Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...
  • Subcategories

    13
    blogg poster
    6
    blogg poster

    93 blogg poster in this category

      Payair och Panagora myntar begreppet P-commerce

      Panagora gör slag i saken och integrerar Payairs betallösning i sin butik och ger därmed möjligheten att utöka enhandelns räckvidd med möjligheten att genomföra elektroniska köp även direkt i den fysiska världen.
       
      Jag har tidigare skrivit om Payair och hur imponerad jag är av deras produkt och det var inte oväntat att Panagora som är ett Sveriges mest innovativa ehandelsleverantörer är en av de första ut med en lösning som integrerar Payairs lösning.
       
       
       
      "En betydande del av e-handeln sker redan idag via mobiltelefoner eller surfplattor. På det här sättet underlättar vi den mobila handeln och gör den än mer fysisk. Vi tar e-handeln ut till print och skapar ett nytt begrepp, låt oss kalla det p-handel eller p-commerce nu när intäkterna via tablets klassificeras som T-commerce, säger Moon-Suck Song, VD och grundare på Panagora"
       
       
       
      Skincity är ett av de första företagen som kommer med Payairs lösning redan nu i veckan och vi kommer att få se annonser i form av en tryckt bilaga i Aftonbladets månadsmagasin, Hannah & Amanda där varje annons har en QR kod som gör att det går att beställa produkten direkt med Payairs app.
       
      Payair har med detta tagit ett viktigt steg mot att bli en riktigt stor aktör för i mina ögon så finns det bara ett hinder från att Payair ska bli ett naturligt inslag i våra liv och det är att komma ut i så stor skala så att första steget med att ladda hem app och koppla kreditkort inte känns som ett stort steg i användarnas ögon.
       
      Jättekul för Payair och en fjäder i hatten för Panagora som nu kan erbjuda ännu mer till sina kunder.

      Onnshop, en snygg Hybrislösning

      Min förre arbetskollega och Hybris guru Marko Salonen har haft ett finger med i den nya lösningen från Onninens nya E-handelsportal Onnshop och den ser riktigt, riktigt bra ut.
       
      Även om det är lite svårt att riktigt känna och klämma på Onnshop då den ligger bakom inloggning så visar videofilmerna tillräckligt för att det ska bli ett och annat gillande leende från mig. Det är många små detaljer som köpfunktion direkt i sökresultatet och den tydliga funktionen för snabbordrar som höjer UX känslan i en annars ganska stilren webshop med bra basfunktionalitet från Hybrisplattformen.
       
      Jag ger extra plus i kanten för bra och enkla videofilmer som visar funktionerna på ett enkelt och lättförståeligt sätt.
       
      Bra jobbat Marko och övriga teamet!

      Amazon vill använda flygande drones för att leverera paket

      Under namnet Amazon Prime Air så vill Amazons grundare och CEO Jeff Bezos börja skicka ut paket med flygande drones direkt från sina lager. Tekniken finns redan och om FAA (Federal Aviation Administration) godkänner planerna kan vi börja se paket flyga runt i världen så tidigt som 2015.
       
      Amazons grundare och CEO Jeff Bezos har alltid varit i framkant när det gäller innovation och det var på tvprogrammet 60 minutes i söndags han la fram sin vision om flygande robot drönare som ska leverera paket direkt från lagret. Tanken är att den flygande roboten ska kunna leverera ditt paket direkt framför ditt hus inom 30 minuter efter att du klickat på köpknappen!
       
      Om vi bortser från coolhetsfaktorn som är enorm så ser jag lite frågetecken när det gäller att ha flygande robotar som flyger runt och det finns ganska stora risker inblandat. Vad händer tex om en drönare flyger för lågt och råkar krocka med en lastbil? Om det flyger för högt och krashar med en flygplan eller helikopter? Om någon kopierar drönaren eller hackar systemet, kan det tänkas att det kan leda till problem med tex narkotika smuggling? Frågorna är så många...
       
      Vad tror du, kommer det att bli framtidens leveransmetod, eller bara ett tokigt påhitt av Amazon?
       
