Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...
  • Lifebutiken - när livet byttes mot död | jimiwikman.se

    Lifebutiken - när livet byttes mot död

    Posted , 137 views, 0 comments

    Lifebutiken verkar lida lite av existentiell ångest och någonstans så verkar det ha blivit riktigt, riktigt fel för jag tittar nu på en webbplats som uttrycker död, aska och förintelse...inte helt rätt för en butik som Lifebutiken.

     

    Jag vet inte vilken webbfirma som Lifebutiken har anlitat, men det känns som att den webbfirman har missat på så gott som alla punkter när det gäller att fånga Lifebutikens budskap och känsla. Istället för en ljus, positiv och glad sida med produkter som lockar till ett gladare och piggare liv så möts jag av en gråsolkig död sida med livlösa bilder och en svart bakgrund med någon slags gråaktig blomliknande tingest.

     

    Rent användarmässigt så har jag inga egentliga problem med Lifebutiken. Du hittar ganska lätt dit du ska även om jag tycker att breadcrumben borde synas bättre och att inte mindre än tre huvudnavigeringsfält är vansinne. Jag är inte heller speciellt imponerad över hur dom olika navigeringsområdena ligger placerade eller hur dom samverkar med undermenyerna. Resultatet blir en sörja av menyer som känns väldigt onödig.

     

    Designmässigt är den en katastrof. Man har helt ignorerat Lifebutikens grafiska profil och istället siktat på en design som är lika ologisk som destruktiv. Den svarta bakgrunden med växterna är så fel så jag vet inte vart jag ska börja och sedan så lägger man in en gråtonad navigering med mörkgrå text för att ytterligare få sidan mörkare och otydlig. Länktexterna är också i gråton, vilket inte bara får sidan att bli ännu mer platt och blek utan också sänker hela sidans tydlighet.

     

    För att göra sidan ännu blaskigare, blek och oattraktiv så lägger man in produktbilder som är så dåliga att jag nästan tror att man scannat in dom från en katalog! Bilderna är så ljusa och nedtonade att det känns som allting ligger under bakplåtspapper eller något liknande. Det finns inte en klar färg så långt ögat når...

     

    Den slutgiltiga förolämpningen mot mitt färgsinne är en slags senapsbrun färg på länkar och knappar, en färg som när du för musen över bleks ut så den knappt syns. När jag desperat försöker att behålla maten i magen från den bajsbruna attacken så upptäcker jag till min fasa att Lifebutiken dessutom använder sig av svart/gråa knappar som tonar ut till blekgrått i sina köpknappar.

     

    Lifebutiken.se bör sätta sig ner och fundera på om den webbplats dom lagt som deras ansikte mot världen verkligen är representativ för deras verksamhet. Jag hoppas verkligen att dom kommer till samma slutsats som jag och det är att designen på deras webbplats just nu inte bara är en förolämpning mot alla dom människor som driver Lifebutiker idag och att webbplatsen bör designas om från grunden.

     

    För det första så måste man fundera över om det är lämpligt att så totalt frångå sin grafiska profil och vad det i så fall betyder för varumärket. Sedan måste man fundera över vilken funktion webbplatsen faktiskt ska representera. Idag är det en webbshop med storhetsvansinne och med tre huvudnavigeringar, det bör kapas ner till två utan problem. Att använda Megamenyer för att få in mer i headern kan enkelt reducera plottret och då får vi plötsligt plats med en logisk navigering.

     

    Alla produkter bör plåtas om och skärpas till ordenligt. Bort med alla gråa bakgrunder, eller gör det snyggt! Fega inte med färgmättnaden, men se till att gruppera produkterna i så fall så det inte ser ut som en påfågel exploderat på sidan. Utnyttja whitespace för att ge produkterna utrymme att synas och för guds skull...använd svart text mot en vit bakgrund så jag slipper sitta och kisa för att se vad tusan det står!

     

    Bort med den bajsbruna senapsfärgen och ersätt med gröna och röda länkar som matchar den grafiska profilen i löpande text och snygga vita knappar med svag gradient och glans så det känns piggt och fräscht. För eyecatchers så kör antingen med grönt eller gult/orange beroende på vad som finns i den grafiska profilen eftersom det kompletterar den gröna och röda färgen i profilen samtidigt som den sticker ut.

     

    Utnyttja glans i detaljer så sidan känns ren och fräsch. Variera med vita och gröna detaljer och om det behövs så använd svarta element för att öka kontrasten i olika sektioner. Använd bilder på personer där det är möjligt och tänk på rörelseriktningen och målgrupp så du leder besökaren dit du önskar. Se också till att sidan får en riktig avslutning istället för det "spretande kaoset" som finns idag. Tänk på Law of Closure för guds skull!

     

    Lifebutiken skulle också tjäna en hel del på att komma in i vårt årtionde och lägga till såväl blogg som knyta ihop webbplatsen med Facebook och Twitter. Kasta ut kommentarsfunktionen från 1999 och lägg in Disqus och varför inte knyta in med facebooks rekommendationer? En seriös företagssida utan ordentliga kommunikationsmöjligheter känns inte seriös så varför inte kasta in Kayako eller kanske kombinera ett forum som IPB med deras shopfunktioner i IP.Nexus?

     

    Lifebutiken har väldigt stor potential, en potential som idag inte utnyttjas och som den hopplösa designen helt tar död på. Jag hoppas att Lifebutiken kommer att råda bot på det inom en snar framtid och om dom inte vet hur dom ska gå till väga...hör av er! Jag har hela sommaren att sätta till ert förfogande!

    User Feedback

    Recommended Comments

    There are no comments to display.



    Guest
    Add a comment...

    ×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

      Only 75 emoji are allowed.

    ×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

    ×   Your previous content has been restored.   Clear editor

    ×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Who's Online   0 Members, 0 Anonymous, 10 Guests (See full list)

    There are no registered users currently online

×
×
  • Create New...