Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...
  • Subcategories

    13
    blogg poster
    6
    blogg poster

    93 blogg poster in this category

      Kogans straffavgift för IE7 användare orsakar storm på E-handel.se

      I veckan så rapporterade mängder av webbplatser att ett australiensisk företag gjort en liten PR kupp och infört en extra avgift för kunder som försöker handla med IE7 som webbläsare. Överlag en lyckad PR kupp med ett gott syfte, men på ehandel.se blev det en storm utan dess like!
       
      Det är framförallt Per Nilsson som med ganska hård framtoning för debatten om Kogan.com‘s lilla kupp. Debatten kretsar ganska mycket runt om ett företag har rätt att tvinga sina kunder att använda ”rätt” webbläsare, men också en hel del om det är eller inte är en lyckad PR kupp. Personligen har jag svårt att se vart problemet ligger eftersom Kogan med största sannolikhet har kollat upp antalet IE7 användare och vägt det mot den PR vinst man får. Vad man sedan tycker om IE6, IE7och IE8 och om det är en samhällstjänst att få folk att sluta använda dessa skräpbrowsers är en helt annan fråga.
       
      Per anser att det är fel att ett företag ska bestraffa kunder för att de har ”fel” webbläsare, vilket jag helt och fullt håller med om, däremot så verkar han inte förstå att ”bestraffningen” är en ploj, dvs den går inte hela vägen i köpprocessen så det är ingen som blir bestraffad egentligen även om det ser så ut. I princip håller jag med om att det är lite bakvänt att bestraffa, eller tvinga, någon att byta webbläsare, men min erfarenhet är att det finns två grupper som håller kvar vid gamla, osäkra, buggiga webbläsare och det är de som inte vet bättre och de som inte kan byta.
       
      De som inte kan byta är personer som sitter på låsta system, oftast av en företagsmiljö som av olika anledningar inte törs eller kan byta webbläsare. System inlåsta i IE6 till exempel har länge varit ett stort problem för oss designers eftersom de stoppat utvecklingen ordentligt. Personer som inte vet bättre är oftast personer med begränsad datorkunskap som helt enkelt använder det som finns på datorn och inte törs klicka på någonting, som till exempel systemuppdateringar för Windows, för att datorn inte ska gå sönder eller få virus. Dessa personer skulle förmodligen gladeligen byta om de bara fick en liten knuff eller lite hjälp med det.
       
      Därför ser jag Kogans bluff (var bara tvungen…) som en bra PR kupp eftersom det ”drabbade” väldigt få kunder och skapade en rejäl uppmärksamhet om IE7 och dess brister. Jag tror dock inte på att försöka sig på samma bluff en gång till för det skulle ge helt annan effekt som ligger i linje med Per’s åsikter. För E-handel generellt ska man inte göra den här typen av fingerpekning, men det fungerar om det bara händer en gång i PR syfte…så nu är det gjort, så nu är det bara att lägga den idén på hyllan.
       
      Jag ler lite åt kommentaren "Jag har inte lagt ner en sekund på att anpassa mina sidor till olika versioner av webbläsare. Det behövs helt sonika inte." för den är så underbart naiv. Det är sällan jag behöver kompensera för IE7 eller 6 för den delen heller, men det är för att jag väldigt sällan får möjlighet att utnyttja CSS3 till exempel eller mer avancerade tekniker där gamla webbläsare inte hänger med. Vi kan räkna med att i takt med att mobilwebben slår igenom och kraven på högupplöst grafik som passar till retinaskärmar och liknande blir större så kan jag nog lova att den kommentaren kommer att ändras.
       
      Sedan att Per tydligen sitter på en standardmall som någon annan förmodligen säkrat mot just IE6 och IE7 är en helt annan sak och kommentaren "Jag lägger 100 procent av min tid på alla mina kunder oavsett vad de har för skofärg, politisk åsikt eller webbläsarversion" blir lite galet eftersom Per då egentligen säger att han inte lägger en enda sekund på någon av sina kunder vilket jag inte tror han menar...
       
      Jag lämnar dock diskussionen om webbläsarnas roll i webbens utveckling till en helt ny post och konstaterar helt enkelt att alla företag som låst in sina system i det förhatliga IE6 och alla som sitter och nöter på IE7 av ren lathet eller okunnighet ska ha en knäpp på örat. Jag drar samtidigt en lättnadens suck över att designers över hela världen numera skiter högaktningsfullt i IE6 och ser fram emot att även IE7 och IE8 förpassas till webbläsarnas gravhög där de hör hemma.
       
      Kogans bluff kanske inte gjorde världens smartast PR kupp, men den gav onekligen resultat i form av uppmärksamhet och jag uppskattar alla kampanjer som får fler att byta bort IE7...

      Alla vill ha mobil e-handel, men få vet varför

      I år är året då alla vill ha mobil e-handel i sin arsenal, men ingen vet egentligen varför verkar det som, men man motiverar satsningen med ökad mobil trafik och försäljning trots att många inte förstår varför det sker.
       
      Mobil e-handel, eller mobil surfning över huvudtaget är ett nytt fenomen på samma sätt som Internet var nytt för 20 år sedan. Med det menar jag att beteendet är annorlunda mot de beteenden vi har observerat tidigare och vi befinner oss väldigt mycket på outforskat territorium just nu.
       
