Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...
  • Subcategories

    13
    posts
    6
    posts

    93 posts in this category

      Din konvertering faller (nästan) alltid vid redesign

      Någonting som många blir förvånade över är det faktum att när en större förändring görs på en sajt så faller nästan alltid konverteringen. Det är ingenting ovanligt, men ändå är det många som ser det som ett tecken på att en optimering misslyckats.
       
      Vid en lansering av en ny design eller vid byte av plattform mm så är det vanligt att trafiken får en rejäl skjuts, men att konverteringen sjunker. Anledningen är att typen av trafik blir annorlunda och för att det tillfälligt blir svårare att få besökaren att övergå i köpläge då hjärnan har högre fokus på det som har förändrats. Det blir även en hel del trafik vars enda intresse är att se vilka ändringar som gjorts där det är näst intill omöjligt att konvertera till köp.
       
      Av den anledningen så är det svårt att faktiskt kunna identifiera problem med designen direkt efter lansering och det gäller att vara tydlig med detta faktum så att alla inblandade förstår vad som händer och kan anpassa sin online strategi för just detta fenomen.
       
      Hur länge detta håller i sig beror på många faktorer som omfattningen av förändringen i form av design, upplevelse och trafikfrekvens mm. Det som gör situationen ännu svårare är att det oftast är väldigt svårt att kunna göra A/B tester, användartester eller andra typer av mätningar då de alla får ett missvisande resultat på grund av hjärnans högre fokus på det nya som introducerats.

      Indiska på väg ut ur rekonstruktionen

      I onsdags förra veckan blev det klart att Indiska får igenom sitt ackordsförslag i Stockholms tingsrätt. Det innebär att 75 procent av de oprioriterade skulderna om cirka 125 miljoner kronor skrivs av. Ackordsbeslutet vinner laga kraft den 7 februari 2018 varvid rekonstruktionen upphör.



      - Jag känner mig otroligt stolt och ödmjuk över att vi har lyckats genomföra rekonstruktionen, dessutom på rekordfart. Det har varit viktigt för mig att klara av det på tre månader, framförallt med respekt för leverantörerna, men också för att så snabbt som möjligt kunna återgå till att fokusera på affären. Jag är oerhört tacksam över stödet från alla borgenärer som har valt att stötta Indiska en andra gång och mäkta imponerad över insatsen från alla anställda. Nu blickar vi framåt. Jag ser framförallt fram emot att få träffa och engagera kunderna i nya Indiska, säger vd Karin Lindahl i en kommentar.

      Det har varit en tuff tid för Indiska med nedlagda butiker och VD byte under 2017. Även om det ser betydligt ljusare ut för Indiska med rekonstruktionen snart i backspegeln så är det en hel del jobb kvar framöver för Karin Lindahl och hennes medarbetare på Indiska.
       
      Min erfarenhet av den härliga samlingen människor som jobbar på Indiska är att de inte är rädda för att kavla upp ärmarna och att de är smarta och drivna. Jag önskar alla på Indiska ett riktigt bra år och håller tummarna för en stark återkomst under 2018.

      Swish gör succé för SJ

      I början av mars introducerade SJ Swish som betalmedel för sina resor och på rekord tid har svenska folket tagit till sig detta. Bara på ett par dagar så representerade Swish nästan 30% av alla transaktionerna för SJ.


      “Swish är ett bra exempel på hur vi ständigt utvecklar våra digitala kanaler för att hela tiden erbjuda bättre tjänster och ökad valfrihet. SJ är ett av de reseföretag som ligger längst fram i den digitala utvecklingen och det ska bli roligt att se om fler stora reseföretag kommer att ta emot betalningar via Swish framöver
      ”, säger Jenny Gejke, chef över kanalutveckling på SJ.

      Detta är ett bra exempel på hur en tjänst som är enkel och lätt att använda kan göra underverk för en tjänst. Swish har lyckats väldigt bra med att hitta rätt balans mellan enkelhet och kraftfullhet, något som jag minns Per Ekwall och The World Loves teamet kämpade hårt med under tiden vi delade kontor.

