Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...
  • Jimi Wikman
    Jimi Wikman

    Glöm Facebook för Ehandel, det kommer aldrig att fungera!

    Sign in to follow this  

    Det är fortfarande mycket prat om Facebook som försäljningskanal för Ehandel, men hur mycket folk än vill att det ska bli en jättehit så kvarstår faktum att Facebook inte är någon bra plats för att sälja saker, men däremot en utmärkt plats att marknadsföra sina produkter.

     

    Det har skrivits metervis om Facebooks förmåga att agera säljkanal och många företag har försökt ge möjligheten att sätta upp ehandel med den ständigt återkommande frasen att "det är socialt att shoppa". Problemet är bara att den frasen är både sann och falsk på samma gång för man glömmer alltid att definiera vad man menar med "social".

     

    Att ligga i soffan och glo på en film med polarna på en söndagseftermiddag är socialt, det är det också att gå på Nobelmiddag, men jag tror ingen vill påstå att vi har samma sinnesstämning och är öppna för samma saker i båda sammanhangen. Allt hänger på sammanhanget och miljön hur vi är sociala och det verkar många glömma bort.

     

    Av just den anledningen så är Facebook ingen bra plattform för att idka försäljning för merparten av medlemmarna på Facebook är inte i sinnesstämning för att ta inköpsbeslut. Däremot är vi väldigt öppna för tips och förslag på saker som vi eventuellt kan kika på utanför Facebook.

     

    Det är lite som när man kryper upp i soffan på lördagskvällen och bara vill ta det lite lugnt och umgås med familj och vänner. Att i det läget kliva in och erbjuda billiga kastruller, kläder, eller varför inte en resa så där spontant det fungerar inte så bra. Däremot om det dyker upp på TV eller om någon tipsar om en sajt som har bra priser då är vi villiga att avbryta det vi gör för att kika på datorn eller vår smartphone.

     

    Vi får en möjlighet att gå från ett socialt tillstånd till ett annat och genom att vi gör det så ändrar vi sammanhang och miljö till ett som är fokuserad på beslutsfattande och inspiration istället för ett mer avslappnat eller "apatiskt" socialt tillstånd där vi bara vill "vara".

     

    Så hur mycket vi än vill sälja på Facebook så är det idag inte rätt sammanhang för försäljning, men ett väldigt bra sammanhang att presentera tips och alternativ som besökaren kan vilja undersöka utanför Facebook.

    Sign in to follow this  


    User Feedback

    Recommended Comments

    There are no comments to display.



    Guest
    Add a comment...

    ×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

      Only 75 emoji are allowed.

    ×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

    ×   Your previous content has been restored.   Clear editor

    ×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Who's Online   0 Members, 0 Anonymous, 12 Guests (See full list)

    There are no registered users currently online

×
×
  • Create New...