      Idag, precis som när IT boomen började så saknas det standarder på smartphones och vi har flera operativsystem och webbläsare tillsammans med en uppsjö av skärmupplösningar.  Det gör att design för mobil e-handel blir väldigt varierande beroende på vilken plattform av vilken upplösning vi väljer att designa för.
       
      Idag finns oerhört lite forskning på hur vi tänker och agerar mobilt och den forskning som finns har inte, och kan inte, ta alla variabler med i beräkningarna eftersom det förändras varje dag som går. Jag ser inte heller någon möjlighet att genomföra någon form av empirisk forskning så länge som situationen ser ut som den gör, men det går att få en ungefärlig uppfattning.
       
      Jag har sett många som vill hävda att design för Mobil följer samma grundläggande tänkande som för vanlig skärm, vilket för mig är lika absurt som när grafikerna i IT ålderns begynnelse hävdade att det som fungerar i tryck även fungerar i digitala medier. Det vet vi är helt felaktigt och idag är det tack och lov ingen som försöker designa webbplatser med samma designtänk som för print.
       
      Idag börjar vi så smått förstå hur vi tänker och beter oss när det gäller användande genom en vanlig skärm. Usability är etablerat och vi ser att User Experience börjar fästa sig i arbetsjargongen hos många designers, vilket är ett tecken på att det börjar bli en accepterad del av designprocesserna. Neurowebbdesign och Persuasive design har fortfarande en bra bit kvar, men det växer långsamt det också.
       
      Problemet med att designa för mobil är att vi har väldigt lite koll på vad som fungerar och vad som inte fungerar och det beror på att vi ännu inte vet hur detta nya beteende ser ut. Det blir mycket teori och hypoteser, men vi är väldigt mycket i gränslandet för nya upptäckter just nu och vi kommer att klia oss mycket i huvudet för att försöka förstå varför en sak fungerar men inte något annat.
       
      Att börja med Mobil e-handel nu är djärvt och det kommer att bli en omständig och komplicerad resa för att försöka hitta rätt sätt att presentera produkter och information i en mobil för att ge den effekt vi eftersträvar. Det kommer att kräva resurser, tester och tålamod, något som inte alla e-handlare är villiga att förbinda sig till eftersom de har kortsiktiga mål framför ögonen.
       
      De som har modet att ta steget, som vågar göra investeringarna i tid och utveckling och som ser det som en långsiktig investering, de kommer att stå som giganter om fem år. Den Mobila e-handeln är som en lavin och nu när den lavinen på allvar fått upp momentum så kommer den att svepa över e-handeln och svälja de som inte är förberedda för anstormningen.
       
      De företag som är inställda på att om 5 år stå som vinnare inom sitt m-handels segment, då är det nu de ska ta steget och de ska ta det med inställningen att det är en långsiktig investering. All forskning och testning som sker nu ger ett rejält försprång gentemot konkurrenterna.
       
      Vad du än kommer att skapa för din M-handel idag kommer det att vara som bäst en halvbra lösning, men ju mer du jobbar med din M-handel, ju mer information du får från användbarhetstester, utveckla personas för din målgrupp, ju mer du utvecklar och provar nya saker, desto större chans har du att stå som vinnare om 5 år.
       
      Det är många som skaffar en mobil e-handel idag som komplement till sin vanliga e-handel, men då står du och väntar på lavinen som är på väg. Antingen agerar du idag och satsar helhjärtat på M-handeln för att bli riktigt bra, eller så gör du det inte och kan titta på konkurrenterna när de glatt viftar med sina feta bankböcker när du uppslukas av den Mobila lavinen.
       
      Ju längre du väntar, desto mer pengar förlorar du...ser du lavinen i backspegeln, eller är du för fokuserad på nästa kvartalsrapport eller andra kortsiktiga mål för att se att du är på väg att uppslukas?

      Hästen och ryttaren - hur konflikten mellan känslomässig impuls och rationellt beteende påverkar e-handel

      Sigmund Freud använde sig av en metafor där en häst med dess ryttare illustrerar den konflikt som ligger i oss alla när det gäller känslomässig impuls och rationellt beteende, men har det någon påverkar när det gäller e-handel?
       
      I Sigmund Freuds metafor så är hästen en representant för de känslomässiga impulser vi drivs av och ryttaren står för den rationella delen av vårt beteende. Det är i konflikten mellan dessa två som obeslutsamhet kommer och vi förhalar saker istället för att genomföra dem.
       
      Hästen vet två saker: om något inte känns bra, gå därifrån och om något känns behagligt så gör det. När hästen är den som beslutar så kommer vi att välja det val som har minst motstånd och det som känns behagligast samtidigt som vi undviker fara och smärta.
       
      Ryttaren däremot symboliserar våra högre mentala processer som planerar, förutsäger, bestämmer vad som ska göras och löser problem. Det är med andra ord den del som vi tror att vi använder av oss i beslutsprocesser som rationella varelser.
       
      När det blir en konflikt mellan hästen och ryttaren så kan ryttaren ibland försöka styra hästen mot ett mål som den inte ser som behaglig och säker, men inte utan en rejäl kamp och det är inte ovanligt att ryttaren förlorar trots helhjärtade försök att kontrollera den bångstyrige besten.
       