      Stort grattis till SJ och stort grattis till Swish som hittat ett vinnande koncept som det verkar. Återigen ser vi att UX skapar magi där kunderna känner att det är lite bökigt och jobbigt. SJ gör mycket rätt och om du inte har provat än så kan jag rekommendera att du testar SJ’s twitter service som är helt magiskt bra.

      Hybris E-handelsplattform går mot en RESS baserad design

      Igår fick jag en genomgång av vad Hybris jobbar på när det gäller deras ehandelsplattform och vilka tankarna är just nu när det gäller responsiv design. För knappt ett år sedan så var beskedet att responsiv design inte var något man tittade på för det fungerar inte så bra för E-handel. Även om Hybris nu jobbar på en responsiv lösning så är det en RESS baserad och inte responsiv lösning man kikar på.
       
      Det var med viss skepsis som jag kikade på presentationen av Hybris tankar om en framtida responsiv lösning då jag vet att det är otroligt svårt att skapa ett bra responsivt system för E-handel på grund av komplexiteten. Redan 10 minuter in i presentationen så försvann all skepsis och jag blev väldigt glad över att se och höra att Hybris går mot en RESS baserad lösning med responsiv edge, dvs hanteringen av innehåll kommer från serverside och sedan är presentationslagret responsivt.
       
      På det sättet så kan man jobba med samma eller olika content i flera upplösningar och får då en väldigt bra kontroll på innehållet i olika devices, utan att behöva tynga ner innehållet med onödigt content. Deras Live Edit 2.0 (on steroids) var förmodligen det bästa jag sett för att kunna jobba modulärt direkt mot olika devices och jag är helt säker på att många content och marketing managers kommer att drömma våta drömmar om den i höst.
       
      På den tekniska sidan så är det Bootstrap som gäller idag istället för den gamla Blueprint, även om man tittar på HTML5 Boilerplate och kanske på Zurb Foundation också efter vad som kom upp igår. Less är den pre-processorn som används just nu, men jag tror att efter anstormningen igår så kikar Hybris lite extra på SASS nu (därav Zurb Foundation också). Det gör att vi får en frontend som är responsivt från grunden och vi får bättre verktyg för frontendutvecklare som jobbar med pre-processorer som Less och Sass.
       
      Jag tycker att detta bådar gott för att företag som idag jobbar med Hybris e-handelsplattform eller använder plattformen som bas för sin e-handel och jag förutspår en liten rush av designuppgraderingar i slutet på året eller början på nästa år på grund av den här utvecklingen som bör hamna i 5.2 om allt går som det ska.

      Akademibokhandeln stärker sitt grepp om bokhandeln med uppköpet av Bokus

      Kooperativa Förbundet (KF) säljer Bokus till Akademibokhandeln som ett led i sin strategi att fokusera på kärnverksamheten Coop. Kooperativa Förbundet är delägare av Akademibokhandeln vilket i sin tur ger ännu bättre förutsättningar för KF att på sikt även avyttra Akademibokhandeln.
       
      I och med samgåendet mellan Akademibokhandeln och Bokia, som skedde för ett år sedan, är bokhandelskedjan på god väg mot det lönsamhetsmål som var en avgörande anledning till samgåendet. Genom att inte sälja Bokus till tredje part hoppas man göra Akademibokhandeln attraktivare och skapa förutsättningar för att utveckla sitt kunderbjudande ytterligare.


      Vi har kommit fram till att det ur ett helhetsperspektiv är bättre att sälja Bokus till Akademibokhandeln än att sälja till en extern part. Vi kan se ett antal synergieffekter, inklusive kostnadsbesparingar, som kommer driva värde i företaget och därmed skapa ännu bättre förutsättningar att avyttra Akademibokhandeln på sikt, säger Johnny Capor, tf vd och koncernchef för KF, samt styrelseordförande i Akademibokhandeln AB.
       
      När vi nu ser att Akademibokhandeln är på rätt väg kan bolaget ta nästa steg och utveckla sitt kunderbjudande ytterligare, i vilket kombinationen av butiker och nätbokhandeln får en viktig betydelse, fortsätter Johnny Capor.
      Ett bindande avtal har skrivits mellan parterna. Affärens genomförande är villkorat av Konkurrensverkets prövning.
       
