Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...

    31 posts in this category

      Slack får ett nytt utseende

      Allas favorit Slack har gjort en liten ansiktslyftning. Ett nytt enhetligt designspråk med en ganska trevlig tonalitet har ersatt deras lite spretiga och gammalmodiga design profil. Resultatet är ganska trevligt måste jag erkänna.
      Slack har på senaste tiden positionerat om sig lite med deras samarbete med Atlassian och nu deras mognare och mer professionella framtoning. Det är en riktigt snygg lösning som designbyrån Pentagram tagit fram. Den är lekfull, färgrik (men ändå med betydligt färre färger än tidigare design) och framförallt enhetlig.
      Om du vill läs lite om tankarna bakom re-designen så kan du läsa det på Pentagons sida. Där hittar du även flera bilder och exempel på hur den nya profilen kan användas.
      Från mig får Slack två godkännande tummar.

      Femmes in UX firar internationella kvinnodagen

      Mina fantastiska kollegor som driver initiativet Femmes in UX kommer att fira den internationella kvinnodagen den 8:e Mars med årets fest för UX-ladies, av UX-ladies. Det kommer att bli något helt magiskt och har du möjlighet att deltaga så ta chansen för My, Sarah, Camilla och Josefine kommer att göra allt för att det ska bli det bästa eventet någonsin.

      FUX does Internationella kvinnodagen

      Årets fest för UX-ladies av UX-ladies
      Dela erfarenheter, nätverka och ha roligt - som våra hyllade meetups men ännu mer, ännu fler! Vi har något för alla, bland annat:


       Lean coffee
       Blixttal
       Mat och dryck
       Mingel
       Pyssel
       Ballonger
       Filmrum
      Men bäst av allt - vi har er, våra fantastiska deltagare! Så dra med dina favoritbranschkollegor och släpp loss!

      Bra att veta
      VAR: Claremont, Birger Jarlsgatan 7 i Stockholm
       
      NÄR: Torsdagen den 8 mars från kl 17.30 till sent...
       
      VEM: För dig som jobbar med UX och vill utbyta kunskap och pepp!
       
      Anmälan stänger 1 mars eller när platserna tar slut
       
      Så tveka inte en sekund med att anmäla dig för detta är årets höjdpunkt som kommer att bli historiskt. Anmäl dig idag och ta del av detta fantastiska evenemang, det kommer att bli värt det jag lovar!
       
       

      Dynamiska ikoner i Sketch

      Sketch-proffset Matt D Smith tar oss igenom hans sätt att skapa dynamiska ikoner genom nästlade symbols i Sketch. Det går ganska fort, men om du vill lära dig hur du kan jobba effektivt och strukturerat i Sketch ger det här en bra start.
       

       
      Personligen så uppskattar jag Sketch mer och mer, även om jag fortfarande greppar Photoshop om jag ska göra något fort. Just symbols är något som jag fortfarande lär mig hur jag bäst ska kunna jobba med på bästa sätt så för mig är detta en riktigt bra genomgång av just dynamiska ikoner och nästlade symbols.
       
      Om du vill lära dig mer om trick och tricks för Sketch kan jag rekommendera att du kikar på Matt D Smith's Youtubekanal. Matt har också både Dribbble och Twitter om du vill följa honom där.

      Figma - en Sketch klon för utspridda team?

      Figma är ytterligare en av många kloner, eller varianter, av Sketch. Hur står den sig mot Sketch och finns det något existensberättingande för ännu en variant av Sketch?

      När jag först såg Figma så trodde jag det var en ren klon av Sketch. När jag kikade närmare så såg jag att det inte alls var det. Funktionerna är ganska lika, men istället för att fokusera på att vara det bästa programmet för att skapa design så har Figma valt en lite annorlunda väg.

      Fokuset hos Figma är samarbete. Det finns funktioner för att jobba i samma dokument, att kommentera och jobba sida vid sida. Det gör att det är ett utmärkt verktyg för att jobba tillsammans i grupp när det inte är möjligt att fysiskt vara på samma plats.

      Figma är lokaliserat online, vilket har sina för- och nackdelar. Av de tester jag har gjort så är Figma snabbt och jag har sett att andra också upplever att prestandan är väldigt bra. Att Figma lever online gör också att det fungerar lika bra på Mac som på Windows maskiner till skillnad från Sketch som bara finns för Mac.

      Överlag så är Figma en trevlig variant av Sketch som absolut har sitt existensberättigande i distribuerade team där samarbete är ett måste. Min fundering är bara hur Figma kommer stå sig mot Invision Studio som blir en stor kunkurrent i början på nästa år.

