Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...
  • Att ändra layout så att utcheckningen fyller innehållet - för och nackdelar | jimiwikman.se

    Att ändra layout så att utcheckningen fyller innehållet - för och nackdelar

    Posted , 120 views, 0 comments

    En trend som finns inom e-handeln är att ändra layouten i utcheckningen så att den sträcker sig över hela innehållet. Tanken är att det ska ta bort saker som kan distrahera besökaren från att genomföra ett köp, men det finns nackdelar med en sådan utcheckningsdesign.

     

    Tanken att ta bort det som kallas för easy-out, dvs möjligheter att avbryta ett köp utan att få dåligt samvete är någonting jag alltid rekommenderar eftersom varje möjlighet att avvika från att genomföra ett köp minskar oddsen för att ett köp faktiskt kommer att genomföras. Så att ta bort den typen av information och länkar som kan fungera som easy out borde vara optimalt i ett utcheckningsflöde, men om informationen eller länkarna hör till navigeringen, då blir det inte lika självklart längre.

     

    Problemet ligger i att vi är väldigt känsliga för förändringar, vilket kan förklaras av att vår gammelhjärna registrerar förändringar som ett möjligt hot. När vi ändrar i headern framförallt, men även i grundstrukturen, på en sida så är det en stor förändring och vår hjärna kommer att skicka ut en varningssignal om att någonting har ändrats och att vi måste vara försiktiga utifall ändringen beror på någonting som kan vara ett hot.

     

    Så i en situation där vi till exempel har använt oss av en sidebar genom hela sajten och sedan tar bort den i kassasteget så kommer hjärnan att registrera det som en förändring. Om sajten endast använder sidebaren för att presentera navigering så kommer vi att reagera på att delar eller hela vår förmåga att röra oss på sajten helt plötsligt försvinner. Amazon är duktiga på det här och låser besökaren fullständigt så att den enda möjligheten att ta sig från checkout är att använda webbläsarens tillbaka funktion!

     

    Vi människor vill inte känna oss tvingade eller låsta till olika saker, vi vill känna att vi har valmöjlighet även om det är något som vi inte kommer att utnyttja. I en butik till exempel så kan vi när som helst avbryta köpprocessen, men väldigt få gör det när vi väl står där vid kassan. I kön till kassan är det några som avbryter sina köp, men de är också få i jämförelse med antalet som genomför sina köp.

     

    På samma sätt fungerar det i en utcheckningsprocess. Några kommer att avbryta sina köp på samma sätt som de som står i kön, dvs man ser att klockan dragit iväg, man kommer på att man inte har råd trots allt eller man blir osäker på om köpet verkligen är så bra somna  först trodde. Inga av dessa beslut att avbryta köpet beror på att sajten erbjöd en easy out i form av en navigering eller liknande utan det beror på att utcheckningen tappar fart av någon anledning och kunden stannar därför upp och börjar tänka på annat än att genomföra sitt köp.

     

    Det blir därför viktigare att jobba på att skapa en utcheckningsprocess som är så snabb som möjligt och kräver så lite som möjligt av kunden så att det finns så lite utrymme som möjligt för kunden att komma på andra tankar och därför avbryta sitt köp. Det gäller att hålla sidans Trust så hög som möjligt och att reducera så många delar av e-handeln som kan skapa tvivel som möjligt innan och under utcheckningsprocessen samt att se till att den rutschkana  som utcheckningen bör likna är tillräckligt brant och hal för att det inte ska bli flacka partier eller friktion.

     

    Att ändra layout medför med andra ord både för och nackdelar beroende på hur sajten är uppbyggd. En sajt med huvudnavigeringen i headern kan utan större problem ta bort sidebar och därmed använda hela sidans bredd i utcheckningen, men en sida med huvudnavigeringen i sidebar bör inte göra det. I inget fall är det att rekommendera att göra några ändringar i headern.

    User Feedback

    Recommended Comments

    There are no comments to display.



    Guest
    Add a comment...

    ×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

      Only 75 emoji are allowed.

    ×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

    ×   Your previous content has been restored.   Clear editor

    ×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Who's Online   0 Members, 0 Anonymous, 5 Guests (See full list)

    There are no registered users currently online

×
×
  • Create New...