Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...
  • Subcategories

    13
    posts
    6
    posts

    93 posts in this category

      Klarna lanserar instant shopping tillsammans med Kodmyran

      Klarna har jobbat tillsammans med Kodmyran för att testa och lansera en ny tjänst för fokuserad direkt handel. Tjänsten heter Klarna Instant Shopping  och den får bra betyg av de som provat tjänsten.
       
      Kodmyrans vd Katrin Lundgren och hennes kodvirtuos till man Erik jobbar ofta nära Klarna och andra leverantörer för att ge sina kunder de bästa verktygen för att driva framgångsrik e-handel. Det är därför inte förvånande att det är just Kodmyran som får agera pilot för Klarnas nya tjänst. Kodmyran är nämligen kända för att ligga i framkant på allt som rör E-handel.
       
      Klarna Instant Shopping fungerar lite som PayPal pay buttons eller amazons 1-click. Det är en knapp som du kan placera lite vart du vill med med fördefinierade saker som produkt och pris. När en användare klickar på knappen öppnas en popup upp där du får fylla i lite information och sedan är köpet klart.
      Användningsområdena för Klarna Instant Shopping är oändliga och det är egentligen bara fantasin som sätter gränserna.  Kodmyran tar upp exempel som att använda den som en snabbkassa för direktköp i en ehandleslösning, att ha kollektioner som kan köpas med ett klick istället för att lägga varje enskild del var för sig och så klart möjligheten att låta externa bloggare tex direkt sälja saker från sina blogar.
      Vi kan se ett exempel på det på Kodmyrans blogg och så klart i deras webshop Tvålshoppen som är först ut för att testa funktionen av Klarna Instant Shopping.
      Jag kan bara säga stort grattis till Kodmyran för att ni är först ut och får vara med och utveckla den här tjänsten tillsammans med Klarna.
       
      För att kunna använda Klarna Instant Shopping behöver man använda Klarna Checkout v3.
       
       
       

      Indiska på väg ut ur rekonstruktionen

      I onsdags förra veckan blev det klart att Indiska får igenom sitt ackordsförslag i Stockholms tingsrätt. Det innebär att 75 procent av de oprioriterade skulderna om cirka 125 miljoner kronor skrivs av. Ackordsbeslutet vinner laga kraft den 7 februari 2018 varvid rekonstruktionen upphör.



      - Jag känner mig otroligt stolt och ödmjuk över att vi har lyckats genomföra rekonstruktionen, dessutom på rekordfart. Det har varit viktigt för mig att klara av det på tre månader, framförallt med respekt för leverantörerna, men också för att så snabbt som möjligt kunna återgå till att fokusera på affären. Jag är oerhört tacksam över stödet från alla borgenärer som har valt att stötta Indiska en andra gång och mäkta imponerad över insatsen från alla anställda. Nu blickar vi framåt. Jag ser framförallt fram emot att få träffa och engagera kunderna i nya Indiska, säger vd Karin Lindahl i en kommentar.

      Det har varit en tuff tid för Indiska med nedlagda butiker och VD byte under 2017. Även om det ser betydligt ljusare ut för Indiska med rekonstruktionen snart i backspegeln så är det en hel del jobb kvar framöver för Karin Lindahl och hennes medarbetare på Indiska.
       
      Min erfarenhet av den härliga samlingen människor som jobbar på Indiska är att de inte är rädda för att kavla upp ärmarna och att de är smarta och drivna. Jag önskar alla på Indiska ett riktigt bra år och håller tummarna för en stark återkomst under 2018.

      ConversionJam #1 - Sveriges första konferens om konverteringsoptimering

      I måndags besökte jag Stockholm lite hastigt och lustigt för att kika på ConversionJam, Sveriges första konferens om konverteringsoptimering och jag måste säga att det var ett trevligt arrangemang som jag gärna besöker igen.
       
      Nu ska jag erkänna att det kanske inte var så mycket nytt för mig innehållsmässigt, men det är alltid skönt att se att det finns andra som pratar om ungefär samma saker och att dom har forskat fram resultaten som jag bara läser om...än.
       
