Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...
  • Subcategories

    13
    posts
    6
    posts

    93 posts in this category

      Klarna lanserar instant shopping tillsammans med Kodmyran

      Klarna har jobbat tillsammans med Kodmyran för att testa och lansera en ny tjänst för fokuserad direkt handel. Tjänsten heter Klarna Instant Shopping  och den får bra betyg av de som provat tjänsten.
       
      Kodmyrans vd Katrin Lundgren och hennes kodvirtuos till man Erik jobbar ofta nära Klarna och andra leverantörer för att ge sina kunder de bästa verktygen för att driva framgångsrik e-handel. Det är därför inte förvånande att det är just Kodmyran som får agera pilot för Klarnas nya tjänst. Kodmyran är nämligen kända för att ligga i framkant på allt som rör E-handel.
       
      Klarna Instant Shopping fungerar lite som PayPal pay buttons eller amazons 1-click. Det är en knapp som du kan placera lite vart du vill med med fördefinierade saker som produkt och pris. När en användare klickar på knappen öppnas en popup upp där du får fylla i lite information och sedan är köpet klart.
      Användningsområdena för Klarna Instant Shopping är oändliga och det är egentligen bara fantasin som sätter gränserna.  Kodmyran tar upp exempel som att använda den som en snabbkassa för direktköp i en ehandleslösning, att ha kollektioner som kan köpas med ett klick istället för att lägga varje enskild del var för sig och så klart möjligheten att låta externa bloggare tex direkt sälja saker från sina blogar.
      Vi kan se ett exempel på det på Kodmyrans blogg och så klart i deras webshop Tvålshoppen som är först ut för att testa funktionen av Klarna Instant Shopping.
      Jag kan bara säga stort grattis till Kodmyran för att ni är först ut och får vara med och utveckla den här tjänsten tillsammans med Klarna.
       
      För att kunna använda Klarna Instant Shopping behöver man använda Klarna Checkout v3.
       
       
       

      Indiska på väg ut ur rekonstruktionen

      I onsdags förra veckan blev det klart att Indiska får igenom sitt ackordsförslag i Stockholms tingsrätt. Det innebär att 75 procent av de oprioriterade skulderna om cirka 125 miljoner kronor skrivs av. Ackordsbeslutet vinner laga kraft den 7 februari 2018 varvid rekonstruktionen upphör.



      - Jag känner mig otroligt stolt och ödmjuk över att vi har lyckats genomföra rekonstruktionen, dessutom på rekordfart. Det har varit viktigt för mig att klara av det på tre månader, framförallt med respekt för leverantörerna, men också för att så snabbt som möjligt kunna återgå till att fokusera på affären. Jag är oerhört tacksam över stödet från alla borgenärer som har valt att stötta Indiska en andra gång och mäkta imponerad över insatsen från alla anställda. Nu blickar vi framåt. Jag ser framförallt fram emot att få träffa och engagera kunderna i nya Indiska, säger vd Karin Lindahl i en kommentar.

      Det har varit en tuff tid för Indiska med nedlagda butiker och VD byte under 2017. Även om det ser betydligt ljusare ut för Indiska med rekonstruktionen snart i backspegeln så är det en hel del jobb kvar framöver för Karin Lindahl och hennes medarbetare på Indiska.
       
      Min erfarenhet av den härliga samlingen människor som jobbar på Indiska är att de inte är rädda för att kavla upp ärmarna och att de är smarta och drivna. Jag önskar alla på Indiska ett riktigt bra år och håller tummarna för en stark återkomst under 2018.

      Swish gör succé för SJ

      I början av mars introducerade SJ Swish som betalmedel för sina resor och på rekord tid har svenska folket tagit till sig detta. Bara på ett par dagar så representerade Swish nästan 30% av alla transaktionerna för SJ.


