Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...
  • Subcategories

    13
    blogg poster
    6
    blogg poster

    93 blogg poster in this category

      Sigma lanserar E-handel med Intershop som SaaS-tjänst

      Sigma gick i måndags ut och meddelade att de framöver kommer att erbjuda Intershop, en av marknadens starkaste ehandelsplattform, i form av SaaS, dvs som en tjänst som de tillhandahåller åt sina kunder.
       
       
       
      Att ha Intershop som SaaS är ett starkt kort att ha i sin arsenal då plattformen kostar en hel del att köpa licensierad och det verkar som att Intershop själva ser positivt på att deras produkt rör sig mot en SaaS lösning.


      ”Ett viktigt skäl till varför vi valt att satsa på Intershop, förutom plattformens marknadsledande prestanda och skalbarhet, är att Intershops arkitektur tillåter en uppsättning som Software as a Service. Vi kan därmed erbjuda marknaden den, som vi anser, främsta e-handelslösningen i enterprise-skiktet som tjänst. Det innebär att vi levererar en helhetslösning med alla komponenter: Design, implementering, gränssnitt, drift och underhåll.
       
      Vi erbjuder lösningar för att snabbt komma igång. Samtidigt har plattformen ett djup, en flexibilitet och en skalbarhet som är överlägsen många andra system på marknaden. Det är viktigt då E-handelslösningar ofta växer i komplexitet över tiden på grund av nya och idag okända behov", säger Fredrik Lundkvist, affärsområdesansvarig på Sigma.
       
      "Delivering e-commerce software as a service is gaining in importance, especially for those businesses who do not want to invest in own IT infrastructure from the start. But also customers looking for maximum flexibility for their roll-out and internationalization projects, should consider SaaS solutions as a valuable option. Online retailers who decide on Sigma’s Intershop as a service offering will not only benefit from the easy and cost-effective access to a high-performance e-commerce platform with extensive customization and integration capabilities. Sigma’s proven first-class delivery capacity in implementation projects and their deep knowledge of retailer’s needs and requirements will also give their customers the certainty to have all it takes at hand for implementing a successful e-commerce initiative", säger Jochen Moll, CEO på Intershop.
      Källa: CisionWire

      Brightstep går ihop med finska Smilehouse

      Det är med glatt hjärta som jag kan meddela att Brightstep som jag jobbar för har ingått i ett samarbetsavtal med finska Smilehouse. Det betyder att vi nu blir ett av nordens största tjänsteföretag fokuserat på multichannel commerce. Jag ser fram emot att jobba med våra finska kollegor framöver!



      Technology company Smilehouse and Swedish Brightstep to combine their hybris expertise resources 
       
      As a result of a partnership contract between Finnish Smilehouse and Swedish Brightstep, together the companies will form the Nordic countries' largest service provider specialising in multichannel commerce and the implementation of product information management solutions. 
       
      Behind the decision to combine hybris resources is the companies' will to ensure the markets' best and widest selection of skill resources for projects constructing multichannel commerce, product information management, online retail & b2b solutions and eServices concepts for leading companies in the Nordic countries.
       
      – Both companies have a very similar position in Finland and Sweden as leading highend providers of group solutions. Our combined resources and the active and close support role played by our shared technology partner Hybris Software in quality assurance and in providing global localised support make us the strongest solution provider in our field in the Nordic countries, says Smilehouse managing director Jaakko Hartikainen of the companies' partnership agreement.
       
      The companies' customers are leading operators in their respective fields from Finland, Sweden and Norway, such as Nikon, Elkjöp/Gigantti, Kesko, Stadium, Clas Ohlson, BikBok, the Sanoma Group, Seppälä, Indiska, Axfood, the Tokmanni Group, Iittala, Ruukki, Finlayson, Itella, The Body Shop, InkClub, Orion, Tamro, Metsä Group, Reima and Nanso Group.
       
      – Smilehouse has lots of experience with retail and providing the industry and wholesaler industries with b2b solutions. Brightstep, on the other hand, has a long background in the design, implementation and further development of global projects. Thanks to the combination of our resources, we are not only able to guarantee better resources, but also to combine our skills and experience in various sectors. No-one else in the Nordic countries is able to offer an equivalent level of skills, experience and technology, so I couldn't be happier with our common view, adds Mattias Pihlström,
      managing director at Brightstep.
       
