Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...
  • Program & tjänster

    30 posts in this category

      Microsoft redesign av ikonerna för Office ser fantastiskt ut!

      Jon Friedman, Head of Microsoft Office design presenterar de nya ikonerna för Microsoft office och de tankar som ligger bakom.  Tanken att separera symbol från innehåll och leka med det dynamiska är briljant. Kika in och läs om hur design teamet kom fram till dessa vackra skapelser som kommer att rullas ut de närmaste månaderna till oss.
       
       

      Experty - ta betalt för din support tid direkt

      Support eller konsultering över digitala medier, speciellt i ett internationellt perspektiv, sker ofta i bulkavtal på kvartals- eller månadsbasis. Tänk om du istället kunde ta betalt, och betala för, exakt den tid som du faktiskt spenderar på support? Experty försöker uppnå detta och de går lite längre genom att göra det med kryptovaluta.
       

       
      Tanken är intressant och jag ser varför den här tjänsten uppmärksammas en del i nyheterna. Tanken att få betalt samtidigt som du ger service är inte direkt ny och vi som är tillräckligt gamla minns förmodligen 071 numren som var snarlika i sin affärsmodell.
       
      Att använda kryptovaluta är ju ett smart sätt att skapa lite extra "buzz", men med tanke på hur omvärlden ser på kryptovaluta just nu så är det också en rejäl begränsning. Jag ser stora fördelar med en tjänst som Experty, men också stora risker just på grund av kryptovalutan som jag tror kommer begränsa produkten då många konsumenter inte vill eller kan använda det idag.
       
      Överlag så får Experty bra recensioner och det finns en hel del välkända namn bakom tjänsten. Jag tror det kan vara värt att hålla ögonen på Experty i framtiden. Det finns potential för tjänster som dessa och jag tror att detta bara är början på vad Experty kan åstadkomma i framtiden.


      Experty.io är den första Ethereum-drivna röst- och videoprogrammet som gör det möjligt för användare att tjäna pengar på sin tid, sin kunskap och sin expertis på global nivå. Ethereum blockchain möjliggör automatiska betalningar från kund till entreprenör baserat på den förutbestämda hastigheten och samtalets längd. Experter på något ämne kan dela en länk till deras Experty-profil på vilken plattform som helst, inklusive men inte begränsat till sociala medier, webbplatser och e-postmeddelanden. Det finns ingen central marknadsplats.


      Kärnteamet bakom Experty ICO kommer främst från React Poland, ett polskt mjukvaruutvecklingsföretag. VD Kamil Przeorski är medgrundare av React Poland och har tidigare erfarenhet av IT-industrin med webbproduktutveckling och programmering på frilansbasis.
       
      CTO och medgrundare Tom Dyl är också VD för React Poland. Hans LinkedIn visar inte på tidigare erfarenhet innan han grundade React Poland och Experty.
       
      Solidity Developer och grundare Grzegorz Kućmierz har tidigare erfarenhet som programvaruingenjör vid Cisco. Full stack-utvecklare Anatolii Melnyk har inga detaljer om sin tidigare erfarenhet tillgänglig på sin LinkedIn-profil, men hans Github-konto är ganska aktivt.
       
      Nicolai Oster är värt att notera som rådgivare. Nicolai är chef för ICOs på Bitcoin Suisse och en välkänd figur i blockchain community. Ethereums kärnutvecklare Paweł Bylica är också en rådgivare för projektet för blockchain utveckling.

      Front - den perfekta mailklienten för småföretag?

      Front är en lite annorlunda mailtjänst eftersom den fokuserar på gruppkommunikation och samarbete istället för envägskommunikation som vi är vana vid. Detta är perfekt för småföretag med kundtjänst eller gemensamma arbetsflöden.




      [embed width=960" height="539] [/embed]


      Front har många bra funktioner. Gemensamma mailboxar är bara början, även om det redan där börjar bli intressant för många småföretag. Kopplingar till sociala medier och verktyg som Asana, Trello och Slack gör att Front blir en central del av företagets kommunikation.

      Assigna kommunikation är enkelt och jag älskar den interna kommunikationen som kan ske runt en extern kommunikation. Det är också enkelt att sätta upp olika kanaler och integrationer så det går fort att komma igång.