      Akademibokhandeln ägs av KF Media AB (65%), Stiftelsen Natur & Kultur (11%), Killbergs Bokhandel AB (11%) samt ett 60-tal övriga ägare (13%). För mer information om Akademibokhandeln se www.akademibokhandeln.se.
       
      Det här betyder att Akademibokhandeln kommer att ta ett ännu större grepp på onlinebokhandeln, något som kan vara ett viktigt steg när Amazon bestämmer sig för att ta steget in i Sverige på allvar. Själv tycker jag att det är ett inte helt oväntat beslut, men ändå lyfter jag lite på ögonbrynet då Bokus borde kunnat stå på egna fötter i in mening. Jag tror detta blir mycket bra för akademibokhandeln som nu blir en ännu större aktör på svenska bokmarknaden.
       
       

      Elgiganten och Mediamarkt stäms av Konsumentverket

      Hemelektronikkedjorna Elgiganten och Media Markt anmäls av konsumentverket som anser att företagen fokuserar mer på att erbjuda krediter med långa avbetalningstider än själva varorna de faktiskt säljer och stämmer nu därför kedjorna i Marknadsdomstolen. 
       

       
      [dt_divider style="thin" /]
       
       


      Elgiganten och Mediamarkt bryter mot reglerna när de lockar kunder med erbjudande om krediter och långa avbetalningstider. Det anser Konsumentverket som nu drar båda bolagen inför Marknadsdomstolen för att få stopp på marknadsföringen.

       
      Elektronikkedjornas reklam har enligt Konsumentverket mer fokus på krediterna än på själva varorna. Myndigheten anser inte att det är förenligt med god kreditgivningssed, som innefattar att vara måttfull i sin reklam.
       
      Som konsument kanske man inte tänker på att man i själva verket ska betala flera hundra kronor i månaden i flera år, för en produkt som kan ha hunnit gå sönder eller bli omodern till dess att den är avbetald, resonerar Konsumentverket.
       
      Källa: di.se
       


       
       
       

      Om detta går igenom så borde det rimligen finnas fler företag som ligger i skottlinjen?

      Mio möbler går live med ehandel

      I dag lanserar Mio en digital butik för den svenska marknaden. Mio som är en ledande svensk detaljhandelskedja för möbler och heminredning med ett 60-tal butiker runt om i landet går nu live med en lite annorlunda ehandel där den butik som ligger närmast slutkunden får försäljningen. 
       
      7 000 artiklar ur Mios sortiment blir tillgängligt för kunderna via onlineförsäljning på en plattform som utvecklats internt tillsammans med externa samarbetspartners och är byggd utifrån responsiv design. Eftersom Mio är en handlarägd kedja tillfaller varje e-handelsaffär den butik som kunden tillhör geografiskt. Butikerna blir därmed distributions-centraler för både hemtransporter och utlämning av varor.


      – E-handel är ett viktigt steg för Mio-kedjans fortsatta tillväxt. E-handeln är en gemensam satsning. Butikerna äger affären och svarar för en kostnadseffektiv logistiklösning, samtidigt som butikerna kan utvecklas som den viktigaste kanalen för att nå kunderna. Med e-handel kompletterar vi våra 61 butiker runt om i landet, säger Mios vd Björn Lindblad.
      Det låter som en intressant ehandelslösning som det ska bli spännande att följa i framtiden. Jag önskar Mio ett varmt välkommen till Ehandelsvärlden och ger mina varmaste lyckönskningar.

      72% vill ha en mobilanpassad webbplats

      Enligt Google som gjort en undersökning bland smartphoneägare så vill 72% ha en mobilvänlig webbplats och att så många som 62% lämnar sidan omedelbart om sidan inte är mobilvänlig. En ehandlare som inte har en mobilvänlig sida förlorar inte bara försäljning, utan tappar även en lojal kund enligt Brett Goffin.
       