      Smilehouse and Brightstep are both international representatives of hybris technology. Hybris Software is the fastest growing international software platform, evaluated by international consulting firms such as Forrester, Gartner and Ventana as one of the top-3-technologies for both product information management and multichannel
      commerce. The technology is utilised worldwide by e.g., Adidas, Nikon, Spar, Procter & Gamble, Migros, SCA, Daimler, Bridgestone, Hutchison 3G, Henkel and Ericsson.

      Mobiler har blivit en viktig del av Ehandel enligt Dibs

      DIBS E-handelsindex 2012 visar att mobiler blir en allt viktigare del av e-handeln. 15 procent av samtliga konsumenter och 23 procent av dem mellan 15 och 34 års ålder e-handlar med smarta mobiler eller surfplattor. Konsumenter som prövat att handla med mobilen har gjort det till ett naturligt inslag i sina vanor. 
       
      Det är inga konstiga siffror som Dibs presentera i sitt Ehandelsindex, men det är ganska spännande att se det svart på vitt. Det är tydligt att mobil ehandel är allt mer accepterat hos konsumenterna och det faktum att fler väljer appar än mobilwebb är inte speciellt förvånande om vi ser till användbarhet, tillgänglighet och utformning av de olika tjänsterna, men det tror jag kommer att ändras i framtiden med utvecklingen av mobil webb.
       
      Hela 57% av de svenska konsumenterna som handlat med mobil har betalat med kort, 9% med internetbank, 19% med faktura, 5% med kontant vid leverans, 10% med mikrobetalningar, 1% på avbetalning och 10% med andra betalsätt. Det här är riktigt intressant eftersom många betallösningar idag är ganska illa anpassade för betalningar med smartphone, även om de hela tiden blir bättre.


      – E-handel genom mobiler blir mer integrerat i butikernas digitala försäljning och samtidigt ett alltmer naturligt inslag i många konsumenters köpvanor. Volymerna inom handel genom mobiler är visserligen ännu relativt begränsade, men ökar snabbt när beteendet sprider sig till nya kundsegment. Butiker kan dra fördel av dessa möjligheter, men det ställer stora krav för att lyckas, säger Eric Wallin, VD på DIBS.
       
       
      Du hittar hela Dibs Ehandelsindex här så du kan läsa alla godbitarna. Själv ska jag grotta ner mig i den i helgen och se om det är något där som jag ska passa på att fråga Dibs när jag träffar dem angående deras betallösning i framtiden. Det kommer en rapport på det också här på bloggen.

      Remarketing - en ny guldgruva eller skadligt för e-handeln?

      Remarketing, eller kunduppföljning för besökare som avbrutit ett köp på en e-handelssajt, börjar bli allt mer populärt och det är inte ovanligt att det dimper ner ett mail med en förfrågan om man vill prova igen med en liten rabatt. Frågan är bara om det är en farlig trend som kan skada mer än den hjälper?
       
      Remarketing är ett intressant fenomen då det ligger på gränsen mellan positiv uppmärksamhet och negativt spam, men då det är väldigt effektivt (precis som spam var i tidernas begynnelse)) så kommer det att öka de närmaste åren. Jag tror att så länge det inte blir störande, tex om det dimper ner mail för varje butik jag besöker online, så kommer vi att acceptera den typen av kontakt, iallafall till en början.
       
      Det som jag däremot ser som en trend som kan bli problematiskt i längden så är det att det är väldigt vanligt att erbjuda en bonus eller incentament för att komma tillbaka och genomföra köpet. Det kan i längden leda till samma problematik som med kupongflödandet som skedde i början på E-handelns guldålder. Det kan med andra ord bli en trend där många avbryter sina köp medvetet för att få en bonus eller nedsatt pris på samma sätt som e-handlare såg köp avbrytas när besökaren kom till sidan där man kan fylla i en kupongkod tidigare.
       
      Jag är säker på att i takt med att remarketing blir mer populärt så kommer det att dyka upp webbplatser som listar vilka sidor som erbjuder de bästa bonusarna och kupongjägarna kommer att övergå till bonusjägare. Till skillnad från kupongerna som vi kan designmässigt tona ner så blir det svårare att designa bort retmarketing, även om man visserligen kan skriva ut på sidan att remarketing inte ger några bonusar på sidan lite fult. Det betyder att remarketing blir svårare att hantera i framtiden om vi uppmuntrar ett negativt beteende genom att vänja besökare med att ett avbrutet köp troligen medför någon form av bonus.
       