      Som mindre företag så passar Front väldigt bra. Det blir enklare att hålla ihop kommunikationen tillsammans och faktiskt mycket roligare att hantera kommunikationen. Integrationer med Asana och Trello till exempel gör  det superenkelt att hålla ihop saker som behöver göras utifrån den kommunikation som hanteras.

      Det som jag saknar med Front är en inbyggt kalender och lite smarta filter för exempelvis Twitter. Det skulle också vara trevligt om integrationerna med tex Asana var mer inbyggda så att jag inte behövde lämna Front för att gå någon annanstans även om det är en smidig övergång.

      Allt detta är dock bara grädde på moset och för en prislapp på $15 i månaden per användare så är det mycket du får för pengarna. Du kan installera och prova på i 14 dagar utan kostnad där du inte behöver lägga till betalsätt så du riskerar inte någon kostnad efter testperioden är slut.

      Har du tips på andra mailtjänster som Front? Har du testat front och i så fall vad tycker/tyckte du om att använda Front?

      Airmail 2.6 - den perfekta mailklienten?

      Under mina år så har jag använt många mailklienter och efter ett antal år med Gmail så kom tiden att söka efter ett alternativ igen och då fann jag Airmail. Det blev kärlek vid första ögonkastet!
       
      Under många år körde jag Thunderbird och senare Postbox som min huvudsakliga mailklient och det fungerade riktigt bra. Sen när jag började på Brightstep så körde vi genom Google Apps och då blev det naturligt att flytta ut även min privata mail till Google.
       
      Nu när vi går över till Exchange med Outlook efter uppköpet av Accenture så kändes det som det var dags att dels se över alternativ privat, men också om det fanns alternativ för hemska Outlook på jobbet. Så jag började kika runt bland valen som finns just nu.
       
      Efter några tester så föll valet naturligt på Airmail 2.6 som rekommenderades varmt av andra på kontoret. Designen är klockren och funktionerna passar mig perfekt. Saker som att ha färdiga funktioner för att göra och vad som är färdigt är riktigt trevligt och jag älskar att alla mail har en liten ikon som jag kan anpassa för att identifiera vart mailet kommer ifrån.
       
      Airmail har stöd för Exchange, iCloud™, Gmail™, IMAP, POP3, Google™ Apps, Yahoo!™, AOL™, Outlook.com™, Live.com™ och kan till och med hantera import från Apple Mail, MBOX archive, EML, EMLX, Airmail 1.x. Det betyder att jag kan lämna Outlook och köra på Airmail och min vanliga Kalender, vilket känns helt fantastiskt!
       
      Det går naturligtvis att sätta upp hur många konton som helst (med sin egen identitet och struktur) och det som jag gillar är att jag kan ändå ha en gemensam vy för alla konton där jag tydligt kan se vilket konto mailet gäller med en liten färgkant och kontoikonen. Det gör att det blir supersmidigt och enkelt för mig som har rätt många konton.
       
      Detta är bara en liten skrapning på ytan så jag låter Mac Square ge en liten recension över Airmail för dig.
       
      [embed]
      [/embed]
      [appbox appstore 918858936]

      Har du andra mailklienter som du rekommenderar? Skriv en kommentar så ska jag kika på det också.

      Använd Slack och Slaask för att kommunicera med dina kunder

      2016 är året då kundtjänst och customer experience kommer att slå igenom på allvar och vad kan vara bättre än att ta funktionaliteten i Slack och använda det i ditt kundtjänstarbete med tjänsten Slaask?!
       
      Om du mot förmodan inte vet vad Slack är vid det här laget så tar vi en snabb videointroduktion så du förstår hur fantastiskt bra Slack är. Om du redan vet vad Slack är så kan du hoppa över och gå direkt på nästa stycke.
       
      [embed]
      [/embed] 
      Så, med Slack tryggt inkluderat i ditt kommunikationsflöde där du lagt in alla medarbetare, leverantörer och IT support med mera så är det dags att släppa in dina kunder också. Under 2016 så är en av trenderna att direkt kundtjänst med chat kommer att bli allt viktigare och då vill du så klart ha ett bra system där du kan hantera kontakten i samma system som du redan sitter i.