      Det är inga roliga siffror som Google visar upp. 72% av smartphoneägare vill ha en mobilanpassad sida, 67% handlar hellre på en mobiloptimerad sida och 55% säger att en dålig mobilupplevelse påverkar deras uppfattning av varumärket negativt. 52% säger att en dålig mobilsajt får dem att vara mindre intresserad av att ha med företaget att göra, 48% blir frustrerade och känner sig irriterade och 36% tycker att de slösat bort sin tid på en sida som inte är mobilvänlig. 66% känner sig besvikna när ett företag de förväntar sig ska ha en bra mobilsida misslyckas att leverera den upplevelsen.
       
      En väl fungerande mobilsida får däremot 74% att återvända om upplevelsen är positiv och de faktorer som upplevs som viktiga är laddningstider med 81% som vill att sidan ska ladda snabbare än 5 sekunder, hitta butiker och öppettider upplever 74% som viktigt, kontaktinformation är viktigt för 64%, produktinformation är viktigt för 61% och möjligheten att handla är viktigt för 50%.
       
      Viktiga faktorer i designen är att sökfunktionen är lätt att hitta och använda för 78% av användarna, 1-2 klick för att nå mer information är viktigt för 78%, innehållet passar en mindre skärm är viktigt för 76%, ser ren och effektiv ut vill 74% av användarna ha, möjligheten att gå till vanliga sidan är viktig för 74%, formulär som inte scrollar och har få fält är viktig för 73%, ett lätt sätt att spara information till senare hamnar på 73%, stora knappar för fingrar är viktigt för 69%, click to call funktion för att kunna kontakta företaget direkt är viktigt för 66% och scrollande bara åt ett håll (upp och ner eller höger vänster) är viktigt för 64%.
       
      De här siffrorna stämmer ganska bra med min erfarenhet också och det är lite intressant att se att siffrorna visar hur viktigt en mobil webbplats är trots att den mobila evolutionen är förhållandevis ny i våra liv ändå. Jag tycker även att det är intressant att se att så många upplever att avsaknaden av en mobilsajt med bra användarupplevelse påverkade varumärket så markant som det här testet ändå påvisar. Det i sig är en stor anledning för företag att lägga tid och pengar på en bra mobil upplevelse.
       
      Upplever du att dina åsikter gällande mobilanpassning stämmer med den här undersökningen eller har du andra saker som du tycker är viktigare än de faktorer som den här undersökningen tar upp?

      Ica gruppen vill sälja Cervera och Kjell och company

      Ica gruppen har sett över sina innehav och överväger att sälja två av sina fem kedjor, nämligen Cervera och Kjell och Company.  Hemtex och Inkclub, som jag jobbar på just nu, ska dock behållas då dessa anses kunna bidra till kärnverksamheten.


      Ica Gruppens utvärdering av de fem portföljbolag som koncernen äger bredvid Ica-verksamheterna har gjorts parallellt med utformningen en ny non food-strategi för koncernen.
       
      Resultatet av utvärderingen innebär att Forma, Kjell & Company och Cervera kan komma att avyttras.
       
      Hemtex och inkclub bedöms däremot ha möjligheter att bidra till kärnverksamheten och behålls med oförändrat ägande.
       
      Båda anses kunna bidra positivt till den nya strategin. Redan i dag har Ica Gruppen ett inköpssamarbete med Hemtex, och ett liknande är på gång med Inkclub i Asien.
       
      Från Inkclub hoppas Ica Gruppen dessutom hämta kunskap inför sin onlinesatsning som sjösätts nästa år.
       
      – Non food är ett viktigt komplement till vårt dagligvaruerbjudande och ett område vi ser möjlighet att växa inom, säger Ica Gruppens vd Per Strömberg i en kommentar.
       
      Ica Gruppen har ett tydligt fokus på fortsatt tillväxt med god lönsamhet.
       
      – Ett starkt kassaflöde och sund kapitalstruktur skapar utrymme för framtida utdelningar och investeringar, säger vd Per Strömberg.
       
      Källa: Market
      Det är intressant att höra att Ica gruppen kikar extra på hur projektet med Inkclub utvecklat sig då jag suttit på just det projektet senaste året. Nu får jag inte säga någonting om projektet på Inkclub, men jag tror att Ica gruppen får en hel del bra kunskap med sig inför deras onlinesatsning nästa år. Det ska bli mycket spännande att följa utvecklingen under 2014 av många anledningar.
       
