Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...
  • Kreativa designmöten och konsten att lyssna till kritik | jimiwikman.se

    Kreativa designmöten och konsten att lyssna till kritik

    Posted , 93 views, 0 comments

    En av de svåraste delarna med att vara designer är att utsätta sig själv för andras kritiska granskning och ingenting kan vara så förödande för en designers självkänsla och kreativitet som att sitta i ett designmöte.

     

    Designmöte. Ordet får många designers därute att krypa ihop i fosterställning och snyfta högljutt, för att gå in i ett rum med andra designers eller ännu värre ett rum fylld med personer som inte vet någonting om design kan vara minst sagt ångestfyllt. Det beror på att många designers inte kan se fördelarna med kritik och att man lätt glider in i en defensiv position.

     

    Jag har haft många designmöten och jag har uppskattat nästan varenda ett av dem. Jag erkänner villigt att det är jobbigt att få kritik på någonting som jag verkligen fött fram ur djupet av min kreativa själ, men det är nyttigt, väldigt nyttigt. Varje person som ger sin syn på hur designen ska se ut ger en ny infallsvinkel och varje detalj som kritiseras kan därför utvecklas och förädlas ytterligare.

     

    Jag har sett en del designers som långsamt bryts ner under designmötet och som trots att de har kunskapen och erfarenheten så viker de ner sig för att övriga i rummet har andra åsikter om vad som är bra design. Det är för många designers den stora skräcken, just att kritiken blir så överväldigande att man får göra ändringar som man vet inte är bra design. Det sker ofta när det är någon i gruppen som har hög status, tex en VD eller senior AD eller liknande.

     

    Många ser också kritik som någonting negativt så att istället för att ta kritiken och hålla upp den framför sig, vrida och vända på den tillsammans med gruppen för att hitta den bästa lösningen. Att ta kritik är för många designers extra svårt för att vi per definition är lite känsliga med bräckliga egon. Det är priset vi betalar för en kreativ ådra, även om det finns undantag.

     

    För mig är designmöten fantastiska möjligheter att både krypa djupare in i kundens hjärna när mötet är med kunden och en möjlighet att dra nytta av andras synpunkter och åsikter för att bryta mig ur min egna kreativa bubbla som uppstår när man sitter och är kreativ. Svider gör det, oavsett hur många möten man går på så svider det långt in i ens kreativa själ, men det gäller att höja sig själv en nivå och lyssna på kritiken och sedan omvandla det till en kreativ process.

     

    Jag satt för några veckor sedan i ett designmöte i Norge tillsammans med företagets VD och deras marknadsavdelning och under 6 timmar gick vi igenom deras tankar och farhågor i en process som var helt magisk ärligt talat. Inte nog med att hela gruppen vände och vred på i stort sätt allting utan jag fick också en fantastisk möjlighet att se bortom orden genom att observera deras kroppsspråk. Den typen av input ger ibland mer än bara ord eftersom vi ibland säger saker som vi egentligen inte menar på grund av grupptryck och ibland så sitter vi tysta istället för att uttrycka vad vi tycker. Kroppsspråket visar därmed mycket mer än vad man tror.

     

    Jag har även själv många gånger kallat till designmöten för att just få alternativa åsikter på olika saker och input på designen för hur skicklig designer jag än är så ger kritik mig möjligheten att se på min kreativ från nya håll och utvecklas som designer. För mig så spelar det ingen roll om personen som kritiskt granskar har någon grafisk kompetens, det är snarare bättre om personen eller personerna inte har det för då kommer kritiken att leda till helt nya tankebanor.

     

    För mig som jobbar som Neurowebbdesigner så betyder ett  designmöte också att jag högt får förklara de olika psykologiska aspekterna av den design jag skapar. Det i sig gör att jag kan känna när motiveringarna inte riktigt räcker hela vägen fram så jag får omvärdera designen. Det gör även att jag blir tryggare i att förklara olika effekter som i sin tur leder till att jag blir bättre på att kommunicera med kunder och kollegor.

