Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...
  • Marknadsföring

    13 posts in this category

      Nya Google My Business börjar bli riktigt bra

      Först kom det en uppdatering till Google Maps med funktionen att följa företag och få uppdateringar från dem. Nu kommer nya Google My Business appen och plötsligt faller allt på plats!
      Jag är ganska dålig på att använda Googles verktyg, speciellt efter att jag skiftade till Microsofts Office 365 för det mesta arbetet jag gör. Nu gör jag ett litet test med Googles verktyg och självklart vill jag testa Google My Business med allt vad det innebär.
      Det första jag gjorde var att sätta upp mig själv som konsult och skapa upp min profil. Det var väldigt enkelt och tog några minuter bara att slutföra. Nu ska jag jobba lite med innehållet och sedan får vi se vad det ger långsiktigt.
      Självfallet laddade jag ner appen efter att jag registrerat mig och den är trevlig och funktionellt enkel och lätt att använda. Lägga upp bilder och poster är supersmidigt liksom att uppdatera informationen om företaget.
      Jag har inte provat funktionen för att följa företag för jag har haft lite svårt att hitta den då den rullas ut just nu. Det verkar bara fungera för Android också vilket är lite synd.
      Ser fram emot att testa Google My Business appen för att se vilket resultat det ger. Om inte annat så ger det ytterligare en dimension till hemsidan som kan användas på alla möjliga sätt.
       
       

      Provar Sistrix för att hålla koll på SEO

      Nu när jag har lite av en nytändning här på sidan så tänkte jag att jag skulle kika lite på SEO och vad som faktiskt händer med sajten. Sistrix är varmt rekommenderad av flera av mina SEO vänner, så jag har aktiverat mitt gratis konto för att se vad jag kan hitta.

      Sistrix är byggt av ett tyskt företag och det har en ganska fin överblick över allt som jag kan tänkas vilja veta. Mycket kan jag få direkt från Google Analytics självklart, men det är lite smått och gott som är extra och jag gillar designen.

      Direkt när jag aktiverade Sistrix så ser jag att jag har ett gigantiskt glapp från före och efter jag sängde ner mitt experiement med en film sajt. Det är tusentals länkar som försvunnit, men det är lika bra eftersom det är ett väldigt dåligt länkvärde för det jag vill ranka på.

      Ser också att jag rankar högt på vissa nyckelord, vilket är kul, men jag måste fundera lite på vad jag egentligen vill ranka på framöver. Jag har ju länge mest haft lite kul med min sida, men det är kanske dags att ändra på det och se vad som händer.

      Om du vill hålla lite koll på dina sidor så kan jag rekommendera att du kikar på Sistrix. Du får en hel del bra verktyg i en och samma vy vilket jag gillar. Sistrix är gratis så varför inte prova och se hur du gillar det?

      Om du redan provat så är jag nyfiken över hur du gillar utseendet och funktionerna?

      14 alternativ till Google Analytics

      Google Analytics är ett av de mest populära analysverktygen, men det finns en uppsjö av alternativ som både är gratis och som kan fungera tillsammans med Google Analytics eller som ersättare. Här har jag samlat en lista över alternativ till Google Analytics.

      KISSmetrics
      är ett analysverktyg som fokuserar på att spåra dina besökare, deras handlingar, och ursprung. Med data knutna till människor, kan du få den konverteringsfrekvens från första besök hela vägen för att köpa, även om det tar sex månader och flera besök. Få konverteringsgrad mellan två evenemang för ditt företag. Se livstidsvärde, genomsnittlig intäkt per användare, och omsättningshastigheten. KISSmetrics handlar om att hjälpa dig att optimera din konvertering genom att upptäcka dina mest lukrativa källor.
       
      https://www.kissmetrics.com/
       

      Mint är ett omfattande, egen hostat analys verktyg för webbplatser. Dess gränssnitt är en övning i enkelhet. Besök, hänvisnings populära sidor och sökningar kan alla tas in vid en blick på Mint flexibla instrumentbräda.

