Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...
  • Jimi Wikman
    Jimi Wikman

    Mobiltelefon i skolan får IT evangelister och lärare att gå i taket

    Det var i torsdags som Skolverkets enhetschef Kjell Hedvall släppte bomben i SVT:s Aktuellt: elever får använda mobiltelefoner under lektionerna så länge det inte stör undervisningen. Den efterföljande debatten blev både hätsk och märkligt vinklad mellan IT evangelisternas övertro på tekniken och lärarnas cynism över elevernas självbehärskning.

     

    En elev ska nu alltså få använda mobiltelefonen under lektionstid, men bara så länge det inte stör lektionerna. Den meningen går inte riktigt ihop för om en elev använder som mobiltelefon så stör det inte övriga elever, eller läraren, men det minskar koncentrationen avsevärt för eleven själv. Så frågan är vad det egentligen menas och vad är egentligen ok att använda mobiltelefonen till under lektionstid? Om mobiltelefonen är ljudlös, är det ok att titta på kattungar på youtube, chatta med sina kompisar på Facebook eller söka information på Wikipedia? Vart går gränsen?

     

    För mig så känns det ytterst märkligt att tillåta mobiltelefonen under lektionstid, såvida inte det är som en del av undervisningen. I det syftet så är jag helt för möjligheten att utnyttja tekniken så mycket som möjligt, precis som IT evengelisterna Jocke och Niclas Strandh som suckar och stönar högt över alla "gubbar" som ser problemen med mobiltelefoner i skolan.

    Jag blir förbannad på jävla gubb-kommentarer i det här. "Hur ska vi kontrollera vad de gör", "de är inte där för att de vill utan för att de ska" "infostress" "skolan ska..." "unga kan inte..." bla bla bla. Jävla gubbighet. Björklundsdravel. Synen på unga skiner igenom som fan. Att de är nåt som ska fostras utifrån nån sorts modell. Att de inte kan ta eget ansvar. Att de inte är att lita på. Som Jocke säger - uppmärksamhet är inget man har utan något man får om man lyckas vara intressant. Olsson och Calle mfl. Skärp er. Era åsikter hör hemma i en skola som knappast kommer att skapa ett samhälle som klarar av en modern tid.

     

    -
    Niclas Strandh

    Jocke pratar mycket om att mobiltelefonen är ett fantastiskt verktyg som lärare och elever kan utnyttja i skolan som verktyg. Jag gillar tanken, men den är lika naiv som den är orimlig såvida inte skolan ska stå för telefonen som studiehjälpmedel. Det är av den enkla anledningen att det är långt ifrån varje elev som går i skolan har en mobiltelefon, speciellt inte yngre elever.  Både Jocke och Niclas ser på tekniken som ett verktyg med oändliga möjligheter, men frågan är om det är just oändliga möjligheter vi vill att våra barn ska ha i skolan eller rätt möjligheter, fokuserad på just den uppgiften som eleven ska lösa där?

    Om du ska skylla allt på usla lärare så skulle hela skolsystemet behöva rebootas med nya. Det finns en gymnasieskola i min närhet där 17 av 25 elever i ettan på Natur precis fått F-varningar för att de inte kan de fyra räknesätten. Matteläraren berättar att han varit snäll i sin bedömning för att inte sänka elevernas motivation helt. Jag vet en lärare i handelsämnen som fått frågan "Vad är en bransch?" av en elev i trean. Fler och fler lärare bränner ut sig. Och du tycker att allt det ska läsa med mer mobilsurfande? Jo, tjena.

     

    -
    Rickard Olsson

    Å ena sidan så ser jag nyttan med att kunna använda mobiltelefonen, eller ännu hellre surfplattan, som studiehjälpmedel. Å andra sidan så anser jag att Jocke och Niclas har en stark övertro på elevernas självbehärskning och jag köper inte resonemanget att det ligger på läraren att försöka tävla om elevens intresse. Deras kommentarer om att de uppmanar till att använda devices under deras utbildningar känns rätt långsökta de också då det är milsvidd skillnad mellan att ge inspirerande utbildningar om spännande IT relaterade saker och att försöka lära ut matte eller Engelska till ointresserade elever i årskurs åtta...

    Jag är ofta ute i skolorna. Ja. 

    Men det är egentligen HELT vid sidan om poängen. Om inte den fysiska situationen är intressantare än candy crush så är det något fel med den fysiska situationen. Om de inte använder tekniken för att leta efter information eller kollaborativt skapa så är det ett grundläggade fel på det pedagogiska upplägget. Inget av det här löser vi genom att stänga av tekniken.

