Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...
  • Subcategories

    13
    posts
    6
    posts

    93 posts in this category

      Mobiler har blivit en viktig del av Ehandel enligt Dibs

      DIBS E-handelsindex 2012 visar att mobiler blir en allt viktigare del av e-handeln. 15 procent av samtliga konsumenter och 23 procent av dem mellan 15 och 34 års ålder e-handlar med smarta mobiler eller surfplattor. Konsumenter som prövat att handla med mobilen har gjort det till ett naturligt inslag i sina vanor. 
       
      Det är inga konstiga siffror som Dibs presentera i sitt Ehandelsindex, men det är ganska spännande att se det svart på vitt. Det är tydligt att mobil ehandel är allt mer accepterat hos konsumenterna och det faktum att fler väljer appar än mobilwebb är inte speciellt förvånande om vi ser till användbarhet, tillgänglighet och utformning av de olika tjänsterna, men det tror jag kommer att ändras i framtiden med utvecklingen av mobil webb.
       
      Hela 57% av de svenska konsumenterna som handlat med mobil har betalat med kort, 9% med internetbank, 19% med faktura, 5% med kontant vid leverans, 10% med mikrobetalningar, 1% på avbetalning och 10% med andra betalsätt. Det här är riktigt intressant eftersom många betallösningar idag är ganska illa anpassade för betalningar med smartphone, även om de hela tiden blir bättre.


      – E-handel genom mobiler blir mer integrerat i butikernas digitala försäljning och samtidigt ett alltmer naturligt inslag i många konsumenters köpvanor. Volymerna inom handel genom mobiler är visserligen ännu relativt begränsade, men ökar snabbt när beteendet sprider sig till nya kundsegment. Butiker kan dra fördel av dessa möjligheter, men det ställer stora krav för att lyckas, säger Eric Wallin, VD på DIBS.
       
       
      Du hittar hela Dibs Ehandelsindex här så du kan läsa alla godbitarna. Själv ska jag grotta ner mig i den i helgen och se om det är något där som jag ska passa på att fråga Dibs när jag träffar dem angående deras betallösning i framtiden. Det kommer en rapport på det också här på bloggen.

      72% vill ha en mobilanpassad webbplats

      Enligt Google som gjort en undersökning bland smartphoneägare så vill 72% ha en mobilvänlig webbplats och att så många som 62% lämnar sidan omedelbart om sidan inte är mobilvänlig. En ehandlare som inte har en mobilvänlig sida förlorar inte bara försäljning, utan tappar även en lojal kund enligt Brett Goffin.
       
      Det är inga roliga siffror som Google visar upp. 72% av smartphoneägare vill ha en mobilanpassad sida, 67% handlar hellre på en mobiloptimerad sida och 55% säger att en dålig mobilupplevelse påverkar deras uppfattning av varumärket negativt. 52% säger att en dålig mobilsajt får dem att vara mindre intresserad av att ha med företaget att göra, 48% blir frustrerade och känner sig irriterade och 36% tycker att de slösat bort sin tid på en sida som inte är mobilvänlig. 66% känner sig besvikna när ett företag de förväntar sig ska ha en bra mobilsida misslyckas att leverera den upplevelsen.
       
      En väl fungerande mobilsida får däremot 74% att återvända om upplevelsen är positiv och de faktorer som upplevs som viktiga är laddningstider med 81% som vill att sidan ska ladda snabbare än 5 sekunder, hitta butiker och öppettider upplever 74% som viktigt, kontaktinformation är viktigt för 64%, produktinformation är viktigt för 61% och möjligheten att handla är viktigt för 50%.
       
      Viktiga faktorer i designen är att sökfunktionen är lätt att hitta och använda för 78% av användarna, 1-2 klick för att nå mer information är viktigt för 78%, innehållet passar en mindre skärm är viktigt för 76%, ser ren och effektiv ut vill 74% av användarna ha, möjligheten att gå till vanliga sidan är viktig för 74%, formulär som inte scrollar och har få fält är viktig för 73%, ett lätt sätt att spara information till senare hamnar på 73%, stora knappar för fingrar är viktigt för 69%, click to call funktion för att kunna kontakta företaget direkt är viktigt för 66% och scrollande bara åt ett håll (upp och ner eller höger vänster) är viktigt för 64%.
       