      Risken att få spam från e-handel har alltid varit ett problem. Vi vet att många drar sig för att registrera sig till exempel just för att man är orolig för att få spam och frågan är om remarketing kan ta den rädslan ännu längre så att en besökare till och med drar sig för att fylla i någonting alls? Kommer det kanske att ge upphov till större genomslagskraft till att lägga in möjlighet för besökaren att välja om man vill avstå från kontakt i formuläret eller kommer det kanske till och med ge upphov till lagstiftning mot remarketing?
       
      Vi ser ju att EU är livrädda för cookies och jag ser det som ett ganska naturligt steg att insamling av uppgifter i syfte att kontakta någon utan dess uttryckliga godkännande är ett betydligt större intrång i en integritet än att en cookie sparas på min dator. Jag hoppas att det inte blir så, men då gäller det att vi jobbar försiktigt med remarketing och att vi tekniskt och designmässigt är tydliga med vad remarketing är och hur det används.
       
      Det ska bli intressant att se hur framtidens konverteringar kommer att påverkas av remarketing och frågan är om det finns en risk att remarketing i förlängningen kan vara skadligt för e-handeln, både i form av bonusjakt som minskar konverteringen och i form av en ökad känsla av att bli spammad...
       
      Vad tycker du? Tycker du remarketing är bra eller dåligt?

      MQ lanserar sin nya E-handel där jag agerat som rådgivare

      MQ fick en del kritik i när jag recenserade deras e-handel i Borås och när MQ påbörjade sin redesign så bad de om input på deras designtankar. Under två steg har jag gett min input på deras design och idag tittar jag på en betydligt mognare och tydligare e-handel från MQ.
       
      I Januari fick jag möjlighet att se över MQ's skisser och det märktes redan från början att MQ hade gjort sin hemläxa och var seriös med sin e-handelssatsning. Det var en genomtänkt design, men jag hade ändå en hel del synpunkter på förbättringar och förslag på förändringar. Under analysen kom frågan upp om Responsiv design och jag fick tillfälle att diskutera för och nackdelar med Viskans mycket kunniga programmerare.
       
      I Mars var det dags att analysera den färdiga designen och återigen gav jag mina synpunkter på designen som nu var mer genomarbetad och började likna den färdiga produkten. Genomgången av designen gjordes lite annorlunda och det blev en bra diskussion om min analys där jag fick möjlighet att gå igenom tankesätten bakom mina synpunkter och förslag.
       
      MQ har idag en betydligt bättre design som är både mognare och mer attraktiv. Det känns bra att jag har kunnat bidra till MQ's nya e-handelsdesign och jag ser fram emot MQ's nästa steg som jag förmodar kommer att bli att utveckla designen ytterligare för att nå den optimala mixen mellan användarupplevelse och affärsmål.
       
      Mikael Stålnacke (@mikaelstalnacke) och Anders Wiberg, Webb-AD på MQ har tillsammans med Viskan gjort ett bra jobb med omvandlingen av MQ's e-handel och jag misstänker att det nu även kommer att synas i deras konvertering och omsättning från E-handeln.

      Musik och ljudduschar för ehandel ligger en bit bort än

      Har ljud en framtid när det gäller ehandel och går det att använda på ett positivt sätt för att få bättre konvertering, eller är det en total konverteringsdödare av episka mått? Det är en fråga som blir allt mer aktuellt ju mer detaljhandeln dyker djupare i ljudpsykologin...
       
      Säg ljud på hemsidan till valfri person med någorlunda internetvana och du får se dennes ansikte förvridas i en fin grimas av avsky. Allt för många har någon gång haft oturen att surfa in på en sida med musik i hörlurarna eller ljudet uppskruvat på datorn och sedan nästa trillat av stolen när hemsidan bräker ur sig allsköns oönskat ljud ur någon dold ljudspelare som man aldrig hittar direkt. Detta sker nästan alltid när man ska försöka vara tyst dessutom, vilket ytterligare spär på obehaget.
       
      idag finns med andra ord ett stort motstånd mot ljud på hemsidor och det kommer att bli en rejäl utmaning att försöka bryta detta motstånd. Trots detta är jag helt övertygad om att ljud på ehandelssidor kommer att vara en realitet i framtiden. Anledningen är att den psykologiska effekten helt enkelt är för stark för att kunna ignoreras i längden, något som vi ser allt mer i detaljhandeln som nu även börjar introducera riktade ljudslingor för att påverka köpbeteenden.
       
