Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...
  • Allt du tror dig veta om mobil e-handel är (förmodligen) fel | jimiwikman.se

    Allt du tror dig veta om mobil e-handel är (förmodligen) fel

    Posted , 107 views, 0 comments

    Den mobila revolutionen är inte här, den har redan passerat och vi befinner oss nu i gränslandet mellan den digitala revolutionen och den mobila. Precis som skiftet mellan den digitala revolutionen och informationsrevolutionen så är allt upp och ner och ingenting är säkert...

     

    När den digitala revolutionen slog igenom på 90-talet så vändes allt vi trodde oss veta om information och utformning av information på ända. Typografin, dvs konsten att utforma texter användes under mer än ett decennium på samma sätt som i tryckt form innan vi började lära oss att digital information hade helt andra regler än information i tryck. Det tog mer än 15 år innan vi på allvar började funderar på användbarhet och ytterligare 5 år innan de psykologiska faktorerna i webbdesign började bli ett utvecklat område.

     

    Idag så är vi mitt inne i brytpunkten mellan traditionell digital information och mobil digital information och lika säkert som att vi var helt ute och cyklade 1990 så är vi helt ute och cyklar idag när vi försöker anpassa de kunskaper vi har om utformning av digital information till mobila medier. Precis som för 20 år sedan så kommer vi att famla oss fram i våra försök att skapa rätt form för mobila medier och precis som för 20 år sedan så är det tradition och invanda beteenden som kommer att bromsa utvecklingen.

     

    Den mobila revolutionen har kommit och gått, men det är med introduktionen av smartphones som vi digitala nördar börjat förstå vad som är på väg att hända. Unga idag är uppväxta med mobila enheter och även om smartphones gör att vi som växte upp under den digitala revolutionen nu är med på tåget så måste vi förstå att det är inte smartphones som är grunden till den mobila revolutionen. Det är bara en brygga mellan den digitala och den mobila revolutionen.

     

    Den bryggan är det som får oss gamla stofiler att designa mobila lösningar med de kunskaper och erfarenheter vi har om digitala medier, men precis som tidigare så betyder det också att vi använder gamla kunskaper som inte är anpassade för ett nytt medium med helt nytt beteendemönster. Gamla sanningar är idag som bortblåsta på mobila enheter och vi erfarna (läs gamla) webbdesigners kommer att fortsätta skapa lösningar för mobila enheter som inte är anpassade för den mobila generationens behov.

     

    Vi befinner oss i en helt ny tid och som webbdesigner är det en spännande och plågsam tid där varje dag blir ett äventyr med nya upptäckter och smärtsamma realisationer när vi måste "kill our darlings" i vår resa mot att förstå den mobila enhetens förba...förlovade land.

     

    Välkommen till den Mobila vilda västern!

    User Feedback

    Recommended Comments

    There are no comments to display.



    Guest
    Add a comment...

    ×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

      Only 75 emoji are allowed.

    ×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

    ×   Your previous content has been restored.   Clear editor

    ×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...