Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...
  • Subcategories

    13
    posts
    6
    posts

    93 posts in this category

      Ica gruppen vill sälja Cervera och Kjell och company

      Ica gruppen har sett över sina innehav och överväger att sälja två av sina fem kedjor, nämligen Cervera och Kjell och Company.  Hemtex och Inkclub, som jag jobbar på just nu, ska dock behållas då dessa anses kunna bidra till kärnverksamheten.


      Ica Gruppens utvärdering av de fem portföljbolag som koncernen äger bredvid Ica-verksamheterna har gjorts parallellt med utformningen en ny non food-strategi för koncernen.
       
      Resultatet av utvärderingen innebär att Forma, Kjell & Company och Cervera kan komma att avyttras.
       
      Hemtex och inkclub bedöms däremot ha möjligheter att bidra till kärnverksamheten och behålls med oförändrat ägande.
       
      Båda anses kunna bidra positivt till den nya strategin. Redan i dag har Ica Gruppen ett inköpssamarbete med Hemtex, och ett liknande är på gång med Inkclub i Asien.
       
      Från Inkclub hoppas Ica Gruppen dessutom hämta kunskap inför sin onlinesatsning som sjösätts nästa år.
       
      – Non food är ett viktigt komplement till vårt dagligvaruerbjudande och ett område vi ser möjlighet att växa inom, säger Ica Gruppens vd Per Strömberg i en kommentar.
       
      Ica Gruppen har ett tydligt fokus på fortsatt tillväxt med god lönsamhet.
       
      – Ett starkt kassaflöde och sund kapitalstruktur skapar utrymme för framtida utdelningar och investeringar, säger vd Per Strömberg.
       
      Källa: Market
      Det är intressant att höra att Ica gruppen kikar extra på hur projektet med Inkclub utvecklat sig då jag suttit på just det projektet senaste året. Nu får jag inte säga någonting om projektet på Inkclub, men jag tror att Ica gruppen får en hel del bra kunskap med sig inför deras onlinesatsning nästa år. Det ska bli mycket spännande att följa utvecklingen under 2014 av många anledningar.
       
      Vad det gäller försäljningen av Kjell och Company och Cervera så känns det lite överraskande, men samtidigt så förstår jag anledningen om Ica gruppen vill fokusera mer på kärnverksamheten. Även om kedjorna går ganska bra så kostar det på att splittra fokus på för många områden. Så nu är frågan vart Kjell och company och Cervera kan hamna vid en eventuell försäljning...vad tror du?
       
       

      Musik och ljudduschar för ehandel ligger en bit bort än

      Har ljud en framtid när det gäller ehandel och går det att använda på ett positivt sätt för att få bättre konvertering, eller är det en total konverteringsdödare av episka mått? Det är en fråga som blir allt mer aktuellt ju mer detaljhandeln dyker djupare i ljudpsykologin...
       
      Säg ljud på hemsidan till valfri person med någorlunda internetvana och du får se dennes ansikte förvridas i en fin grimas av avsky. Allt för många har någon gång haft oturen att surfa in på en sida med musik i hörlurarna eller ljudet uppskruvat på datorn och sedan nästa trillat av stolen när hemsidan bräker ur sig allsköns oönskat ljud ur någon dold ljudspelare som man aldrig hittar direkt. Detta sker nästan alltid när man ska försöka vara tyst dessutom, vilket ytterligare spär på obehaget.
       
      idag finns med andra ord ett stort motstånd mot ljud på hemsidor och det kommer att bli en rejäl utmaning att försöka bryta detta motstånd. Trots detta är jag helt övertygad om att ljud på ehandelssidor kommer att vara en realitet i framtiden. Anledningen är att den psykologiska effekten helt enkelt är för stark för att kunna ignoreras i längden, något som vi ser allt mer i detaljhandeln som nu även börjar introducera riktade ljudslingor för att påverka köpbeteenden.
       
