Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...
  • Subcategories

    13
    posts
    6
    posts

    93 posts in this category

      Sïmon Saneback har rekryterats som VD och e-handelschef för SmartGuy.se.

      Smartguy, nordens största fashionsite till killar och män, meddelar idag att Sïmon Saneback kommer att ta över VD posten och rollen som Ehandelschef för företaget. Sïmon kommer att ansvara för SmartGuys svenska satsning, som idag står för en viktig del av koncernens omsättning.

      Sïmon Saneback har rekryterats som VD och e-handelschef för SmartGuy.se. Han kommer att ansvara för SmartGuys svenska satsning, som idag står för en viktig del av koncernens omsättning. Målsättningen är att nätbutiken tar en ledande position i Sverige.

       
      Sïmon är en färgstark profil inom svensk e-handel och kommer närmast från en roll som e-handelsstrateg på ett marknadsledande konsultbolag, men har dessförinnan grundat och bedrivit en framgångsrik e-handelsverksamhet inom gatumode.
       
      Han kommer även att ingå i ledningsgruppen för den nyligen börsnoterade koncernen och ska leda SmartGuy.se i ett spännande utvecklingsarbete som kommer att lägga grundstenen för koncernens framtida expansion på andra marknader.
       
      - SmartGuy är en av Europas mest hyllade nätbutiker. Jag ser verkligen fram emot att bidra till fortsatt utveckling och framgång för SmartGuy, i en bransch som jag känner väl sedan tidigare och brinner för, säger Sïmon Saneback.
       
      - Vi är i en expansiv fas och Sïmon har de egenskaper och den energi som krävs för att stärka SmartGuy på den svenska marknaden, säger Nicolai Kærgaard, koncernchef och VD för SmartGuy A/S.
       
      Sïmon Saneback tillträder sin nya tjänst i januari 2013.
      För mig som har jobbat med Sïmon senaste året så kan jag bara säga jättestort grattis till både Sïmon och SmartGuy som får en fantastisk person bakom rodret inför 2013!

      Lenson köps upp av av brittiska Prescription Eyewear Ltd

      Framgångssagan Lenson som började i en källare för sju år sedan har nu växt till sig rejält och har blivit uppköpta av Brittiska Prescription Eyewear Ltd, moderbolaget till myOptique.com, SunglassesShop.com och GlassesDirect.com.
       
      Lenson med Kim och Johan i spetsen har byggt upp ett stabilt företag utan skulder från grunden och har idag 30 anställda och en omsättning på 130 miljoner med branschens högsta lönsamhet så det är inte konstigt att Prescription Eyewear Ltd ser det som en bra investering att köpa samtliga aktier av Lenson AB.
       
       


      Kim Persson, LensOns VD kommenterar "Jag kan inte tänka mig en bättre partner än Prescription Eyewear. Deras expertis och ledande position inom glasögon och solglasögon på nätet gör att vi kan ta tillvara på möjligheten vi ser, där fler och fler väljer att handla dessa produkter via nätet. Vi kommer också kunna utöka vår verksamhet i Storbritannien och på den europeiska marknaden där potentialen är betydande.”
       


      Kevin Cornils, VD på Prescription Eyewear Ltd fyller i "Vi är oerhört glada över att addera LensOns team och verksamhet till våra varumärken. Med förvärvet befäster Prescription Eyewear sin ledande position inom den snabbväxande europeiska onlinemarknaden för glasögon, solglasögon och kontaktlinser och vi positionerar oss väl för att dra fördel av den betydande förskjutning vi ser där konsumenter alltmer väljer internet före den fysiska handeln."
       
       
      Den europeiska glasögonmarknaden uppskattas till mer än 25 miljarder EUR där för närvarande endast 3-4 % av försäljningen sker på nätet. Eftersom optikmarknaden följer andra e-handelssegment, exempelvis mode och kläder, som är på väg mot en onlinepenetration uppemot 10 %, har man identifierat en försäljningspotential på 3-4 miljarder EUR under de kommande 3-5 åren.
       
      Grundarna Kim Persson och Johan Bergenheim kommer fortsätta leda LensOns verksamhet och driva tillväxt för hela koncernen i Norden.
       