       
      http://haveamint.com/
       

      Clicky låter dig se alla besökare och varje handling hen tar på din webbplats , med möjlighet att bifoga egna uppgifter för besökare , såsom användarnamn eller e-postadresser . Förutom standard per sida heatmaps , låter Clicky dig också se heatmaps för enskilda besökares sessioner. Ställ in varningar för att underrättas om omvandlingar , kampanj besökare , inloggade besökare och mycket mer .

       
      https://clicky.com/
       

      FoxMetrics är en realtidsanalysverktyg för att spåra värdefull data som är viktigt för ditt företag. Du kan spela in händelser från alla program som stöder HTTP-förfrågningar, såsom din webbplats, och mobila och stationära applikationer. Arbeta med data inifrån instrumentpanelen, skapa segment, trattar, ad-hoc-rapporter, i realtid borr nedgångar, och mycket mer. Som ett komplement till sin plattform, uppmuntrar FoxMetrics användningen av traditionella sidvisning analysverktyg som Google Analytics.

       
      http://www.foxmetrics.com/
       

      Piwik är en open source, webbanalys lösning som är egen hostad. Piwik ger detaljerade rapporter om din webbplats och dess besökare, inklusive sökmotorer och sökord de använde, det språk de talar, vilka sidor de vill, de filer som de ladda ner och mer. Piwik erbjuderwebbanalysrapporter i realtid , historiska jämförelser och geolokalisering data. Piwik har också mobilappar för iOS och Android.

       
      http://piwik.org/
       

      Open Web Analytics (OWA) är ett Open Source verktyg för webbanalys som du kan använda för att spåra och analysera hur människor använder dina webbplatser och applikationer. OWA föddes ur behovet av ett öppet ramverk som kan användas för att enkelt lägga till webbanalysfunktioner till webbplatser och applikationer. OWA har ett plugin (som inte uppdaterats på länge) för att sömlöst integreras med Wordpress och innehåller ett antal Wordpress särdrag för att spåra besökare.

       
      http://www.openwebanalytics.com/
       

      GoSquared fokuserar på att erbjuda realtidskundanalys i en elegant, funktionell och intuitiv design. GoSquared tror företagen kommer att ansluta med flera kunder i mer meningsfullt sätt om de lätt kan få tillgång till och vidta åtgärder för deras uppgifter. Få one-click tillgång till trenddata och omedelbar insikt i e-handel prestanda.

       
      https://www.gosquared.com/
       

      Woopra är en annan plattform för att mäta din kund med realtidsanalyser. Med en profil för varje användare, kan du spåra varje användares aktivitet, inklusive hemsida, mobil app, e-post, helpdesk och chatt. Utnyttja data med kundsegment som uppdateras i realtid. Bygg kanalrapporterna och jämför olika kundsegment att förstå varför leeds inte konverterar. Retention rapporter hjälper till att förstå om användarna är engagerade nog att komma tillbaka.

       
      https://www.woopra.com/
       

      Gauges är en annan mycket prisvärt alternativ till Google Analytics. Gauges fungerar på ett liknande sätt, genom att ge dig en kodsträng (Javascript) för att lägga till alla dina sidor. Tanken bakom Gauges är att ge de mest handlingsbara data via ett enkelt och lättförståeligt gränssnitt.

       
      http://get.gaug.es/
       

      Mixpanel är avsedd för företag som säljer produkter och / eller tjänster och kommer fullspäckad med funktioner. Denna analytics plattform är annorlunda. Denna plattform fokuserar på händelser snarare än sidvisningar - vilket är en viktig skillnad eftersom det i själva verket inte en sidvisning inte berätta mycket.

       
      https://mixpanel.com/
       

      Heap analytics har siktet inställt på användarvänlighet. Tanken är att du enkelt kan ställa in spårning för alla viktiga händelser på din webbplats, utan att behöva några tekniska kunskaper. Heap sätts upp på ett sådant sätt att det uppmuntrar aktivt du skapa spårning och rapporter som är faktiskt bra för dig. Det överväldigar dig inte med oändliga statistik och skärmar. I stället leder den dig genom processen med att bygga egna rapporter, baserat på dina specifika affärsbehov.