      Slaask to the rescue!
      Där kommer Slaask in. Slaask är en tjänst som låter dig skapa en chat som du kan ha på hemsidan som helt baseras på Slack. Med några få en enkla inställningar kan du koppla ihop Slaask med Slack och sedan lägga in en kort javascript snippet på din hemsida så har du en mycket trevlig och kapabel chat för dina kunder att kommunicera med.
       
      All kommunikation går sedan genom Slack och du kan välja att skapa nya kanaler för varje kund eller låta alla hamna i samma kanal. Fördelen är att du kan sitta i ett verktyg för all kommunikation, både internt och externt. Nackdelen är att du inte får någon koppling mellan kunden och dina övriga system så du måste be om uppgifter för att kunna hjälpa kunden istället för att direkt se kopplingarna i de andra systemen.

      Slaask är perfekt för små och medelstore E-handlare!
      För små och mellanstora E-handlare fungerar detta utmärk och för större E-handlare så går det att utöka integrationerna eller kika på andra, större system, som Kayako, LivePerson, Clickdesk eller Snapengage för att nämna några alternativ. Det är bara att testa och glömde jag kanske att nämna att både Slack och Slaask är gratis?
       
      Om du vill testa Slaask med Slack så har du ett chatfönster här på webbplatsen längst ner på höger sida.

      WHMCS 6 - den mest intressanta uppdateringen på många år

      Jag har använt WHMCS i många år för mitt webbhotell Mortfiles och nu ser det ut som att WHMCS börjar mogna till sig på allvar. WHMCS 6 är ett ordentligt steg upp UX mässigt och det märks att just UX är något som många företag tagit till sig och då inte minst WHMCS.
       
      Genom Mortfiles har jag gjort några egna designs genom åren, men det har alltid varit lite bökigt att jobba med WHMCS. Koden för frontend har varit slarvig och omogen och det har aldrig varit någon fokus på just design om man ska kritisera något. Funktion däremot har WHMCS alltid varit duktiga på.
       
      Så nu med WHMCS 6 så kan äntligen funktion möta design. Man bygger på ramverk som Bootstrap, Symfony och Laravel med flera och lösningen blir självfallet responsiv. Nya funktioner som cPanel single sign in gör det enklare för kunderna som inte behöver dubbla inloggningar och bättre hantering av PayPal prenumerationer gör att WHMCS 6 ser väldigt attraktiv ut!
       
      Jag har laddat ner WHMCS 6 beta och ska börja leka lite med det så fort jag hinner och sedan är planen att börja planera för nästa uppdatering av Mortfiles som inte bara får nya WHMCS 6, utan också nya Invision power Board och lite annat smått och gott!

      Nya Office 2016 - helt gratis!

      Efter att Office 2016 varit gratis som företagsversion så släpper Microsoft nu konsumentversionen gratis också.  Det är en testversion som gäller lite knappt 6 månader framåt då den skarpa versionen förväntas släppas vid årets slut.
       
      Jag använder själv Office väldigt lite numera när jag kör Google Docs både genom jobbet och privat, men jag gillar vad jag ser och ska förmodligen ladda ner och testa som den early-adopter jag är. Om du vill ladda ner och testa så kan du ladda ner för Mac på följande länk: http://products.office.com/en-CA/mac/mac-preview och till PC på följande: https://products.office.com/en-us/office-2016-preview.
       
      Om du vill veta mer om Office 2016 så har Techradar en ganska bra sammanställning: http://www.techradar.com/news/software/business-software/microsoft-office-2016-release-date-price-news-and-features-1287858
       
      Vad tror du om nya Office 2016? Kommer du att ladda ner och testa och/eller köpa den skarpa versionen?
       
       

      Google Drive sänker priserna långt under konkurrenterna

      Google Drive har länge varit ett giltigt alternativ till giganterna Dropbox till exempel när det gäller extern lagringsutrymme, men nu när Google Drive sänker sina priser långt under konkurrenternas så börjar Google Drive bli ett riktigt, riktigt intressant alternativ!
       
