Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...

Stockholmsresan - Hur jag lärde Klarna Neurowebbdesign och sociala E-handlare på #emeet

Posted , 93 views, 0 comments

Det var i måndags mitt äventyr började, ett äventyr som tog mig till Stockholm där jag trots förkylning utmanade mig själv genom att först lära Klarna om Neurowebdesign och sedan fick möta Sveriges trevligaste E-handlare och leverantörer på #emeet.

06.42 bar det iväg med tåget mot Stockholm. Jag var ute väldigt tidigt för att vara säker på att hinna hitta till både hotell och Klarnas huvudkontor i god tid. Knappt hann jag kliva av tåget innan min svåger Matthias ringde och frågade om jag ville träffas. Självklart ville jag det, för det är inte ofta han och resten av cirkusgänget är hemma och ett par minuter senare stod jag och försökte lite förvirrat klura ut vilken tunnelbana jag skulle ta till Alby. Efter lite klurande lyckades jag till slut iallafall och 35 minuter senare var jag i Alby för en snabblunch med Matthias, Mikael (andra svågern), Matthias fru Magali och deras dotter Celeste. Lite småstressad, men mätt, skyndade jag mig tillbaka till centralstationen för att hitta nästa pendel till Odenplan för att sedan till fots luska reda på Klarnas huvudkontor.

Att hitta till Odenplan gick smidigt och därifrån gick det ganska smärtfritta att hitta till Klarnas huvudkontor. Väl där fick jag träffa trevliga Delphine för en arbetsintervju som webbdesigner innan jag fick träffa Fredrik som hjälpte mig med det tekniska innan min föreläsning för Klarnas utvecklare och marknadsavdelning. När min publik kommit på plats så var det dags att hålla min föreläsning om Neurowebbdesign, på engelska. Lite hes som jag var fick jag ta i lite extra, men jag tycker föreläsningen gick ganska bra med tanke på att jag var lite småfebrig och förkyld och det blev en del bra frågor efteråt. Jag hoppas att jag gjorde ett bra intryck och att åhörarna tyckte det var intressant. Jag har hört på omvägar efteråt att en del tyckte det var bra iallafall.

Efteråt bar det av till Odenplan igen för att klura ut hur jag hittade till hotellet. Det visade sig gå ganska enkelt och snart befann jag mig på Fridhemsplan letandes efter vart mitt hotell kunde befinna sig. Efter ett par varv runt så hittade jag en ganska anonym port där det minsann stod "Hotel Aldoria" så jag ringde på porttelefonen och vips så var jag inne. Väl uppe i ett ganska spännande hotellrum så kunde jag slappna av lite efter en spännande dag, så jag ringde upp katrin och Erik från Kodmyran för att bestämma middagsdate. Innan det var dags så sprang jag över gatan till ICA för att köpa tandkräm och väl där så släppte stressen och febern slog till rätt hårt. På vägen hem smet jag in på ett nästan tomt McDonalds som låg 15 meter från hotellet och sedan skickade jag ett meddelande till Katrin om att jag var tvungen att hoppa över middagen. Efter en snabb burgare och en dusch så somnade jag in redan klockan 8...

Dag två började redan vid 6 snåret på morgonen, även om jag vaknade först vid 3, men lyckades somna om. Gav mig av mot tunnelbanan strax efter 8 och träffade på Daniel från iPhonebutiken som jag träffade i Sundsvall senast. Tillsammans tog vi oss till Västra Skogen i Solna där vi spatserade in i Postens HQ Arken för att möte resten av gänget som besökte #Emeet. Wilma tog emot och jag fick träffa Rickard och Peter för första gången, vilket var riktigt trevligt. Hann nästan hänga upp jackan innan de första förfrågningarna om jag skulle föreläsa även på #Emeet dök upp och jag förklarade att jag var osäker om rösten skulle hålla. Bo Lindell från Svensk Distanshandel var där självklart och jag blev genom honom presenterad för både Arne från posten och Mattias från Brightstep som jag ska bedöma webbplatser tillsammans med på distanshandelsdagen i Borås nu i november.