      Vad det gäller försäljningen av Kjell och Company och Cervera så känns det lite överraskande, men samtidigt så förstår jag anledningen om Ica gruppen vill fokusera mer på kärnverksamheten. Även om kedjorna går ganska bra så kostar det på att splittra fokus på för många områden. Så nu är frågan vart Kjell och company och Cervera kan hamna vid en eventuell försäljning...vad tror du?
       
       

      Payair imponerar stort i ett allt mer multifacetterat affärslandskap

      Igår besökte jag Payair i Uppsala och fick en genomgång av deras produkt av Carlos och Ville som med tydlig passion visade alla finesser med Payair och efter att ha gått igenom Payair så måste jag säga att jag förstår varför de är så passionerade för Payair är en fantastisk produkt!
       
      Efter att ha tillbringat förmiddagen på InkClub så tog jag mig till Payair's kontor på Dragarbrunnsgatan 78b i Uppsala där jag möttes av ett kreativt kaos. Lappar låg på golvet och folk gick runt med lyckligt leende ansikten och flyttade runt lapparna eller tittade tankfullt på dem. Självklart handlade det om en sprint planering och redan där anade jag att Payair inte är din vanliga arbetsplats.
       
      Alla på Payair som jag träffade var otroligt trevliga på ett väldigt jordnära sätt, något som bara sker när man har ett jobb som man älskar och den uppfattningen jag fick vid mitt besök är att personalen på Payair verkligen älskar och tror på sin produkt.
       
      Carlos och Ville presenterade skickligt produktens fördelar och jag fick anstränga mig hårt för att hitta någonting som jag tyckte behövde förbättras. Rent användbarhetsmässigt var det tydligt att Payair hade gjort sin läxa väl och jag var och är imponerad. Rent funktionsmässigt hamnar Payair väldigt bra mellan teorin att vi vill ha en så snabb upplevelse som möjligt och behovet av upplevd trygghet i en betalningssituation.
       
      Enkelheten med Payair ligger i klass med Klarnas nya kassa och likheterna fortsätter med tanken att centralisera kundens information för att förenkla köpprocessen. Skillnaden ligger i att hos Klarna så finns det en osäkerhet fortfarande och kontrollen av ens identitet ligger hos Klarna medan hos Payair så har kunden kontrollen av identiteten och det ligger ett lager av identifikation som extra trygghet.
       
      Köpprocessen med Payair är ruskigt enkelt även om det är en liten initial tröskel innan du kan komma igång. Det är för att du behöver ladda ner en app och fylla i din information innan du kan genomföra ett köp. Det ger dock ytterligare ett lager av trygghet, vilket skiftar payair mer mot den trygga köpupplevelsen initialt för att sedan gå ännu längre mot enkelhet när det är klart.
       
      Hanteringen i Appen är genomtänkt och det märks att det bubblar av tankar och ideér hos Payair, men den stora styrkan ligger i det faktum att Payair är så oerhört flexibel. Oavsett om du vill ha en köpknapp på din webshop direkt på produktnivå för spontanköp, en smidig betallösning i checkoutprocessen eller ett sätt att integrera betalning med fysiska produkter med QR koder (!!) så klarar Payair utmaningen.
       
      Bara tanken att kunna använda samma system för betalning på hemsidan som du har i en fysisk butik där du betalar direkt vid produkthyllan, eller kanske till och med innan du ens kommer fram till butiken (!!) ger mig lite gåshud faktiskt, så bra är det. Några av projekten som Payair jobbar på nu som de visade igår kommer att bli riktigt spännande att följa.
       
      I ett möte där jag förväntade mig att hitta många frågor gällande användbarhet och framtidens anpassningar så fann jag mig istället sitta och bli förundrad över flexibiliteten i Payair's funktionalitet som inte bara är begränsad till Internet utan kan appliceras i stort sett i vilken kanal som helst genom QR koder. Applikationerna för ett sådant system är i stort sett oändliga och med en kreativ glöd som Payair's personal utstrålar så tror jag mycket på Payair i framtiden.
       
