Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...
  • Allt fler satsar hårt på SEO, men glömmer att öka konverteringen först | jimiwikman.se

    Allt fler satsar hårt på SEO, men glömmer att öka konverteringen först

    Posted , 119 views, 0 comments

    SEO är många E-handlares främsta vapen i kampen att öka sin omsättning och vinst, men många missar att öka konverteringen först, vilket betyder att stor belopp går helt förlorade i onödan!

     

    ROI är ett begrepp som många e-handlare är bekanta med. Det står för Return Of Investment, dvs hur mycket man tjänar på en investering. Många e-handlare jag har pratat med, både stora och små ser ser på ROI väldigt kortsiktigt och jag tänkte jag skulle visa med ett förenklat räkneexempel varför det är en dum idé och varför man bör se över sin design för att öka konverteringen tidigt.

     

    Låt oss ta ett företag som för enkelhetens skull sysslar med digitala varor så vi behöver inte fundera på frakter, lager och andra saker utan bara ren försäljning. Företaget har 1 miljon unika besökare i månaden och en konverteringsgrad på 2%. Totalt ger det en försäljning på 20.000 produkter som vid 100:-/försäljning ger total inkomst på 2 miljoner. Varje månad betalar företaget 1 miljon för marknadsföring som driver in trafik. Vinsten är 1 miljon i månaden.

    roi1

     

     

     

    Nu vill företaget satsa 100.000:- på att öka sin vinst och de funderar på att antingen köpa in mer trafik för 1:- / unik besökare eller göra en designförändring för att öka konverteringen. En snabb studie visar att ett köp av mer trafik skulle ge följande resultat.

    roi2

     

     

     

    Trafiken ökar från 1 miljon unika besökare till 1.1 miljoner, det ger vid 2% konvertering 22.000 enheter sålda vilket ger en ökning med 200.000:- / månad till en kostnad av 100.000:- Totalt tjänar företaget alltså 100.000:- varje månad på en sådan strategi och det är lika mycket som man investerar. ROI blir därför 100%

     

    Nu tittar vi på resultatet av en redesign och eftersom det är någonting som inte går att sätta ett bestämt värde på så sätter vi upp 3 värden: ett lågt estimat, ett mellan estimat och ett högt estimat. Det låga estimatet står för en konverteringsökning på 0.1%, mellan estimatet 0.5% och det höga 2%. Vi kommer att fokusera på det låga estimatet där vi ökar från 2% till 2.1%, dvs en konverteringsökning på 5%. Om vi utgår från 2008 års statistik så är det genomsnittliga värdet vi kan öka konvertering på en ehandelsplats 83% (har sett nyare siffror som säger 60% 2010, men hittar inte länken) och då känns det som att 5% är ett ganska säkert löfte.

     

     

     

    roi3

     

     

     

    Vi ser att genom att öka konverteringen till 2.1% så ger det 1.000 nya enheter sålda vilket betyder 100.000:- mer i inkomst. Det betyder att vi tjänar lika mycket som vi lägger ut och vi får då en ROI på 0%. Vid ett val mellan 0% och 100% så ser det ut att vara självklart att köpa in mer trafik är det bästa alternativet...eller är det det? Låt oss titta på det i ett längre perspektiv.

     

    roi4

     

     

     

    Om vi tittar på vad de olika investeringarna ger på 12 månader istället för 1 månad så får vi helt plötsligt andra siffror. Designändringen slutar aldrig ge effekt och därför så får vi varje månad efter designförändringen ytterligare 100.000:- extra och på ett år ger det ett ROI på 1100% vilket är betydligt bättre än vad vi någonsin kan få genom att löpa in trafik till samma värde.

     

    Nu skulle vi visserligen kunna köpa in trafik varje månad och få samma vinst som redesignen ger, dvs 100.000:- extra varje månad och om det inte vore för det faktum att köpt trafik inte är en outtömlig källa och att kunder som får en negativ känsla för företaget troligen aldrig kommer tillbaka så kanske det skulle fungera. Att göra en designförändring INNAN man köper trafik ger inte bara en passiv ökning av inkomst, det ger också en betydande skillnad när företaget köper trafik efter designändringen är gjord!

     

    roi5

     

     

     

    Om vi tittar på vilken skillnad vi får genom att göra designändringen innan vi köper trafik så ser vi att med en minimal ökning av konverteringsgraden så får vi mer än dubbelt så hög ROI! Vi ökar vinsten från investeringen från 100.000:- till 210.000:- och får därmed ett ROI på 210% istället för 100%.

     

    Så, med det här korta räkneexemplet så vill jag bara visa att det är en smart investering att lägga pengar på att hitta problem med din design eller designändringar som kan förbättra din konvertering och att det bör komma så tidigt som möjligt för att övrig marknadsföring ska bli mer effektiv.

     

    Min fråga till dig är: tjänar du så bra som du borde på din marknadsföring eller bör du göra en analys av din webbplats för att öka din konvertering?

    User Feedback

    Recommended Comments

    There are no comments to display.



    Guest
    Add a comment...

    ×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

      Only 75 emoji are allowed.

    ×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

    ×   Your previous content has been restored.   Clear editor

    ×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Who's Online   0 Members, 0 Anonymous, 5 Guests (See full list)

    There are no registered users currently online

×
×
  • Create New...