Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...
  • Jakob Nielsen upprör webbdesigners över hela världen | jimiwikman.se

    Jakob Nielsen upprör webbdesigners över hela världen

    Posted , 113 views, 0 comments

    Jakob Nielsen har upprört en hel del webbdesigners över hela världen med sin rekommendation om att skapa separata webbplatser och design för mobil användning och det verkar mer handla om ovilja att göra mer än man behöver än att faktiskt göra det som är bäst för användaren.

     

    Jakob Nielsens rekommendation om att dela upp webbplatser för att ge optimal upplevelse för både medierna är för mig helt korrekt, men webbdesigners runt om i världen har gått fullständigt bärsärk över rekommendationen. Josh Clark går till hårt angrepp i sitt svar som gränsar till personangrepp och jag undrar om han verkligen läst rekommendationen eller bara drog egna slutsatser från höften? Som de flesta andra verkar han mest upprörd över det faktum att

     

     

    Mobile isn't just 'mobile'. It's also the couch, the kitchen, the three-hour layover, all places where we have time and attention to spare. 42 per cent of mobile users say they use it for entertainment when they're bored. Those aren't 10-second sessions. That means we shouldn't design only for stunted sessions or limited use cases.

     

    Stripping out content from a mobile website is like a book author stripping out chapters from a paperback just because it's smaller. We use our phones for everything now; there's no such thing as "this is mobile content, and this is not."

     

     

    Josh Clark verkar inte förstå skillnaderna i det han säger i ena andetaget och nästa. Användandet av mobilen sker överallt och det är på bussen, pendeltåget, i bilen, på restaurangen osv samt slösurfandet i soffan när datorn är för långt bort eller inte tillgänglig. Det handlar alltså om kortare, mindre fokuserade sessioner där vi vill ha lättsmält information och där vi snabbt kan hoppa fram och tillbaka för att råda bot på ett tillfälligt tillstånd av tristess. Vi ÄR mindre fokuserade och vill vill INTE slösa tid på att vada genom information för att hitta något som underhåller oss. Det återspeglas också i våra förväntningar på den mobila upplevelsen.

     

    Jämförelsen med böcker är ganska felaktig och där skulle Josh istället dragit parallellerna mellan en bok och en serietidning eller tidskrift så hade den varit mer överensstämmande. På mobilen vill jag inte skumma igenom en massa innehåll, jag vill ha korta informationsbitar som jag sedan kan välja att fördjupa mig i. Det handlar alltså inte om att ta bort innehåll, men att förädla och presentera i mer komprimerad form.

     

    Många hänvisar till responsive design som alternativ och skyller på tekniska svårigheter som gör det orimligt, men det har egentligen ingenting med Nielsens rekommendation att göra. Jag har till och med sett något så dumt som att hänvisa till att den typen av separation av information skulle utestänga 25% av USA's befolkning som bara använder mobilen som verktyg och som saknar en dator.

     

    Den typen av argument är ju rent löjeväckande! Dels så rekommenderar Nielsen att det alltid finns möjlighet att gå mellan mobilsajten och den fullständiga sajten vilket gör argumentet ointressant och sedan så ska inte användarnas val påverka designen. Väljer 25% att surfa endast genom mobilen så gör de det av en anledning och det är förmodligen inte för att de föredrar att läsa webbplatser på en pytteliten skärm...

    The answer is not building a separate website for every platform. That might've been fine when a new platform arrived every few years. But now that they seem to arrive every few weeks, that strategy is untenable. There aren't enough of us to support and design a fresh website for mobile, for tablets (for 7" and for 10" tablets), for television and for speech-based interfaces that are around the corner.

     

     

    Återigen så så verkar Josh vara lite förvirrad över vad han vill säga och säger i ena andetaget att det är omöjligt att anpassa webbdesign för varje medium och samtidigt förordar tekniker som främjar en större formatförvirring. Precis som i Internets början så ploppade det upp alla möjligt skärmstorlekar och det var en plåga att försöka presentera något på skärm tills vi började få någon form av standardisering. Idag är läget densamma och tillverkarna provar alla möjliga storlekar för att hitta den storlek som ska passa just deras målgrupp. Det enda sättet att stoppa den utvecklingen är att börja hitta en standard som vi designers kan jobba mot, precis som vi idag väljer någonstans omkring 960-990px för webb .På så sätt få tillverkarna att anpassa sina produkter mot den standarden eftersom deras kunder kommer att vilja ha bästa möjliga upplevelsen för den upplösning som är vanligast.