      Jag kan bara säga stort grattis Lenson och lycka till i framtiden!

      Payair och Panagora myntar begreppet P-commerce

      Panagora gör slag i saken och integrerar Payairs betallösning i sin butik och ger därmed möjligheten att utöka enhandelns räckvidd med möjligheten att genomföra elektroniska köp även direkt i den fysiska världen.
       
      Jag har tidigare skrivit om Payair och hur imponerad jag är av deras produkt och det var inte oväntat att Panagora som är ett Sveriges mest innovativa ehandelsleverantörer är en av de första ut med en lösning som integrerar Payairs lösning.
       
       
       
      "En betydande del av e-handeln sker redan idag via mobiltelefoner eller surfplattor. På det här sättet underlättar vi den mobila handeln och gör den än mer fysisk. Vi tar e-handeln ut till print och skapar ett nytt begrepp, låt oss kalla det p-handel eller p-commerce nu när intäkterna via tablets klassificeras som T-commerce, säger Moon-Suck Song, VD och grundare på Panagora"
       
       
       
      Skincity är ett av de första företagen som kommer med Payairs lösning redan nu i veckan och vi kommer att få se annonser i form av en tryckt bilaga i Aftonbladets månadsmagasin, Hannah & Amanda där varje annons har en QR kod som gör att det går att beställa produkten direkt med Payairs app.
       
      Payair har med detta tagit ett viktigt steg mot att bli en riktigt stor aktör för i mina ögon så finns det bara ett hinder från att Payair ska bli ett naturligt inslag i våra liv och det är att komma ut i så stor skala så att första steget med att ladda hem app och koppla kreditkort inte känns som ett stort steg i användarnas ögon.
       
      Jättekul för Payair och en fjäder i hatten för Panagora som nu kan erbjuda ännu mer till sina kunder.

      Protecty köper proffsgarderoben och tar därmed ett fastare grepp över arbetskläder i norden

      Det är spännande tider för Sveriges hårdast arbetande ehandlare Peter Höjman som inte bara tagit grannlandet Danmark med storm utan nu även tar marknadsandelar genom att köpa konkurrenten Proffsgarderoben.
       
      Proffsgarderoben har drivits sedan 2008 av Imbaxa AB och en av anledningarna till att sälja nu är att Imbaxa vill fokusera på sin huvudverksamhet som är tryckeriverksamhet. Jag ser det som ett bra sätt för Peter att stärka sin position som nordens ledande ehandlare för arbetskläder, något som Peter själv bekräftar:
       
       


      Vi är mycket stolta och glada över att få förtroende att ta över Proffsgarderoben nu när Imbaxa AB bestämt sig för att fortsatt uteslutande fokusera på sin framgångsrika tryckeriverksamhet.
       
      Vår målsättning med köpet är att ytterligare stärka vår ställning som ledande aktör inom ehandel med arbetskläder genom att erbjuda marknaden ett ännu bredare sortiment av produkter och varumärken förpackat i säljlösningar som är mer anpassade efter de olika kundgruppernas behov och intressen.
       
       
      Jättekul för Peter och hans Protecty som nu kan se fram emot ett riktigt, riktigt spännande 2013!

      19,8 miljoner till forskning om konsumtionskulturens digitalisering

      Vetenskapsrådet har beviljat 19,8 miljoner kr till forskningsprojektet Digcon som bland annat kommer att belysa vilka effekter digitala tekniker har på konsumenters handlingar och marknaders praktik; vilka betydelser konsumtionens digitalisering har för vad det innebär att vara konsument, vilka nya sätt att konsumera som uppstår samt om de digitala teknikerna förändrar relationerna mellan tillgång och efterfrågan exempelvis genom att påverka tillgången till information.