      Den här konflikten är vad som får oss att bli obeslutsamma och börja förhala saker som ska göras. Hästen vill ha omedelbar tillfredsställelse med minsta möjliga risk. I vissa sammanhang, till exempel i en jobbsituation där du har en deadline kan du övervinna den känslomässiga impulsen att göra något roligt istället för att jobba mot din deadline.

      Hästen och ryttaren i E-handelssammanhang
      När det gäller e-handel så är majoriteten av dessa designade utifrån ett rationellt beteende, dvs vi skapar en miljö som ska ge bra underlag för att ta ett rationellt beslut. Ofta jobbar e-handlare sedan med priset för att uppfylla behovet av att inte behöva betala mer än nödvändigt, vilket också är inriktat på våra rationella delar av hjärnan.
       
      Det många däremot glömmer bort är att våra rationella delar ofta är maktlösa om vårt undermedvetna säger att någonting inte är behagligt. Ryttaren får problem med hästen och i bästa fall kan det leda till obeslutsamhet och i värsta fall leder det till att hästen leder oss från sidan i fråga.
       
      Det är därför viktigt för e-handlare att börja tänka på hur man ska få hästen att uppfatta e-handelssidan som behaglig och ha minsta möjliga motstånd om vi vill undvika obeslutsamhet och hög bouncerate.
       
      Begrepp som TRUST och strukturell balans tillsammans med visuellt attraktiva webbplatser blir viktiga för att få hästen att känna sig bekväm och finna sidan behaglig. Användbarhet och UX (User Experience) blir viktiga för att ta bort mesta möjliga motstånd och för att öka känslan av tillfredsställelse.
       
      Till sist får vi inte glömma bort att för de flesta hästar och ryttare så är det resan som är det mest intressanta och vi måste därför leda dem rätt på webbplatserna så de hittar det vi vill att de ska hitta. Där kommer Neurowebbdesignen in  och vi sluter de tre cirklarna runt ryttaren och hästen för att göra dem beslutsamma och nöjda utan konflikt dem emellan...

      En tribut till John Wayne
      När man pratar om hästar och ryttare så finns det få personer som påverkat mitt liv så starkt, trots att de dog långt innan jag blev stor nog att kunna ta del av deras verk, som John "The Duke" Wayne.  Jag dedikerar därför den här posten till hans minne.

      Har designen någon betydelse för E-handel?

      En av de absolut vanligaste frågorna från framför allt mindre e-handlare är om designen verkligen spelar någon roll eller om allt vi bryr oss om är priset och utbudet? Svaret för mig är självklart...
       
      I marknadsföringssammanhang pratar man om de fyra P:na (4p) som står för product, price, place och promotion, på svenska produkt, pris, plats och påverkan. De är de faktorer som används för att strategiskt få fram till exempel det ideala priset eller rätt sorts påverkan i form av reklam och annan marknadsföring.
       
      Egentligen finns det ett femte P också som står för personal som är en väldigt viktigt faktor  för att marknadsföra sina produkter. Exempelvis så har expert fått kritik för att deras säljare inte längre är lika kunniga som tidigare och vi kan se resultatet av det ganska tydligt.
       
      En del vill till och med ta det ännu längre och kasta in tre P:n till  i form av People ("participants of service delivery"), Process (of service delivery) och Physical (evidence and design) eller till och med fyra C:n efter Robert F. Lauterborns förslag med Consumer, Cost, Communication och Convenience, men jag tror att då blir det lite för invecklat så vi nöjer oss med de fyra P:na.
       
      Så, om påverkan är en av de fyra grundfaktorerna för en framgångsrik marknadsföring, kan vi säga att designen på en e-handelsajt eller räcker det med att man har bra produkter till bra pris som är tillgängliga 24 timmar om dygnet?  Svaret på den frågan ligger i våra hjärnor...

      Vi är känslosamma varelser
      Det finns många studier som visar att när vi handlar så gör vi inte det med kall logik utan det är en känslomässig process. Vi handlar varor som påverkar oss känslomässigt på ett positivt sätt. Inom retailbranschen så jobbar man mycket med det här i inredningen på sina butiker, både när det gäller inredning och ljussättning, men också med musik och faktiskt till och med dofter.
       
      I reklambranschen så handlar allting om att skapa rätt känsla, att nå rätt målgrupp med rätt budskap som skapar rätt känsla. I filmer produktplaceras varor i filmer som ska ge rätt känsla för att förstärka en potentiell köpares upplevelse av vad den produkten har att erbjuda...och så vidare. I alla former av marknadsföring så är det en känsla som vi vill förmedla för att locka till köp...
       
      ...utom på e-handelssajterna.

      Högsta prioritet är enkelhet
      De senaste 20 åren eller så så har allt fokus när det gäller e-handel varit på att det ska vara enkelt att hitta och köpa det kunderna söker. Det är för att när Internet började bli populärt så var det väldigt ovant att handla på nätet och det var då viktigt att förenkla och möjliggöra handel för att över huvudtaget sälja något. Idag ser situationen helt annorlunda ut.
       