      I korthet så handlade det mycket om teorier om konverteringsoptimering snarare än faktiska åtgärder man kan göra, men det saknades inte bra tips för det, tvärt om. En av dom roligare sakerna på konferensen var den här videon:
       

       
      Om jag ska vara kritisk så kändes sponsorernas inlägg lite malplacerade och Pineberry gjorde ett lite nervöst intryck vilket var lite synd, men fullt förståeligt! Jag gillade framförallt Michael Summers och André Morys presentationer eftersom deras områden ligger närmast mitt, men jag tyckte att Jim Hudson från PayPal lyfte fram intressanta ämnen och att arrangören John Ekman från företaget Conversionista! lyckades bra att balansera metaforerna mellan retail och ehandel med både humor och kunnighet.
       
      På det hela en mycket lyckad konferens som jag gärna ser utökad till nästa år, men oavsett om det blir så eller om det förblir i samma format så är det en given punkt i nästa års kalender. Nästa år ska jag ha lite mer framförhållning bara så det inte blir så stressigt. Tills dess så ska jag se om jag kan lägga vantarna på årets keynotes...

      E-handelsdagarna i Sundsvall - mina reflektioner

      Att föreläsa inför en grupp E-handlare är ingen lätt uppgift, speciellt i en sådan intim och speciell miljö som det blev under E-handelsdagarna i Sundsvall nu i veckan, så jag tänkte skriva ner mina reflektioner om evenemanget så jag kan lära mig av dom övriga föreläsarnas storhet.
       
      Posten
      Tisdagen började med en föreläsning av Posten där stackars Frank Öhman blev inkastad i sista sekunden som ersättare för Postens e-handelsguru Arne som fått förhinder. Föreläsningen började ganska bra, men när jag och förmodligen dom flesta andra trodde den var klar så blev det en slags utfyllnad kändes det som med lite information om ditt och datt. Resultatet blev en ganska svag presentation och diskussionerna kom inte gång så bra efteråt heller. Lyckligtvis så kom Frank tillbaka dagen efter och fyllde i några frågor med klart bättre självförtroende och pondus.
       
      Wilma
      Wilma från wilmaandfriends.se tog scenen med lite tekniska justeringar och ett av dom roligaste felmeddelandena jag någonsin hört. Snacka om Ghost in the machine! Wilma gick igenom hur hon gick till väga för att välja plattform och skapa en design med tydlig passion och stor charm. För mig ett ganska intressant framträdande eftersom design och plattformsbyte ligger ganska nära mitt intresseområde.
       
      Parvelito
      Bernt Bergkvist från Parvelito.se klev upp på scenen och levererade, herregud vad han levererade! Jag har sett många föreläsare i mina dagar, men aldrig någon med sådan humor och välsmord tunga! Jag kom på mig själv att sitta och le stort och bara vänta på att få höra mer varje gång det blev en liten paus för Bernt var helt fantastisk i sin presentation. Glimten i ögat och med ett vokabulär som skulle fått dom flesta av oss att vricka tungan guidade han igenom konsten att snåla som E-handlare.
       
      Jimi Wikman
      Efter lunchen var det min tur och hur det gick vet ni redan...
       
      Klarna
      Sebastian Siemiatkowski, VD för Klarna tog tisdagens sista föreläsning och det gjorde han bra. Få personer kan klara balansen mellan oklanderligt professionell och ödmjukt personlig på samma gång, men Sebastian lyckades med bravur. Berättelsen om Klarnas resa var fylld med personliga anekdoter och ändå så väldigt professionell. Sebastian själv var lugn och utstrålad stor karisma, något som iallfall för mig ledde till att jag fick helt ny syn på Klarna som företag.
       
      Davelo
      Andreas Wilhelmsson från Davelo.se visade vart skåpet ska stå och tog en grupp nyvakna och slitna E-handlare upp ur sin koma och rakt in i en ny dag när han klev upp på scenen som förste man på onsdagen. Ämnet video och interaktivitet hade jag ganska stora förhoppningar på, men Andreas visade att dom ändå var alldeles för låga och jag var väldigt imponerad av framförallt deras produkt Aktor som jag ser stor potential i. Video fick lite uppmärksamhet dock vilket är lite synd med tanke på dess potential och betydelse, men det var för att vi var så väldigt imponerade av produkten Aktor.
       