      Ljud är ett kraftfullt sätt att påverka en individ och rätt använt så kan ljud påverka dig och mig på olika sätt. Vi kan till exempel öka eller sänka hjärtfrekvensen och på så sätt få olika beteenden på olika delar av webbplatsen. Vi kan skapa associerande slingor för att väcka olika känslor till liv, tex patriotism, romantik eller äventyr för olika ändamål. Kombinerar vi det med rätt copy så får vi ett väldigt kraftfullt suggestivt verktyg för att styra och påverka besökarna med.
       
      Till skillnad från detaljhandeln som kan jobba med alla fem sinnena hos sina kunder så är digitala medier begränsade till det visuella och just ljud. Vi kan förvisso förmedla såväl lukt, smak som känsel suggestivt genom det grafisk utformandet, men det får ändå inte samma genomslag som att direkt aktivera ett av våra fem sinnen. På grund av detta så ser jag ljud som en nödvändighet i framtiden för att kunna påverka besökarens köpbeteende när det visuella har tagits till en viss gräns.
       
      Som jag ser det så kommer ljud på en webbplats att behöva tekniska förutsättningar för att kunna vinna våra hjärtan tillbaka och en förutsättning är att kunna introducera ljudet gradvis när hemsidan laddas för att undvika att det upplevs som jobbigt. Det blir med andra ord samma effekt som när du går in i en butik med ljud där din hörsel registrerar ljudet gradvis redan innan du ens kommit in på sidan. Det kräver även tid för att vänja besökare vid ljud på hemsidor och ju fler som introducerar ljud på fel sätt, desto längre tid kommer det att ta innan den stora massan kommer att acceptera ljudets intåg.
       
      Idag är ljudpsykologin fortfarande i ett väldigt tidigt skede när det gäller hur detaljhandeln utnyttjar dess potential. Få förstår dess potential eller principerna bakom och många gör bara som alla andra istället för att utmana och experimentera. På Internet så finns det nästan ingen som helst drivkraft idag och det finns risk att ljudpsykologi för webb hamnar lika långt efter som den visuella psykologin idag ligger efter marknadsföringspsykologin.
       
      Ljudpsykologi för webb kommer, det är jag helt säker på. Frågan är bara vem som kommer att vara den webbplats som leder utvecklingen och när...

      Adobe köper Neolane

      Neolane, en stor aktör på marknadsföringssektorn  ser ut att bli en del av Adobe's produkter om köpet går igenom. Köpet uppgår till omkring 600 miljoner dollar och förväntas bli klart under Juli månad.

      Quote
       

      SAP köper Hybris e-commerce?

      Hybris E-commerce, ett av världens ledande ehandelsplattformar, ser ut att bli uppköpta av SAP. En pressrelease har gått ut från Hybris och om allt går vägen så blir Hybris alltså en del av SAP efter sommaren.

      Quote
       

      Källa: Hybris News

      SAP köper Hybris e-commerce?

      Hybris E-commerce, ett av världens ledande ehandelsplattformar, ser ut att bli uppköpta av SAP. En pressrelease har gått ut från Hybris och om allt går vägen så blir Hybris alltså en del av SAP efter sommaren.

      SAP AG, (NYSE: SAP) and hybris today announced that SAP plans to acquire hybris, a rapidly growing and widely recognized leader in e-commerce technology. The acquisition positions SAP to deliver the next-generation e-commerce platform, with the choice of on-premise or cloud deployment, as enterprises around the world seek to optimize the customer experience for businesses and consumers across an ever-growing number of delivery channels, devices and touch points. The combination of industry-leading enterprise solutions from SAP with the agile omni-channel commerce solutions of hybris will provide enterprises with the enhanced data and tools necessary to optimize margins and customer loyalty. With a holistic view of the customer relationship, SAP® solutions help enterprises manage the full spectrum of customer engagement — across sales, service, marketing and commerce — while maintaining understanding and intimacy through social channels. 