      De här siffrorna stämmer ganska bra med min erfarenhet också och det är lite intressant att se att siffrorna visar hur viktigt en mobil webbplats är trots att den mobila evolutionen är förhållandevis ny i våra liv ändå. Jag tycker även att det är intressant att se att så många upplever att avsaknaden av en mobilsajt med bra användarupplevelse påverkade varumärket så markant som det här testet ändå påvisar. Det i sig är en stor anledning för företag att lägga tid och pengar på en bra mobil upplevelse.
       
      Upplever du att dina åsikter gällande mobilanpassning stämmer med den här undersökningen eller har du andra saker som du tycker är viktigare än de faktorer som den här undersökningen tar upp?

      Behövs det en trygg e-handel certifiering 2012?

      På Ehandelsdagarna i Sundsvall kom frågan upp om det verkligen behövs en trygg ehandelscertifiering 2012 och många var upprörda över att de upplever att Trygg E-handel misstänkliggör de ehandlare som inte är medlemmar. Så hur är det, behövs Trygg E-handel fortfarande eller är det ett förlegat koncept?
       
      Det var ord och inga visor från en del e-handlare i Sundsvall i år och Jonas Ogvall fick ta en hel del tuffa frågor (med bravur ska tilläggas). Mest verkade det vara sårade känslor gällande priset som gör det svårt för många mindre ehandlare att bli medlemmar, men en fråga fångade mitt intresse: behövs Trygg E-handel fortfarande?
       
      Svaret på den frågan är för mig ett klart och tydligt ja. Idag är det väldigt enkelt att sätta upp en webbshop och det ploppar upp små ehandelsföretag varje dag känns det som. Det gör att det fortfarande är osäkert om ett företag med ehandel verkligen är att lita på, trots att ehandel är en etablerad handlingskanal. Speciellt för små ehandlare tycker jag en certifiering har många fördelar eftersom det är just mindre ehandlare som skapar osäkerhet hos besökarna.
       
      Hos en normal person så finns det en inneboende osäkerhet att köpa någonting där man varken ser varan eller personen som säljer. Trots att vi handlar mer än någonsin via ehandel så ligger det gamla talesättet ”köpa grisen i säcken” fortfarande djupt inbäddad i hjärnan och varje gång det uppdagas att någon usling försöker lura av folk pengar så kryper den närmare ytan igen.
       
      Trots att vi har handlat på distans i många år, först genom postorder och sedan ehandel, så är det fortfarande ett risktagande vi gör varje gång vi gör en transaktion ”blint”. Därför är det fördelaktigt att dels ha en certifiering som kan kontrollera ehandlare på olika sätt, men mest fördelaktigt är det för de ehandlare som kan visa upp sin certifiering för besökaren.
       
      En symbol som kan påvisa en form av trygghet som trygg E-handel tillhandahåller (som jag ser blir bättre och bättre med de nya förändringarna som kommer) påverkar en besökare till att känna sig mer bekväm och trygg i sitt handlande från den webbplatsen som är certifierad. En trygghetssymbol ökar konvertering och ju mer värderingar som läggs i en symbol desto mer påverkar den och det gör att det ligger ehandlarnas och Trygg E-handels intresse att så många ehandlare som möjligt börjar använda den.
       
      Så behövs Trygg E-handel och liknande certifieringar? Svaret som jag ser det är att det behövs mer än någonsin när i stort sett vem som helst kan kasta upp en webbshop på gott och ont. För att trygg E-handel ska bli riktigt, riktigt bra, både för konsumenter och ehandlare, så behöver det bli många fler ehandlare som är medlemmar och symbolen behöver förtydliga vilka värderingar som den står för.
       
      Så Jonas Ogvall har en tuff, men givande, uppgift att utveckla Trygg E-handel och jag tror att med rätt strategi så kommer Trygg E-handel att bli något mycket, mycket bra för svensk E-handel.

      Mobil E-handel, vad du bör tänka på

      På Ehandelsdagarna i Sundsvall nu i veckan så hade jag en kort presentation om Mobil E-handel och de utmaningar och trender som är på gång. Det kommer en video på det också, men tills dess så tänkte jag lägga ut mina slides om någon tycker att det verkar intressant.
       
       

      Den mobila evolutionen påverkar allt från design till utveckling till kampanjer

      I takt med att den mobila evolutionen blir mer och mer påtaglig så börjar dess effekt på webbdesign och e-handel synas allt mer. Processer som funnits blir plötsligt förlegade och helt nya processer börjar ta form hos framförallt designers, men även utvecklare och kommunikatörer börjar långsamt känna förändringens vindar.
       