      Vad tycker du om Figma? Är det en fullvärdig ersättare för Sketch, eller en nischad product som bara är befogad vid speciella tillfällen?

      Invision Studio - Utmanare på riktigt?

      InVision har länge varit ett självklart val för att skapa snabba prototyper för många. Senaste tiden har det varit lite osäkert vart InVision passar in med allt fler som kikar på Abobes XD som börjar bli intressant. Så kommer då Invision Studio och allt blir spännande igen!




      [embed width=960" height="540] [/embed]


      Det är svårt att inte bli exalterad utav detta. Invision Studio träffar rätt på så många punkter att det nästa är lite läskigt. För mig som jobbar en del med kod så är det svarta interfacet gudomligt mycket skönare än Sketch bleka interface. Craft’s intuitiva gemensamma bibliotek inbyggt och dess Git liknande pull/push system känns supertrevligt.

      Rapid prototyping i samma stil som både deras nuvaranda lösning och Adobe XD’s smidiga interface känns klockrent. Animeringar direct i designen känns helrätt och möjligheten att samarbeta i designen är gudomligt. Freehand och InVision kommentarer verkar vara inbyggda direkt i systemet och jag ser en Zeplin liknande inspect funktion också!

      Nu fattas bara att man direkt integrerar Webstorm med koppling direkt till assets så har vi ett fullfjädrat pattern library. Det vore en dröm att jobba med så design och kod kan leva direkt tillsammans. Inte realistiskt är kanske, men man kan väl få drömma?

      Invision Studio kommer i januari 2018 och jag har självklart redan signat upp mig för det så fort Invision Studio blir tillgängligt. Du kan signa upp du också på Invision Studio’s hemsida.

      Vad tror du om Invision Studio och tror du det kan utmana Sketch och Adobe?

      Sketch 3.7 gör det enklare än någonsin att jobba med symbols

      Symbols har funnits i Sketch sedan 3.0, men med uppdateringen i 3.7 så har det blivit mycket enklare att jobba med symbols. Många uppdateringar och ny funktioner som nästlade symbols, overrides och snabbfunktion för att lägga dina symbols i en egen sida direkt.
       
      Det är många godsaker som Sketch 3.7 inkluderar, men det absolut bästa är just uppdateringen av symbols som nu gör det enkelt att hantera design masters i ett eget dokument. Detta gör att det blir en barnlek att sätta upp ett design bibliotek för design element som du sedan kan återanvända när du designar. Vill du uppdatera ett element så gör du det i master designen och så slår det ut på samtliga ställen i din design.
       
       
       
      [embed]
      [/embed] 
       
       
      Override funktionen har även den fått ett lyft och du hittar funktionen i Inspector. Där kan du enkelt göra en override på till exempel bilder och text, vilket gör att du kan skapa unikt innehåll från en master i ett repeterande design mönster. Det blir liksom inte enklare än så.
       

       
      Förutom detta så kommer 3.7 med många andra godsaker. Saker som ett nytt system för att hantera saknade fonter där du tidigare kunde autospara ett dokument med ersatta fonter så hela designen blev knas innan du ens hunnit reagera. Nu så sparas inte dokumentet innan du editerar dokumentet istället.
       
      Läs mer om alla funktioner och förbättringar på Sketch's egna blogg eller på deras what's new sektion.
       
       

      Med Snappa.io skapar du enkelt grafik utan kunskaper

      Snappa.io är ett ganska kul verktyg som gör att du enkelt kan skapa ganska effektiva grafiska element för din blogg, sociala medier, e-mail kampanjer, marknadsföring av olika slag och så vidare.
       
      Med 10.000+ bilder och former, 3.000+ vektorer och 200+ fonter så har du ganska bra bas att börja på. Med en hel del verktyg i form av effekter och ett bekant gränssnitt om du tex suttit i MailChimp eller liknande så måste jag erkänna att jag gillar enkelheten och kraften hos Snappa.io. Då är jag ändå en grafisk designer trots allt...
       
      Jag vet att många kämpar med sin grafik och Snappa.io är en bra och enkel tjänst som räcker ganska långt oavsett vilken nivå du befinner dig på kunskapsmässigt när det gäller grafik. Se bara hur enkelt det är att bygga upp sin grafik här.
       