      Det är helt sant att än idag så finns det e-handelssajter som inte förstår vikten av användbarhet för att någon överhuvudtaget ska kunna handla där, men över lag så är de flesta seriösa e-handlare väl medvetna om vikten av rätt struktur och navigering.
       
      Vi är inte längre ovana med hur Internet fungerar eller främmande till att handla Online, tvärtom så är det en naturlig process för de allra flesta av oss. Vi går till och med mot en framtid där smartphones blir en naturlig del av våra liv och därmed blir e-handel och prisjämförelser online ännu mer naturligt.
       
      För de allra flesta seriösa e-handlare handlar det därför inte längre om att göra saker och ting enklare, det handlar om att positionera sig bättre än sina konkurrenter och skapa de känslomässig band som får deras kunder att handla mer.Därför är design oerhört viktigt.

      ROI och kortsiktighet = dumhet
      Trots det så envisas många e-handlare med att lägga enorma pengar på marknadsföring som SEO, reklamkampanjer, Emailkampanjer och så vidare som alla ger en hög ROI (Return Of Investment) kortsiktigt, men väldigt få jobbar med designen som ger betydligt högre ROI långsiktigt (och dessutom ger ännu högre ROI till annan marknadsföring i nästa skede). Att därför jobba kortsiktigt med marknadsföring är en ren förlustaffär.
       
      Många klagar på att E-handeln har dålig vinstmarginal eftersom det hela tiden är priset som styr vart besökaren handlar, men det är inte sant. Priset är bara en faktor i marknadsföringsmixen och eftersom alla e-handlare delar plats och har ungefär likvärdiga produkter så återstår en viktig faktor: Påverkan.
       
      Det företag som är bäst på att skapa känslomässiga behov hos sina kunder är det företag som lyckas sälja mest. Dessa känslomässiga band får du inte genom att kasta fram en bunt lågprisprodukter  i en tom lagerlokal, fråga Galne Gunnar eller den Amerikanske förebilden Crazy Eddie.
       
      Frågan är nu om du fortfarande undrar om design är viktig för E-handel eller har du förstått att det är en av de viktigaste strategiska faktorerna för att din e-handel överhuvudtaget ska kunna fortsätta existera?

      Responsiv design för e-handel - är det bra eller dåligt?

      Det har varit mycket prat om responsiv design ett tag nu och dom senaste veckorna har jag diskuterat fenomenet både internt och med olika kunder inom e-handel, men vad är egentligen responsiv design och är det bra eller dåligt för e-handel?
       
      Jag tycker att det är lite roligt att responsiv design det senaste året seglat upp som en riktig snackis och en del personer hyllar det som svaret på alla problem med anpassning för olika medium, medan andra är mer försiktiga i sin bedömning.Det är roligt för att responsiva design är inget nytt egentligen, det är en naturlig utveckling av det som brukar kallas för fluid design, dvs att innehållet skalas procentuellt beroende på besökarens skärmupplösning.
       
      Fluid blev också en stor snackis när den kom och idag är det ingen som egentligen pratar om det och jag gissar att responsiv design kommer att följa samma mönster.
       
      Två varianter på Responsiv Design
      Det är också intressant att det verkar vara två olika typer av designlösningar som båda kallas för responsiv, vilket kan göra saken lite komplicerad att förstå vad man pratar om.Den första varianten är en design som använderMedia Queries för att byta CSS när en viss regel aktiverat, dvs när storleken på skärmfönstret når ett visst värde så aktiveras en ny CSS. Jag kallar den varianten för en CSS Switch Design (CSD) eftersom innehållet inte aktivt skalar mellan dom olika stegen.
       
      Andra kallar det Adaptive design. Ett exempel på det är POC Sports.Den andra varianten är det som egentligen är en responsiv design, dvs innehållet skalas aktivt baserat på skärmenfönstrets storlek. I en responsiv design så skalas allting, från fonter till grafik till video osv och sedan används Media Queries för att göra struktuella ändringar vid vissa skärmfönster storlekar. Ett exempel på det är QR Shop.
       
      Vad är egentligen Responsiv Design?
      Responsiv design är egentligen en fortsättning på fluid designen där man äntligen kan få bukt med de stora problemen som kom med fluid designen nämligen att det svar svårt att skala innehållet på ett bra sätt. Det blev också lite fel när fluid designen skulle in i mobilen eftersom även om du skalar bra så är det liten skillnad mot en helt vanlig design som mobilen zoomar.
       
      Med de nya teknikerna i CSS3 och HTML5 så blev fluid intressant igen och det var egentligen med introduktionen av Media Queries som det blev riktigt intressant och termen responsiv design myntades.Idag går det bra att använda dessa tekniker för att skapa en skalbar lösning, både för text, grafik och video, även om de kanske inte är helt perfekta. Jag är rätt säker på att dessa tekniker kommer att förfinas och utvecklas rejält under 2012.
       