      Webbdesigners över hela världen brottas idag med den mobila evolutionens effekter. Det räcker inte längre med en process för stationär webb, helt nya processer måste skapas för ett multifacetterat dynamiskt webblandskap där det fortfarande är vilda västern och på många sätt frustrerande att försöka hitta bra arbetsmetoder.
       
      Många söker sig till adaptiv design eller kanske till och med responsiv i ett försök att hitta någonting att hålla sig fast vid i en tid med dussintals upplösningar på otaliga enheter som alla har sina unika egenskaper och förutsättningar. Vi har sett det förut med fluid design och vi vet av erfarenhet att det fungerar för informations sidor om man sätter en maxvidd för att undvika extremt breda sidor som blir svåra att läsa, men för e-handel fungerar det betydligt sämre.
       
      En utveckling mot ett dynamiskt förhållningssätt gentemot innehållet av en webbsida som dessutom ska vara föränderlig beroende på enhet ställer stora krav på utvecklare då det måste skapas möjligheter att ha olika kodbas för olika förutsättningar. Idag finns dessutom inga riktlinjer för vilka förutsättningar som det behövs skapas olika kodbas för och det blir ekonomiskt oförsvarbart att försöka anpassa till samtliga upplösningar och enheter som finns därute.
       
      Kommunikatörer inom marknadsföring och andra positioner måste anpassa sina processer för att få fram rätt budskap på betydligt mer begränsade enheter. Texter måste vara komprimerade och bildspråk får helt andra förutsättningar och utmaningar. Kombinationen bild och text på smartphones till exempel blir näst intill oanvändbara som inspiration och en kort, lockande, ingress blir plötsligt lång och jobbig på en smartphone eller äldre mobiltelefoner.
       
      Den mobila evolutionen har på många sätt kastat oss tillbaka i tiden och vi befinner oss återigen i 1995 års ovisshet när det gäller hur vi ska utforma mobil design. Forskning om användbarhet och användarbeteende är näst intill obefintligt för mobila enheter och de få som finns tycks rörande eniga om att det är ett helt nytt beteende vi ser.
       
      På samma sätt så ser vi att det är stor skillnad i de erfarenheter som olika designbyråer och frilansande designers presenterar. Många är dessutom direkt motsägelsefulla vilket ökar känslan av att famla i mörkret på många områden. Det visar också att behovet av forskning inte bara är stort utan också kritiskt nu när jag tror att vi kommer att se en explosion av antal mobil anpassade e-handelssajter under de närmaste tvååren.
       
      För mig som Neurowebdesigner så är det spännande tider nu och jag följer med stort intresse utvecklingen och forskningen kring den mobila evolutionen.

      Kogans straffavgift för IE7 användare orsakar storm på E-handel.se

      I veckan så rapporterade mängder av webbplatser att ett australiensisk företag gjort en liten PR kupp och infört en extra avgift för kunder som försöker handla med IE7 som webbläsare. Överlag en lyckad PR kupp med ett gott syfte, men på ehandel.se blev det en storm utan dess like!
       
      Det är framförallt Per Nilsson som med ganska hård framtoning för debatten om Kogan.com‘s lilla kupp. Debatten kretsar ganska mycket runt om ett företag har rätt att tvinga sina kunder att använda ”rätt” webbläsare, men också en hel del om det är eller inte är en lyckad PR kupp. Personligen har jag svårt att se vart problemet ligger eftersom Kogan med största sannolikhet har kollat upp antalet IE7 användare och vägt det mot den PR vinst man får. Vad man sedan tycker om IE6, IE7och IE8 och om det är en samhällstjänst att få folk att sluta använda dessa skräpbrowsers är en helt annan fråga.
       
      Per anser att det är fel att ett företag ska bestraffa kunder för att de har ”fel” webbläsare, vilket jag helt och fullt håller med om, däremot så verkar han inte förstå att ”bestraffningen” är en ploj, dvs den går inte hela vägen i köpprocessen så det är ingen som blir bestraffad egentligen även om det ser så ut. I princip håller jag med om att det är lite bakvänt att bestraffa, eller tvinga, någon att byta webbläsare, men min erfarenhet är att det finns två grupper som håller kvar vid gamla, osäkra, buggiga webbläsare och det är de som inte vet bättre och de som inte kan byta.
       