       
       

      ConversionJam 2 - konvertering i världsklass, men vart var e-handlarna?

      Så var det dags för ConversionJam igen efter föra årets succé och John från Conversionista hade tagit i ordentligt i år. ConversionJam var i år ett heldags evenemang och dagen var fylld med godsaker, men trots att det är det enda konverteringsevenemanget i Sverige så lyste e-handlarna med sin frånvaro.
       
      ConversionJam som arrangeras av Conversionista är utan tvekan ett av Sveriges mest intressanta evenemang om man jobbar inom design med fokus på e-handel, men trots det så såg jag väldigt få ehandlare på plats? Visst, det var många andra evenemang samtidigt, men ingen av dem borde ha varit så viktig som ConversionJam kan man tycka?
       
      Hur var då ConversionJam i år? Ja, det var lite större och bitvis lite ojämn i kvalitet, men helt klart värt att besöka. Craig Sullivan och John Ekman själv tyckte jag gav största behållningen under dagen, men då missade jag den alltid fantastiske Andre Morys som jag är rätt säker stod för dagens höjdpunkt. Det brukar han göra.
       
      Det märktes också tydlig skillnad i kvalitet mellan de utländska, lite mer professionella talarna och de svenska talarna som höll låda under eftermiddagen och det kändes lite krystat och speedat på vissa föreläsningar. Inte för att talarna själva var dåliga eller för att presentationerna var usla, utan mer för att vi i Sverige fortfarande bara skrapat på ytan när det gäller konvertering och det märktes.
       
      Själv satt jag och smålog lite under presentationen av Anneli Näs som talade sig varm över responsiv design när hon gick igenom designen för Halebop för jag delar inte den odelade optimismen för responsiv för ehandel. Så, jag tror att jag får ta och samla ihop lite folk som tror på responsiv design för ehandel som Anneli och Moon-Suck Song från Panagora så de får övertyga mig...
       
      Något som jag också saknade lite från förra året var att det var ganska lite praktiska tips, med undantag för John's underbara snabbgenomgång genom olika tips och tricks. Jag tyckte att det var lite synd att Tobii inte fick mer uppmärksamhet heller för det såg lite tomt ut borta hos dem när jag kikade förbi lite snabbt.
       
      Nästa ConversionJam hoppas jag kommer att vara på en ny plats för det var trångt i år, riktigt trångt, iallafall vid fika och maten då det tog en evighet att hitta ett hörn att få i sig lite godsaker. Nästa år hoppas jag också blir ännu större och med mer handfasta tips för nybörjare och ehandlare och mer avancerade tekniker och forskningsresultat för oss som är lite mer avancerade.
       
      Jag litar på John för han har lett vägen så här långt och varje gång överträffat sig själv. Det tror jag han kommer att göra även nästa år. Tills dess kan du kika på lite bilder från ConversionJam2 här.

      e-handelsforum.se

      Äntligen får e-handlare och webshop ägare sin egen lilla oas på det alldeles nystartade forumet e-handelsforum.se. Om du har ett intresse av e-handel, då bör du kika in här.
       
      E-handel är ett starkt växande fenomen och trots att e-handel är en utmärkt väg att gå när man vill starta eget, så är många osäkra på hur man gör, vad man ska tänka på och vilka lösningar som finns. Detta hoppas man kunna råda bot på genom skapandet av ett nytt diskussionsforum inriktat på just e-handel.
       
      Personerna bakom är den alltid lika aktiva ägarinnan av SweCat.se som jag tidigare hjälpt med design för deras webshoppar. Forumet är fortfarande i sitt startup skede så det är inte mycket aktivitet än, men jag vågar mig på en gissning att det kommer att bli en hel del aktivitet här framöver så gör som jag och registrera dig redan nu så missar du inget.
       
      Jag kommer att försöka hjälpa till med konstruktiv kritik och ska försöka vara tillgänglig för att hjälpa vilsna själar så att forumet kommer igång och får lite momentum, så var inte blyg för att posta.
       
      http://www.e-handelsforum.se

      Gratis analys av din webshop för att optimera konvertering och användarupplevelse?