       
      https://heapanalytics.com/
       

      ClickTale ger dig on-demand sessionsuppspelningar av enskilda kunder. Förstå hur besökarna upplever din webbplats med fyra olika heatmaps:flytta musen, klicka, uppmärksamhet, och scroll-reach. Få statistik för varje sida inslag i din heatmap. Få analys av dina formulär för att upptäcka vilka fält lämnas tomma och varför besökarna lämnar. Öka konvertering på dina formulär och kanaler med uppspelningsession..

       
      http://www.clicktale.com/
       

      Crazy Egg är ett analysverktyg för heat maps. Om du vill använda Crazy ägg, placera en liten bit av JavaScript-kod på dina sidor. När koden är på din sida, spårar Crazy Egg användarnas beteende och skapar rapporter som visar dig klick på sidorna du spårar.

       
      http://www.crazyegg.com/
       

      Chartbeat är ett enkelt realtids verktyg för att ta reda på vem som är på din webbplats och vad de gör. Chartbeat ger digstatistik för engagemang, trafikavbrott , och uppföljning sociala nätverk. Chartbeat erbjuder också en avancerad plattform för tunga innehållswebbplatser med större redaktioner.

       
      https://chartbeat.com/
       

      Lego visar hur customer service ska hanteras - awesome!

      Att hantera frågor från sina kunder är ett av de viktigaste och mest krävande delarna av ett företags varumärkesbyggande och ett företag som verkligen lyckas är Lego som i den här videon visar att uppfylla en kunds drömmar är det ultimata sättet att bygga sitt varumärke.
       
      James från Massachusett har Asbergers syndrom och när ett av legos tågset fängslade hans hjärta så sparade han sina pengar i två år för att ha råd med sina drömmars tåg, bara för att finna att tågsetet slutat tillverkas och blivit ett samlarobjekt med en prislapp långt utanför hans ekonomi. I förtvivlan skriver han till Lego:
       
       


      "For two years I kept all the money I got for birthday and holiday gifts, some of my allowance and some money I got for participating in a research project. At last, a couple of months ago I had my $100 and was ready to buy the LEGO set of my dreams. My mom started looking for it online and could not find any. We checked the LEGO store in our area and they didn’t have it either.
       
      I was completely crushed. You’ve stopped making it! I got another LEGO set, thinking I could forget about the Emerald Night, but every time I see it anywhere online I get very sad and disappointed. I still want the Emerald Night so badly, but there are none to be found. Do you have any at your corporate headquarters? Perhaps I could get one that way? If you have any other ideas, I would be happy to hear them. I have never wanted a LEGO set so badly ever in my life.”
       
       
      Två dagar för James födelsedag anländer ett paket till James med följande brev bifogat:


      "The Emerald Night Train is a wonderful set, so we can understand why it is your dream to own it. I commend your willpower and patience to save money for over two years just to purchase this. We have located an Emerald Night Train for you, James, and included it in this package! I am sure you will enjoy building it and cherish your time playing with the train. Fans like you are why we are so lucky as a company. Who knows, maybe you will be working for The LEGO Group one day! You certainly have the heart and passion for our bricks to do so! Happy building, James!”
       
       
      I paketet låg även det tågset som James lagt själ och hjärta i att försöka köpa och det går inte att misstolka den oförfalskade glädjen och lyckan som lyser i hans ögon. Jag är helt säker på att James aldrig kommer att glömma den födelsedag när Lego uppfyllde hans drömmar och för mig så är det här det ultimata exemplet på bra customer service.
       
      Till en nästan obefintlig kostnad skapar Lego Goodwill för miljoner som dessutom får tiotusentals människor att känna James lycka och för en lång tid framöver tänka på vilket fantastiskt trevligt företag Lego verkar vara.
       
      En fantastisk historia som värmer hjärtat en kall morgon som denna.
       

      Sökmotoroptimering och sökmotormanipulering...vart går gränsen?