      De som inte kan byta är personer som sitter på låsta system, oftast av en företagsmiljö som av olika anledningar inte törs eller kan byta webbläsare. System inlåsta i IE6 till exempel har länge varit ett stort problem för oss designers eftersom de stoppat utvecklingen ordentligt. Personer som inte vet bättre är oftast personer med begränsad datorkunskap som helt enkelt använder det som finns på datorn och inte törs klicka på någonting, som till exempel systemuppdateringar för Windows, för att datorn inte ska gå sönder eller få virus. Dessa personer skulle förmodligen gladeligen byta om de bara fick en liten knuff eller lite hjälp med det.
       
      Därför ser jag Kogans bluff (var bara tvungen…) som en bra PR kupp eftersom det ”drabbade” väldigt få kunder och skapade en rejäl uppmärksamhet om IE7 och dess brister. Jag tror dock inte på att försöka sig på samma bluff en gång till för det skulle ge helt annan effekt som ligger i linje med Per’s åsikter. För E-handel generellt ska man inte göra den här typen av fingerpekning, men det fungerar om det bara händer en gång i PR syfte…så nu är det gjort, så nu är det bara att lägga den idén på hyllan.
       
      Jag ler lite åt kommentaren "Jag har inte lagt ner en sekund på att anpassa mina sidor till olika versioner av webbläsare. Det behövs helt sonika inte." för den är så underbart naiv. Det är sällan jag behöver kompensera för IE7 eller 6 för den delen heller, men det är för att jag väldigt sällan får möjlighet att utnyttja CSS3 till exempel eller mer avancerade tekniker där gamla webbläsare inte hänger med. Vi kan räkna med att i takt med att mobilwebben slår igenom och kraven på högupplöst grafik som passar till retinaskärmar och liknande blir större så kan jag nog lova att den kommentaren kommer att ändras.
       
      Sedan att Per tydligen sitter på en standardmall som någon annan förmodligen säkrat mot just IE6 och IE7 är en helt annan sak och kommentaren "Jag lägger 100 procent av min tid på alla mina kunder oavsett vad de har för skofärg, politisk åsikt eller webbläsarversion" blir lite galet eftersom Per då egentligen säger att han inte lägger en enda sekund på någon av sina kunder vilket jag inte tror han menar...
       
      Jag lämnar dock diskussionen om webbläsarnas roll i webbens utveckling till en helt ny post och konstaterar helt enkelt att alla företag som låst in sina system i det förhatliga IE6 och alla som sitter och nöter på IE7 av ren lathet eller okunnighet ska ha en knäpp på örat. Jag drar samtidigt en lättnadens suck över att designers över hela världen numera skiter högaktningsfullt i IE6 och ser fram emot att även IE7 och IE8 förpassas till webbläsarnas gravhög där de hör hemma.
       
      Kogans bluff kanske inte gjorde världens smartast PR kupp, men den gav onekligen resultat i form av uppmärksamhet och jag uppskattar alla kampanjer som får fler att byta bort IE7...

      Remarketing - en ny guldgruva eller skadligt för e-handeln?

      Remarketing, eller kunduppföljning för besökare som avbrutit ett köp på en e-handelssajt, börjar bli allt mer populärt och det är inte ovanligt att det dimper ner ett mail med en förfrågan om man vill prova igen med en liten rabatt. Frågan är bara om det är en farlig trend som kan skada mer än den hjälper?
       
      Remarketing är ett intressant fenomen då det ligger på gränsen mellan positiv uppmärksamhet och negativt spam, men då det är väldigt effektivt (precis som spam var i tidernas begynnelse)) så kommer det att öka de närmaste åren. Jag tror att så länge det inte blir störande, tex om det dimper ner mail för varje butik jag besöker online, så kommer vi att acceptera den typen av kontakt, iallafall till en början.
       
      Det som jag däremot ser som en trend som kan bli problematiskt i längden så är det att det är väldigt vanligt att erbjuda en bonus eller incentament för att komma tillbaka och genomföra köpet. Det kan i längden leda till samma problematik som med kupongflödandet som skedde i början på E-handelns guldålder. Det kan med andra ord bli en trend där många avbryter sina köp medvetet för att få en bonus eller nedsatt pris på samma sätt som e-handlare såg köp avbrytas när besökaren kom till sidan där man kan fylla i en kupongkod tidigare.
       
