Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...
  • Webb 2.0 nonsens | jimiwikman.se

    Webb 2.0 nonsens

    Posted , 134 views, 0 comments

    Webb 2.0 är dett begrepp som kastas fram som ett nytt fräschare internet och en del talar till och med om generations växling eller revolution i hur vi nyttjar internet. Är det struntprat eller ligger det en sanning bakom det hela?

     

    Webb 2.0 som begrepp är som bäst luddigt och det syftar på den inriktning som internet fått på sista tiden och det fokus som hamnat på kollaborerande, dvs samarbetande, tjänster som till exempel bloggar och Wikkis.  Andra menar att det hänvisar till skiftet från den eller dom bakom hemsidan till användaren så att kontrollen på datan hamnar hos användaren vilket visserligen är lite annorlunda från hur saker och ting varit tidigare.  Det finns mängder av definitioner och dom varierar lika mycket som dom individer som yttrat det nu något tröttsamma mantrat.

     

    Bloggar och Wikkis har benämnts som framtidens melodi som webb 2.0 verktyg för folket och visst är dom användbara, men knappast något som jag ser som nyskapande eller ens framtidens verktyg för information. Bloggar har funnits länge och anledningen till att det fått sådan spridning som det nu har är för att det är lättillgängligt och man behöver inte vara kunnig i att bygga hemsidor för att föra fram sina tankar och åsikter.  En blogg är helt enkelt en uppiffad variant av gratishemsidorna som ploppade upp under slutet av 90 talet. Vi väntar på utvecklingen och ser om gratis bloggandet kommer att dräpas av girigheten som gratis hemsidorna dog ut under slutet på 90 talet med reklam och annat tråkigt.

     

    Wikkis är idealistens motsvarighet till internet. I en underbar värld delas ansvaret att kontrollera och delge innehåll i en gigantisk databas av information. I en begränsad miljö är en wikki underbar, men när storleken sväller blir det jobbigare att använda sig av och informationen i en Wikki blir av någon anledning som bäst en urvattnad bild av den mängd information som ämnet innehåller. Wikkis är dessutom märkligt strukturerade och det krävs lite erfarenhet att navigera runt i en Wikki, eller ska jag säga söka sig runt eftersom  det saknas taditionella navigations fält i en wikki. Jag ser även framför mig dom oändliga problemen med spamming och allmänt missnöje som kommer att leda till att det blir i stort sett omöjligt att hantera ändringar i en wikki.

     

    En av dom för mig minst logiska förändringarna är dom så kallade sociala nätverk vilket inkluderar Digg, Technocrati, Flickr och självklart MySpace. Dessa beskrivs som nyskapande Webb 2.0 ikoner och har blivit något av en kult på internet, men vilken nytta har dom egentligen och vad använder man dom till?

     

    Om vi börjar med Digg och alla dom kloner som ploppar upp till höger och vänster så är det som tjänst ganska onyttigt eftersom  mängden information är enorm, fokuseringen minimal och kollaborerandet nästan obefintligt. Som tjänst är det främst folk som vill snabbt ha länkar tillbaka som lägger upp allt och lite till vilket dränker en besökare i ofokuserad information. Med en bättre spridning på kategorierna skulle Digg kunna bli användbart kanske, men troligen inte.  Det finns millioner kloner av Digg och alla lider dom av samma problem: fokusering. Nästan alla tillåter ett brett spektrum av information så att tjänsten blir alldeles för bred för att vara användbar till annat än just SEO tarva hemsideägare ute efter ytterligare en länk hem.

     

    MySpace har fått en kultstatus utan dess like efter alla turer i media och idag är det nästan lika kultigt att ha ett MySpace konto som det var för 20 år sen att ha ett Hotmail konto. MySpace är ett community och i mitt tycke ett ganska tråkigt sådant. Endast medlemsbases storlek och ryktet som MySpace har kan möjligen locka till att skapa ett konto där. Det finns tusentals bättre communities därute, men just på grund av media och den hajp som MySpace rider på vill alla vara delaktiga.

     

    Flickr är en tjänst som jag börjat irritera mig på. Det är en enkel tjänst där man kan dela med sig av sina bilder och bygga upp ett nätverk om man så önskar. En perfekt tjänst för fotografer, målare och andra som jobbar med visuella medier med andra ord, men av någon anledning ska alla och hans syster lägga ut dessa slumpade bilder på sina hemsidor för att visa att dom minsann också är medlemmar i Flickr. Flickr är däremot en av dom få nya(re) tjänsterna som jag faktiskt ser en nytta med om bara folk kunde låta bli att använda sönder den bara för att dom ska "vara med i IT svängen". Däremot finns det betydligt större och mer community fokuserade webbsidor därute som har betydligt mer att erbjuda, som till exempel deviantArt.

     

    Technocrati är en tjänst som jag faktiskt också gillar lite, även om den känns mer hajpad än användbar. Det är en enkel tjänst som fungerar lite som en grävskopa för användar genererat innehåll, som bloggar till exempel och organiserar dom i sökord och så kallade "tags".  Technocrati lider av samma problem som Digg och andra hajpade webb 2.0 ikoner nämligen att dom dränker sig själva i mängden data. Funktionen att kunna lägga till sina favoritsidor/bloggar och se när dom uppdateras känns lite överflödigt, men kan vara användbart om man inte använder sig av en RSS läsare eller vill ha sina favoriter tillgängliga från vilken dator som helst.

     

    Det som ligger till grund för alla dessa tjänster som i mitt tycke mer är användbara för SEO fokusering än egentlig användning är en i det närmaste hysterisk fokusering på dom från media och "bransch folk". Det har blivit en slags följa john mentalitet på nätet som jag tycker är lite irriterande och samtidigt roande. Det ger dessutom utrymme för en ganska spännande framtid där en sidas rykte är mer betydelsefull än dess användningsområden, så det gäller bara att få folk att prata om den oavsett om någon sedan använder den aktivt eller inte.

     

    Hela internet pulserar idag och drivkraften heter Google med dess lydiga små följeslagare som gör allt för att få Googles godkännande genom SEO. Om någonting kan kallas webb 2.0 så är det den senaste tidens blinda fokusering på SEO som skapat en grund för SEO spamming snarare än användar vänliga communities.

     

    På min tid kallades sådana personer för "svansar" eller möjligen "groupies" och det är en tråkig utveckling på webben där  fokuseringen nu ligger på att fjäska för sökmotorerna snarare än att bygga informativa och användarvänliga webbsidor för besökarna.

     

    Jag ser fram emot webb 3.0.

    User Feedback

    Recommended Comments

    There are no comments to display.



    Guest
    Add a comment...

    ×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

      Only 75 emoji are allowed.

    ×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

    ×   Your previous content has been restored.   Clear editor

    ×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Who's Online   0 Members, 0 Anonymous, 11 Guests (See full list)

    There are no registered users currently online

×
×
  • Create New...