      Partnerlogistik
      Billy Lundgren från Partnerlogistik.se hade evenemangets märkligaste föreläsning som bara efter ett par minuter övergick i en enda lång frågestund. Lite synd för jag tror det hade varit bättre att höra hela föreläsningen först, men logistik är uppenbarligen ett hett ämne bland E-handlare. För mig var det iallafall kul att lyssna till diskussionen om tredjepartslogistik och lite kul var det att Mats från Lastbryggan.se, som själv inte använder tredjepartslogistik, lyckades framföra fler säljargument än Billy som knappt fick en syl i vädret.
       
      Iphonebutiken
      Daniel Andersson från iphonebutiken.se tog logistik från andra hållet genom att prata om internlogistik och efter Bernt från Parvelito så lyckades han bäst med att hålla tungan rätt i munnen och leverera med både humor och kunnighet. Diskussionen efteråt dominerades av frågor om påse eller bur och en hel del prat om handskanner och optimerade system mellan kanske framförallt Mats från lastbryggan och Daniel, även om det snabbt involverade andra också.
       
      Pineberry
      Magnus Bråth från Pineberry.se tog över med SEO som ämne och det märktes i början att det var lite ovant att prata inför en svensk publik som hade minimal kunskap om SEO för det kändes som han var lite nervös i just presentationsdelens början, men allteftersom släppte det och under frågestunden efteråt så lyste hans kunskaper klart och tydligt. Det var tydligt att SEO var ett brinnande ämne, speciellt med tanke på dom långa svordomarna från Jimmy Öström frånBlekingebilradio.se allteftersom det blev tydligt vilket enormt jobb det är att jobba med SEO.
       
      Adrecord
      Jonny Elofsson från Adrecord.se hade det otacksamma uppdraget att vara evenemangets siste talare och det var en trött publik som han fick möta. Trots det gav Jonny ett väldigt proffsigt och väl presenterat föredrag. Jag var lite förvånad att det inte fick bättre respons, men jag tolkar det som att publiken (och föreläsaren gissar jag) var lite slitna och tankeverksamheten inte helt optimal. Jag har själv varit aktiv som affiliate ett tag, även om jag självklart inte tjänade en krona, och jag tror mycket på Adrecords tjänster. Det är ovanligt med en sådan öppen och ärlig kultur bland affiliate nätverken så där sålde Jonny in mig rejält!
       
      Vill ni läsa vad andra tyckte så har Christer Hägglund, Fotofyndet Nolema AB ( fotofyndet.se) summerat riktigt bra här och med bilder dessutom

      Jag ska hålla föreläsning på E-handelsdagarna 30-31 Augusti i Sundsvall

      Den 30-31 augusti är det E-handelsdagarna i Sundsvall och jag har fått äran att hålla en kort föreläsning om användbarhet och neurowebbdesign för intresserade e-handlare och andra som kommer på föreläsningen.
       
      Det är med viss pirr i magen som jag accepterade utmaningen att på ca 25 minuter ge en introduktion till hur E-handlare kan förbättra sina webbplatser och förhoppningsvis öka både trafik och försäljning för jag är fortfarande inte speciellt bekväm i att stå framför en publik på det viset. I år är dock mitt äventyrsår och jag har som mål att om inte spränga så åtminstone tänja på mina bekvämlighetszoner och vad kan vara bättre än att kombinera min största passion med min största rädsla?[/extract]
       
      Föreläsningen kommer att vara kort och på 20-30 minuter så hinner jag inte mer än skrapa på ytan av det enorma området som neurowebdesign och användbarhet är, men jag hoppas att det ska ge lite mersmak och ge en bra grund för en intressant diskussion efteråt då det är en timme avsatt för just det ändamålet. Just nu brottas jag med hur jag ska få med det som jag tror kan vara mest intressant för en E-handlare specifikt och hur jag kan komprimera det och göra det intressant.
       