      Jag är säker på att i takt med att remarketing blir mer populärt så kommer det att dyka upp webbplatser som listar vilka sidor som erbjuder de bästa bonusarna och kupongjägarna kommer att övergå till bonusjägare. Till skillnad från kupongerna som vi kan designmässigt tona ner så blir det svårare att designa bort retmarketing, även om man visserligen kan skriva ut på sidan att remarketing inte ger några bonusar på sidan lite fult. Det betyder att remarketing blir svårare att hantera i framtiden om vi uppmuntrar ett negativt beteende genom att vänja besökare med att ett avbrutet köp troligen medför någon form av bonus.
       
      Risken att få spam från e-handel har alltid varit ett problem. Vi vet att många drar sig för att registrera sig till exempel just för att man är orolig för att få spam och frågan är om remarketing kan ta den rädslan ännu längre så att en besökare till och med drar sig för att fylla i någonting alls? Kommer det kanske att ge upphov till större genomslagskraft till att lägga in möjlighet för besökaren att välja om man vill avstå från kontakt i formuläret eller kommer det kanske till och med ge upphov till lagstiftning mot remarketing?
       
      Vi ser ju att EU är livrädda för cookies och jag ser det som ett ganska naturligt steg att insamling av uppgifter i syfte att kontakta någon utan dess uttryckliga godkännande är ett betydligt större intrång i en integritet än att en cookie sparas på min dator. Jag hoppas att det inte blir så, men då gäller det att vi jobbar försiktigt med remarketing och att vi tekniskt och designmässigt är tydliga med vad remarketing är och hur det används.
       
      Det ska bli intressant att se hur framtidens konverteringar kommer att påverkas av remarketing och frågan är om det finns en risk att remarketing i förlängningen kan vara skadligt för e-handeln, både i form av bonusjakt som minskar konverteringen och i form av en ökad känsla av att bli spammad...
       
      Vad tycker du? Tycker du remarketing är bra eller dåligt?

      MQ lanserar sin nya E-handel där jag agerat som rådgivare

      MQ fick en del kritik i när jag recenserade deras e-handel i Borås och när MQ påbörjade sin redesign så bad de om input på deras designtankar. Under två steg har jag gett min input på deras design och idag tittar jag på en betydligt mognare och tydligare e-handel från MQ.
       
      I Januari fick jag möjlighet att se över MQ's skisser och det märktes redan från början att MQ hade gjort sin hemläxa och var seriös med sin e-handelssatsning. Det var en genomtänkt design, men jag hade ändå en hel del synpunkter på förbättringar och förslag på förändringar. Under analysen kom frågan upp om Responsiv design och jag fick tillfälle att diskutera för och nackdelar med Viskans mycket kunniga programmerare.
       
      I Mars var det dags att analysera den färdiga designen och återigen gav jag mina synpunkter på designen som nu var mer genomarbetad och började likna den färdiga produkten. Genomgången av designen gjordes lite annorlunda och det blev en bra diskussion om min analys där jag fick möjlighet att gå igenom tankesätten bakom mina synpunkter och förslag.
       
      MQ har idag en betydligt bättre design som är både mognare och mer attraktiv. Det känns bra att jag har kunnat bidra till MQ's nya e-handelsdesign och jag ser fram emot MQ's nästa steg som jag förmodar kommer att bli att utveckla designen ytterligare för att nå den optimala mixen mellan användarupplevelse och affärsmål.
       
      Mikael Stålnacke (@mikaelstalnacke) och Anders Wiberg, Webb-AD på MQ har tillsammans med Viskan gjort ett bra jobb med omvandlingen av MQ's e-handel och jag misstänker att det nu även kommer att synas i deras konvertering och omsättning från E-handeln.

      Klarnas superkassa imponerar

      Under Nordic Ecommerce Summit för ett antal dagar sedan så presenterade Klarna sin nya kassa. Kassan har sedan döpts till Superkassan av diverse E-handlare och jag har fått möjlighet att se hur den ser ut och beter sig. Jag kan säga att jag ser stor potential i produkten och den imponerar med sin enkelhet.
       
      Det är för användarna, de potentiella kunderna, som Klarnas nya tjänst kommer att påverka e-handeln i Sverige i initialskedet och senare i flera länder. Idag finns det bland annat en del copy (texter) som jag tycker ger den nya tjänsten ett inte helt optimalt intryck, men det är något som jag är säker på att Klarna kommer att jobba bort framöver, inte minst för att jag påtalat det för dem 
       
      Det som jag är mest imponerad över är hur Klarna med en tjänst minimerar några av de vanligaste anledningarna till cart abandonment där ovilja att registrera sig, för lång utcheckningsprocess och att sidan ber om för mycket information blir ett betydligt mindre problem. Snabbhet och inte tillräckligt med information är något som jag ser att Klarna kommer att jobba med innan release också så då har vi de 5 största designbristerna minimerade. Bara där ser jag en stor vinst i konvertering för många.
       
