Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...
  • Jimi Wikman
    Jimi Wikman

    Behövs det en trygg e-handel certifiering 2012?

    På Ehandelsdagarna i Sundsvall kom frågan upp om det verkligen behövs en trygg ehandelscertifiering 2012 och många var upprörda över att de upplever att Trygg E-handel misstänkliggör de ehandlare som inte är medlemmar. Så hur är det, behövs Trygg E-handel fortfarande eller är det ett förlegat koncept?

     

    Det var ord och inga visor från en del e-handlare i Sundsvall i år och Jonas Ogvall fick ta en hel del tuffa frågor (med bravur ska tilläggas). Mest verkade det vara sårade känslor gällande priset som gör det svårt för många mindre ehandlare att bli medlemmar, men en fråga fångade mitt intresse: behövs Trygg E-handel fortfarande?

     

    Svaret på den frågan är för mig ett klart och tydligt ja. Idag är det väldigt enkelt att sätta upp en webbshop och det ploppar upp små ehandelsföretag varje dag känns det som. Det gör att det fortfarande är osäkert om ett företag med ehandel verkligen är att lita på, trots att ehandel är en etablerad handlingskanal. Speciellt för små ehandlare tycker jag en certifiering har många fördelar eftersom det är just mindre ehandlare som skapar osäkerhet hos besökarna.

     

    Hos en normal person så finns det en inneboende osäkerhet att köpa någonting där man varken ser varan eller personen som säljer. Trots att vi handlar mer än någonsin via ehandel så ligger det gamla talesättet ”köpa grisen i säcken” fortfarande djupt inbäddad i hjärnan och varje gång det uppdagas att någon usling försöker lura av folk pengar så kryper den närmare ytan igen.

     

    Trots att vi har handlat på distans i många år, först genom postorder och sedan ehandel, så är det fortfarande ett risktagande vi gör varje gång vi gör en transaktion ”blint”. Därför är det fördelaktigt att dels ha en certifiering som kan kontrollera ehandlare på olika sätt, men mest fördelaktigt är det för de ehandlare som kan visa upp sin certifiering för besökaren.

     

    En symbol som kan påvisa en form av trygghet som trygg E-handel tillhandahåller (som jag ser blir bättre och bättre med de nya förändringarna som kommer) påverkar en besökare till att känna sig mer bekväm och trygg i sitt handlande från den webbplatsen som är certifierad. En trygghetssymbol ökar konvertering och ju mer värderingar som läggs i en symbol desto mer påverkar den och det gör att det ligger ehandlarnas och Trygg E-handels intresse att så många ehandlare som möjligt börjar använda den.

     

    Så behövs Trygg E-handel och liknande certifieringar? Svaret som jag ser det är att det behövs mer än någonsin när i stort sett vem som helst kan kasta upp en webbshop på gott och ont. För att trygg E-handel ska bli riktigt, riktigt bra, både för konsumenter och ehandlare, så behöver det bli många fler ehandlare som är medlemmar och symbolen behöver förtydliga vilka värderingar som den står för.

     

    Så Jonas Ogvall har en tuff, men givande, uppgift att utveckla Trygg E-handel och jag tror att med rätt strategi så kommer Trygg E-handel att bli något mycket, mycket bra för svensk E-handel.



    User Feedback

    Recommended Comments

    There are no comments to display.



    Guest
    Add a comment...

    ×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

      Only 75 emoji are allowed.

    ×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

    ×   Your previous content has been restored.   Clear editor

    ×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...