Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...
  • När ska e-handeln ta steget mot Community Shopping? | jimiwikman.se

    När ska e-handeln ta steget mot Community Shopping?

    Posted , 103 views, 0 comments

    Social e-handel är ett populärt uttryck nu och då syftar man till kombinationen av sociala kopplingar och e-handel, men när kommer den egentliga sociala shopping, den så kallade Community Shoppingen?

     

    Social e-handel är ett fantastiskt lyft för e-handel och jag är förvånad över att så få e-handels webbsidor är så dåliga på att använda det. De mindre e-handlarna är ofta bättre på att anamma de sociala funktionerna än de större, men trots det så är de sociala funktionerna oftast urvattnade som sociala fenomen.

     

    Ju fler e-handelsplattformar som inkluderar till exempel delningsfunktioner för Twitter och Facebook, ju större störningsmoment blir det när flödena spammas av olika rekommendationer och gillningar. Frågan är om det till och med kan bli problem i framtiden...

     

    Något som däremot lyser med sin frånvaro är en verkligt social e-handel som inte bara erbjuder möjligheten att tala om för sina vänner att man gillar något utan också erbjuder möjlighet att bli del av en gemenskap. Det som vi kallar för Community Shopping.

     

    Konceptet är enkelt och har sina rötter i början på 2000 talets stora community boom: ge möjligheten att bli en del av en gemenskap och erbjud fördelar som inte är begränsade till opersonliga poängsystem eller värdecheckar. Ge medlemmarna möjlighet att vara en del av gemenskapen och de kommer att vårda den relationen.

     

    Utnyttja de psykologiska aspekterna av social validering och reciprocity för att skapa en köpstark kundkrets som återvänder och ständigt jobbar som ambassadörer för webbplatsen. Med väldigt enkla medel går det med andra ord att skapa en e-handelsverksamhet som förädlas ideellt av medlemmarna mot ett starkare varumärke och en betydligt högre konverteringsgrad och försäljning.

     

    Varför görs det här inte idag då? Min gissning är att det saknas kunskap om vad Neurowebdesign och community building är och det finns inga siffror på vilken vinst man får på att omvandla sin e-handel mot Community Shopping. Däremot så syns det snabbt vilka kostnader som det innebär i form av att implementera community funktioner och att anställa community managers för att hålla ordning bland de sociala funktionerna.

     

    Jag ser den här okunskapen nästan dagligen i mitt arbete och det brukar oftast få sitt uttryck i nästan lyriska och hänförda chefer och usability experter när de ser vinsterna med Neurowebdesign och jag tror att samma effekt skulle uppstå hos den e-handlare som först lyckas implementera Community Shopping på ett framgångsrikt sätt.

     

    Personligen skulle jag gärna se Kappahl ta det steget här i Sverige eftersom deras slogan "We are family" är klockren som catchphrase för ett community shopping projekt!

    User Feedback

    Recommended Comments

    There are no comments to display.



    Guest
    Add a comment...

    ×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

      Only 75 emoji are allowed.

    ×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

    ×   Your previous content has been restored.   Clear editor

    ×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...