      “Swish är ett bra exempel på hur vi ständigt utvecklar våra digitala kanaler för att hela tiden erbjuda bättre tjänster och ökad valfrihet. SJ är ett av de reseföretag som ligger längst fram i den digitala utvecklingen och det ska bli roligt att se om fler stora reseföretag kommer att ta emot betalningar via Swish framöver
      ”, säger Jenny Gejke, chef över kanalutveckling på SJ.

      Detta är ett bra exempel på hur en tjänst som är enkel och lätt att använda kan göra underverk för en tjänst. Swish har lyckats väldigt bra med att hitta rätt balans mellan enkelhet och kraftfullhet, något som jag minns Per Ekwall och The World Loves teamet kämpade hårt med under tiden vi delade kontor.

      Stort grattis till SJ och stort grattis till Swish som hittat ett vinnande koncept som det verkar. Återigen ser vi att UX skapar magi där kunderna känner att det är lite bökigt och jobbigt. SJ gör mycket rätt och om du inte har provat än så kan jag rekommendera att du testar SJ’s twitter service som är helt magiskt bra.

      3 orsaker till varför du inte bör fokusera på konverteringsoptimering under 2016

      Konverteringsoptimering är alltid på tapeten om du jobbar med E-handel, men under 2016 skulle jag vilja att du lyfter blicken lite och INTE fokuserar på just konverteringsoptimering och jag har tre bra anledning till varför.

      Begreppet konverteringsoptimering är utan mening
      Låt oss börja med det faktum att begreppet konverteringsoptimering i sig är ett meningslöst begrepp, eller snarare så är det begreppet konvertering som är meningslöst i sig själv. Trots detta så är det något som många e-handlare gärna ställer frågan mellan varandra: "vad har du för konvertering", som om det vore en fråga med likvärdiga svar.
       
      Konvertering betyder i detta sammanhang hur många besökare som gjort en förändring från besökare till betalande kund, eller iallafall är det vad som oftast är underförstått. Det kan lika gärna handla om hur många besökare som laddat ner en blankett eller anmält sig till ett nyhetsbrev, men oftast handlar det om att en besökare ska bli en betalande kund.
       
      Om jag då säger att en konvertering på 1.2% är fenomenalt bra, en konvertering på 36% är hyfsat och en konvertering på 68% är ganska dåligt, hur går det ihop egentligen? Jo, det handlar om vad som mäts och hur det mäts. Om du mäter exempelvis konverteringen från deltagande i ett affiliate samarbete, köpfrekvens från nyhetsbrev eller konvertering i kassan så får du helt olika värden. Lägg till dimensioner som konvertering av nya och gamla kunder, påverkan av kampanjer, väder och yttre påverkan som politik och religion mm och då blir siffrorna återigen svåra att sätta i relation till varandra.
       
      Därför är frågan "vad har du för konvertering" likvärdigt med frågan "hur långt är ett snöre" eller "vad har du för procent" och därför är begreppet konverteringsoptimering meningslöst utan ytterligare dimensioner. Såvida du inte sätter en start- och slutpunkt och jämför med likvärdiga lösningar under likvärdiga förhållanden så finns ingen mening med att jämföra med andras konverteringsgrader. Det enda du kommer att märka är att de du frågar har varierande konverteringsgrad, men deras svar säger egentligen ingenting, precis som ditt svar inte säger dem någonting om du inte lägger till start och slutpunkt.
       
      Så begreppet konvertering i sig är utan menings tills dess att du lägger in parametrar som ger start och slut för det som du sedan mätt konverteringsgraden på.

      Konverteringsoptimering på en dålig design är en ren förlustaffär
      Många lägger pengar på att öka konverteringsgraden på sin e-handel, vilket är positivt i de flesta fallen. I många fall är det dock en ren förlustaffär då designen i sig är så dålig att det vore bättre att istället lägga pengarna på en designförändring.
       
      Det finns en anledning till varför det anses finnas en potential för förbättring globalt på nästan 100% och det är inte för att det finns hemliga trick för att konverteringsoptimera, utan för att så många webbplatser har en dålig design.
       