      SEO väcker heta känslor, vilket är normalt när det handlar om pengar och inom SEO är det stora summor vi pratar om ofta. Nu stormar det lite om SEO efter ett ganska harmlöst inlägg av Unni Drougge som fått SEO världen att gå i spinn.
       
      Det är med viss fascination jag betraktar dansen mellan bland annat Nikke, Jesper Åström och Magnus Bråth som har lite olika syn på det här med SEO. Nikke tycker att Unni har rätt på många punkter och Jesper och Magnus tycker hon är ute och cyklar.
       
      Det jag tycker är intressantast är att dessa personer pratar om ganska olika saker, men under samma begrepp, nämligen SEO som står för Sökmotoroptimering på svenska. Unni och Nikke har den linjen att det handlar om att optimera sitt innehåll och olika typer av länkar för att få så bra resultat från sökmotorerna.
       
      Magnus och Jesper tillhör kategorin som ser länkbyggandet som den primära SEO funktionen, dvs det gäller att få så många bra länkar som möjligt som pekar mot en viss sida för att ge den bättre placering i sökmotorresultaten (SERPen).
       
      Själv hör jag till kategorin som föredrar att jobba med innehållet och låta inlänkarna komma automatiskt, men så har jag inte heller någon sida som lever med kniven på strupen som de kunder som Magnus till exempel jobbar med i poker och spelbranschen. I en sådan konkurrens så är det förståeligt att det blir mer fokus på inlänkningsarbetet.
       
      I debatten vad som är etiskt och inte så tycker jag det är upp till var och en att bedömma. Att sitta och jobba med inlänkar för poker och spelsajter tycker jag inte är oetiskt för i den branschen är det normen för hur SEO utförs...på gott och ont. Däremot tycker jag att Jespers syn på SEO är lite oroväckande.

      Personligen tycker jag det låter lite nonchalant gentemot eventuella kunder, men jag misstänker att Jesper kanske jobbar med mer långvariga kundrelationer där det fungerar att parera eventuella straff och motåtgärder från Google's sida. Det känns också lite respektlöst att uttala sig på det viset gentemot ett företag som förmodligen står för en del av Jespers inkomst och jag får lite vilda västern känsla från det uttalandet, vilket väl är lite det problem som SEO branschen lider av fortfarande?
       
      Jag har alltid tyckt att det finns en viss bismak i det faktum att webbplatser som har råd med SEO kan köpa in sig på sökmotorresultaten och i viss mån urvattna möjligheten att få de mest relevanta sökträffarna. Själva tanken att användarna ska få bästa möjliga resultat vid en sökning ligger lite i fara där anser jag, iallafall teoretiskt.
       
      Så om jag ska summera så så tycker jag att Sökmotoroptimering, dvs jobba med innehållet och utformningen av inlänkar är helt ok, medans jag tycker att sökmotormanipulering, dvs jobba med inlänkning i syfte att verka viktigare än vad sajten egentligen är faller lite i en gråzon.
       
      Sökmotormanipulering har därför i högre grad ett behov av att visa upp en viss transparens för att det inte ska kännas som det är fuffel och båg man sysslar med och där tycker jag att Magnus tillhör de som är mest öppna och duktiga på att dela med sig av vad de håller på med.
       
      Etik är ett svårt begrepp när det handlar om att manipulera och skaffa sig fördelar gentemot konkurrenterna, men nog tycker jag att såväl sökmotoroptimerare som sökmotormanipulerare håller sig på rätt sida i de allra flesta fallen, iallafall här i Sverige.
       
      Det vi dock ska komma ihåg är att det är ingen skillnad mellan de två när det gäller att jobba fult och oärligt, och sådana fula fiskar finns det gott om i båda lägren, men det gör det inom alla branscher som sysslar med marknadsföring och finansiella intressen...

      Ger bort Google+ inbjudningar

      Google+ ser lite tomt ut, så nu vill jag bjuda in dig att utforska tjänsten tillsammans. Skriv din epost här så skickar jag en inbjudan så fort jag kan.

