Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...
  • Jimi Wikman
    Jimi Wikman

    Gmail kollar dina bilder och hjälper e-mailmarketing företagen

    Igår släppte Google nyheten att Gmail kommer att börja att ladda ner alla bilder som ingår i email och sedan servera dem från sina egna servrar. Riktigt vad detta betyder för dig som användare verkar vara lite förvirrande...

     

    När Google annonserade den nya ändringen igår så var det flera sajter som Ars Technica, Wired och Mailchimp som hade åsikter om vad detta egentligen betyder. Dels för slutanvändarna och dels för företagen som sysslar med emailmarknadsföring. Jag kan förstå förvirringen eftersom det tekniskt går att göra på flera sätt och jag tror att många missade sista paragrafen i Googles bloggpost

    Similar to existing features like 
    default https access
    suspicious activity detection
    , and free 
    two-step verification
    ,
    image proxying
    is another way your email is protected. This new improvement will be rolling out on desktop starting today and to your Gmail mobile apps in early 2014.

    Image proxying betyder alltså att Google inte hämtar alla bilder automatiskt, utan endast när bilden anropas av att mailet öppnas. Iallafall om vi läser Googles post ordagrant. Det skulle även kunna betyda att Google faktiskt laddar hem alla bilder i email och sedan helt enkelt låter bilderna ligga på sina servrar tills emailet tas bort av användaren. Det känns dock lite overkill att spara alla bilder på obegränsad tid, men samtidigt så finns det anledningar som kan göra det värt att görs just så från Googles sida...

     

    Om vi utgår från att Google faktiskt skannar och sparar alla bilder, i alla mail, så skulle det betyda en hel del lagringsutrymme. Den typen av lagringsutrymme betyder stora kostnader. Varför skulle Google vilja lägga ut så mycket pengar för att göra sin tjänst "säkrare" och mer användarvänlig för sina användare? Vissa spekulerar att det är för att göra det svårare för epostmarknadsföring, som är en typ av marknadsföring som Google ännu inte har doppat sina gröna fingrar speciellt djup i.

     

    Konspirationsteoretikerna anser att genom att Gmail skulle göra ett anrop och hämta alla bilder och sedan lagrar bilderna på egna servrar så omöjliggör Gmail möjligheten att spåra emailkampanjer genom bilder. Eftersom anropet skulle göras för alla mail, oavsett om de öppnas eller inte om Google verkligen bestämmer sig för att lagra alla bilder i förväg så kan det betyda stora problem för emailmarknadsföringens spårbarhet genom bilder.

     

    Någon som däremot inte tror på den teorin är Mailchimp som i sin bloggpost ser Gmails nya funktion som någonting som faktiskt gör det enklare för emailmarknadsföring. Detta om vi ser på Googles uttalande som att Gmail fungerar som en faktiskt proxy och hämtar bilderna till sin egen server först när bilderna anropes och sedan levereras till gmailanvändaren. En sådan funktion skulle betyda att alla mail skulle kunna spåras via sina bilder genom att ange unika bild adresser för varje emailmottagare genom att Gmail alltid anropar bilderna i framtiden.

     

    Oavsett vilken variant som Google kommer att använda så kommer det att påverka emailmarknadsföring i framtiden om man har många kunder med Gmail som epostleverantör. Det kommer även att diskuteras en hel del i de närmaste veckorna misstänker jag då hela förfarandet med att spara bilderna på egna servrar kommer att bli föremål för en del juridiska och moraliska diskussioner.

     

    Vad tycker du? Är detta en positiv förändring, eller en negativ förändring som skrämmer dig?



    User Feedback

    Recommended Comments

    There are no comments to display.



    Guest
    Add a comment...

    ×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

      Only 75 emoji are allowed.

    ×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

    ×   Your previous content has been restored.   Clear editor

    ×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...