Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...
  • Jimi Wikman
    Jimi Wikman

    19,8 miljoner till forskning om konsumtionskulturens digitalisering

    Sign in to follow this  

    vetenskapsrådetVetenskapsrådet har beviljat 19,8 miljoner kr till forskningsprojektet Digcon som bland annat kommer att belysa vilka effekter digitala tekniker har på konsumenters handlingar och marknaders praktik; vilka betydelser konsumtionens digitalisering har för vad det innebär att vara konsument, vilka nya sätt att konsumera som uppstår samt om de digitala teknikerna förändrar relationerna mellan tillgång och efterfrågan exempelvis genom att påverka tillgången till information.

    Detaljhandeln står just nu inför en omvälvande omställning där handeln blir mer och mer digital. Med nya teknologier förändras också innebörden av att leva i konsumtionssamhället. Det ger fler möjligheter, men ställer kanske också andra slags krav. Vi kan konsumera på annorlunda sätt än tidigare, på fler platser och både når och nås av andra former av varor, säger Magdalena Petersson McIntyre, projektledare för Digcon.

    Det här är ett intressant projekt som jag hoppas kommer att ge många nya insikter i hur vi konsumerar online vilket kan ge ökad förståelse för ehandelns betydelse och inverkan på samhället. Jag hoppas också att det ger ytterligare kunskap om hur mobil internet i form av smartphones och surfplattor påverkar konsumtion och beteenden hos konsumenter.

    Mobilt internet och digitala kommersiella tjänster har medfört stora förändringar i konsumtionskulturen. Smartphones, bärbara datorer och surfplattor ger ständig tillgång till internet och används i allt större utsträckning av konsumenter för att ta reda på information om varor, besöka e-butiker och för att betala för varor. För att förstå digitaliseringens effekter på konsumtionskulturen är det nödvändigt att studera både teknologiernas och konsumtionsvarornas sociala och kulturella sammanhang, de tillverkare och marknadsförare som tagit fram och spridit teknologierna samt de konsumenter som förväntas använda dem.

    Sign in to follow this  


    User Feedback

    Recommended Comments

    There are no comments to display.



    Guest
    Add a comment...

    ×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

      Only 75 emoji are allowed.

    ×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

    ×   Your previous content has been restored.   Clear editor

    ×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Who's Online   0 Members, 0 Anonymous, 12 Guests (See full list)

    There are no registered users currently online

×
×
  • Create New...