      Ljud är ett kraftfullt sätt att påverka en individ och rätt använt så kan ljud påverka dig och mig på olika sätt. Vi kan till exempel öka eller sänka hjärtfrekvensen och på så sätt få olika beteenden på olika delar av webbplatsen. Vi kan skapa associerande slingor för att väcka olika känslor till liv, tex patriotism, romantik eller äventyr för olika ändamål. Kombinerar vi det med rätt copy så får vi ett väldigt kraftfullt suggestivt verktyg för att styra och påverka besökarna med.
       
      Till skillnad från detaljhandeln som kan jobba med alla fem sinnena hos sina kunder så är digitala medier begränsade till det visuella och just ljud. Vi kan förvisso förmedla såväl lukt, smak som känsel suggestivt genom det grafisk utformandet, men det får ändå inte samma genomslag som att direkt aktivera ett av våra fem sinnen. På grund av detta så ser jag ljud som en nödvändighet i framtiden för att kunna påverka besökarens köpbeteende när det visuella har tagits till en viss gräns.
       
      Som jag ser det så kommer ljud på en webbplats att behöva tekniska förutsättningar för att kunna vinna våra hjärtan tillbaka och en förutsättning är att kunna introducera ljudet gradvis när hemsidan laddas för att undvika att det upplevs som jobbigt. Det blir med andra ord samma effekt som när du går in i en butik med ljud där din hörsel registrerar ljudet gradvis redan innan du ens kommit in på sidan. Det kräver även tid för att vänja besökare vid ljud på hemsidor och ju fler som introducerar ljud på fel sätt, desto längre tid kommer det att ta innan den stora massan kommer att acceptera ljudets intåg.
       
      Idag är ljudpsykologin fortfarande i ett väldigt tidigt skede när det gäller hur detaljhandeln utnyttjar dess potential. Få förstår dess potential eller principerna bakom och många gör bara som alla andra istället för att utmana och experimentera. På Internet så finns det nästan ingen som helst drivkraft idag och det finns risk att ljudpsykologi för webb hamnar lika långt efter som den visuella psykologin idag ligger efter marknadsföringspsykologin.
       
      Ljudpsykologi för webb kommer, det är jag helt säker på. Frågan är bara vem som kommer att vara den webbplats som leder utvecklingen och när...

      Tar du höjd för "nyhetens behag" i din optimering?

      En av de vanligaste "effekterna" vid en redesign eller vid A/B testning är att resultatet har en tendens till att sjunka över tid om optimeringen inte är fast förankrad i användarnas behov. Anledningen är att hjärnan observerar förändringar mer fokuserat och när någonting blir bekant så minskar fokuseringen och andra saker blir viktigare.
       
      Hur många gånger har du inte börjat använda en ny sida, app eller program och blivit alldeles lyrisk över dess design och funktionalitet för att sedan någon månad senare ha en helt annan upplevelse? Anledningen till att du upplevt det är för att din hjärna ser någonting nytt och ger upplevelsen mer fokus. När hjärnan inte längre ser någonting nytt så minskar upplevelsens intensitet och andra saker kommer i fokus, som användbarhet och UX.
       
      Det som är viktigt att förstå när det gäller det här fenomenet är att det påverkar alla, både användare och beställare! Det är inte ovanligt att en beställare ser en ny design och blir alldeles lyrisk, så lyrisk att man anser att designen är precis rätt så att vidare utveckling av Usability/UX blir onödigt. Det som ibland händer då är att vid lansering så kommer den normala spiken av trafik med minskad konvertering och sedan lyfter konverteringen inte igen på samma sätt om designen inte är helt genomarbetad.
       
      Detta kan ge stora problem då i många fall så är designerns roll över långt innan lansering och det blir en negativ upplevelse för alla inblandade med lidande konvertering, eller iallafall lägre konvertering än vad designen borde ha. Samma problem kan uppstå vid hantering av A/B tester som kan få så kallade false-positives när en, eller flera nya designs visas under en kort tid. Därför är det viktigt att A/B tester inte testas under för korta intervall så att nyhetens behag påverkar resultatet samtidigt som det är viktigt att testet görs både mot gamla och nya kunder.
       