      För varje potentiell brist jag tog upp så fanns en tanke och en eller flera möjligt framtidsscenarion och även om jag hade svårt att hitta speciellt många brister, vilket är ovanligt för mig, så var det tydligt att Payair verkligen vänder och vrider på sin produkt för att finjustera och förbättra.
       
      Payair är ett riktigt intressant alternativ, speciellt för den som satsar mot den mobila generationen eller som behöver ett system som fungerar såväl i print, tv och på Internet. Jag är imponerad.
       

      SAP köper Hybris e-commerce?

      Hybris E-commerce, ett av världens ledande ehandelsplattformar, ser ut att bli uppköpta av SAP. En pressrelease har gått ut från Hybris och om allt går vägen så blir Hybris alltså en del av SAP efter sommaren.

      SAP AG, (NYSE: SAP) and hybris today announced that SAP plans to acquire hybris, a rapidly growing and widely recognized leader in e-commerce technology. The acquisition positions SAP to deliver the next-generation e-commerce platform, with the choice of on-premise or cloud deployment, as enterprises around the world seek to optimize the customer experience for businesses and consumers across an ever-growing number of delivery channels, devices and touch points. The combination of industry-leading enterprise solutions from SAP with the agile omni-channel commerce solutions of hybris will provide enterprises with the enhanced data and tools necessary to optimize margins and customer loyalty. With a holistic view of the customer relationship, SAP® solutions help enterprises manage the full spectrum of customer engagement — across sales, service, marketing and commerce — while maintaining understanding and intimacy through social channels. 

       
      Today’s consumers and businesses demand a seamless brand and shopping experience across all channels. Estimated at a total value of US$37 billion by industry analysts, the e-commerce technology market is experiencing rapid growth as businesses adapt to changing customer behaviors that seamlessly cross Web, mobile, store, contact center and other points of engagement. Big data, cloud and social technologies only heighten demand for innovative commerce solutions needed for managing consistent customer engagement. Growing at more than twice the rate of the retail industry, e-commerce is increasingly recognized as a critical capability in identifying, winning and growing profitable customer relationships. 
       
      “hybris puts SAP on the leading edge of the consumer economy,” said Bill McDermott and Jim Hagemann Snabe, co-CEOs, SAP AG. “With hybris, SAP has made a decisive move to raise the stakes in customer relationship management and define the next generation customer experience." 
       
      Founded in 1997 with headquarters in Zug, Switzerland, hybris is the world’s fastest growing e-commerce software company. Offering a complete omni-channel commerce platform that incorporates Web, mobile, call center and store solutions, hybris helps businesses of all sizes on every continent sell more goods, services and digital content through every touch point, channel and device. hybris’ solutions provide a single view of customers, products and orders across multiple demand and delivery channels, made possible by state-of-the-art master data management and unified commerce processes for all channels. The company’s majority investor is HGGC, a private investment firm based in Palo Alto, California. 
       
      The combination of hybris’ commerce platform with the flagship in-memory platform SAP HANA®, analytical and cloud applications, and the SAP® Jam social software platform will give SAP a significant edge in delivering new levels of customer insight and engagement across all channels. Following the launch of the SAP® 360 Customer solution, which introduced the SAP® CRM application powered by SAP HANA, the acquisition will further SAP’s ability to help companies fully engage customers to improve loyalty and create stronger, more valuable relationships. 
       
      “hybris is a recognized leader in commerce platform technology, and the combination with SAP will enable us to deliver complete omni-channel business solutions and continue our strong growth trajectory,” said Ariel Lüdi, CEO, hybris and Carsten Thoma, president and co-founder, hybris. “Joining with SAP will significantly expand the scope, scale and power of hybris’ commerce platform, and allow us to deliver the next generation of customer engagement innovation across all channels.” 
       
      Upon completion of the transaction, expected in the third quarter of 2013 and subject to regulatory approval and other closing conditions, hybris will operate as an independent business unit and will retain its existing management team led by Lüdi and Thoma.
       
      Källa: Hybris News
  • Who's Online   0 Members, 0 Anonymous, 8 Guests (See full list)

    There are no registered users currently online

×
×
  • Create New...