      För och nackdelar med Responsiv design
      Fördelar


      En markup som styr alla. Vi slipper krånglet med flera olika sajter och kan jobba utifrån en html markup.Alla tittar inte på sidor i fullskärm och då fungerar reponsive design bra genom att det ändrar storlek utifrån besökarens förutsättningar.
      Vi måste arbeta fram designen med mobilen i fokus, den måste alltså komma först vilket ger ett bättre mobilt tänk.
      Ingen länkförvirring där en länk leder till den mobila sajten och en annan till www sajten vilket kan bli fel om mottagaren öppnar på en annan typ av enhet.
      Nackdelar


      Längre utvecklingstid vilket gör projekten dyrare. Flera CSS mallar måste tas fram och testas.
      Browser kompabilitet eftersom det krävs nyare tekniker som inte stöds i alla webbläsare (HTML5/CSS3 tex).
      Laddningstider, speciellt på mindre medium eftersom vi fortfarande jobbar med samma grafik som i högre upplösningar. Det blir flera anrop till servern vilket kan orsaka korvstoppning och ge längre laddningstider.
      Formatförvirring där vi måste ta saker som banners och liknande i beaktande eftersom de inte kan användas skalbart oftast.
      Vilka format ska vi jobba mot? Det finns mängder av olika upplösningar och om det saknas anpassad layout så förvrängs innehållet. Det kan ge stora utslag på till exempel TRUST.
      Det saknas kompatibla lösningar för skalbar video och vilket videostandard ska användas för att se till att sidan är framtidssäker som också fungerar reponsivt?
      Olika upplösningar har olika mål vilket är svårt att anpassa för när grundkoden ligger fast i en responsiv design. Neurowebdesign får sämre genomslagskraft vilket påverkar konverteringsgraden på affärskritiska webbsidor.
      Skiter det sig med den mobila delen så påverkas även webben och vice versa vilket gör att det går inte att jobba med en del separat.
      Responsiv design för e-handel
      I min roll så jobbar jag mest mot e-handel och det är också där jag ser minst fördelar med en responsive design. Anledningen är att responsiv design minskar möjligheten att styra innehållet och därmed besökaren på webbplatsen eftersom vi jobbar med samma HTML markup i såväl webb som mobil lösning.
       
      Skillnaden mellan mobil och webb är avsevärd när det gäller hur vi jobbar med innehållsstyrning och i en e-handels lösning så behövs det en rejäl ändring i strukturen för att effektivt kunna erbjuda e-handel på ett bra sätt, dvs för att få så bra konvertering som möjligt.Till exempel kan vi ha call-to-action funktionen väldigt bra och fokuserad på en webbsida och när layouten anpassas för mobilen så hamnar call to action funktionen på skärm 5, vilket inte alls ger samma effekt.
       
      Ska man använda Responsiv design då?
      Responsiv design är inget dåligt alternativ när webbplatsen är rent informativ med få grafiska element och videofilmer. När det blir många grafiska element eller video som ska skalas, då blir det inte lika bra såvida man inte använder sig av CSD och olika fomat som CSS mallarna anropar.Responsiv design ÄR tyngre för mobilbrowsing än vad en renodlad mobilsajt är och den utopi som en del verkar tro finns med reponsive deign att man enbart behöver jobba med en sajt så fixar det sig med de andra också...den existerar inte.
       
      Det behövs ofta mer handpåläggning än med separata sajter, speciellt för e-handels sajter.Precis som när fluiddesignen kom så blev det ett aktivt val mellan att ha en design där innehållet förändrades och en statisk layout där man behåller kontrollen över innehållet. Idag ser vi att den statiska designen dominerar och jag är övertygad om att även i framtiden kommer den statiska designen att vara dominerande över Responsiv design, speciellt för ehandels och affärskritiska webbplatser där säljnytta och konvertering är det primära.

      Klarnas superkassa imponerar

      Under Nordic Ecommerce Summit för ett antal dagar sedan så presenterade Klarna sin nya kassa. Kassan har sedan döpts till Superkassan av diverse E-handlare och jag har fått möjlighet att se hur den ser ut och beter sig. Jag kan säga att jag ser stor potential i produkten och den imponerar med sin enkelhet.
       
      Det är för användarna, de potentiella kunderna, som Klarnas nya tjänst kommer att påverka e-handeln i Sverige i initialskedet och senare i flera länder. Idag finns det bland annat en del copy (texter) som jag tycker ger den nya tjänsten ett inte helt optimalt intryck, men det är något som jag är säker på att Klarna kommer att jobba bort framöver, inte minst för att jag påtalat det för dem 
       
      Det som jag är mest imponerad över är hur Klarna med en tjänst minimerar några av de vanligaste anledningarna till cart abandonment där ovilja att registrera sig, för lång utcheckningsprocess och att sidan ber om för mycket information blir ett betydligt mindre problem. Snabbhet och inte tillräckligt med information är något som jag ser att Klarna kommer att jobba med innan release också så då har vi de 5 största designbristerna minimerade. Bara där ser jag en stor vinst i konvertering för många.
       
      Precis som Facebook har satt sig på kartan genom att erbjuda social login så tror jag att Klarna kommer att leda vägen för ett liknande system för E-handel, i alla fall i Norden. Tanken med ett centralt login som dessutom hela tiden lär sig mer om kunderna är genialt, speciellt när det kopplas till Facebook och verkligen förenklar hela inloggning/registrerings problematiken som är en stor tröskel för besökarna som vill handla i en webbshop.
       