     

    Josh verkar ha en slags övertro till responsive design när han tror att det inte kommer att krävas minst lika mycket arbete att se till att informationen skalar på rätt sätt och att informationen hamnar på rätt ställe, när det gäller mobil webbdesign vill säga. På en 7" eller 10" så är situationen inte den samma och vi kan mycket väl använda oss av responsive design om det ens behövs, men på en mobil med en skärmyta som är en knapp tredjedel till en femtedel av vad en iPad till exempel har så är spelreglerna helt annorlunda. Det borde Josh och alla andra som klagar veta.

     

    Alla dessa klagomål, för jag ser det som rent gnäll, har egentligen ingenting med användbarhet att göra utan har med helt andra faktorer att göra. Rent användbarhetsmässigt så ÄR det bästa att separera mobil från normal skärm för vi använder mobilen på ett helt annat sätt, formen är helt annorlunda och vi förväntar oss helt andra saker. Det roliga i kråksången är att så gott som ALLA som klagar håller med om detta, men håller fast vid att vi ska ha en webbplats som vi sedan ska omforma på olika sätt för att på så sätt få en passande mobil upplevelse.

     

    Den villfarelsen är korkad på många sätt och det visar en okunskap om den mobila revolutionen som pågår nu. Att jobba med en webbplats och sedan förvandla den för att skapa en mobil enhet, om det må vara med responsive design eller på annat sätt, är ologiskt för mig eftersom det kräver lika mycket eller till och med mer arbete än att jobba med en separat webb. Datan kan mycket väl vara densamma och komma från samma databas, men presentationen bör vara anpassad för den betydligt mindre och otåligare mobila miljön.

     

    En transformerad webb för mobil innebär att mängden data blir oproportionerlig i förhållande till behovet då vi skickar mer data än vad som behövs. Det i sig är en gigantisk miljöaspekt och det påverkar mobilanvändandet negativt, speciellt när laddningstider är viktigare än någonsin. Kostnadsmässigt är det också ologiskt då det betyder att det blir dyrare för användaren i slutändan. Innehållet blir svårt att kontrollera då väldigt många typer av innehåll blir mer eller mindre oanvändbara (grafik med text i t.ex) och det blir extremt tidskrävande att anpassa design så den ger rätt tonalitet och styrning vilket är extremt viktigt för webbplatser med affärskritiskt innehåll.

     

    En transformerad webbplats kan därför bli rena mardrömmen när texter ska transformeras och trunkteras automatiskt och ändå ha rätt copy, bilder måste övervakas och anpassas så de behåller rätt tonalitet, alla webbelement måste justeras och placeras korrekt för att rätt styrning ska uppstå. Samtidigt ska allting anpassas med en helt annorlunda navigeringssituation och helt annorlunda förväntningar från besökaren. Läsbarheten har helt andra krav, navigeringen hanteras på ett helt annat sätt, förutsättningarna från den mobila enheten måste kompenseras för, kontrast blir ännu viktigare liksom typografi och copy...och så vidare.

     

    Däremot så kan jag hålla med om att om det handlar om en ren informationssida eller kraftigt begränsad webbplats där syftet är enbart att konsumera information så kan det mycket väl fungera med en responsive lösning. Det faktum att många bloggar, som per definition är just den typen av informationsbaserade webbplatser, har mobilt innehåll och att många mobilanvändare föredrar det visar att även på den typen av innehåll så vill mobilanvändare ha en anpassad mobil miljö. Oavsett vilket så kvarstår faktumet att när vi använder mobilen så föredrar vi att innehållet är anpassat för mobilen, oavsett hur det sker rent tekniskt.

     

    Det känns som att många webbdesigners blir väldigt defensiva när det gäller mobil webbdesign för att de vet att när det gäller mobil webbdesign så finns inga svar och all deras kunskap och expertis om webbdesign är anpassad till ett helt annat medium. Det är ganska likt hur reklambranschens designers lät när webben började får rejäl genomslagskraft, vilket är intressant eftersom det stödjer teorin om att vi befinner oss i en ny informationsrevolution där allt ändras...igen.

     

    Andra som skriver om detta:

    User Feedback

    Recommended Comments

    There are no comments to display.



    Guest
    Add a comment...

    ×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

      Only 75 emoji are allowed.

    ×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

    ×   Your previous content has been restored.   Clear editor

    ×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Who's Online   0 Members, 0 Anonymous, 5 Guests (See full list)

    There are no registered users currently online

×
×
  • Create New...