      Precis som Facebook har satt sig på kartan genom att erbjuda social login så tror jag att Klarna kommer att leda vägen för ett liknande system för E-handel, i alla fall i Norden. Tanken med ett centralt login som dessutom hela tiden lär sig mer om kunderna är genialt, speciellt när det kopplas till Facebook och verkligen förenklar hela inloggning/registrerings problematiken som är en stor tröskel för besökarna som vill handla i en webbshop.
       
      Det kommer utan tvekan att finnas de som anser att deras integritet kränks av en eller annan anledning, precis som de ogillar Facebooks hantering av deras data och säkert en och annan som kommer att vara nojjiga över upplevda säkerhetsbrister oavsett om de existerar eller inte. I slutändan kommer dock den stora massan att uppskatta enkelheten med Klarnas kassa som avsevärt förenklar inloggning eller till och med automatiskt loggar in dig.
       
      Jag är övertygad om att Klarnas nya tjänst kommer att öka konverteringen på framförallt mindre och mellanstora aktörer som ofta lider av designbrister som påverkar deras trovärdighet negativt. Jag tror också att Klarna med sin nya tjänst är på väg mot en position som trygghetssymbol som förmodligen om ett par år kan konkurrera med aktörer som Trygg E-handel. Det betyder att klarnas nya tjänst kommer att bli ett logiskt steg för många för att få den bästa konverteringen.
       
      Jag tror också att vi kommer att se många e-handlare som kommer att kika på Klarnas kassa och försöker efterlikna dess enkelhet, vilket kommer att vara svårt eftersom den centrala inloggningen kommer att vara grunden för kassans påverkan på konverteringen.
       
      De större aktörerna är jag inte lika säker på att de kommer att välja Klarnas lösning, även om de skulle tjäna på det. Istället tror jag att många större aktörer kommer att försöka efterlikna Klarnas tjänst även om den store fördelen med centralt login inte kommer att finnas i deras egenutvecklade tjänst. Om Klarna kommer att erbjuda ett API i framtiden så kommer även de större aktörerna att tänka både en och två gånger innan de väljer en annan lösning tror jag och många webbshopkonstruktörer kommer att inkludera Klarnas tjänst i sina lösningar.
       
      Jag är även övertygad om att Klarna bara har börjat sin resa med sin kassatjänst och ett naturligt nästa steg blir en portal för e-handelstransaktioner där jag som kund kan se alla transaktioner från alla köp som gått genom Klarnas kassa. Jag ser det inte heller som omöjligt för Klarna att i förlängningen erbjuda en kontakt, en tjänst även för konsumenterna så att all kommunikation gällande betalning och kanske även support, frakt, reklamationer mm kan hanteras även om det rent organisatoriskt och tekniskt är en betydligt tuffare nöt att knäcka.
       
      De farhågor som en del har om att Klarna ska skapa en egen e-handelsplattform känns för mig avlägsen. Hade så varit fallet hade det varit mer logiskt att låta den nya kassan vara exklusiv för den plattformen istället för att låta alla använda den. Helt ärligt så skulle vinsten för en e-handelsplattform varit minimal i förhållande till vinsten att endast erbjuda kassatjänsten till alla e-handlare, även om man så klart kan tjäna en slant på utveckling av olika slag.
       
      Jag förstår många e-handlares farhågor om att Klarna kommer att dominera betalningsmarknaden för E-handel i Sverige för idag finns det ingen som ens kommer i närheten av den tjänst som Klarna visat upp. En del tror att det bubblar ordentligt hos de få konkurrenter som finns, men sanningen är att även om de kopierar Klarnas lösning så ligger de ändå långt, långt efter.
       
      I förlängningen så tror jag att det kan bli så att kunder i Sverige framförallt kommer att bli vana med att använda Klarnas enklare lösning så att de lösningar vi ser idag som standard kan upplevas som krångligare och därmed ge sämre konverteringar. Det i sin tur kommer att ställa ännu större krav på andra aktörer att försöka skapa något liknande som Klarnas kassalösning, men Klarna har ett stort försprång och träffar dessa aktörer inte rätt med sina lösningar för att de stressar fram dem så kommer Klarna att stå som det enda alternativet inom en snar framtid.
       