      Som det ser ut just nu så kommer jag att åka till Sundsvall på måndag redan för att se över lokalen och förbereda mig lite och sedan åker jag hem efter Magnus Bråths föreläsning om SEO på onsdagen. Det betyder troligen att jag missar Jonny Elofssons föreläsning, men det kan inte hjälpas om jag ska hinna med sista tåget hem. Förhoppningsvis kommer det fler besökare redan på måndagen så vi kan ha en liten pre-mingel, även om jag förmodligen kommer att vara grön av panikångest.
       
      Det är ett intressant gäng som kommer att dyka upp och jag ser fram emot att få diskutera dom områden där jag känner mig mest hemma efter ett par evenemang med lite annorlunda inriktning där jag inte riktigt fick utlopp för min kreativitet. Jag måste erkänna att jag är djupt hedrad av att stå som talare bland så välbekanta och respekterade namn som kommer att närvara i Sundsvall.
       
      Förutom min föreläsning så har jag tänkt lämna dörren öppen om någon E-handlare vill haffa mig och få lite tips och tankar angående deras webbshop och om ingen känner för det så finns det en och annan talare som kommer som jag gärna vill diskutera lite extra med...
       
      Om du inte redan anmält dig så gör det, jag lovar att det kommer att bli en härlig tillställning.

      Skapa skyndsamhet (urgency) i din webbshop med favoriter eller önskelistor

      Det börjar dyka upp en del webbshoppar som utnyttjar favoritlistor och önskelistor genom att visa hur många som har produkten i sina listor, något som är väldigt smart på produkter som finns i begränsat antal.
       
      Ruby Lane, som säljer antika smycken utnyttjar sina önskelistor på ett smart sätt genom att visa hur många som redan har lagt produkten i sin önskelista, något som sätter fart på mellanhjärnans känslighet för att missa något.
       
      Det här tycker jag är riktigt smart och ett bra sätt att ta ett ganska oanvänt system generellt sett och använt på rätt sätt, som Ruby Lane gör, så tror jag det ger en bra effekt på konverteringen. Förutom att det här skapar en viss skyndsamhet (urgency) så ger det också en liten form av social validering samtidigt, något som Ruby Lane kanske skulle kunna ta ytterligare ett steg genom att visa vilka det är som har produkten i sin önskelista. Det är under förutsättning att önskelistorna är offentliga eller att kunderna kan välja att visa sina val eller inte.
       
      Smart och så enkelt och elegant på samma gång.
      Bra jobbat Ruby Lane!

      Har din webshop Sverigest bästa julskyltning?

      På Distanshandelsdagen hade jag den stora äran att få dela scenen med Mattias, som nu är min chef, och Arne på Posten och det blen en riktig succé. Därför känns det extra kul att få fortsätta med vår dynamiska trio och tillsammans utse Sveriges bästa julskyltning för Ehandel.
       
      När Arne ringde och frågade om jag var intresserad så sa jag självklart ja för vad kan vara roligare än att få se dom fantastiskt kreativa julskyltningarna som Sveriges e-handlare skapat och sedan tillsammans försöka utse vilken webshop som ska få det hemliga paketet! För att kunna vara med och tävla så behöver man bara skriva en kommentar på Arnes blogg och nominera en valfri webbutik, oavsett om det är din egen eller någon annans.
       
       

      Så sätt igång och nominera dom webbutiker du ser som har lyckats bra med sin julskyltning!!

      NFC och mobila betalningar i butik, vad betyder det för mobil e-handel?

      NFC är på framtåg och redan om ett eller två år bör vi kunna se mer av mobila betalningar i butik och frågan är hur påverkar det mobil e-handel?
       
      NFC (Near field communication) är förenklat sagt en utveckling av gamla hederliga RFID teknologin och de senaste månaderna har det varit en del prat om vart NFC är på väg. NFC har ännu en bit att gå innan det kan bli ett realistiskt alternativ och som vanligt är det bankerna som är lite tveksamma eftersom NFC tekniken på många sätt konkurrerar med bankernas egna kortbetalningar och att de inte riktigt sett nyttan med NFC, dvs en ekonomisk vinning för bankerna.
       