      Efter att ha gjort ett antal analyser i Sundsvall och nu senast på Emeet så funderar jag på att erbjuda mindre ehandlare möjligheten att få sin sida analyserad förutsättningslöst helt utan kostnad för medlemmar hör på jimiwikman.se.
       
      Många små ehandlare har inte råd med stora optimeringskonsultationer och många jobbar ganska blint när det gäller design och konvertering. Fokus brukar ligga på marknadsföring snarare än design, vilket för mig är lite synd eftersom man förlorar mer på att inte optimera innan man göra marknadsföringsåtgärder.
       
      Så varför inte ge alla de små ehandlare som kämpar dag och natt ett par timmar varje månad som en liten hjälpande hand? Helst skulle jag ju vilja sitta heltid med att hjälpa människor att få högre försäljning och nöjdare kunder helt ideellt, men det ger inte mat på bordet tyvärr.
       
      Tanken är att jag varje månad väljer ut en webshop som jag lägger några timmar på att analysera och som jag sedan, med ägarens tillåtelse, lägger upp så att alla medlemmar kan ladda ner den. Det blir ingen avancerad analys, men en indikation på vad som skulle kunna behöva korrigeras för bättre upplevelse och konvertering.
       
      Frågan är bara om det är någon som skulle vara intresserad av något liknande? Skriv en kommentar om du är intresserad eller om du tror att det finns ehandlare som skulle tycka om den typen av erbjudande.

      TurnTo låter dina besökare fråga tidigare kunder om dina produkter

      TurnTo erbjuder ett system där du som ehandlare kan erbjuda dina besökare att ställa frågor om dina produkter till kunder på din sajt som redan har köpt produkten. Funktioner som att kunna söka bland tidigare svar och med en öppningsfrekvens på 30% av tidigare kunder gör att TurnTo verkar riktigt intressant.
       
      Det finns många studier som visar att om en produkt saknar eller har undermålig beskrivning så påverkar det konverteringen eftersom varje gång ett frågetecken dyker upp ovanför besökarens huvud så påverkar det köpbeteendet negativt. TurnTo erbjuder en ganska intressant tjänst där jag som kund faktiskt kan ställa en fråga direkt till tidigare kunder, och få svar på mina funderingar!
       
      Tjänsten fungerar som så att på en produktsida så finns det möjlighet att ställa en fråga och se tidigare frågor och svar. Om jag tittar på tidigare frågor och svar så kan jag söka fram den frågan som jag vill ha svar på om den redan finns. Om jag ställer en fråga så går det ut ett mail till tidigare kunder som får möjligheten att besvara frågan.
       
      Enligt TurnTo så upplevs mailen som tidigare kunder får inte som någonting negativt utan de har en öppningsfrekvens på hela 30% och en click through rate på 10%. I genomsnitt 8% (!!) besvarar frågan inom 24 timmar och första svaret kommer inom en timme i genomsnitt. Det är en anmärkningsvärt hög siffra.
       
      När jag kikar igenom tjänsten på bland annat Inkjet och Kiehls så tycker jag att tjänsten ser riktigt bra ut, men jag skulle gärna se att bilderna på personerna som svarar får faktiska ansikten och inte bara de trista grå siluetterna. Det är dock någonting som jag tror TurnTo kommer att införa framöver.
       
      Överlag är det en förvånansvärt enkel och effektiv tjänst som jag tror har bra potential att påverka försäljningen hos svenska ehandlare ganska bra om det hanteras rätt. Läs mer om TurnTo på deras hemsida: http://www.turntonetworks.com/

      Mobil E-handel, vad du bör tänka på

      På Ehandelsdagarna i Sundsvall nu i veckan så hade jag en kort presentation om Mobil E-handel och de utmaningar och trender som är på gång. Det kommer en video på det också, men tills dess så tänkte jag lägga ut mina slides om någon tycker att det verkar intressant.
       