      Detaljhandeln står just nu inför en omvälvande omställning där handeln blir mer och mer digital. Med nya teknologier förändras också innebörden av att leva i konsumtionssamhället. Det ger fler möjligheter, men ställer kanske också andra slags krav. Vi kan konsumera på annorlunda sätt än tidigare, på fler platser och både når och nås av andra former av varor, säger Magdalena Petersson McIntyre, projektledare för Digcon.
      Det här är ett intressant projekt som jag hoppas kommer att ge många nya insikter i hur vi konsumerar online vilket kan ge ökad förståelse för ehandelns betydelse och inverkan på samhället. Jag hoppas också att det ger ytterligare kunskap om hur mobil internet i form av smartphones och surfplattor påverkar konsumtion och beteenden hos konsumenter.


      Mobilt internet och digitala kommersiella tjänster har medfört stora förändringar i konsumtionskulturen. Smartphones, bärbara datorer och surfplattor ger ständig tillgång till internet och används i allt större utsträckning av konsumenter för att ta reda på information om varor, besöka e-butiker och för att betala för varor. För att förstå digitaliseringens effekter på konsumtionskulturen är det nödvändigt att studera både teknologiernas och konsumtionsvarornas sociala och kulturella sammanhang, de tillverkare och marknadsförare som tagit fram och spridit teknologierna samt de konsumenter som förväntas använda dem.

      Sigma lanserar E-handel med Intershop som SaaS-tjänst

      Sigma gick i måndags ut och meddelade att de framöver kommer att erbjuda Intershop, en av marknadens starkaste ehandelsplattform, i form av SaaS, dvs som en tjänst som de tillhandahåller åt sina kunder.
       
       
       
      Att ha Intershop som SaaS är ett starkt kort att ha i sin arsenal då plattformen kostar en hel del att köpa licensierad och det verkar som att Intershop själva ser positivt på att deras produkt rör sig mot en SaaS lösning.


      ”Ett viktigt skäl till varför vi valt att satsa på Intershop, förutom plattformens marknadsledande prestanda och skalbarhet, är att Intershops arkitektur tillåter en uppsättning som Software as a Service. Vi kan därmed erbjuda marknaden den, som vi anser, främsta e-handelslösningen i enterprise-skiktet som tjänst. Det innebär att vi levererar en helhetslösning med alla komponenter: Design, implementering, gränssnitt, drift och underhåll.
       
      Vi erbjuder lösningar för att snabbt komma igång. Samtidigt har plattformen ett djup, en flexibilitet och en skalbarhet som är överlägsen många andra system på marknaden. Det är viktigt då E-handelslösningar ofta växer i komplexitet över tiden på grund av nya och idag okända behov", säger Fredrik Lundkvist, affärsområdesansvarig på Sigma.
       
      "Delivering e-commerce software as a service is gaining in importance, especially for those businesses who do not want to invest in own IT infrastructure from the start. But also customers looking for maximum flexibility for their roll-out and internationalization projects, should consider SaaS solutions as a valuable option. Online retailers who decide on Sigma’s Intershop as a service offering will not only benefit from the easy and cost-effective access to a high-performance e-commerce platform with extensive customization and integration capabilities. Sigma’s proven first-class delivery capacity in implementation projects and their deep knowledge of retailer’s needs and requirements will also give their customers the certainty to have all it takes at hand for implementing a successful e-commerce initiative", säger Jochen Moll, CEO på Intershop.
      Källa: CisionWire

      ConversionJam 2 - konvertering i världsklass, men vart var e-handlarna?

      Så var det dags för ConversionJam igen efter föra årets succé och John från Conversionista hade tagit i ordentligt i år. ConversionJam var i år ett heldags evenemang och dagen var fylld med godsaker, men trots att det är det enda konverteringsevenemanget i Sverige så lyste e-handlarna med sin frånvaro.
       
      ConversionJam som arrangeras av Conversionista är utan tvekan ett av Sveriges mest intressanta evenemang om man jobbar inom design med fokus på e-handel, men trots det så såg jag väldigt få ehandlare på plats? Visst, det var många andra evenemang samtidigt, men ingen av dem borde ha varit så viktig som ConversionJam kan man tycka?
       
      Hur var då ConversionJam i år? Ja, det var lite större och bitvis lite ojämn i kvalitet, men helt klart värt att besöka. Craig Sullivan och John Ekman själv tyckte jag gav största behållningen under dagen, men då missade jag den alltid fantastiske Andre Morys som jag är rätt säker stod för dagens höjdpunkt. Det brukar han göra.
       