      Ofta handlar det om att designen inte stämmer med sajtens löften eller att designen har en urusel användbarhet / User Experience. Grafiken har fel kvalitet eller tonalitet eller att sajten är strukturellt obalanserad är tecken på en dålig design, men kanske mest problematiskt är balansen för hur mycket eller lite information som ska presenteras och avsaknaden av god copy.
       
      En duktig konverteringsoptimerare kan utan några större problem öka konverteringsgraden med 15-100% på en webbplats med dålig design bara genom att korrigera vad som redan finns, men om man gör en designförändring som ökar samtliga problemområden så kan man inte bara öka konverteringen betydligt mer, utan också Customer Experience som i sin tur ger en långsiktigt större inkomst.
       
      Så istället för att sminka en död häst, så se över designen och öka både långsiktig och kortsiktig inkomst.

      För mycket fokus på konverteringsoptimering kan minska din inkomst
      Det kan låta lite märkligt kanske, men när du jobbar med konverteringsoptimering så finns alltid en risk att du fokuserar så hårt att du tappar långsiktiga inkomster för en mer kortsiktig försäljningsoptimering. Det finns tillfällen när det är viktigare att fokusera på kunden och dennes Customer Experience än affären just där och då.
       
      Så lyft blicken från Google Analytics eller vilket analysverktyg du använder och släpp SEO för ett ögonblick och observera och kommunicera med kunden så du bättre kan förstå hur du kan göra dennes resa genom din webshop till en WOW-upplevelse från början till slut. Kom ihåg att oavsett hur fantastisk semestern varit så räcker det med en grinig flygvärdinna på flyget hem för att förstöra helhetsbilden av resan.
       
      Det viktigaste får aldrig vara att trycka igenom försäljningen på bekostnad av en långsiktig relation med dina kunder...
       
       

      Konverteringsoptimering under 2016 kommer att se annorlunda ut
      Under 2016 så kommer det att pratas mycket om Customer Experience och hur du bygger långsiktiga relationer med kommunikation och reciprocity bland annat. Det blir mindre viktigt att snabbt slussa igenom kunderna och mer viktigt att det är rätt tempo med rätt kommunikation på kundens villkor.
       
      Räkna med ett spännande 2016 med andra ord!
       
       
       
       

      Onnshop, en snygg Hybrislösning

      Min förre arbetskollega och Hybris guru Marko Salonen har haft ett finger med i den nya lösningen från Onninens nya E-handelsportal Onnshop och den ser riktigt, riktigt bra ut.
       
      Även om det är lite svårt att riktigt känna och klämma på Onnshop då den ligger bakom inloggning så visar videofilmerna tillräckligt för att det ska bli ett och annat gillande leende från mig. Det är många små detaljer som köpfunktion direkt i sökresultatet och den tydliga funktionen för snabbordrar som höjer UX känslan i en annars ganska stilren webshop med bra basfunktionalitet från Hybrisplattformen.
       
      Jag ger extra plus i kanten för bra och enkla videofilmer som visar funktionerna på ett enkelt och lättförståeligt sätt.
       
      Bra jobbat Marko och övriga teamet!

      Hybris E-handelsplattform går mot en RESS baserad design

      Igår fick jag en genomgång av vad Hybris jobbar på när det gäller deras ehandelsplattform och vilka tankarna är just nu när det gäller responsiv design. För knappt ett år sedan så var beskedet att responsiv design inte var något man tittade på för det fungerar inte så bra för E-handel. Även om Hybris nu jobbar på en responsiv lösning så är det en RESS baserad och inte responsiv lösning man kikar på.
       
      Det var med viss skepsis som jag kikade på presentationen av Hybris tankar om en framtida responsiv lösning då jag vet att det är otroligt svårt att skapa ett bra responsivt system för E-handel på grund av komplexiteten. Redan 10 minuter in i presentationen så försvann all skepsis och jag blev väldigt glad över att se och höra att Hybris går mot en RESS baserad lösning med responsiv edge, dvs hanteringen av innehåll kommer från serverside och sedan är presentationslagret responsivt.
       