      Det kommer utan tvekan att finnas de som anser att deras integritet kränks av en eller annan anledning, precis som de ogillar Facebooks hantering av deras data och säkert en och annan som kommer att vara nojjiga över upplevda säkerhetsbrister oavsett om de existerar eller inte. I slutändan kommer dock den stora massan att uppskatta enkelheten med Klarnas kassa som avsevärt förenklar inloggning eller till och med automatiskt loggar in dig.
       
      Jag är övertygad om att Klarnas nya tjänst kommer att öka konverteringen på framförallt mindre och mellanstora aktörer som ofta lider av designbrister som påverkar deras trovärdighet negativt. Jag tror också att Klarna med sin nya tjänst är på väg mot en position som trygghetssymbol som förmodligen om ett par år kan konkurrera med aktörer som Trygg E-handel. Det betyder att klarnas nya tjänst kommer att bli ett logiskt steg för många för att få den bästa konverteringen.
       
      Jag tror också att vi kommer att se många e-handlare som kommer att kika på Klarnas kassa och försöker efterlikna dess enkelhet, vilket kommer att vara svårt eftersom den centrala inloggningen kommer att vara grunden för kassans påverkan på konverteringen.
       
      De större aktörerna är jag inte lika säker på att de kommer att välja Klarnas lösning, även om de skulle tjäna på det. Istället tror jag att många större aktörer kommer att försöka efterlikna Klarnas tjänst även om den store fördelen med centralt login inte kommer att finnas i deras egenutvecklade tjänst. Om Klarna kommer att erbjuda ett API i framtiden så kommer även de större aktörerna att tänka både en och två gånger innan de väljer en annan lösning tror jag och många webbshopkonstruktörer kommer att inkludera Klarnas tjänst i sina lösningar.
       
      Jag är även övertygad om att Klarna bara har börjat sin resa med sin kassatjänst och ett naturligt nästa steg blir en portal för e-handelstransaktioner där jag som kund kan se alla transaktioner från alla köp som gått genom Klarnas kassa. Jag ser det inte heller som omöjligt för Klarna att i förlängningen erbjuda en kontakt, en tjänst även för konsumenterna så att all kommunikation gällande betalning och kanske även support, frakt, reklamationer mm kan hanteras även om det rent organisatoriskt och tekniskt är en betydligt tuffare nöt att knäcka.
       
      De farhågor som en del har om att Klarna ska skapa en egen e-handelsplattform känns för mig avlägsen. Hade så varit fallet hade det varit mer logiskt att låta den nya kassan vara exklusiv för den plattformen istället för att låta alla använda den. Helt ärligt så skulle vinsten för en e-handelsplattform varit minimal i förhållande till vinsten att endast erbjuda kassatjänsten till alla e-handlare, även om man så klart kan tjäna en slant på utveckling av olika slag.
       
      Jag förstår många e-handlares farhågor om att Klarna kommer att dominera betalningsmarknaden för E-handel i Sverige för idag finns det ingen som ens kommer i närheten av den tjänst som Klarna visat upp. En del tror att det bubblar ordentligt hos de få konkurrenter som finns, men sanningen är att även om de kopierar Klarnas lösning så ligger de ändå långt, långt efter.
       
      I förlängningen så tror jag att det kan bli så att kunder i Sverige framförallt kommer att bli vana med att använda Klarnas enklare lösning så att de lösningar vi ser idag som standard kan upplevas som krångligare och därmed ge sämre konverteringar. Det i sin tur kommer att ställa ännu större krav på andra aktörer att försöka skapa något liknande som Klarnas kassalösning, men Klarna har ett stort försprång och träffar dessa aktörer inte rätt med sina lösningar för att de stressar fram dem så kommer Klarna att stå som det enda alternativet inom en snar framtid.
       
      Klarna har helt klart gjort sin läxa och man har tagit fram en lösning som är lika enkel för användarna som komplex i bakgrunden för att ge bästa säkerhet och användbarhet. Jag måste erkänna att Klarnas superkassa imponerar. stort.

      Allt fler satsar hårt på SEO, men glömmer att öka konverteringen först

      SEO är många E-handlares främsta vapen i kampen att öka sin omsättning och vinst, men många missar att öka konverteringen först, vilket betyder att stor belopp går helt förlorade i onödan!
       
      ROI är ett begrepp som många e-handlare är bekanta med. Det står för Return Of Investment, dvs hur mycket man tjänar på en investering. Många e-handlare jag har pratat med, både stora och små ser ser på ROI väldigt kortsiktigt och jag tänkte jag skulle visa med ett förenklat räkneexempel varför det är en dum idé och varför man bör se över sin design för att öka konverteringen tidigt.
       
      Låt oss ta ett företag som för enkelhetens skull sysslar med digitala varor så vi behöver inte fundera på frakter, lager och andra saker utan bara ren försäljning. Företaget har 1 miljon unika besökare i månaden och en konverteringsgrad på 2%. Totalt ger det en försäljning på 20.000 produkter som vid 100:-/försäljning ger total inkomst på 2 miljoner. Varje månad betalar företaget 1 miljon för marknadsföring som driver in trafik. Vinsten är 1 miljon i månaden.

