Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...
  • Kogans straffavgift för IE7 användare orsakar storm på E-handel.se | jimiwikman.se

    Kogans straffavgift för IE7 användare orsakar storm på E-handel.se

    Posted , 135 views, 0 comments

    I veckan så rapporterade mängder av webbplatser att ett australiensisk företag gjort en liten PR kupp och infört en extra avgift för kunder som försöker handla med IE7 som webbläsare. Överlag en lyckad PR kupp med ett gott syfte, men på ehandel.se blev det en storm utan dess like!

     

    Det är framförallt Per Nilsson som med ganska hård framtoning för debatten om Kogan.com‘s lilla kupp. Debatten kretsar ganska mycket runt om ett företag har rätt att tvinga sina kunder att använda ”rätt” webbläsare, men också en hel del om det är eller inte är en lyckad PR kupp. Personligen har jag svårt att se vart problemet ligger eftersom Kogan med största sannolikhet har kollat upp antalet IE7 användare och vägt det mot den PR vinst man får. Vad man sedan tycker om IE6, IE7och IE8 och om det är en samhällstjänst att få folk att sluta använda dessa skräpbrowsers är en helt annan fråga.

     

    Per anser att det är fel att ett företag ska bestraffa kunder för att de har ”fel” webbläsare, vilket jag helt och fullt håller med om, däremot så verkar han inte förstå att ”bestraffningen” är en ploj, dvs den går inte hela vägen i köpprocessen så det är ingen som blir bestraffad egentligen även om det ser så ut. I princip håller jag med om att det är lite bakvänt att bestraffa, eller tvinga, någon att byta webbläsare, men min erfarenhet är att det finns två grupper som håller kvar vid gamla, osäkra, buggiga webbläsare och det är de som inte vet bättre och de som inte kan byta.

     

    De som inte kan byta är personer som sitter på låsta system, oftast av en företagsmiljö som av olika anledningar inte törs eller kan byta webbläsare. System inlåsta i IE6 till exempel har länge varit ett stort problem för oss designers eftersom de stoppat utvecklingen ordentligt. Personer som inte vet bättre är oftast personer med begränsad datorkunskap som helt enkelt använder det som finns på datorn och inte törs klicka på någonting, som till exempel systemuppdateringar för Windows, för att datorn inte ska gå sönder eller få virus. Dessa personer skulle förmodligen gladeligen byta om de bara fick en liten knuff eller lite hjälp med det.

     

    Därför ser jag Kogans bluff (var bara tvungen…) som en bra PR kupp eftersom det ”drabbade” väldigt få kunder och skapade en rejäl uppmärksamhet om IE7 och dess brister. Jag tror dock inte på att försöka sig på samma bluff en gång till för det skulle ge helt annan effekt som ligger i linje med Per’s åsikter. För E-handel generellt ska man inte göra den här typen av fingerpekning, men det fungerar om det bara händer en gång i PR syfte…så nu är det gjort, så nu är det bara att lägga den idén på hyllan.

     

    Jag ler lite åt kommentaren "Jag har inte lagt ner en sekund på att anpassa mina sidor till olika versioner av webbläsare. Det behövs helt sonika inte." för den är så underbart naiv. Det är sällan jag behöver kompensera för IE7 eller 6 för den delen heller, men det är för att jag väldigt sällan får möjlighet att utnyttja CSS3 till exempel eller mer avancerade tekniker där gamla webbläsare inte hänger med. Vi kan räkna med att i takt med att mobilwebben slår igenom och kraven på högupplöst grafik som passar till retinaskärmar och liknande blir större så kan jag nog lova att den kommentaren kommer att ändras.

     

    Sedan att Per tydligen sitter på en standardmall som någon annan förmodligen säkrat mot just IE6 och IE7 är en helt annan sak och kommentaren "Jag lägger 100 procent av min tid på alla mina kunder oavsett vad de har för skofärg, politisk åsikt eller webbläsarversion" blir lite galet eftersom Per då egentligen säger att han inte lägger en enda sekund på någon av sina kunder vilket jag inte tror han menar...

     

    Jag lämnar dock diskussionen om webbläsarnas roll i webbens utveckling till en helt ny post och konstaterar helt enkelt att alla företag som låst in sina system i det förhatliga IE6 och alla som sitter och nöter på IE7 av ren lathet eller okunnighet ska ha en knäpp på örat. Jag drar samtidigt en lättnadens suck över att designers över hela världen numera skiter högaktningsfullt i IE6 och ser fram emot att även IE7 och IE8 förpassas till webbläsarnas gravhög där de hör hemma.

     

    Kogans bluff kanske inte gjorde världens smartast PR kupp, men den gav onekligen resultat i form av uppmärksamhet och jag uppskattar alla kampanjer som får fler att byta bort IE7...

    User Feedback

    Recommended Comments

    There are no comments to display.



    Guest
    Add a comment...

    ×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

      Only 75 emoji are allowed.

    ×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

    ×   Your previous content has been restored.   Clear editor

    ×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Who's Online   0 Members, 0 Anonymous, 11 Guests (See full list)

    There are no registered users currently online

×
×
  • Create New...