      Det märktes också tydlig skillnad i kvalitet mellan de utländska, lite mer professionella talarna och de svenska talarna som höll låda under eftermiddagen och det kändes lite krystat och speedat på vissa föreläsningar. Inte för att talarna själva var dåliga eller för att presentationerna var usla, utan mer för att vi i Sverige fortfarande bara skrapat på ytan när det gäller konvertering och det märktes.
       
      Själv satt jag och smålog lite under presentationen av Anneli Näs som talade sig varm över responsiv design när hon gick igenom designen för Halebop för jag delar inte den odelade optimismen för responsiv för ehandel. Så, jag tror att jag får ta och samla ihop lite folk som tror på responsiv design för ehandel som Anneli och Moon-Suck Song från Panagora så de får övertyga mig...
       
      Något som jag också saknade lite från förra året var att det var ganska lite praktiska tips, med undantag för John's underbara snabbgenomgång genom olika tips och tricks. Jag tyckte att det var lite synd att Tobii inte fick mer uppmärksamhet heller för det såg lite tomt ut borta hos dem när jag kikade förbi lite snabbt.
       
      Nästa ConversionJam hoppas jag kommer att vara på en ny plats för det var trångt i år, riktigt trångt, iallafall vid fika och maten då det tog en evighet att hitta ett hörn att få i sig lite godsaker. Nästa år hoppas jag också blir ännu större och med mer handfasta tips för nybörjare och ehandlare och mer avancerade tekniker och forskningsresultat för oss som är lite mer avancerade.
       
      Jag litar på John för han har lett vägen så här långt och varje gång överträffat sig själv. Det tror jag han kommer att göra även nästa år. Tills dess kan du kika på lite bilder från ConversionJam2 här.

      Gratis analys av din webshop för att optimera konvertering och användarupplevelse?

      Efter att ha gjort ett antal analyser i Sundsvall och nu senast på Emeet så funderar jag på att erbjuda mindre ehandlare möjligheten att få sin sida analyserad förutsättningslöst helt utan kostnad för medlemmar hör på jimiwikman.se.
       
      Många små ehandlare har inte råd med stora optimeringskonsultationer och många jobbar ganska blint när det gäller design och konvertering. Fokus brukar ligga på marknadsföring snarare än design, vilket för mig är lite synd eftersom man förlorar mer på att inte optimera innan man göra marknadsföringsåtgärder.
       
      Så varför inte ge alla de små ehandlare som kämpar dag och natt ett par timmar varje månad som en liten hjälpande hand? Helst skulle jag ju vilja sitta heltid med att hjälpa människor att få högre försäljning och nöjdare kunder helt ideellt, men det ger inte mat på bordet tyvärr.
       
      Tanken är att jag varje månad väljer ut en webshop som jag lägger några timmar på att analysera och som jag sedan, med ägarens tillåtelse, lägger upp så att alla medlemmar kan ladda ner den. Det blir ingen avancerad analys, men en indikation på vad som skulle kunna behöva korrigeras för bättre upplevelse och konvertering.
       
      Frågan är bara om det är någon som skulle vara intresserad av något liknande? Skriv en kommentar om du är intresserad eller om du tror att det finns ehandlare som skulle tycka om den typen av erbjudande.

      Payair imponerar stort i ett allt mer multifacetterat affärslandskap

      Igår besökte jag Payair i Uppsala och fick en genomgång av deras produkt av Carlos och Ville som med tydlig passion visade alla finesser med Payair och efter att ha gått igenom Payair så måste jag säga att jag förstår varför de är så passionerade för Payair är en fantastisk produkt!
       
      Efter att ha tillbringat förmiddagen på InkClub så tog jag mig till Payair's kontor på Dragarbrunnsgatan 78b i Uppsala där jag möttes av ett kreativt kaos. Lappar låg på golvet och folk gick runt med lyckligt leende ansikten och flyttade runt lapparna eller tittade tankfullt på dem. Självklart handlade det om en sprint planering och redan där anade jag att Payair inte är din vanliga arbetsplats.
       
