Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...
  • Klarnas superkassa imponerar | jimiwikman.se

    Klarnas superkassa imponerar

    Posted , 114 views, 0 comments

    klarna-checkout

     

    Under Nordic Ecommerce Summit för ett antal dagar sedan så presenterade Klarna sin nya kassa. Kassan har sedan döpts till Superkassan av diverse E-handlare och jag har fått möjlighet att se hur den ser ut och beter sig. Jag kan säga att jag ser stor potential i produkten och den imponerar med sin enkelhet.

     

    Det är för användarna, de potentiella kunderna, som Klarnas nya tjänst kommer att påverka e-handeln i Sverige i initialskedet och senare i flera länder. Idag finns det bland annat en del copy (texter) som jag tycker ger den nya tjänsten ett inte helt optimalt intryck, men det är något som jag är säker på att Klarna kommer att jobba bort framöver, inte minst för att jag påtalat det för dem wink3.gif

     

    Det som jag är mest imponerad över är hur Klarna med en tjänst minimerar några av de vanligaste anledningarna till cart abandonment där ovilja att registrera sig, för lång utcheckningsprocess och att sidan ber om för mycket information blir ett betydligt mindre problem. Snabbhet och inte tillräckligt med information är något som jag ser att Klarna kommer att jobba med innan release också så då har vi de 5 största designbristerna minimerade. Bara där ser jag en stor vinst i konvertering för många.

     

    Precis som Facebook har satt sig på kartan genom att erbjuda social login så tror jag att Klarna kommer att leda vägen för ett liknande system för E-handel, i alla fall i Norden. Tanken med ett centralt login som dessutom hela tiden lär sig mer om kunderna är genialt, speciellt när det kopplas till Facebook och verkligen förenklar hela inloggning/registrerings problematiken som är en stor tröskel för besökarna som vill handla i en webbshop.

     

    Det kommer utan tvekan att finnas de som anser att deras integritet kränks av en eller annan anledning, precis som de ogillar Facebooks hantering av deras data och säkert en och annan som kommer att vara nojjiga över upplevda säkerhetsbrister oavsett om de existerar eller inte. I slutändan kommer dock den stora massan att uppskatta enkelheten med Klarnas kassa som avsevärt förenklar inloggning eller till och med automatiskt loggar in dig.

     

    Jag är övertygad om att Klarnas nya tjänst kommer att öka konverteringen på framförallt mindre och mellanstora aktörer som ofta lider av designbrister som påverkar deras trovärdighet negativt. Jag tror också att Klarna med sin nya tjänst är på väg mot en position som trygghetssymbol som förmodligen om ett par år kan konkurrera med aktörer som Trygg E-handel. Det betyder att klarnas nya tjänst kommer att bli ett logiskt steg för många för att få den bästa konverteringen.

     

    Jag tror också att vi kommer att se många e-handlare som kommer att kika på Klarnas kassa och försöker efterlikna dess enkelhet, vilket kommer att vara svårt eftersom den centrala inloggningen kommer att vara grunden för kassans påverkan på konverteringen.

     

    De större aktörerna är jag inte lika säker på att de kommer att välja Klarnas lösning, även om de skulle tjäna på det. Istället tror jag att många större aktörer kommer att försöka efterlikna Klarnas tjänst även om den store fördelen med centralt login inte kommer att finnas i deras egenutvecklade tjänst. Om Klarna kommer att erbjuda ett API i framtiden så kommer även de större aktörerna att tänka både en och två gånger innan de väljer en annan lösning tror jag och många webbshopkonstruktörer kommer att inkludera Klarnas tjänst i sina lösningar.

     

    Jag är även övertygad om att Klarna bara har börjat sin resa med sin kassatjänst och ett naturligt nästa steg blir en portal för e-handelstransaktioner där jag som kund kan se alla transaktioner från alla köp som gått genom Klarnas kassa. Jag ser det inte heller som omöjligt för Klarna att i förlängningen erbjuda en kontakt, en tjänst även för konsumenterna så att all kommunikation gällande betalning och kanske även support, frakt, reklamationer mm kan hanteras även om det rent organisatoriskt och tekniskt är en betydligt tuffare nöt att knäcka.

     

    De farhågor som en del har om att Klarna ska skapa en egen e-handelsplattform känns för mig avlägsen. Hade så varit fallet hade det varit mer logiskt att låta den nya kassan vara exklusiv för den plattformen istället för att låta alla använda den. Helt ärligt så skulle vinsten för en e-handelsplattform varit minimal i förhållande till vinsten att endast erbjuda kassatjänsten till alla e-handlare, även om man så klart kan tjäna en slant på utveckling av olika slag.

     

    Jag förstår många e-handlares farhågor om att Klarna kommer att dominera betalningsmarknaden för E-handel i Sverige för idag finns det ingen som ens kommer i närheten av den tjänst som Klarna visat upp. En del tror att det bubblar ordentligt hos de få konkurrenter som finns, men sanningen är att även om de kopierar Klarnas lösning så ligger de ändå långt, långt efter.

     

    I förlängningen så tror jag att det kan bli så att kunder i Sverige framförallt kommer att bli vana med att använda Klarnas enklare lösning så att de lösningar vi ser idag som standard kan upplevas som krångligare och därmed ge sämre konverteringar. Det i sin tur kommer att ställa ännu större krav på andra aktörer att försöka skapa något liknande som Klarnas kassalösning, men Klarna har ett stort försprång och träffar dessa aktörer inte rätt med sina lösningar för att de stressar fram dem så kommer Klarna att stå som det enda alternativet inom en snar framtid.

     

    Klarna har helt klart gjort sin läxa och man har tagit fram en lösning som är lika enkel för användarna som komplex i bakgrunden för att ge bästa säkerhet och användbarhet. Jag måste erkänna att Klarnas superkassa imponerar. stort.

    User Feedback

    Recommended Comments

    There are no comments to display.



    Guest
    Add a comment...

    ×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

      Only 75 emoji are allowed.

    ×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

    ×   Your previous content has been restored.   Clear editor

    ×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Who's Online   0 Members, 0 Anonymous, 5 Guests (See full list)

    There are no registered users currently online

×
×
  • Create New...