       

       
       
      Jag hinner inte med, så använd den här länken för att få en inbudan: [url=https://plus.google.com/i/qO608GnvYEg:AHQMYz7BosY]https://plus.google.com/i/qO608GnvYEg:AHQMYz7BosY


      Content is king! - eller är det så verkligen?

      Content is king har det hetat ett tag och med det menar man att det är innehållet som är det viktigaste, något som SEO ninjorna motbevisar nästan dagligen och något som webbdesigners fnyser högljutt åt. Men hur är det egentligen?
       
      En webbplats innehåll bör vara det som är kung, dvs det som är viktigast, men utan uppmärksamhet spelar innehållet ingen som helst roll för ingen skulle se det. På samma sätt spelar uppmärksamhet ingen som helst roll om innehållet är dåligt och för att komplicera ytterligare så spelar innehåll och uppmärksamhet ingenting om layout och design gör det svårt att ta till sig innehållet.
       
      Innehållet är självklart det som borde vara det viktigaste, men som alla vet så spelar paketering och marknadsföring också väldigt stor roll, oavsett om det gäller information eller fysiska varor. Det finns lika många sätt att se på saken som det finns människor på jorden, men jag vill hävda att Innehåll INTE är kung, men också att design och marknadsföring inte heller är det som dominerar.
       
      Vad jag syftar på med design borde inte vara så svårt att räkna ut eftersom jag är webbdesigner, men vad menar jag med marknadsföring egentligen? Jo, med det menar jag dels den "normala" processen att få ut budskapet om webbplatsen, dvs synas på sökmotorer, genom kommentarer, omnämnanden från andra, inlänkar osv och dels den "onaturliga" genom att aktivt försöka påverka sökresultaten och få inlänkar på ett inte helt naturligt sätt.
       
      SEO, eller sökmotoroptimering, har ganska länge varit ett populärt sätt att få sin sida mer synlig och även om jag tycker att SEO på många sätt fört utvecklingen framåt genom att tvinga fram semantiskt korrekta webbplatser och en slags standard för internlänkningar osv så kvarstår det faktum att SEO lyfter fram webbplatser som kanske inte egentligen förtjänar en tydligare plats i sökresultaten. Innehållet är inte alltid i klass med placeringen helt enkelt.
       
      Nu när Google, som är den stora webbläsaren fortfarande, ändrat sin algoritm så börjar vi se förändringar i SEO med en del sidor som tappar hundratals placeringar. Den utvecklingen ser ut att fortsätta, inte bara genom Googles plugin till Chrome som låter dig begrava sökresultat som du inte gillar, utan också genom att den sociala webben får större inflytande.
       
      Tommy Swanson har skrivit en intressant artikel om skiftet som vi befinner oss i och jag kan mycket väl tänka mig att sökmotorerna i framtiden kommer att anamma Facebooks syn på filtrering där rekommendationer och synpunkter från vänner ock bekanta lyfter upp innehåll i sökresultaten på samma sätt som Facebooks kommentarsbox.
       
      Vad betyder då det här för framtiden? Jo, det betyder att dom tre traditionella hörnen på webbplatsens betydelse med innehåll, utseende och marknadsföring får ytterligare en dimension och relation till besökaren blir allt mer viktig. Besökarnas upplevelser blir viktigare än någonsin, på gott och ont, och det kommer att ställa helt nya krav på framtidens SEO ninjor.
       
      Innehållet blir inte längre det viktiga utan upplevd kvalitet och bemötande blir det som kommer att avgöra hur sidan kommer att se ut i sökresultaten. Idag så finns det redan SEO ninjor som dels använder sig av sociala medier för rent SEO arbete, men några få har redan börjat förstå hur den sociala webben kommer att påverka sökresultaten om ett par år och det är dom personerna som kommer att bli väldigt intressanta för företag i framtiden.
       