      Alla på Payair som jag träffade var otroligt trevliga på ett väldigt jordnära sätt, något som bara sker när man har ett jobb som man älskar och den uppfattningen jag fick vid mitt besök är att personalen på Payair verkligen älskar och tror på sin produkt.
       
      Carlos och Ville presenterade skickligt produktens fördelar och jag fick anstränga mig hårt för att hitta någonting som jag tyckte behövde förbättras. Rent användbarhetsmässigt var det tydligt att Payair hade gjort sin läxa väl och jag var och är imponerad. Rent funktionsmässigt hamnar Payair väldigt bra mellan teorin att vi vill ha en så snabb upplevelse som möjligt och behovet av upplevd trygghet i en betalningssituation.
       
      Enkelheten med Payair ligger i klass med Klarnas nya kassa och likheterna fortsätter med tanken att centralisera kundens information för att förenkla köpprocessen. Skillnaden ligger i att hos Klarna så finns det en osäkerhet fortfarande och kontrollen av ens identitet ligger hos Klarna medan hos Payair så har kunden kontrollen av identiteten och det ligger ett lager av identifikation som extra trygghet.
       
      Köpprocessen med Payair är ruskigt enkelt även om det är en liten initial tröskel innan du kan komma igång. Det är för att du behöver ladda ner en app och fylla i din information innan du kan genomföra ett köp. Det ger dock ytterligare ett lager av trygghet, vilket skiftar payair mer mot den trygga köpupplevelsen initialt för att sedan gå ännu längre mot enkelhet när det är klart.
       
      Hanteringen i Appen är genomtänkt och det märks att det bubblar av tankar och ideér hos Payair, men den stora styrkan ligger i det faktum att Payair är så oerhört flexibel. Oavsett om du vill ha en köpknapp på din webshop direkt på produktnivå för spontanköp, en smidig betallösning i checkoutprocessen eller ett sätt att integrera betalning med fysiska produkter med QR koder (!!) så klarar Payair utmaningen.
       
      Bara tanken att kunna använda samma system för betalning på hemsidan som du har i en fysisk butik där du betalar direkt vid produkthyllan, eller kanske till och med innan du ens kommer fram till butiken (!!) ger mig lite gåshud faktiskt, så bra är det. Några av projekten som Payair jobbar på nu som de visade igår kommer att bli riktigt spännande att följa.
       
      I ett möte där jag förväntade mig att hitta många frågor gällande användbarhet och framtidens anpassningar så fann jag mig istället sitta och bli förundrad över flexibiliteten i Payair's funktionalitet som inte bara är begränsad till Internet utan kan appliceras i stort sett i vilken kanal som helst genom QR koder. Applikationerna för ett sådant system är i stort sett oändliga och med en kreativ glöd som Payair's personal utstrålar så tror jag mycket på Payair i framtiden.
       
      För varje potentiell brist jag tog upp så fanns en tanke och en eller flera möjligt framtidsscenarion och även om jag hade svårt att hitta speciellt många brister, vilket är ovanligt för mig, så var det tydligt att Payair verkligen vänder och vrider på sin produkt för att finjustera och förbättra.
       
      Payair är ett riktigt intressant alternativ, speciellt för den som satsar mot den mobila generationen eller som behöver ett system som fungerar såväl i print, tv och på Internet. Jag är imponerad.
       

      Brightstep går ihop med finska Smilehouse

      Det är med glatt hjärta som jag kan meddela att Brightstep som jag jobbar för har ingått i ett samarbetsavtal med finska Smilehouse. Det betyder att vi nu blir ett av nordens största tjänsteföretag fokuserat på multichannel commerce. Jag ser fram emot att jobba med våra finska kollegor framöver!



      Technology company Smilehouse and Swedish Brightstep to combine their hybris expertise resources 
       
      As a result of a partnership contract between Finnish Smilehouse and Swedish Brightstep, together the companies will form the Nordic countries' largest service provider specialising in multichannel commerce and the implementation of product information management solutions. 
       