       

      Den mobila evolutionen påverkar allt från design till utveckling till kampanjer

      I takt med att den mobila evolutionen blir mer och mer påtaglig så börjar dess effekt på webbdesign och e-handel synas allt mer. Processer som funnits blir plötsligt förlegade och helt nya processer börjar ta form hos framförallt designers, men även utvecklare och kommunikatörer börjar långsamt känna förändringens vindar.
       
      Webbdesigners över hela världen brottas idag med den mobila evolutionens effekter. Det räcker inte längre med en process för stationär webb, helt nya processer måste skapas för ett multifacetterat dynamiskt webblandskap där det fortfarande är vilda västern och på många sätt frustrerande att försöka hitta bra arbetsmetoder.
       
      Många söker sig till adaptiv design eller kanske till och med responsiv i ett försök att hitta någonting att hålla sig fast vid i en tid med dussintals upplösningar på otaliga enheter som alla har sina unika egenskaper och förutsättningar. Vi har sett det förut med fluid design och vi vet av erfarenhet att det fungerar för informations sidor om man sätter en maxvidd för att undvika extremt breda sidor som blir svåra att läsa, men för e-handel fungerar det betydligt sämre.
       
      En utveckling mot ett dynamiskt förhållningssätt gentemot innehållet av en webbsida som dessutom ska vara föränderlig beroende på enhet ställer stora krav på utvecklare då det måste skapas möjligheter att ha olika kodbas för olika förutsättningar. Idag finns dessutom inga riktlinjer för vilka förutsättningar som det behövs skapas olika kodbas för och det blir ekonomiskt oförsvarbart att försöka anpassa till samtliga upplösningar och enheter som finns därute.
       
      Kommunikatörer inom marknadsföring och andra positioner måste anpassa sina processer för att få fram rätt budskap på betydligt mer begränsade enheter. Texter måste vara komprimerade och bildspråk får helt andra förutsättningar och utmaningar. Kombinationen bild och text på smartphones till exempel blir näst intill oanvändbara som inspiration och en kort, lockande, ingress blir plötsligt lång och jobbig på en smartphone eller äldre mobiltelefoner.
       
      Den mobila evolutionen har på många sätt kastat oss tillbaka i tiden och vi befinner oss återigen i 1995 års ovisshet när det gäller hur vi ska utforma mobil design. Forskning om användbarhet och användarbeteende är näst intill obefintligt för mobila enheter och de få som finns tycks rörande eniga om att det är ett helt nytt beteende vi ser.
       
      På samma sätt så ser vi att det är stor skillnad i de erfarenheter som olika designbyråer och frilansande designers presenterar. Många är dessutom direkt motsägelsefulla vilket ökar känslan av att famla i mörkret på många områden. Det visar också att behovet av forskning inte bara är stort utan också kritiskt nu när jag tror att vi kommer att se en explosion av antal mobil anpassade e-handelssajter under de närmaste tvååren.
       
      För mig som Neurowebdesigner så är det spännande tider nu och jag följer med stort intresse utvecklingen och forskningen kring den mobila evolutionen.

      3 orsaker till varför du inte bör fokusera på konverteringsoptimering under 2016

      Konverteringsoptimering är alltid på tapeten om du jobbar med E-handel, men under 2016 skulle jag vilja att du lyfter blicken lite och INTE fokuserar på just konverteringsoptimering och jag har tre bra anledning till varför.

      Begreppet konverteringsoptimering är utan mening
      Låt oss börja med det faktum att begreppet konverteringsoptimering i sig är ett meningslöst begrepp, eller snarare så är det begreppet konvertering som är meningslöst i sig själv. Trots detta så är det något som många e-handlare gärna ställer frågan mellan varandra: "vad har du för konvertering", som om det vore en fråga med likvärdiga svar.
       
      Konvertering betyder i detta sammanhang hur många besökare som gjort en förändring från besökare till betalande kund, eller iallafall är det vad som oftast är underförstått. Det kan lika gärna handla om hur många besökare som laddat ner en blankett eller anmält sig till ett nyhetsbrev, men oftast handlar det om att en besökare ska bli en betalande kund.
       