      Samma sak gäller webbdesigners som måste fokusera än mer på att integrera den sociala webben på webbplatserna och skapa designs som skapa positiv respons hos besökarna. Innehåll blir ännu viktigare och måste vara relevant för att besökaren ska ge positiv feedback. Jag förutspår att Neurowebbdesign, eller psykologisk webbdesign, kommer att bli en mycket stor faktor i framtidens webbplatser.
       
      I framtiden så kommer kvalitet att vara det som regerar ohotat. Kvalitet på innehåll, kvalitet på design och framför allt kvalitet på rekommendationer och marknadsföring. Webbplatsernas popularitet ligger inte i skaparnas och marknadsförarnas händer i framtiden, det ligger i dina och mina händer. Vi har makten att hylla eller fälla.
       
      Content is no longer king, Quality Rule!

      Google ändrar sin algorithm - vad betyder det för SEO?

      Google annonserar en stor förändring av sin algoritm som kommer att "märkbart påverka" 11.8% av sökresultaten enligt Google själva.
       
      Att Google går ut med deras ändrade algoritm känns som lite skadekontroll och jag blir lite förbryllad över det faktum att Google sätter ett fast värde på 11.8% när det gäller hur stor förändringen är och att Google väljer att uttrycka sig lite luddigt:
       

       
      Kan det betyda att det påverkar ännu större andel, fast i mindre utsträckning? Det är troligt, men Google säger det inte rakt ut. Det tycker jag är lite intressant faktiskt. Däremot är Google noga med att poängtera att ändringen INTE har med tillägget till chrome som orsakade lite rabalder tidigare i veckan. det tar jag med en nya salt faktiskt.
       
      För SEO världen betyder det här med största sannolikhet ett par tuffa veckor framöver med mycket testande för att försöka klura ut vad den här nya förändringen innebär för SEO och deras fortsatta arbete. För resten av världen betyder det troligen väldgt lite, eller möjligen att ett par sajter med mindre relevant information hamnar längre ner i sökresultaten till fördel för mer relevanta.
       
      Varför kommer det här nu då tro? Tja, jag tror inte det är någon slump att det kommer efter rapporter att Bing skulle ha mer relevanta sökresultat eller efter Googles påståenden att Bing kopierar Googles sökresultat...

      Sökmotoroptimera mindre, eller gör det smartare!

      Sökoptimera, Sökmotoroptimering eller bara kort och gott SEO är alltid aktuellt när det gäller webbplatser och hur dom ska få så mycket trafik som möjligt, men räcker det med bara trafik egentligen?
       
      Många som hör ordet SEO tänker på stora pengar, länkfarmar och ord som blackhat och whitehat. Orden kanske inte är något man förstår, men betydelsen är oftast ganska tydlig: SEO går ut på att manipulera och "fuska" så att sökmotorerna ska gilla sidan lite bättre.
       
      Nu är det egentligen inte så, utan SEO är mer ett tankesätt för hur struktur och innehåll ska samverka för att ge ett bra resultat på sökmotorerns rankingar, även om dom avancerade rävarna kan sitta i dagar för att skapa inlänkar på separata c-block och lägga upp nätverk av sidor som ska ge varandra en skjuts i resultaten.
       
      För mig som webbdesigner så är strukturen det som jag kommer i mest kontakt med och där är det inga konstigheter egentligen. Designen ska följa dom semantiska reglerna som bör ligga i varje designers ryggmärg, svårare än så är det inte. Bygger du en webbsida rätt så är strukturen optimerad utan att du ens behöver tänka på det.
       
      Många tror att en webbdesign ska vara sökmotoroptimerad när man bygger den, men det man gör är att bygga strukturen så att innehållet presenteras på rätt sätt. Själva innehållet är det som sedan ska sökmotoroptimeras. Adii (@adii) från WooThemes uttryckte det så härligt igår på Twitter:

       
      Det är när innehållet sedan ska optimeras som jag brukar dra åt mig öronen lite, för ibland går folk till överdrift med det. Nikke (@nikkelin) beskriver bra om hur man inte ska övertänka det här med att sökord ska läggas in överallt och på så sätt trötta ut läsaren. Läsaren som förhoppningsvis inte är en sökmotorbot som kikar in, utan en riktig besökare.
       