      På det sättet så kan man jobba med samma eller olika content i flera upplösningar och får då en väldigt bra kontroll på innehållet i olika devices, utan att behöva tynga ner innehållet med onödigt content. Deras Live Edit 2.0 (on steroids) var förmodligen det bästa jag sett för att kunna jobba modulärt direkt mot olika devices och jag är helt säker på att många content och marketing managers kommer att drömma våta drömmar om den i höst.
       
      På den tekniska sidan så är det Bootstrap som gäller idag istället för den gamla Blueprint, även om man tittar på HTML5 Boilerplate och kanske på Zurb Foundation också efter vad som kom upp igår. Less är den pre-processorn som används just nu, men jag tror att efter anstormningen igår så kikar Hybris lite extra på SASS nu (därav Zurb Foundation också). Det gör att vi får en frontend som är responsivt från grunden och vi får bättre verktyg för frontendutvecklare som jobbar med pre-processorer som Less och Sass.
       
      Jag tycker att detta bådar gott för att företag som idag jobbar med Hybris e-handelsplattform eller använder plattformen som bas för sin e-handel och jag förutspår en liten rush av designuppgraderingar i slutet på året eller början på nästa år på grund av den här utvecklingen som bör hamna i 5.2 om allt går som det ska.

      Akademibokhandeln stärker sitt grepp om bokhandeln med uppköpet av Bokus

      Kooperativa Förbundet (KF) säljer Bokus till Akademibokhandeln som ett led i sin strategi att fokusera på kärnverksamheten Coop. Kooperativa Förbundet är delägare av Akademibokhandeln vilket i sin tur ger ännu bättre förutsättningar för KF att på sikt även avyttra Akademibokhandeln.
       
      I och med samgåendet mellan Akademibokhandeln och Bokia, som skedde för ett år sedan, är bokhandelskedjan på god väg mot det lönsamhetsmål som var en avgörande anledning till samgåendet. Genom att inte sälja Bokus till tredje part hoppas man göra Akademibokhandeln attraktivare och skapa förutsättningar för att utveckla sitt kunderbjudande ytterligare.


      Vi har kommit fram till att det ur ett helhetsperspektiv är bättre att sälja Bokus till Akademibokhandeln än att sälja till en extern part. Vi kan se ett antal synergieffekter, inklusive kostnadsbesparingar, som kommer driva värde i företaget och därmed skapa ännu bättre förutsättningar att avyttra Akademibokhandeln på sikt, säger Johnny Capor, tf vd och koncernchef för KF, samt styrelseordförande i Akademibokhandeln AB.
       
      När vi nu ser att Akademibokhandeln är på rätt väg kan bolaget ta nästa steg och utveckla sitt kunderbjudande ytterligare, i vilket kombinationen av butiker och nätbokhandeln får en viktig betydelse, fortsätter Johnny Capor.
      Ett bindande avtal har skrivits mellan parterna. Affärens genomförande är villkorat av Konkurrensverkets prövning.
       
      Akademibokhandeln ägs av KF Media AB (65%), Stiftelsen Natur & Kultur (11%), Killbergs Bokhandel AB (11%) samt ett 60-tal övriga ägare (13%). För mer information om Akademibokhandeln se www.akademibokhandeln.se.
       
      Det här betyder att Akademibokhandeln kommer att ta ett ännu större grepp på onlinebokhandeln, något som kan vara ett viktigt steg när Amazon bestämmer sig för att ta steget in i Sverige på allvar. Själv tycker jag att det är ett inte helt oväntat beslut, men ändå lyfter jag lite på ögonbrynet då Bokus borde kunnat stå på egna fötter i in mening. Jag tror detta blir mycket bra för akademibokhandeln som nu blir en ännu större aktör på svenska bokmarknaden.
       