      Om jag då säger att en konvertering på 1.2% är fenomenalt bra, en konvertering på 36% är hyfsat och en konvertering på 68% är ganska dåligt, hur går det ihop egentligen? Jo, det handlar om vad som mäts och hur det mäts. Om du mäter exempelvis konverteringen från deltagande i ett affiliate samarbete, köpfrekvens från nyhetsbrev eller konvertering i kassan så får du helt olika värden. Lägg till dimensioner som konvertering av nya och gamla kunder, påverkan av kampanjer, väder och yttre påverkan som politik och religion mm och då blir siffrorna återigen svåra att sätta i relation till varandra.
       
      Därför är frågan "vad har du för konvertering" likvärdigt med frågan "hur långt är ett snöre" eller "vad har du för procent" och därför är begreppet konverteringsoptimering meningslöst utan ytterligare dimensioner. Såvida du inte sätter en start- och slutpunkt och jämför med likvärdiga lösningar under likvärdiga förhållanden så finns ingen mening med att jämföra med andras konverteringsgrader. Det enda du kommer att märka är att de du frågar har varierande konverteringsgrad, men deras svar säger egentligen ingenting, precis som ditt svar inte säger dem någonting om du inte lägger till start och slutpunkt.
       
      Så begreppet konvertering i sig är utan menings tills dess att du lägger in parametrar som ger start och slut för det som du sedan mätt konverteringsgraden på.

      Konverteringsoptimering på en dålig design är en ren förlustaffär
      Många lägger pengar på att öka konverteringsgraden på sin e-handel, vilket är positivt i de flesta fallen. I många fall är det dock en ren förlustaffär då designen i sig är så dålig att det vore bättre att istället lägga pengarna på en designförändring.
       
      Det finns en anledning till varför det anses finnas en potential för förbättring globalt på nästan 100% och det är inte för att det finns hemliga trick för att konverteringsoptimera, utan för att så många webbplatser har en dålig design.
       
      Ofta handlar det om att designen inte stämmer med sajtens löften eller att designen har en urusel användbarhet / User Experience. Grafiken har fel kvalitet eller tonalitet eller att sajten är strukturellt obalanserad är tecken på en dålig design, men kanske mest problematiskt är balansen för hur mycket eller lite information som ska presenteras och avsaknaden av god copy.
       
      En duktig konverteringsoptimerare kan utan några större problem öka konverteringsgraden med 15-100% på en webbplats med dålig design bara genom att korrigera vad som redan finns, men om man gör en designförändring som ökar samtliga problemområden så kan man inte bara öka konverteringen betydligt mer, utan också Customer Experience som i sin tur ger en långsiktigt större inkomst.
       
      Så istället för att sminka en död häst, så se över designen och öka både långsiktig och kortsiktig inkomst.

      För mycket fokus på konverteringsoptimering kan minska din inkomst
      Det kan låta lite märkligt kanske, men när du jobbar med konverteringsoptimering så finns alltid en risk att du fokuserar så hårt att du tappar långsiktiga inkomster för en mer kortsiktig försäljningsoptimering. Det finns tillfällen när det är viktigare att fokusera på kunden och dennes Customer Experience än affären just där och då.
       
      Så lyft blicken från Google Analytics eller vilket analysverktyg du använder och släpp SEO för ett ögonblick och observera och kommunicera med kunden så du bättre kan förstå hur du kan göra dennes resa genom din webshop till en WOW-upplevelse från början till slut. Kom ihåg att oavsett hur fantastisk semestern varit så räcker det med en grinig flygvärdinna på flyget hem för att förstöra helhetsbilden av resan.
       
      Det viktigaste får aldrig vara att trycka igenom försäljningen på bekostnad av en långsiktig relation med dina kunder...
       
       

      Konverteringsoptimering under 2016 kommer att se annorlunda ut
      Under 2016 så kommer det att pratas mycket om Customer Experience och hur du bygger långsiktiga relationer med kommunikation och reciprocity bland annat. Det blir mindre viktigt att snabbt slussa igenom kunderna och mer viktigt att det är rätt tempo med rätt kommunikation på kundens villkor.
       