      Att genomföra en designförändring ska alltid ses som ett långsiktigt projekt och det är viktigt att förstå hur hjärnans uppmärksamhet kan påverka ett resultat, både kortsiktigt och långsiktigt. Det är också viktigt att förstå att hjärnans uppmärksamhet påverkar upplevelsen generellt sätt, vilket betyder att någon som fokuserar väldigt mycket till exempel med syfte att utvärdera designen kommer att uppleva designen annorlunda än någon som "slösurfar" eller har låg uppmärksamhet.
       
      Så frågan är om du tar höjd för "nyhetens behag" i din optimering?

      Interflora ser rekordökning under julen

      Interflora kunde glädjas åt en rejäl ökning av såväl omsättning som köp under julen med så mycket som 25% jämfört med föregående år. Lite extra glädjande för mig som jobbat med Interflora under 2012!
       
      Julen är normalt en bra tid för blomsteraffärerna och Interflora är van med en rejäl försäljningökning under just julen, men i år slog den alla förväntningar med en 25% ökning gentemot föregående år.

      Både omsättning och antalet köp ökade med över 25 %, berättar Martin Smeding, online manager på Interflora AB och ansvarig för försäljningen på Interflora.se. Det är roligt att se att vi uppenbarligen prickade rätt med vårt lite nostalgiska julsortiment.

      Jättekul för Interflora och en trend som jag hoppas håller i sig under hela 2013!

      Behövs det en trygg e-handel certifiering 2012?

      På Ehandelsdagarna i Sundsvall kom frågan upp om det verkligen behövs en trygg ehandelscertifiering 2012 och många var upprörda över att de upplever att Trygg E-handel misstänkliggör de ehandlare som inte är medlemmar. Så hur är det, behövs Trygg E-handel fortfarande eller är det ett förlegat koncept?
       
      Det var ord och inga visor från en del e-handlare i Sundsvall i år och Jonas Ogvall fick ta en hel del tuffa frågor (med bravur ska tilläggas). Mest verkade det vara sårade känslor gällande priset som gör det svårt för många mindre ehandlare att bli medlemmar, men en fråga fångade mitt intresse: behövs Trygg E-handel fortfarande?
       
      Svaret på den frågan är för mig ett klart och tydligt ja. Idag är det väldigt enkelt att sätta upp en webbshop och det ploppar upp små ehandelsföretag varje dag känns det som. Det gör att det fortfarande är osäkert om ett företag med ehandel verkligen är att lita på, trots att ehandel är en etablerad handlingskanal. Speciellt för små ehandlare tycker jag en certifiering har många fördelar eftersom det är just mindre ehandlare som skapar osäkerhet hos besökarna.
       
      Hos en normal person så finns det en inneboende osäkerhet att köpa någonting där man varken ser varan eller personen som säljer. Trots att vi handlar mer än någonsin via ehandel så ligger det gamla talesättet ”köpa grisen i säcken” fortfarande djupt inbäddad i hjärnan och varje gång det uppdagas att någon usling försöker lura av folk pengar så kryper den närmare ytan igen.
       
      Trots att vi har handlat på distans i många år, först genom postorder och sedan ehandel, så är det fortfarande ett risktagande vi gör varje gång vi gör en transaktion ”blint”. Därför är det fördelaktigt att dels ha en certifiering som kan kontrollera ehandlare på olika sätt, men mest fördelaktigt är det för de ehandlare som kan visa upp sin certifiering för besökaren.
       
      En symbol som kan påvisa en form av trygghet som trygg E-handel tillhandahåller (som jag ser blir bättre och bättre med de nya förändringarna som kommer) påverkar en besökare till att känna sig mer bekväm och trygg i sitt handlande från den webbplatsen som är certifierad. En trygghetssymbol ökar konvertering och ju mer värderingar som läggs i en symbol desto mer påverkar den och det gör att det ligger ehandlarnas och Trygg E-handels intresse att så många ehandlare som möjligt börjar använda den.
       
      Så behövs Trygg E-handel och liknande certifieringar? Svaret som jag ser det är att det behövs mer än någonsin när i stort sett vem som helst kan kasta upp en webbshop på gott och ont. För att trygg E-handel ska bli riktigt, riktigt bra, både för konsumenter och ehandlare, så behöver det bli många fler ehandlare som är medlemmar och symbolen behöver förtydliga vilka värderingar som den står för.
       
      Så Jonas Ogvall har en tuff, men givande, uppgift att utveckla Trygg E-handel och jag tror att med rätt strategi så kommer Trygg E-handel att bli något mycket, mycket bra för svensk E-handel.
×
×
  • Create New...