite synd för jag tror det hade varit bättre att höra hela föreläsningen först, men logistik är uppenbarligen ett hett ämne bland E-handlare. För mig var det iallafall kul att lyssna till diskussionen om tredjepartslogistik och lite kul var det att Mats från Lastbryggan.se, som själv inte använder tredjepartslogistik, lyckades framföra fler säljargument än Billy som knappt fick en syl i vädret.
       
      Iphonebutiken
      Daniel Andersson från iphonebutiken.se tog logistik från andra hållet genom att prata om internlogistik och efter Bernt från Parvelito så lyckades han bäst med att hålla tungan rätt i munnen och leverera med både humor och kunnighet. Diskussionen efteråt dominerades av frågor om påse eller bur och en hel del prat om handskanner och optimerade system mellan kanske framförallt Mats från lastbryggan och Daniel, även om det snabbt involverade andra också.
       
      Pineberry
      Magnus Bråth från Pineberry.se tog över med SEO som ämne och det märktes i början att det var lite ovant att prata inför en svensk publik som hade minimal kunskap om SEO för det kändes som han var lite nervös i just presentationsdelens början, men allteftersom släppte det och under frågestunden efteråt så lyste hans kunskaper klart och tydligt. Det var tydligt att SEO var ett brinnande ämne, speciellt med tanke på dom långa svordomarna från Jimmy Öström frånBlekingebilradio.se allteftersom det blev tydligt vilket enormt jobb det är att jobba med SEO.
       
      Adrecord
      Jonny Elofsson från Adrecord.se hade det otacksamma uppdraget att vara evenemangets siste talare och det var en trött publik som han fick möta. Trots det gav Jonny ett väldigt proffsigt och väl presenterat föredrag. Jag var lite förvånad att det inte fick bättre respons, men jag tolkar det som att publiken (och föreläsaren gissar jag) var lite slitna och tankeverksamheten inte helt optimal. Jag har själv varit aktiv som affiliate ett tag, även om jag självklart inte tjänade en krona, och jag tror mycket på Adrecords tjänster. Det är ovanligt med en sådan öppen och ärlig kultur bland affiliate nätverken så där sålde Jonny in mig rejält!
       
      Vill ni läsa vad andra tyckte så har Christer Hägglund, Fotofyndet Nolema AB ( fotofyndet.se) summerat riktigt bra här och med bilder dessutom

      Jag ska hålla föreläsning på E-handelsdagarna 30-31 Augusti i Sundsvall

      Den 30-31 augusti är det E-handelsdagarna i Sundsvall och jag har fått äran att hålla en kort föreläsning om användbarhet och neurowebbdesign för intresserade e-handlare och andra som kommer på föreläsningen.
       
      Det är med viss pirr i magen som jag accepterade utmaningen att på ca 25 minuter ge en introduktion till hur E-handlare kan förbättra sina webbplatser och förhoppningsvis öka både trafik och försäljning för jag är fortfarande inte speciellt bekväm i att stå framför en publik på det viset. I år är dock mitt äventyrsår och jag har som mål att om inte spränga så åtminstone tänja på mina bekvämlighetszoner och vad kan vara bättre än att kombinera min största passion med min största rädsla?[/extract]
       
      Föreläsningen kommer att vara kort och på 20-30 minuter så hinner jag inte mer än skrapa på ytan av det enorma området som neurowebdesign och användbarhet är, men jag hoppas att det ska ge lite mersmak och ge en bra grund för en intressant diskussion efteråt då det är en timme avsatt för just det ändamålet. Just nu brottas jag med hur jag ska få med det som jag tror kan vara mest intressant för en E-handlare specifikt och hur jag kan komprimera det och göra det intressant.
       
      Som det ser ut just nu så kommer jag att åka till Sundsvall på måndag redan för att se över lokalen och förbereda mig lite och sedan åker jag hem efter Magnus Bråths föreläsning om SEO på onsdagen. Det betyder troligen att jag missar Jonny Elofssons föreläsning, men det kan inte hjälpas om jag ska hinna med sista tåget hem. Förhoppningsvis kommer det fler besökare redan på måndagen så vi kan ha en liten pre-mingel, även om jag förmodligen kommer att vara grön av panikångest.
       
      Det är ett intressant gäng som kommer att dyka upp och jag ser fram emot att få diskutera dom områden där jag känner mig mest hemma efter ett par evenemang med lite annorlunda inriktning där jag inte riktigt fick utlopp för min kreativitet. Jag måste erkänna att jag är djupt hedrad av att stå som talare bland så välbekanta och respekterade namn som kommer att närvara i Sundsvall.
       
      Förutom min föreläsning så har jag tänkt lämna dörren öppen om någon E-handlare vill haffa mig och få lite tips och tankar angående deras webbshop och om ingen känner för det så finns det en och annan talare som kommer som jag gärna vill diskutera lite extra med...
       
      Om du inte redan anmält dig så gör det, jag lovar att det kommer att bli en härlig tillställning.

      e-handelsforum.se

      Äntligen får e-handlare och webshop ägare sin egen lilla oas på det alldeles nystartade forumet e-handelsforum.se. Om du har ett intresse av e-handel, då bör du kika in här.
       
      E-handel är ett starkt växande fenomen och trots att e-handel är en utmärkt väg att gå när man vill starta eget, så är många osäkra på hur man gör, vad man ska tänka på och vilka lösningar som finns. Detta hoppas man kunna råda bot på genom skapandet av ett nytt diskussionsforum inriktat på just e-handel.
       
      Personerna bakom är den alltid lika aktiva ägarinnan av SweCat.se som jag tidigare hjälpt med design för deras webshoppar. Forumet är fortfarande i sitt startup skede så det är inte mycket aktivitet än, men jag vågar mig på en gissning att det kommer att bli en hel del aktivitet här framöver så gör som jag och registrera dig redan nu så missar du inget.
       
      Jag kommer att försöka hjälpa till med konstruktiv kritik och ska försöka vara tillgänglig för att hjälpa vilsna själar så att forumet kommer igång och får lite momentum, så var inte blyg för att posta.
       
      http://www.e-handelsforum.se
  • Who's Online   0 Members, 0 Anonymous, 10 Guests (See full list)

    There are no registered users currently online

×
×
  • Create New...