Morgonen blev en ganska lång hälsningsfas när ansikten från Twitter fick fysisk form för första gången och gamla bekanta ansikten dök upp överallt i den annars ganska okända skaran av människor från hela Sverige. Till slut blev det dags för #Emeet att samlas och efter en bra inledning där alla initiativtagarna med Magnus i spetsen briljerade med sin vältalighet och entusiasm så var det bara att välja ämnen att deltaga i från gridden.

Själv deltog jag i ett par diskussioner, men satt mest tyst på grund av min trasiga hals och sedan kastade jag upp mig själv på gridden på gott och ont som initiativtagare för en session om Neurowebbdesign. En snabb lunch och en stunds revidering av föreläsningsmaterialet och testning av tekniken så blev det dags. Mitt under lunchtid och med flera intressanta ämnen lyckades jag locka ca 15-20 personer som fick stå ut med en föreläsning mitt i all un-conference och det var en del som såg ut som de verkligen tyckte det var intressant iallafall. Efteråt kom en dam och en herre fram och frågad om jag kunde ta det på engelska också, så det blev en snabbgenomgång på engelska ute i lobbyn också.

Efter det blev det ett litet möte med Arne och Mattias angående Distanshandelsdagen i Borås och sedan en stund tillsammans med Wilma där vi gick igenom designförändringar för hennes webbshop. Eftermiddagen avrundades med många möten och samtal innan jag satte mig ner för att fika lite. Blev lite lätt överrumplad av en strålande glad och trevlig man från Binero som verkligen förgyllde min dag och återigen visade varför jag gillar Binero som företag. Eftersom jag precis lagt över ett community på Binero och fått testa deras support så gav jag mycket beröm, något som uppskattades mycket tydligen. Det blir en längre post om Binero senare...

Efter att avrundat dagen med samtal med bland annat Dan från roligprylar och legendaren Jonathan Sulo samt en fantastiskt trevlig Julius som tar hand on E-handelssverige geom E-handel.se så blev det en avslutning följt av en väldigt fin goodiebag innan det bar av till bussen. Väl vid bussen träffade jag på Julian från Attitude som kände igen min t-shirt som han tryckt åt mig förra veckan! Världen är liten och med sig hade han den andre webbdesignern som fanns på #Emeet, någon jag önskar jag träffat tidigare på dagen så vi hade kunnat diskutera design i en session tillsammas kanske. Grämer mig att jag inte kommer ihåg hans namn, men jag får kolla med Julius.

En kort busstur senare var det dags för middag och jag kände att stressen började byggas upp. En timme och 45 minuter kvar tills mitt tåg skulle gå och med 200 personer så visste jag att maten inte skulle gå fort att få fram. Hade några väldigt trevliga bordsgäster och mina vana trogen så såg jag till att jag hamnade blad personer som jag inte träffat tidigare. Det blev många intressanta samtal om såväl mobillösningar som säkerhetsprodukter och sedan precis innan jag fick rusa till tåget något så spännande som tavlogram!

19.20 klockade jag in min mat och 19.30 rusade jag ut från restaurangen för att helt blint försöka rusa till tåget som skulle avgå 19.45. Jag hade ingen aning om åt vilket håll jag skulle och eftersom Tre hade varit nere större delen av dagen så kunde jag inte kolla heller. Lyckligtvis så sprang jag åt rätt håll och lyckades pricka rätt nedgång och rätt spår på en gång. Det gick som på räls kan man säga så med 3 minuters marginal klev jag på tåget hem mot Falun igen!

Överlag så var det här en helt fantastisk resa som går långt utanför vad jag normalt brukar göra och även om jag är ganska trött idag så ångrar jag ingenting. Under min Stockholmsresa så dök det upp en och annan förfrågan om anställning och när jag väl kom hem så hade jag två middagsförfrågningar från webbyråer här i stan. Det bådar gott även om jag förstås hoppas att Klarna ska tycka att de får valuta för pengarna så de anställer mig :)

Nu ska jag ta det lite lugnt idag och sedan laddar jag för lunchföreläsning av Sarepta Studio AS följt av Propellern nästa vecka och sedan drar jag till fjällen med goda vänner för en spahelg innan det är dags att planera för Borås. Vem vet, det kanske hinner trilla in flera roliga saker däremellan också...den som lever får se!

User Feedback

Recommended Comments

There are no comments to display.

Guest
    Add a comment...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Who's Online   0 Members, 0 Anonymous, 9 Guests (See full list)

There are no registered users currently online