      Räkna med ett spännande 2016 med andra ord!
       
       
       
       

      Att ändra layout så att utcheckningen fyller innehållet - för och nackdelar

      En trend som finns inom e-handeln är att ändra layouten i utcheckningen så att den sträcker sig över hela innehållet. Tanken är att det ska ta bort saker som kan distrahera besökaren från att genomföra ett köp, men det finns nackdelar med en sådan utcheckningsdesign.
       
      Tanken att ta bort det som kallas för easy-out, dvs möjligheter att avbryta ett köp utan att få dåligt samvete är någonting jag alltid rekommenderar eftersom varje möjlighet att avvika från att genomföra ett köp minskar oddsen för att ett köp faktiskt kommer att genomföras. Så att ta bort den typen av information och länkar som kan fungera som easy out borde vara optimalt i ett utcheckningsflöde, men om informationen eller länkarna hör till navigeringen, då blir det inte lika självklart längre.
       
      Problemet ligger i att vi är väldigt känsliga för förändringar, vilket kan förklaras av att vår gammelhjärna registrerar förändringar som ett möjligt hot. När vi ändrar i headern framförallt, men även i grundstrukturen, på en sida så är det en stor förändring och vår hjärna kommer att skicka ut en varningssignal om att någonting har ändrats och att vi måste vara försiktiga utifall ändringen beror på någonting som kan vara ett hot.
       
      Så i en situation där vi till exempel har använt oss av en sidebar genom hela sajten och sedan tar bort den i kassasteget så kommer hjärnan att registrera det som en förändring. Om sajten endast använder sidebaren för att presentera navigering så kommer vi att reagera på att delar eller hela vår förmåga att röra oss på sajten helt plötsligt försvinner. Amazon är duktiga på det här och låser besökaren fullständigt så att den enda möjligheten att ta sig från checkout är att använda webbläsarens tillbaka funktion!
       
      Vi människor vill inte känna oss tvingade eller låsta till olika saker, vi vill känna att vi har valmöjlighet även om det är något som vi inte kommer att utnyttja. I en butik till exempel så kan vi när som helst avbryta köpprocessen, men väldigt få gör det när vi väl står där vid kassan. I kön till kassan är det några som avbryter sina köp, men de är också få i jämförelse med antalet som genomför sina köp.
       
      På samma sätt fungerar det i en utcheckningsprocess. Några kommer att avbryta sina köp på samma sätt som de som står i kön, dvs man ser att klockan dragit iväg, man kommer på att man inte har råd trots allt eller man blir osäker på om köpet verkligen är så bra somna  först trodde. Inga av dessa beslut att avbryta köpet beror på att sajten erbjöd en easy out i form av en navigering eller liknande utan det beror på att utcheckningen tappar fart av någon anledning och kunden stannar därför upp och börjar tänka på annat än att genomföra sitt köp.
       
      Det blir därför viktigare att jobba på att skapa en utcheckningsprocess som är så snabb som möjligt och kräver så lite som möjligt av kunden så att det finns så lite utrymme som möjligt för kunden att komma på andra tankar och därför avbryta sitt köp. Det gäller att hålla sidans Trust så hög som möjligt och att reducera så många delar av e-handeln som kan skapa tvivel som möjligt innan och under utcheckningsprocessen samt att se till att den rutschkana  som utcheckningen bör likna är tillräckligt brant och hal för att det inte ska bli flacka partier eller friktion.
       
      Att ändra layout medför med andra ord både för och nackdelar beroende på hur sajten är uppbyggd. En sajt med huvudnavigeringen i headern kan utan större problem ta bort sidebar och därmed använda hela sidans bredd i utcheckningen, men en sida med huvudnavigeringen i sidebar bör inte göra det. I inget fall är det att rekommendera att göra några ändringar i headern.
  • Who's Online   0 Members, 0 Anonymous, 9 Guests (See full list)

    There are no registered users currently online

×
×
  • Create New...