     

    Jag tror att anledningen till att jag inte upplever designmöten som skrämmande eller fasansfyllda är att jag känner mig trygg i mina argumentationer. Det är ofta en av de svåraste delarna av ett designmöte, just att kunna argumentera för olika saker och kunna motivera varför designen är utformad som den är. Många designers jobbar "på känn", dvs de skapar en design som känns visuellt stimulerande, men de har svårt att kunna förklara varför den gör det. För mig är det oftast tvärt om eftersom när jag skapar en design så gör jag det utifrån forskning och erfarenhet och jag kan därför lättare förklara och motivera min design.

     

    Även om jag inte har några problem att argumentera för olika saker så brukar jag ändå hålla tillbaka till en början för att på så sätt släppa fram tankarna bakom kritiken och på så sätt få ut mer av varje kritik. Ofta möter jag kritiken med en motfråga för att på så sätt låta den som för fram kritiken förtydliga tanken bakom kritiken, för ibland är det inte kritiken i sig som är användbar utan tanken bakom som kan leda till nya infallsvinklar i designprocessen. Det är ofta bra att anamma det gamla talesättet att vi är födda med två öron och en mun, därför bör vi lyssna dubbelt så mycket som vi talar.

     

    Så, om jag får ge några tips inför nästa designmöte du ska gå på så se till att du är förberedd:

    • Lär dig så mycket du kan om Usability, UX design, Neurowebbdesign, färgpsykologi och så vidare så att du har en bra grund att stå på.

    • När du tar emot kritik så gör det mjukt, dvs stå inte bara och ta emot utan returnera kritiken och be om förtydliganden och diskutera sedan runt kritiken.

    • Bjud in gruppen och uppmana till diskussion och gör dem därmed delaktiga i processen istället för att  de ska sitta som kritiker.

    • Var flexibel och var förberedd på att designen kommer att förändras efter designmötet.

    • Se inte designmötet som en kritisk granskning utan som ett stöd för dig att utvecklas ytterligare

    • Bry dig inte om vilka som ger kritik för även om det sitter en mäktig VD eller liknande där så är det du som fått förtroendet att skapa designen och det är för att du är experten. Annars hade VD:n gjort jobbet själv om han eller hon hade din kompetens.

    • ...och viktigast av allt: se till att det är du som kontrollerar riktningen på designmötet.

    Att kontrollera riktningen på designmötet betyder att du sätter stämningen och flödet på mötet. Om du är ödmjuk och lyhörd istället för defensiv så blir mötet positivt och kreativt och om du bjuder in till diskussion och aktivt ber om mer deltagande genom att hela tiden uppmana till ytterligare kritik eller infallsvinklar på presenterad kritik så får du övriga deltagare att känna sig delaktiga i processen och mötet kommer att bli en positiv erfarenhet för alla inblandade.

     

    Om du istället är defensiv och inte bjuder in till diskussion kommer du och övriga gruppen att hamna i en konfliktsituation och designmötet kommer att bli en jobbig och otrevlig upplevelse som till och med kan leda till problem med relationer gentemot de andra deltagarna. Det är ett stort problem om det är ett designmöte med kunder och ännu värre om det är med arbetskollegor.

     

    Jag önskar all lycka till med ditt nästa designmöte och själv ska jag nu förbereda för en designpresentation imorgon då min design ska kritiseras av en kund jag ännu inte har träffat.

     

    Jag ser fram emot det.

    User Feedback

    Recommended Comments

    There are no comments to display.



    Guest
    Add a comment...

    ×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

      Only 75 emoji are allowed.

    ×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

    ×   Your previous content has been restored.   Clear editor

    ×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Who's Online   0 Members, 0 Anonymous, 12 Guests (See full list)

    There are no registered users currently online

×
×
  • Create New...