       
      Today’s consumers and businesses demand a seamless brand and shopping experience across all channels. Estimated at a total value of US$37 billion by industry analysts, the e-commerce technology market is experiencing rapid growth as businesses adapt to changing customer behaviors that seamlessly cross Web, mobile, store, contact center and other points of engagement. Big data, cloud and social technologies only heighten demand for innovative commerce solutions needed for managing consistent customer engagement. Growing at more than twice the rate of the retail industry, e-commerce is increasingly recognized as a critical capability in identifying, winning and growing profitable customer relationships. 
       
      “hybris puts SAP on the leading edge of the consumer economy,” said Bill McDermott and Jim Hagemann Snabe, co-CEOs, SAP AG. “With hybris, SAP has made a decisive move to raise the stakes in customer relationship management and define the next generation customer experience." 
       
      Founded in 1997 with headquarters in Zug, Switzerland, hybris is the world’s fastest growing e-commerce software company. Offering a complete omni-channel commerce platform that incorporates Web, mobile, call center and store solutions, hybris helps businesses of all sizes on every continent sell more goods, services and digital content through every touch point, channel and device. hybris’ solutions provide a single view of customers, products and orders across multiple demand and delivery channels, made possible by state-of-the-art master data management and unified commerce processes for all channels. The company’s majority investor is HGGC, a private investment firm based in Palo Alto, California. 
       
      The combination of hybris’ commerce platform with the flagship in-memory platform SAP HANA®, analytical and cloud applications, and the SAP® Jam social software platform will give SAP a significant edge in delivering new levels of customer insight and engagement across all channels. Following the launch of the SAP® 360 Customer solution, which introduced the SAP® CRM application powered by SAP HANA, the acquisition will further SAP’s ability to help companies fully engage customers to improve loyalty and create stronger, more valuable relationships. 
       
      “hybris is a recognized leader in commerce platform technology, and the combination with SAP will enable us to deliver complete omni-channel business solutions and continue our strong growth trajectory,” said Ariel Lüdi, CEO, hybris and Carsten Thoma, president and co-founder, hybris. “Joining with SAP will significantly expand the scope, scale and power of hybris’ commerce platform, and allow us to deliver the next generation of customer engagement innovation across all channels.” 
       
      Upon completion of the transaction, expected in the third quarter of 2013 and subject to regulatory approval and other closing conditions, hybris will operate as an independent business unit and will retain its existing management team led by Lüdi and Thoma.
       
      Källa: Hybris News

      Litium släpper fullt responsiva acceleratorer

      I kommande version av Litium B2C och B2B Accelerator så meddelar Litium att man implementerat vad man kallar "komplett" stöd för responsiv design baserat på det tekniska ramverket Zurb Foundation.

      Quote
       

      Det låter intressant, men frågan är hur kraftfullt Litium är för att kunna erbjuda ett komplett responsivt paket och vad det egentligen innebär. Arbetet med en responsiv lösning i en ehandelsplattform är oerhört komplext och med så många olika behov och varianter mellan repsonsivt, adaptivt och semi-responsiv design som ska passa olika datamängder och olika designstrukturer så är det här ett riktigt kaxigt uttalande, men jag hoppas att det verkligen är så kraftfullt som Litium lovar!

      Litium släpper fullt responsiva acceleratorer

      I kommande version av Litium B2C och B2B Accelerator så meddelar Litium att man implementerat vad man kallar "komplett" stöd för responsiv design baserat på det tekniska ramverket Zurb Foundation.

      Idag kommer fler än 25 % av besökarna på e-handelsplatser från en mobil enhet. Inom två år väntas majoriteten av användarna använda en surfaplatta eller smartphone. Med responsiv design skalas sidan om automatiskt för att passa såväl besökare från smartphones, surfplattor som från vanliga datorer.

       
      Inom kort lanserar Litium en heltäckande e-handelslösning med best practice för responsiv e-handel, webbpublicering och återförsäljarportal i nya versionen av Litium B2C Accelerator och Litium B2B Accelerator. Genom Litiums nya Acceleratorer slipper kunderna underhålla olika versioner av sina webbplatser och får högre konverteringsgrad från mobila besökare. Dessutom ger det en bättre upplevelse för besökaren.
       