      Klarna har helt klart gjort sin läxa och man har tagit fram en lösning som är lika enkel för användarna som komplex i bakgrunden för att ge bästa säkerhet och användbarhet. Jag måste erkänna att Klarnas superkassa imponerar. stort.

      Allt fler satsar hårt på SEO, men glömmer att öka konverteringen först

      SEO är många E-handlares främsta vapen i kampen att öka sin omsättning och vinst, men många missar att öka konverteringen först, vilket betyder att stor belopp går helt förlorade i onödan!
       
      ROI är ett begrepp som många e-handlare är bekanta med. Det står för Return Of Investment, dvs hur mycket man tjänar på en investering. Många e-handlare jag har pratat med, både stora och små ser ser på ROI väldigt kortsiktigt och jag tänkte jag skulle visa med ett förenklat räkneexempel varför det är en dum idé och varför man bör se över sin design för att öka konverteringen tidigt.
       
      Låt oss ta ett företag som för enkelhetens skull sysslar med digitala varor så vi behöver inte fundera på frakter, lager och andra saker utan bara ren försäljning. Företaget har 1 miljon unika besökare i månaden och en konverteringsgrad på 2%. Totalt ger det en försäljning på 20.000 produkter som vid 100:-/försäljning ger total inkomst på 2 miljoner. Varje månad betalar företaget 1 miljon för marknadsföring som driver in trafik. Vinsten är 1 miljon i månaden.

       
       
       
      Nu vill företaget satsa 100.000:- på att öka sin vinst och de funderar på att antingen köpa in mer trafik för 1:- / unik besökare eller göra en designförändring för att öka konverteringen. En snabb studie visar att ett köp av mer trafik skulle ge följande resultat.

       
       
       
      Trafiken ökar från 1 miljon unika besökare till 1.1 miljoner, det ger vid 2% konvertering 22.000 enheter sålda vilket ger en ökning med 200.000:- / månad till en kostnad av 100.000:- Totalt tjänar företaget alltså 100.000:- varje månad på en sådan strategi och det är lika mycket som man investerar. ROI blir därför 100%
       
      Nu tittar vi på resultatet av en redesign och eftersom det är någonting som inte går att sätta ett bestämt värde på så sätter vi upp 3 värden: ett lågt estimat, ett mellan estimat och ett högt estimat. Det låga estimatet står för en konverteringsökning på 0.1%, mellan estimatet 0.5% och det höga 2%. Vi kommer att fokusera på det låga estimatet där vi ökar från 2% till 2.1%, dvs en konverteringsökning på 5%. Om vi utgår från 2008 års statistik så är det genomsnittliga värdet vi kan öka konvertering på en ehandelsplats 83% (har sett nyare siffror som säger 60% 2010, men hittar inte länken) och då känns det som att 5% är ett ganska säkert löfte.
       
       
       

       
       
       
      Vi ser att genom att öka konverteringen till 2.1% så ger det 1.000 nya enheter sålda vilket betyder 100.000:- mer i inkomst. Det betyder att vi tjänar lika mycket som vi lägger ut och vi får då en ROI på 0%. Vid ett val mellan 0% och 100% så ser det ut att vara självklart att köpa in mer trafik är det bästa alternativet...eller är det det? Låt oss titta på det i ett längre perspektiv.
       

       
       
       
      Om vi tittar på vad de olika investeringarna ger på 12 månader istället för 1 månad så får vi helt plötsligt andra siffror. Designändringen slutar aldrig ge effekt och därför så får vi varje månad efter designförändringen ytterligare 100.000:- extra och på ett år ger det ett ROI på 1100% vilket är betydligt bättre än vad vi någonsin kan få genom att löpa in trafik till samma värde.
       
      Nu skulle vi visserligen kunna köpa in trafik varje månad och få samma vinst som redesignen ger, dvs 100.000:- extra varje månad och om det inte vore för det faktum att köpt trafik inte är en outtömlig källa och att kunder som får en negativ känsla för företaget troligen aldrig kommer tillbaka så kanske det skulle fungera. Att göra en designförändring INNAN man köper trafik ger inte bara en passiv ökning av inkomst, det ger också en betydande skillnad när företaget köper trafik efter designändringen är gjord!
       

       
       
       
      Om vi tittar på vilken skillnad vi får genom att göra designändringen innan vi köper trafik så ser vi att med en minimal ökning av konverteringsgraden så får vi mer än dubbelt så hög ROI! Vi ökar vinsten från investeringen från 100.000:- till 210.000:- och får därmed ett ROI på 210% istället för 100%.
       