      När NFC slår igenom, vilket jag är övertygad om att det kommer att göra så är frågan hur det kan påverka mobil e-handel? Den frågan ska självklart ställas i perspektiv till hur långt utvecklingen med mobil e-handel har kommit, men jag tror att oavsett om det går två eller fem år så kommer mobil e-handel att påverkas positivt.
       
      Mobil e-handel är på stark frammarsch och under 2012 och 2013 kommer det att bli mycket prat och utveckling av just mobil e-handel. Smartphones rör sig hela tiden mot att bli mer likt en dator än en telefon och jag tror att vi kommer att se ett segment med smartphones med större skärmar, likt Samsung Galaxy Note, som kommer att göra det enklare att jobba med mobila e-handelslösningar.
       
      I en värld där vi inte bara bär hela vårt dagliga liv med oss i mobilen i form av kommunikation, kontakter, lappar, film, kort osv utan också betalar i fysiska butiker via NFC så kommer tröskeln mellan användaren och mobil e-handel att minska avsevärt. Det blir helt enkelt mer naturligt att även handla online från mobiltelefonen.
       
      Så min hypotes är att när NFC blir introducerat på bred front så kommer det att påverka mobil e-handel rejält. Jag tror också att större smartphones kommer att påverka mobil e-handel, men det får bli i en annan bloggpost...

      Många avbryter köp på nätet på grund av att det är krångligt eller långsamt

      Det var ett rikigt eko i helgen när flera källor (E-handel.se,market,dn,svd,di) spottade ur sig samma artikel om att sex av tio svenska har avbrutit sina köp online för att det är krångligt eller tar för lång tid och jag förstår inte varför det är en sådan stor överraskning egentligen?
       
      Tittar vi på e-handeln i Sverige så har vi två läger egentligen med mindre e-handlare som med små medel är väldigt innovativa med sin e-handel, men som inte har tid eller råd att blir riktigt bra på konverteringsdesign och sedan har vi de stora drakarna där ingen riktigt vågar göra annorlunda mot alla andra och därför inte riktigt blir så framgångsrika som de borde vara.
       
      Det är en ganska fascinerande upplevelse att jobba med större e-handlare eftersom de sällan har modet att låta någon gå utanför branschens andra e-handlares standarder, dvs man tittar på hur andra e-handlare inom samma bransch jobbar med sin design. Problemet med det är att många stora e-handlare har design som är skapad av reklambyråer med webbinriktning, så kallade webbyråer.
       
      Dessa byråer är ofta väldigt duktiga på design, speciellt design för tryck, och sällan har de någon kompetens när det gäller e-handel. Har de kompetens av e-handel så är det oftast fokus på hur alla andra gör och ett fåtal har kompetensen att även få in användbarhet i designen. De stackare som sitter på kompetensen blir ofta nedtryckta av de stora drakarna när de försöker visa hur en design för e-handel bör se ut för att det finns en rädsla från företagen att om man provar något nytt och det misslyckas så är man i stort sett död idag. Då är det enklare att följa vad någon annan har gjort, kanske kastar man ett extra öga på hur man gör i England eller USA för att få in lite nytt tänk...
       
      Många snålar också under utvecklingen och tänker kortsiktigt istället för att göra rätt redan från början. Då får man en halvbra webbshop med låg UX, utan Neurowebbdesign och i bästa fall en hyfsad Användbarhet. Situationen blir ännu värre av att de flesta webbshopsystem är skapade på samma sätt, dvs med "best practice" som ofta är styrda av vad tidigare kunder önskat snarare än vad skickliga Neurowebbdesigners rekommenderar. Då ligger kostnaden och styr hur mycket man gör om och oftast är det inte så mycket.
       