     

    -
    Jocke

    Nu tror jag inte att mobiltelefon i klassrummen kommer att bli ett stort problem, men visst kommer det att få konsekvenser och då främst för lärarna. När mobiltelefonen tillåts så kommer det oundvikligen att bli en tid med konflikter och stökigheter innan både elever och lärare hittat rätt nivå för när och hur mobiltelefonen ska användas. Detta kommer att kosta tid och resurser när lärare ska försöka hitta rätt nivå, något som kommer att kräva diskussioner och möten lärare emellan.

    intressant diskussion. Jag vill bara komma med ett litet inlägg - en engagerad lärare, alltid mycket populär hos eleverna som ger hen högsta betyg. Några få år senare - samma engagerade lärare, fast nu sitter eleverna hellre och leker med mobilerna, snapchattar, instagrammar, FaceBookar än att lyssna under lektionen. Läraren använder sig av tekniska hjälpmedel såsom dator, ipad osv och är öppen för nya och olika didaktiska/pedagogiska hjälpmedel/redskap. Det framkommer dock att eleverna tycker det är viktigare att nätverka och känna sig som entreprenörer än att klara de utsatta målen i skolan. 


    En elev sa "man kan alltid hitta rätt svar på wikipedia" - wikipedia är i många skolor en "förbjuden" källa utan ska bara användas som en språngbräda att komma vidare på för att källorna i artikeln kan vara felaktiga.

     

    -
    Lillian Backa

    Eleverna kommer att missbruka friheten ett tag innan man hittar rätt nivå. Detta kommer att betyda att många elever kommer att få sämre fokus på läraren under lektionerna, vilket med största sannolikhet kommer att betyda större svårigheter att minnas informationen på lektionstid. Det i sig behöver inte betyda att eleven får sämre betyg för eleven kan mycket väl använda mobiltelefonen till att införskaffa informationen på annat sätt eller helt enkelt studera mer på egen hand generellt. Jag tror att vissa elever kommer att få betydligt svårare i skolan på grund av mobiltelefonen, medan de flesta kommer att klara sig bra. Några kanske till och med bättre än tidigare i vissa fall.

     

    Någonting som jag däremot inte sett någon uttala sig om som ett problem är att när mobiltelefonen blir ok i skolan så introducerar vi en statussymbol till. Redan idag så finns det problem där barn utsätts för mobbing på grund av sin familjs ekonomiska situation eller personliga klädsmak. Introduktionen av mobiltelefonen kommer att ge en ny nivå av stress för eleverna och det kommer att bli ännu svårare för föräldrar att vänta med att ge sina barn det som oundvikligen kommer att bli den nya statussymbolen i skolan.

     

    Nu ska vi komma ihåg att innan mobiltelefonen fanns så var det inte så att alla elever satt som tända ljus och insöp lärarnas visdom. Det kladdades friskt i blocken och dagdrömmande elever har nog alltid funnits. Så det är inte så att introduktionen av en mobiltelefon i klassrummet blir någon större skillnad på det viset, även om det kan kännas så.

     

    Jag tror inte att godkännandet av mobiltelefonen i skolan kommer att skapa någon större oreda på sikt och jag tror att det ligger mycket på lärarna idag att hitta sätt att dels hantera den nya situationen och dels se nyttan eleverna kan ha av den.

     

    Jag tror att Marie Linder presenterade den bästa kommentaren i frågan där hon gav sin syn på situationen på ett sätt som känns så otroligt klarsynt och förnuftigt:

    Önskar att man kunde visa större förtroende för att lärare kan hantera situationer. Om jag har en viktig genomgång med mina elever där jag kräver all deras uppmärksamhet låter jag dem givetvis inte sitta och instagramma (el dyl) samtidigt. När de arbetar med diverse uppgifter är mobilen ett fantastiskt hjälpmedel. Det handlar om respekt till/från båda hållen - en respekt som man som lärare visar för att på samma gång lära ut den.

     

    -
    Marie Linder

     



    User Feedback

    Recommended Comments

    There are no comments to display.



    Guest
    Add a comment...

    ×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

      Only 75 emoji are allowed.

    ×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

    ×   Your previous content has been restored.   Clear editor

    ×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Who's Online   0 Members, 0 Anonymous, 11 Guests (See full list)

    There are no registered users currently online

×
×
  • Create New...