      Så, med det här korta räkneexemplet så vill jag bara visa att det är en smart investering att lägga pengar på att hitta problem med din design eller designändringar som kan förbättra din konvertering och att det bör komma så tidigt som möjligt för att övrig marknadsföring ska bli mer effektiv.
       
      Min fråga till dig är: tjänar du så bra som du borde på din marknadsföring eller bör du göra en analys av din webbplats för att öka din konvertering?

      Kan Pinterest få e-handelare att förstå vikten av bra produktfoto?

      Pinterest är nu ett av världens mest populära tjänster och allt fler e-handelare börjar försöka utnyttja Pinterest till att driva trafik till sina webbplatser, med varierande resultat. Frågan är om Pinterest kan få e-handlare att förstå vikten av bra produktfoton?
       
      Att bra produktfoton är viktiga är något som vi inom designbranschen vetat i många år eftersom det har reklambranschen bevisat om och om igen. Tyvärr så fortsätter många e-handlare att lägga upp produktbilder som är rent illustrativa snarare än attraherande. Precis som i fysisk butik så vill vi hänföras av produktens kvalitet och vi vill vända och vrida på produkten så vi kan övertala oss att produkten är prisvärd och att det faktiskt är något vi vill ha. Att därför bara ha en beskrivande produktbild begränsar kundens möjlighet att bedöma produktens kvalitet och den säljande känslan uteblir oftast.
       
      I en fysisk butik spelar inredning och produktplacering stor roll för att skapa den säljande känsla som får produkten att flyga av hyllorna, men det är ofta en reklamkampanj eller en situation där vi sett produkten i ett visst forum som får de riktiga storsäljarna att uppstå. Anledningen är att produkten då sätts i ett perspektiv vi kunder kan identifiera oss med. Det finns till exempel en anledning till varför butikerna placerar sina produkter på skyltdockor eller i en miljö som ska spegla produktens naturliga användningsmiljö.
       
      I en e-handelbutik så spelar designen en stor roll förvisso, precis som inredningen i en butik, men den är inte lika flexibel som i en fysisk butik och utrymmet för att skapa säljande känslor är betydligt mer begränsat. För mycket laborerande med associativ design kan skapa en förvirrande webbplats, speciellt om produktutbudet är brett. Därför är det viktigt att ha produktbilder som kunderna kan använda för att "känna på produkten" och produktbilder som sätter produkten i en associativ miljö i samband med personer vi kan identifiera oss med.
       
      Om vi tittar på Pinterest och vilka produktbilder som pinnas där så är det så kallade moodbilder, dvs bilder som uttrycker känslor i olika former, som dominerar. Det finns inte så många beskrivande bilder av typen som ofta läggs upp på annonsplatser som blocket och Tradera. Det är för att vi behöver en motivering till att lägga upp en bild, den ska tilltala oss på något sätt så att vi upplever att det är värt ansträngningen att lägga upp bilden på Pinterest till exempel. Samma sak gäller när vi beslutar oss för att köpa något där produkten måste fylla ett behov, riktigt eller upplevt.
       
      Genom att studera vilka typer av bilder som läggs upp på Pinterest så kan vi lära oss mer om vilka typer av bilder som påverkar kunder på besök hos en e-handelssajt. Genom att kombinera bilder som påverkar kundernas känslor positivt genom associativa kvaliteter som vi kan identifiera oss med och bilder som är beskrivande så kan vi bättre fånga kundens behov att bli attraherad av produkten och behovet att känna på produkten för att undersöka dess kvalitet.
       
      Idag läggs många bilder ut ensamma eller i sällskap med ett fåtal bilder som oftast är beskrivande med vit bakgrund och skrämmande ofta utan en person som använder produkten eller en associativ miljö att knyta produkten till. Jag hoppas att fler e-handlare tittar på Pinterest och försöker förstå vad kunderna lägger upp där och sedan tar den erfarenheten med sig in i deras e-handel för att på så sätt få en mer attraktiv och säljande e-handel.
       
      Hur använder du produktfoto för din E-handel?
      Har du tips på e-handlare som är bra eller dålig på produktfoto?
       
      Dela med dig!
  • Who's Online   0 Members, 0 Anonymous, 3 Guests (See full list)

    There are no registered users currently online

×
×
  • Create New...