      Här skulle jag vilja se att fler företag vågar göra som de kunder som jag konsulterar att de vågar tänka utanför vad alla andra gör och istället fokuserar på sin egen e-handel så att den får bästa möjliga konvertering. Det kan man bara uppnå genom att förstå sina kunder, och då menar jag inte bara genom statistik från Google analytics eller enkäter, utan VERKLIGEN förstå sina kunder genom upprepade användbarhetstester och framtagningar av Personas som sedan kan ligga som grund för en e-handelssituation som fokuserar på Neurowebbdesign med bästa möjliga användbarhet, användarupplevelser och övertalningsdesign.
       
      Den som vågar lägga ner extra kostnader i att skapa ett riktigt bra e-handelsflöde som har testats mot målgruppen och som har implementerat de senaste kunskaperna om övertalningsdesign kommer att få se att den kostnaden är en väldigt lönsam investering långsiktigt. Tyvärr är det många som tänker att vi kan kika på den biten efter lansering eller i en diffus framtid vilket sällan blir verklighet då många andra saker äter upp både tid och ekonomi.
       
      Jag är därför inte alls förvånad att 6 av 10 har avbrutit sina köp online för allt för många förstår inte sina kunders behov utan går på "best practice", vilket sällan passar speciellt bra och aldrig helt perfekt. Att kravet på registrering ligger kvar på de flesta e-handelssajter är bara toppen på isberget av de problem som finns därute och jag ser sidornas snabbhet som ett litet problem i jämförelse för det kan man ganska lätt lösa tekniskt. Att få upp förståelsen för användarupplevelse, användbarhet och övertalningsdesign däremot är betydligt svårare eftersom så få pratar om det och eftersom det finns så få som jobbar med det.
       
      28 miljarder kronor handlar vi för online och om 60% avbrutit sina köp så är frågan om det betyder att alla dessa personer gått vidare till en annan e-handlare eller om man struntat i att handlat helt. Hur många miljarder finns att hämta om fler e-handlare börjar anlita Neurowebbdesigners istället för att lita på att konkurrenterna eller webbfirmor har de lösningarna som ger bästa konverteringen? Idag ligger genomsnittet för hur mycket varje e-handlare globalt kan öka sin konvertering på ca 60%, men frågan är om den siffran inte är högre i Sverige generellt?
       
      Skulle till exempel du vilja öka din konvertering med 10-100%? Vem konsulterar du då och av vilken anledning?

      Perpetual scroll och Paginering - vilket är bäst för e-handel?

      Perpetual scrolling börjar bli allt mer populärt och används av såväl Google som Facebook, men är det ett bra val för E-handel eller är pagenering fortfarande ett bättre val?
       
      Tanken bakom perpetual scrolling, eller infinity scrolling och continuous scroll som det kallas ibland, är att besökaren hela tiden ska få nytt innehåll när vi scrollar ner på sidan utan att behöva göra något. Tanken i sig är inte tokig, men det finns brister med perpetual scrolling som gör att tekniken inte är optimal sett från användbarhetssynpunkt.


      Dålig överblick - det är svårare att få en överblick över innehållet eftersom det hela tiden förändras när vi scrollar ner. Upplevelsen blir ännu mer frustrerande av att webbläsarens högra scrollbar förändras allteftersom vi laddar mer innehåll. Det gör att besökaren tappar kontrollen över upplevelsen och när vi upplever att vi tappar kontroll så minskar köplusten.


      Svårt att navigera - det är väldigt svårt att navigera med en perpetual scroll, speciellt om besökaren vill lämna sidan och sedan komma tillbaka eftersom scrollningen då börjar om. Det är inte möjligt att "hoppa" till en bestämd del av produktlistningen till exempel utan man måste ladda sidan sekventiellt tills rätt sektion visas.


      Svårare att skapa innehållsstyrning - det blir svårare att styra besökaren visuellt och skapa incentament för att uppmuntra till handling när sidan hela tiden expanderas. Med större urval på vare sida så ökar risken för "valfrysning", dvs vi får svårare att ta ett beslut på grund av för många val. Jämförelseprincipen blir svårare att applicera med för många produkter att jämföra mellan.


