Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...
  • Sökmotoroptimering och framtiden | jimiwikman.se

    Sökmotoroptimering och framtiden

    Posted , 127 views, 0 comments

    bookmark.pngSEO, eller sökmotoroptimering som det heter på svenska, är ett fenomen på stark frammarsch inte minst bland svenska företag, men vad är det och vilken påverkan kan det ha på framtidens webbplatser?

     

    Sökmotoroptimering är kort sagt konsten att öka en webbsidas chans till att hamna så högt upp i den så kallade SERPen (serch engine result page), vilket på vanlig svenska betyder så högt upp som möjligt på sökresultaten hos en sökmotor som till exempel Google. Sätten att åstakomma detta är lite varierande och eftersom sökmotorerna har en tendens att hålla dom exakta formlerna för hur man värderar en webbsida hemliga och dessutom har en tendens att ändra dessa formler lite då och då, men vissa grundregler finns och det är framför allt dessa som sökmotoroptimerings firmorna jobbar med.

     

    Att jobba med sökmotoroptimering är tidskrävande eftersom effekterna tar tid att implementera och eftersom mycket av arbetet ligger i att få fram dom mest relevanta sökorden för en sida och sen bygga inlänkar med just dessa i åtanke så har dom flesta sökmotoroptimerings firmor mängder av länk klustrar, artikel kataloger, bloggar och hårt fokuserade små sidor till sitt förfogande för att uppnå bästa möjliga effekt.

     

    Självfallet räcker det inte med att ha många länkar till sidorna utan även innehållet måste fokuseras och optimeras samtidigt som man jobbar med så kallad internlänkning som då handlar om hur man länkar internt innom webbplatsen i fråga. Saker som att ha korrekt och validerat kodspråk och att använda semantik på rätt sätt är A och O för en sökmotoroptimerare och man utnyttjar möjligheterna i till exempel CSS för att styra element så dom blir så optimerade som möjligt men ändå fungerar layout mässigt.

     

    Allt mer på en webbsida blir databasdrivet och då gäller det att ha tungan rätt i mun för att optimera genom olika tekniker som att styra om och ändra sökvägarna till dom genererade webbsidorna så att dom ser ut som statiska sidor trots att dom inte är det. Ofta görs detta via styrfiler som .htaccess filer och så kallade rewrites som skriver om en sidas url till en mer lämplig för sökmotor optimering.

     

    Nu kan en enskild individ med lite tid och engagemang optimera sina sidor själv, men precis som sökmotorerna ändrar sina formler så ändras förutsättningarna för sökmotoroptimering, så det gäller att hålla sig uppdaterad om man vill ligga i framkant, eller snarare överkant om man pratar om placeringen i resultatfönstret. För dom allra flesta så kan detta vara långt mer än vad dom är villiga att sätta sig in och då konsulterar man en sökmotoroptimerare.

     

    Sökmotoroptimering kan, bara för att komplicera ännu mer, dessutom utföras på bra eller dåligt sätt från sökmotorernas synpunkt och i branschen refererar man till whitehat eller blackhat när man syftar på om teknikerna är lämpliga eller om det ses som fusk från sökmotorerna. Till exempel ses såna fulknep som att lägga in text med sökord i en osynlig divtag, eller gömma text som blackhat eftersom dessa tekniker kan få webbplatsen avstängd från sökmotorerna. Det gäller därför att vara försiktig när man kontaktar en sökmotoroptimerare så man inte betalar mängder av pengar och sen får motsatt effekt på grund av "fel färg på hatten".

     

    Om man nu skulle vara lite paranoid och fundera på effekterna av detta för framtiden så kan man redan nu ana en viss urvattning av innehållet eftersom det är sökordens relevans som styr mer än hur informativ sidan blir. I framtiden när sökmotoroptimering haft ytterligare tid att växa som fenomen och kanske till och med blir standard för en seriös webbsida kan man undra lite hur pass mycket innehållet blir styrt och hur det påverkar innehållet i stort.

     

    Olika tjänster som idag klassas som web 2.0 kan man se utnyttjas hårt av sökmotoroptimerare som till exemplel Digg och dess olika kloner och eftersom efterfrågan på dess kommer att öka när sökmotoroptimering blir mer vanligt kan man undra om mängden information inte i slutändan kommer att påverka dessa tjänster negativt så att dom drunknar i information istället för utvecklas med dess hjälp. Jag ser redan nu mängder av sociala nätverk vars funktion används mestadels för sökmotoroptimering eller är på väg att drunkna i sökmotoroptimeringsföretagens framfart och man kan undra vilken påverkan det får för framtida sociala nätverk och om dom kommer att som till exempel Linkedin och Facebook att vara väldigt begränsade när det gäller nytta för sökmotoroptimering.

     

    Ska man sen bli riktigt paranoid kan man fundera en stund på om sökmotoroptimering kan leda till något så hemskt att sökmotorerna i framtiden dikterar hur innehåll ska presenteras eller kanske till och med vilken typ av information? Det är en hemsk tanke, men en intressant sådan som kanske inte är riktigt så orealistisk som vi vill tro.

     

    Bortsett från dom paranoida tankarna så har man mycket att tjäna på att sökmotoroptimera, eller iallafall se över sin hemsida och göra dom enklaste sakerna själv. För den som är intresserad av SEO och sökmotoroptimering kan jag rekommendera ett besök hos seo.se som har mycket information i ämnet Sökmotoroptimering. Väl där kan jag även rekommendera ett besök i deras Andra bloggar om: sökmotoroptimering,

    User Feedback

    Recommended Comments

    There are no comments to display.



    Guest
    Add a comment...

    ×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

      Only 75 emoji are allowed.

    ×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

    ×   Your previous content has been restored.   Clear editor

    ×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...