       
       
       
      Nu vill företaget satsa 100.000:- på att öka sin vinst och de funderar på att antingen köpa in mer trafik för 1:- / unik besökare eller göra en designförändring för att öka konverteringen. En snabb studie visar att ett köp av mer trafik skulle ge följande resultat.

       
       
       
      Trafiken ökar från 1 miljon unika besökare till 1.1 miljoner, det ger vid 2% konvertering 22.000 enheter sålda vilket ger en ökning med 200.000:- / månad till en kostnad av 100.000:- Totalt tjänar företaget alltså 100.000:- varje månad på en sådan strategi och det är lika mycket som man investerar. ROI blir därför 100%
       
      Nu tittar vi på resultatet av en redesign och eftersom det är någonting som inte går att sätta ett bestämt värde på så sätter vi upp 3 värden: ett lågt estimat, ett mellan estimat och ett högt estimat. Det låga estimatet står för en konverteringsökning på 0.1%, mellan estimatet 0.5% och det höga 2%. Vi kommer att fokusera på det låga estimatet där vi ökar från 2% till 2.1%, dvs en konverteringsökning på 5%. Om vi utgår från 2008 års statistik så är det genomsnittliga värdet vi kan öka konvertering på en ehandelsplats 83% (har sett nyare siffror som säger 60% 2010, men hittar inte länken) och då känns det som att 5% är ett ganska säkert löfte.
       
       
       

       
       
       
      Vi ser att genom att öka konverteringen till 2.1% så ger det 1.000 nya enheter sålda vilket betyder 100.000:- mer i inkomst. Det betyder att vi tjänar lika mycket som vi lägger ut och vi får då en ROI på 0%. Vid ett val mellan 0% och 100% så ser det ut att vara självklart att köpa in mer trafik är det bästa alternativet...eller är det det? Låt oss titta på det i ett längre perspektiv.
       

       
       
       
      Om vi tittar på vad de olika investeringarna ger på 12 månader istället för 1 månad så får vi helt plötsligt andra siffror. Designändringen slutar aldrig ge effekt och därför så får vi varje månad efter designförändringen ytterligare 100.000:- extra och på ett år ger det ett ROI på 1100% vilket är betydligt bättre än vad vi någonsin kan få genom att löpa in trafik till samma värde.
       
      Nu skulle vi visserligen kunna köpa in trafik varje månad och få samma vinst som redesignen ger, dvs 100.000:- extra varje månad och om det inte vore för det faktum att köpt trafik inte är en outtömlig källa och att kunder som får en negativ känsla för företaget troligen aldrig kommer tillbaka så kanske det skulle fungera. Att göra en designförändring INNAN man köper trafik ger inte bara en passiv ökning av inkomst, det ger också en betydande skillnad när företaget köper trafik efter designändringen är gjord!
       

       
       
       
      Om vi tittar på vilken skillnad vi får genom att göra designändringen innan vi köper trafik så ser vi att med en minimal ökning av konverteringsgraden så får vi mer än dubbelt så hög ROI! Vi ökar vinsten från investeringen från 100.000:- till 210.000:- och får därmed ett ROI på 210% istället för 100%.
       
      Så, med det här korta räkneexemplet så vill jag bara visa att det är en smart investering att lägga pengar på att hitta problem med din design eller designändringar som kan förbättra din konvertering och att det bör komma så tidigt som möjligt för att övrig marknadsföring ska bli mer effektiv.
       
      Min fråga till dig är: tjänar du så bra som du borde på din marknadsföring eller bör du göra en analys av din webbplats för att öka din konvertering?

      Kan Pinterest få e-handelare att förstå vikten av bra produktfoto?

      Pinterest är nu ett av världens mest populära tjänster och allt fler e-handelare börjar försöka utnyttja Pinterest till att driva trafik till sina webbplatser, med varierande resultat. Frågan är om Pinterest kan få e-handlare att förstå vikten av bra produktfoton?
       
      Att bra produktfoton är viktiga är något som vi inom designbranschen vetat i många år eftersom det har reklambranschen bevisat om och om igen. Tyvärr så fortsätter många e-handlare att lägga upp produktbilder som är rent illustrativa snarare än attraherande. Precis som i fysisk butik så vill vi hänföras av produktens kvalitet och vi vill vända och vrida på produkten så vi kan övertala oss att produkten är prisvärd och att det faktiskt är något vi vill ha. Att därför bara ha en beskrivande produktbild begränsar kundens möjlighet att bedöma produktens kvalitet och den säljande känslan uteblir oftast.
       
      I en fysisk butik spelar inredning och produktplacering stor roll för att skapa den säljande känsla som får produkten att flyga av hyllorna, men det är ofta en reklamkampanj eller en situation där vi sett produkten i ett visst forum som får de riktiga storsäljarna att uppstå. Anledningen är att produkten då sätts i ett perspektiv vi kunder kan identifiera oss med. Det finns till exempel en anledning till varför butikerna placerar sina produkter på skyltdockor eller i en miljö som ska spegla produktens naturliga användningsmiljö.
       