      – Vi arbetar ständigt med att erbjuda spetsfunktioner och best practice i våra acceleratorer av Litium Studio. Att erbjuda e-handelskunder inom både B2C och B2B ett responsivt ramverk direkt från projektstart ger dem en snabb startsträcka och stark konkurrenskraft, säger Henrik Lundin, Produktchef på Litium.
       
      Genom att utgå från Litiums Acceleratorer tar du som kund del av best practice och en färdig lösning - mer standard och mindre utveckling – vilket minskar kostnaderna i projektet och underhållet samt ger en kortare time-to-market. Utöver stöd för responsiv design genom Zurb Foundation kommer Litium Studios nya Acceleratorer även att innehålla ett tjugotal andra förbättringar.
      Det låter intressant, men frågan är hur kraftfullt Litium är för att kunna erbjuda ett komplett responsivt paket och vad det egentligen innebär. Arbetet med en responsiv lösning i en ehandelsplattform är oerhört komplext och med så många olika behov och varianter mellan repsonsivt, adaptivt och semi-responsiv design som ska passa olika datamängder och olika designstrukturer så är det här ett riktigt kaxigt uttalande, men jag hoppas att det verkligen är så kraftfullt som Litium lovar!

      Magnus Fredin lämnar Klarna för en VD position hos Babyshop

      Babyshop, som jag tidigare gjorde en liten översikt på tillsammans med Sïmon Saneback, har fått en ny VD. Det är Magnus Fredin som rekryterats från Klarna där han var global försäljningschef.

      Quote
       

      Om du vill se vad jag och Sïmon hade för synpunkter, så kika på den nerladdningsbara PDF filen här: http://jimiwikman.se...eringsanalyser/

      Magnus Fredin lämnar Klarna för en VD position hos Babyshop

      Babyshop, som jag tidigare gjorde en liten översikt på tillsammans med Sïmon Saneback, har fått en ny VD. Det är Magnus Fredin som rekryterats från Klarna där han var global försäljningschef.

      E-handelsbolaget Babyshop rekryterar Magnus Fredin som ny vd från och med maj 2013. Fredin kommer närmast från en imponerande karriär på framgångssagan Klarna, senast som global försäljningschef. Babyshops grundare, och tidigare vd, Marcus Tagesson blir arbetande styrelseordförande. Bolaget siktar på 100 miljoner i omsättning 2013.

       
      Sedan starten 2006 har Babyshop vuxit med 100 procent varje år och idag säljer man till kunder i över 50 länder och omsätter 42 miljoner kronor. Babyshop planerar att växa från 14 till 30 anställda inom ett år.
       
      – Det ska bli spännande att få in Magnus. Han är duktig på att bygga organisationer och har drivet för att genomföra saker. Han kommer att tillföra ett starkt fokus och en unik erfarenhet från Klarna till vår verksamhet när vi blickar mot nya marknader, säger Marcus Tagesson, grundare Babyshop.
       
      – Jag är jätteglad över den här chansen hos Babyshop. Precis som med min nuvarande arbetsgivare ser jag ett företag med en enorm potential och efter sju fantastiska år på Klarna ser jag fram mot att ta mig an någonting nytt. Eftersom Babyshop är befintlig kund till Klarna ser jag också fram mot en fortsatt relation med mina gamla kollegor för att göra Babyshop ännu bättre, säger Magnus Fredin, vd Babyshop.
       
       
      Om du vill se vad jag och Sïmon hade för synpunkter, så kika på den nerladdningsbara PDF filen här: http://jimiwikman.se/forum/index.php?/files/file/6-emeet-4-optimeringsanalyser/
  • Who's Online   0 Members, 0 Anonymous, 6 Guests (See full list)

    There are no registered users currently online

×
×
  • Create New...