      Scrolla till döds-syndromet - Vi har ett behov av att slutföra saker, vilket även gäller att scrolla till slutet på en webbplats. Det är en av anledningarna till varför slutet på en väldigt lång sida får mer uppmärksamhet än innehållet i mitten, vi scrollar förbi för att nå målet. I en perpetual scroll så fortsätter vi scrolla tills vi inte längre orkar fortsätta vilket påverkar hur mycket uppmärksamhet vi lägger på varje "laddning".


      Omöjligt att nå footern - såvida scrollfunktionen inte har en knapp för att ladda in nästa sektion så blir det omöjligt att nå footern och därmed blir information som ligger där osynligt. Om det ligger en laddningsknapp så är frågan vilken skillnad det är mellan den funktionen och en paginering...


      Det går inte att dela med sig - det blir i praktiken omöjligt att dela en sektion om den ligger i en del som måste laddas, dvs allt som inte syns när sidan öppnas utan måste laddas genom att nå slutet på sidan.


      Skapar otålighet - besökaren får stanna upp och vänta på att fler produkter laddas. Till skillnad från en paginerad produktlista där produkterna är uppdelade i olika sidor så förväntar en besökare inte att det ska finnas en fördröjning när denne ska se över sortimentet och det uppstår därför ett litet irritationsmoment, speciellt om det tar lite tid att ladda nästa sektion, tex på grund av hög belastning just då.


      Ovant beteende - Det är fortfarande ett ovant beteende och vi förknippar perpetual scrolling med irritation och frustration eftersom de lösningar som använder den typen av teknik har tekniska brister. Hur många har inte fastnat på en Facebook sida som vägrar ladda fler inlägg eller suckat över att behöva ladda in samma innehåll en gång till till exempel.


      Dålig Progressive enhancement - Om besökaren inte har möjlighet att visa innehållet med perpetual scroll, tex om webbläsaren saknar stöd eller om javascriptet på sidan slutar fungera så kommer antalet produkter som visas till exempel att begränsas till de som visas vid sidans laddning. Övriga produkter blir osynliga.


      Påverkar SEO - En sökmotor kommer enbart att se de första produkterna och därför kommer övriga produkter inte att indexeras såvida det inte görs manuellt eller det finns någon form av sitemap som sökmotorerna kan följa till produktsidorna. I en paginering så får varje sida (page) möjlighet att dyka upp i sökresultaten, men den möjligheten finns inte om man använder perpetual scroll.
      På många sätt påminner introduktionen av Perpetual scroll om hur ett gammalt hederligt kassettband eller VHS band fungerar. För att nå ett valfritt stycke så måste vi spola förbi övrigt innehåll, vilket är en av anledningarna till att digitala motsvarigheter blev så populära då det gick att hoppa till valfritt stycke (och vi behövde inte längre spola tillbaka bandet).
       
      Någonting som är värt att notera är att även om Google och Facebook använder sig av tekniken så används den på olika sätt. Google har den till exempel i sökresultat för bilder där vi har lättare att scanna igenom informationen då den enbart är visuell, men i sökresultaten så används fortfarande paginering.
       
      Är då perpetual scroll helt fel i en e-handelslösning? Jag skulle säga att just nu är svaret ja, men inte absolut ja. Användbarhet är extremt viktigt för e-handelslösningar, men Användar upplevelser (User experience) är viktigare. Därför kan det mycket väl finnas situationer dör perpetual scroll kan vara ett bra val, men generellt så tycker jag man ska hålla sig till paginering.
       
      Om man ska använda sig av perpetual scrolling så är det viktigt att komma ihåg att tydligt visa att nytt innehåll laddas. Det är också viktigt att visa hur mycket av innehållet som visas och hur mycket som fortfarande finns kvar att visa. Man bör även vara medveten om de brister som finns så att man kan jobba fram alternativ och minska de problemen.
       
      Vad tycker du? Gillar du Perpetual scrolling eller föredrar du paginering på e-handelssajter? Skriv en kommentar och ge din åsikt!
  • Who's Online   0 Members, 0 Anonymous, 6 Guests (See full list)

    There are no registered users currently online

×
×
  • Create New...