      [video width=2880" height="1460" mp4="http://jimiwikman.se/wp-content/uploads/2016/01/EnlightenedSpryGordonsetter.mp4]
       
       
       
      Snappa.io är gratis för upp till 5 bilder per månad och för $15/månad får du tillgång till obegränsat med bilder. All grafik som du kan skapa med Snappa.io är licensierade under CC0 1.0 Universal (CC0 1.0) , vilket betyder att du fritt får modifiera, distribuera och till och med tjäna pengar på bilderna, så det är fritt fram att använda bilderna precis som du vill.

      Adobe visar upp deras Sketch3 utmanare Comet och artboards för Photoshop

      [embed]
      [/embed] 
      För designers som mig själv så är detta fantastiska nyheter i Photoshop med asset management och art boards, men den största behållningen i den här presentationen är utan tvekan Project Comet som i ett enda svep slår ihop det bästa från Sketch3 och InVision som jag skrev om igår.

      Nyheter i Photoshop 2015.1
      När det gäller Photoshop så är det en hel del godsaker som den nya startskärmen som ger dig en bra översikt över saker som recent file thumbnails, document presets, Libraries access, och personalized tutorial content. Detta kan så klart ställas in i inställningarna så du får det du vill ha.
       

       
      Det mest intressanta för mig är dock Artboards. Nu kan jag äntligen samla designs i ett dokument istället för att ha dussintals i olika mappar för varje möjlig upplösning och variant. Funktionaliteten är utmärkt och lätt att jobba med.
       

       
      Creative Cloud Libraries har fått ett lyft också och nu är det superenkelt att dra in alla delar av ett dokument på en gång istället för att dra in dem en och en. Vektorstöd har förbättrats avsevärt och du kan nu dra in vektorgrafik och hantera inne i Photoshop och genom att dubbelklicka vektorfilen så kommer du direkt in i Illustrator så du kan göra justeringar.
       
      Förutom detta så kom det en hel del andra saker också och du kan hitta det mesta som är nytt i 2015.1 här: http://blogs.adobe.com/richardcurtis/2015/12/11/photoshop-new-features/

      Sketch3 / InVision utmanaren Comet
      Sedan har vi då vår Sketch3/InVision klon med kodnamnet Comet. Detta ser utan tvekan ut att bli den mest intressanta Adobe produkten för 2016 för mig (Ok, Muse nya funktioner är rätt intressanta också) då den verkar kunna ge Sketch3 och Invision en rejäl fajt, speciellt som Sketch endast finns för Mac idag.
       
      Med liknande funktioner som Sketch3 och med några riktigt vassa funktioner som repeat grids och visuell koppling mellan skärmar i prototypläget så känns Comet som superintressant och jag ser fram emot att testa Comet i början på 2016!
       

      Byta från Photoshop till Sketch 3 och allt är nytt

      Att byta från Photoshop till Sketch 3 är ingen liten omställning när man som jag suttit i Photoshop i lite drygt 15 år, men precis som allting annat just nu så är allting nytt och spännande och Sketch 3 är ett riktigt, riktigt bra program som växer för varje dag som går.
       
      Att jag är pigg på att prova nya saker är nog ingen nyhet för de flesta och just nu så är nästan allting jag gör professionellt helt nytt och spännande.  Allt från verktyg till arbetsmetodik och samarbetsformer är nytt och ytterst formbart, vilket är helt underbart! Ett av de nya sakerna jag jobbar med är just Sketch 3 som används flitigt av vårt systerbolag Fjord som jag samarbetar mycket med nu.
       
      Det som Sketch gör bra är att det är väldigt fokuserat på just webb och med sina enkla, men ändå kraftfulla funktioner. Till skillnad från Photoshop som är en gigantisk verktygslåda så är Sketch mer renodlad och jag måste erkänna att det känns som man tagit det bästa från Photoshop, Illustrator och till och med InDesign.
       
      Ytterligare ett plus är att Sketch 3 passar fantastiskt bra tillsammans med InVision så det blir ett sömlöst flöde mellan design och prototyping. Faktum är att jag börjar se att just Sketch 3 och InVision börjar bli något av en industri standard och jag har så klart också börjat kika på hur jag kan använda detta flöde i framtiden, både privat och professionellt.
       
      Sketch 3 kostar klart överkomliga $99, finns bara till Mac (precis som att du skulle jobba med något annat som hipster designer?!) och saknar exportfunktion till annat än PDF och sina egna format. Förutom det ser jag bara positiva saker för Sketch 3, så jag ska kika på lite tutorials och börja lära mig alla snabbkommandon och funktioner nu när jag har lite ledigt.
       
      Har du provat Sketch 3 och i så fall, hur gillar du det i jämförelse med andra grafiska verktyg du använt?
×
×
  • Create New...