      Behind the decision to combine hybris resources is the companies' will to ensure the markets' best and widest selection of skill resources for projects constructing multichannel commerce, product information management, online retail & b2b solutions and eServices concepts for leading companies in the Nordic countries.
       
      – Both companies have a very similar position in Finland and Sweden as leading highend providers of group solutions. Our combined resources and the active and close support role played by our shared technology partner Hybris Software in quality assurance and in providing global localised support make us the strongest solution provider in our field in the Nordic countries, says Smilehouse managing director Jaakko Hartikainen of the companies' partnership agreement.
       
      The companies' customers are leading operators in their respective fields from Finland, Sweden and Norway, such as Nikon, Elkjöp/Gigantti, Kesko, Stadium, Clas Ohlson, BikBok, the Sanoma Group, Seppälä, Indiska, Axfood, the Tokmanni Group, Iittala, Ruukki, Finlayson, Itella, The Body Shop, InkClub, Orion, Tamro, Metsä Group, Reima and Nanso Group.
       
      – Smilehouse has lots of experience with retail and providing the industry and wholesaler industries with b2b solutions. Brightstep, on the other hand, has a long background in the design, implementation and further development of global projects. Thanks to the combination of our resources, we are not only able to guarantee better resources, but also to combine our skills and experience in various sectors. No-one else in the Nordic countries is able to offer an equivalent level of skills, experience and technology, so I couldn't be happier with our common view, adds Mattias Pihlström,
      managing director at Brightstep.
       
      Smilehouse and Brightstep are both international representatives of hybris technology. Hybris Software is the fastest growing international software platform, evaluated by international consulting firms such as Forrester, Gartner and Ventana as one of the top-3-technologies for both product information management and multichannel
      commerce. The technology is utilised worldwide by e.g., Adidas, Nikon, Spar, Procter & Gamble, Migros, SCA, Daimler, Bridgestone, Hutchison 3G, Henkel and Ericsson.

      TurnTo låter dina besökare fråga tidigare kunder om dina produkter

      TurnTo erbjuder ett system där du som ehandlare kan erbjuda dina besökare att ställa frågor om dina produkter till kunder på din sajt som redan har köpt produkten. Funktioner som att kunna söka bland tidigare svar och med en öppningsfrekvens på 30% av tidigare kunder gör att TurnTo verkar riktigt intressant.
       
      Det finns många studier som visar att om en produkt saknar eller har undermålig beskrivning så påverkar det konverteringen eftersom varje gång ett frågetecken dyker upp ovanför besökarens huvud så påverkar det köpbeteendet negativt. TurnTo erbjuder en ganska intressant tjänst där jag som kund faktiskt kan ställa en fråga direkt till tidigare kunder, och få svar på mina funderingar!
       
      Tjänsten fungerar som så att på en produktsida så finns det möjlighet att ställa en fråga och se tidigare frågor och svar. Om jag tittar på tidigare frågor och svar så kan jag söka fram den frågan som jag vill ha svar på om den redan finns. Om jag ställer en fråga så går det ut ett mail till tidigare kunder som får möjligheten att besvara frågan.
       
      Enligt TurnTo så upplevs mailen som tidigare kunder får inte som någonting negativt utan de har en öppningsfrekvens på hela 30% och en click through rate på 10%. I genomsnitt 8% (!!) besvarar frågan inom 24 timmar och första svaret kommer inom en timme i genomsnitt. Det är en anmärkningsvärt hög siffra.
       
      När jag kikar igenom tjänsten på bland annat Inkjet och Kiehls så tycker jag att tjänsten ser riktigt bra ut, men jag skulle gärna se att bilderna på personerna som svarar får faktiska ansikten och inte bara de trista grå siluetterna. Det är dock någonting som jag tror TurnTo kommer att införa framöver.
       
      Överlag är det en förvånansvärt enkel och effektiv tjänst som jag tror har bra potential att påverka försäljningen hos svenska ehandlare ganska bra om det hanteras rätt. Läs mer om TurnTo på deras hemsida: http://www.turntonetworks.com/
  • Who's Online   0 Members, 0 Anonymous, 7 Guests (See full list)

    There are no registered users currently online

×
×
  • Create New...