       

      Elgiganten och Mediamarkt stäms av Konsumentverket

      Hemelektronikkedjorna Elgiganten och Media Markt anmäls av konsumentverket som anser att företagen fokuserar mer på att erbjuda krediter med långa avbetalningstider än själva varorna de faktiskt säljer och stämmer nu därför kedjorna i Marknadsdomstolen. 
       

       
      [dt_divider style="thin" /]
       
       


      Elgiganten och Mediamarkt bryter mot reglerna när de lockar kunder med erbjudande om krediter och långa avbetalningstider. Det anser Konsumentverket som nu drar båda bolagen inför Marknadsdomstolen för att få stopp på marknadsföringen.

       
      Elektronikkedjornas reklam har enligt Konsumentverket mer fokus på krediterna än på själva varorna. Myndigheten anser inte att det är förenligt med god kreditgivningssed, som innefattar att vara måttfull i sin reklam.
       
      Som konsument kanske man inte tänker på att man i själva verket ska betala flera hundra kronor i månaden i flera år, för en produkt som kan ha hunnit gå sönder eller bli omodern till dess att den är avbetald, resonerar Konsumentverket.
       
      Källa: di.se
       


       
       
       

      Om detta går igenom så borde det rimligen finnas fler företag som ligger i skottlinjen?

      Mio möbler går live med ehandel

      I dag lanserar Mio en digital butik för den svenska marknaden. Mio som är en ledande svensk detaljhandelskedja för möbler och heminredning med ett 60-tal butiker runt om i landet går nu live med en lite annorlunda ehandel där den butik som ligger närmast slutkunden får försäljningen. 
       
      7 000 artiklar ur Mios sortiment blir tillgängligt för kunderna via onlineförsäljning på en plattform som utvecklats internt tillsammans med externa samarbetspartners och är byggd utifrån responsiv design. Eftersom Mio är en handlarägd kedja tillfaller varje e-handelsaffär den butik som kunden tillhör geografiskt. Butikerna blir därmed distributions-centraler för både hemtransporter och utlämning av varor.


      – E-handel är ett viktigt steg för Mio-kedjans fortsatta tillväxt. E-handeln är en gemensam satsning. Butikerna äger affären och svarar för en kostnadseffektiv logistiklösning, samtidigt som butikerna kan utvecklas som den viktigaste kanalen för att nå kunderna. Med e-handel kompletterar vi våra 61 butiker runt om i landet, säger Mios vd Björn Lindblad.
      Det låter som en intressant ehandelslösning som det ska bli spännande att följa i framtiden. Jag önskar Mio ett varmt välkommen till Ehandelsvärlden och ger mina varmaste lyckönskningar.

      Amazon vill använda flygande drones för att leverera paket

      Under namnet Amazon Prime Air så vill Amazons grundare och CEO Jeff Bezos börja skicka ut paket med flygande drones direkt från sina lager. Tekniken finns redan och om FAA (Federal Aviation Administration) godkänner planerna kan vi börja se paket flyga runt i världen så tidigt som 2015.
       
      Amazons grundare och CEO Jeff Bezos har alltid varit i framkant när det gäller innovation och det var på tvprogrammet 60 minutes i söndags han la fram sin vision om flygande robot drönare som ska leverera paket direkt från lagret. Tanken är att den flygande roboten ska kunna leverera ditt paket direkt framför ditt hus inom 30 minuter efter att du klickat på köpknappen!
       
      Om vi bortser från coolhetsfaktorn som är enorm så ser jag lite frågetecken när det gäller att ha flygande robotar som flyger runt och det finns ganska stora risker inblandat. Vad händer tex om en drönare flyger för lågt och råkar krocka med en lastbil? Om det flyger för högt och krashar med en flygplan eller helikopter? Om någon kopierar drönaren eller hackar systemet, kan det tänkas att det kan leda till problem med tex narkotika smuggling? Frågorna är så många...
       
      Vad tror du, kommer det att bli framtidens leveransmetod, eller bara ett tokigt påhitt av Amazon?
       
       
       

×
×
  • Create New...