Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...
  • Jimi Wikman
    Jimi Wikman

    Den grafiska profilen i ett föränderligt digitalt samhälle

    Sign in to follow this  

    Efter att ha läst artikeln "Vad hände (inte) med den grafiska profilen?" av Fredrik FM Marcus där han ställer frågan om varför den grafiska profilen inte ännu tagit steget till den digitala världen så ställer jag mig frågan om vad som måste ske sedan? Hur ska en grafisk profil eller tonalitetskarta kunna sträcka sig över hela spannet av en allt mer föränderlig digital värld?

     

    På många sätt så är en grafisk profil ett krav för att kunna jobba med ett företags tonalitet, oavsett medium och att som företag inte ha en, även om den är helt fokuserad på print ,som de flesta fortfarande är, är snudd på tjänstefel idag. Till skillnad från Fredrik som är ganska blygsam i sina önskemål där han efterfrågar riktlinjer för bland annat tillgänglighet, kontrastvärden och läsbarhet, så vill jag se en ordentlig revision av den ålderdomliga Grafiska Profilen.

     

    Inte nog med att det krävs en ordentlig profil för hur företagets tonalitet ska se ut för webb, med allt vad det innebär i form av tillgänglighet, kontrast, läsbarhet, bildspråk, besöksstyrning och interaktion för att nämna några saker, det krävs också specifikationer för hur olika digitala medier ska hanteras. Idag så går fler och fler mot responsiv/adaptiv design eller utvecklar separata mobila webbar, något som sätter stora krav på designen mellan enheter för att kunna bibehålla rätt tonalitet.

     

    Idag finns en nästan absurd skillnad mellan hur ett företag kommunicerar via en 12x8 meter hög printannons och en smartphone. Tanken på att en grafisk profil ska kunna täcka hela det spektrumet är i bästa fall naivt och lägger vi till hur ett företags tonalitet ska förvaltas på sociala medier med fasta designspektrum så blir det rent ut sagt idiotiskt.

     

    Vad är då lösningen? Vi måste lägga den grafiska profilen bakom oss som den relik den är och sätta upp riktlinjer för någonting betydligt mer utvecklat, låt oss kalla det ett tonalitetsschema i brist på bättre term. Idag ser jag hela tiden responsiva webbplatser som inte håller ihop tonalitetsmässigt och delvis eller helt avviker från den tryckta tonaliteten, så det är hög tid nu att sätta sig ner och fundera över om företagets tonalitet faktiskt står sig över alla medier och alla format! Min gissning är att det inte ens håller ihop mellan print och webb och absolut inte över sociala medier och alla enheter...

     

    Kanska ska jag sätta mig ner och skapa en mall för hur en sådant tonalitetsschema kan se ut om du vill? Om jag får fler än 10 kommentarer så gör jag det...

    Sign in to follow this  


    User Feedback

    Recommended Comments

    There are no comments to display.



    Guest
    Add a comment...

    ×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

      Only 75 emoji are allowed.

    ×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

    ×   Your previous content has been restored.   Clear editor

    ×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Who's Online   0 Members, 0 Anonymous, 12 Guests (See full list)

    There are no registered users currently online

×
×
  • Create New...