      I en e-handelbutik så spelar designen en stor roll förvisso, precis som inredningen i en butik, men den är inte lika flexibel som i en fysisk butik och utrymmet för att skapa säljande känslor är betydligt mer begränsat. För mycket laborerande med associativ design kan skapa en förvirrande webbplats, speciellt om produktutbudet är brett. Därför är det viktigt att ha produktbilder som kunderna kan använda för att "känna på produkten" och produktbilder som sätter produkten i en associativ miljö i samband med personer vi kan identifiera oss med.
       
      Om vi tittar på Pinterest och vilka produktbilder som pinnas där så är det så kallade moodbilder, dvs bilder som uttrycker känslor i olika former, som dominerar. Det finns inte så många beskrivande bilder av typen som ofta läggs upp på annonsplatser som blocket och Tradera. Det är för att vi behöver en motivering till att lägga upp en bild, den ska tilltala oss på något sätt så att vi upplever att det är värt ansträngningen att lägga upp bilden på Pinterest till exempel. Samma sak gäller när vi beslutar oss för att köpa något där produkten måste fylla ett behov, riktigt eller upplevt.
       
      Genom att studera vilka typer av bilder som läggs upp på Pinterest så kan vi lära oss mer om vilka typer av bilder som påverkar kunder på besök hos en e-handelssajt. Genom att kombinera bilder som påverkar kundernas känslor positivt genom associativa kvaliteter som vi kan identifiera oss med och bilder som är beskrivande så kan vi bättre fånga kundens behov att bli attraherad av produkten och behovet att känna på produkten för att undersöka dess kvalitet.
       
      Idag läggs många bilder ut ensamma eller i sällskap med ett fåtal bilder som oftast är beskrivande med vit bakgrund och skrämmande ofta utan en person som använder produkten eller en associativ miljö att knyta produkten till. Jag hoppas att fler e-handlare tittar på Pinterest och försöker förstå vad kunderna lägger upp där och sedan tar den erfarenheten med sig in i deras e-handel för att på så sätt få en mer attraktiv och säljande e-handel.
       
      Hur använder du produktfoto för din E-handel?
      Har du tips på e-handlare som är bra eller dålig på produktfoto?
       
      Dela med dig!

      Allt du tror dig veta om mobil e-handel är (förmodligen) fel

      Den mobila revolutionen är inte här, den har redan passerat och vi befinner oss nu i gränslandet mellan den digitala revolutionen och den mobila. Precis som skiftet mellan den digitala revolutionen och informationsrevolutionen så är allt upp och ner och ingenting är säkert...
       
      När den digitala revolutionen slog igenom på 90-talet så vändes allt vi trodde oss veta om information och utformning av information på ända. Typografin, dvs konsten att utforma texter användes under mer än ett decennium på samma sätt som i tryckt form innan vi började lära oss att digital information hade helt andra regler än information i tryck. Det tog mer än 15 år innan vi på allvar började funderar på användbarhet och ytterligare 5 år innan de psykologiska faktorerna i webbdesign började bli ett utvecklat område.
       
      Idag så är vi mitt inne i brytpunkten mellan traditionell digital information och mobil digital information och lika säkert som att vi var helt ute och cyklade 1990 så är vi helt ute och cyklar idag när vi försöker anpassa de kunskaper vi har om utformning av digital information till mobila medier. Precis som för 20 år sedan så kommer vi att famla oss fram i våra försök att skapa rätt form för mobila medier och precis som för 20 år sedan så är det tradition och invanda beteenden som kommer att bromsa utvecklingen.
       
      Den mobila revolutionen har kommit och gått, men det är med introduktionen av smartphones som vi digitala nördar börjat förstå vad som är på väg att hända. Unga idag är uppväxta med mobila enheter och även om smartphones gör att vi som växte upp under den digitala revolutionen nu är med på tåget så måste vi förstå att det är inte smartphones som är grunden till den mobila revolutionen. Det är bara en brygga mellan den digitala och den mobila revolutionen.
       
      Den bryggan är det som får oss gamla stofiler att designa mobila lösningar med de kunskaper och erfarenheter vi har om digitala medier, men precis som tidigare så betyder det också att vi använder gamla kunskaper som inte är anpassade för ett nytt medium med helt nytt beteendemönster. Gamla sanningar är idag som bortblåsta på mobila enheter och vi erfarna (läs gamla) webbdesigners kommer att fortsätta skapa lösningar för mobila enheter som inte är anpassade för den mobila generationens behov.
       
      Vi befinner oss i en helt ny tid och som webbdesigner är det en spännande och plågsam tid där varje dag blir ett äventyr med nya upptäckter och smärtsamma realisationer när vi måste "kill our darlings" i vår resa mot att förstå den mobila enhetens förba...förlovade land.
       
      Välkommen till den Mobila vilda västern!

      Adobe köper Neolane

      Neolane, en stor aktör på marknadsföringssektorn  ser ut att bli en del av Adobe's produkter om köpet går igenom. Köpet uppgår till omkring 600 miljoner dollar och förväntas bli klart under Juli månad.

      Quote
       

      SAP köper Hybris e-commerce?

      Hybris E-commerce, ett av världens ledande ehandelsplattformar, ser ut att bli uppköpta av SAP. En pressrelease har gått ut från Hybris och om allt går vägen så blir Hybris alltså en del av SAP efter sommaren.

      Quote
       

      Källa: Hybris News
×
×
  • Create New...