      Tanken är ju att sidan ska ha något att erbjuda en besökare och jag vet inte hur många gånger jag hamnat på sidor som ser ut som en rabiat babian med ordbajsstämpel gått bärsärk som förmodligen får tonvis med besök, men ingen som stannar särskilt länge. Sen finns det sidor som är motsatsen med väldigt bra information som ingen hittar för alla trillar in på ordbajssidan som ligger högre i sökmotorernas rankinglistor.
       
      Så min uppmaning är att tänk efter lite vad sökmotoroptimering egentligen tillför, inte bara din sida, utan Internet i stort. Bygg inte din sida för en sökmotorbot för att din sida ska synas mer än den förtjänar, bygg den för den eller dom som faktiskt ska använda sidan: dina besökare. Bygg sidan på ett korrekt sätt och använd sunt förnuft när du skriver texterna så kommer din sida att bli lite mindre synlig, men betydligt trevligare att besöka.
       
      Det måste vara balans mellan optimering och innehåll.

      Hur får jag min sida att synas på Google?

      Det är en av dom vanligaste frågorna jag får när jag skapa en ny webbplats och jag är säker på att många andra som jobbar med webbdesign får samma fråga.
       
      Dom flesta av mina kunder är småföretagare och föreningar omkring min ålder (30-50) och många har ganska liten erfarenhet av webbsidor och hur sidor mystiskt ploppar upp i sökningarna på Google. Därmed är det en ganska vanlig fråga och en ganska berättigad fråga egentligen även om själva formuleringarna av frågan brukar vara ... ska jag säga roande?
       
      En ny webbplats brukar plockas upp av sökmotorerna genom att en av deras små program som kallas bottar eller spindlar snappar upp att en ny sida har skapats. Dessa program får information om nya sidor antingen genom att en annan sida länkar till den nya sidan eller genom att sidan på något sätt anmälts till sökmotorn.
       
      Jag brukar alltid skriva om mina kunder och deras nya sidor så jag skapar automatiskt en inlänk till den nya sidan. Det är också vanligt att skapa en så kallad sitemap, eller översiktskarta, i XML format som sedan kontaktar Google bland annat och talar om att en ny webbplats finns. Ibland lägger jag in Google Analytics som också kan hjälpa till att få sökmotorerna att se att din nya sida finns. Ibland så kan det även vara lämpligt att anmäla sidan manuellt, speciellt om det är specifika sökmotorer som kunden vill synas på.
       
      Följdfrågan brukar sedan alltid bli varför syns jag inte på första sidan eller hur kommer jag på förstasidan på Google och då blir det lite knepigare att förklara hur sökmotorer fungerar och hur det krävs mycket jobb för att ranka högt. Själva förklaring vad sökord är och hur ranking på sökord fungerar brukar vara extra spännande :)
       
      Hur brukar du göra för att anmäla en ny webbplats till sökmotorerna?

      Google tar i med hårdhanskarna när det gäller cloaking

      [twitter]MattCutts[/twitter] från Google har tweetat en del senaste veckorna om Google's planer att slå ner på cloaking, dvs att presentera olika innehåll åt Google crawler och andra besökare.
       
      Cloaking är en ganska ful variant där man försöker presentera olika innehåll till olika besökare för att på så sätt få olika fördelar hos sökmotorerna. Nu tänker Google ta i med hårdhandskarna när det gäller sådana fulknep och det fick stora reaktioner bland Internets olika webbmasters.
       
       
       
      Det är ovanligt att Google annonserar den här typen av ändringar av hur deras algoritm kommer att se på olika saker så många spekulerar om det är en vänligt varningsskott så att alla fulingar ska ha en chans att fixa till sina sidor innan ändringarna kastar ner dom i sökresultaten eller skickar ut dom i limbo.
  • Who's Online   0 Members, 0 Anonymous, 3 Guests (See full list)

    There are no registered users currently online

×
×
  • Create New...