      Med en prissänkning där 1TB lagringsutrymme sänks från $49/månad till $9.99/månad så gör Google Drive sin största sänkning någonsin och i segmentet 100GB lägger de sig på $1.99 (ner från $4.99) per månad och slår Dropbox rejält med sina $9.99 för 100GB.
       
      Om du som jag använder Googles tjänster flitigt och om du som jag muttrat över att de 15-30GB som är gratis tar slut för fort....ja då kan du glädjas med mig över de här mycket angenäma sänkningen av priserna för lagringsutrymme! Du kan som vanligt signa upp dig på deras hemsida om du inte redan gjort det.
       

      Jumpstarter.io - en riktigt bra tjänst!

      I morse damp det ner en notis i mitt Facebook flöde  om en tjänst vid namn Jumpstarter.io och som den early adopter jag är så surfade jag in för att ta en kik. Det jag fann var en trevlig tjänst med blixtsnabb uppsättning av bland annat Wordpress som passar perfekt för oss utvecklare!
       
      Jumpstarter.io är en tjänst som låter dig skapa virtuella instanser nästan på nolltid.  Efter att du registrerat dig så kan du skapa projekt med en enkel klicktryckning och du kan välja blend flera olika projekttyper. Det inkluderar Wordpress, Drupal Twitter Bootstrap, Cake PHP, Codeigniter och HTML5 Boilerplate för att nämna några av de typer som du kan skapa.
       
      När du skapat projektet, vilket går på en eller ett par sekunder, så får du uppgifter för att kunna komma åt filerna via SSH eller FTP. Du kan också sätta upp flera användare om du vill jobba på ett projekt tillsammans med några kollegor eller liknande.
       
      Med Jumpstarter.io så tog det mig mindre än en minut att sätta upp ett Wordpress projekt, koppla upp mot Jumpstarter.io, ladda ner filerna i PHPStorm och börja jobba på ett nytt tema. Samma sak med Twitter Bootstrap eller någon av de andra projekttyperna.
       
      För mig passar Jumpstarter.io perfekt för att sätta upp projekt där jag behöver snabbt ha en utvecklingsmiljö och när jag lägger in GitHub i ekvationen så kan jag alltså sätta upp ett projekt och skapa ett repository på under minuten och sedan börja jobba med att skapa nya roliga typer av utveckling.
       
      Jag är mycket imponerad....och nämnde jag att det är gratis?
       
       
       
      [video width=1280" height="720" mp4="http://jimiwikman.se/wp-content/uploads/2014/03/jumpstarter_-_a_next-generation_hosting_platform_1280x720.mp4]
       
       
       
       

      Safedome håller din mobil säker, men är den nödvändig?

      Under International CES 2014 i Las Vegas så presenterades Safedome™ med buller och brak. Tanken är att kombinera din smartphone med ett kreditkortsliknande kort för ökad säkerhet och därmed kunna skydda dig från identitetsstöld och aktivt larma om kort och smartphone kommer ifrån varandra. Frågan är bara om det är en nödvändig tjänst?
       
      Safedome™ erbjuder alltså ett säkerhetssystem som baseras på ett tvådelat säkerhetssystem där en den ligger i din smartphone och andra halvan på ett kreditkortsliknande kort. Tillsammans med Texas Instruments (TI) som samarbetspartner så vill Safedome™ att världen ska anamma ett tvådelat säkerhetssystem baserat på "säker Bluetooth teknologi". Jag är rätt säker på att begreppet "säker Bluetooth teknologi" i sig är en oxymoron, men om vi bortser från det för tillfället så presenterar Safedome™ tre säljande punkter över varför vi ska tror på deras produkt:


      En plånbok som innehåller Safedome kort: Om stulen kommer konsumenten omgående larmas med ett larm på den skyddade mobila enheten. När detta larm genereras kan konsumenten snabbt meddela kortutgivare för att blockera eller avbryta konsumentens betal-och kreditkort via det intuitiva gränssnittet på enheten App mobil.


      Smartphone med Safedome app: Om förlorad eller stulen, kommer konsumentens smartphoneapp automatiskt låsa smartphonen för att skydda sin identitet och säkra värdefull information.


      Molnbaserad Safedome identitet valv: Smartphone och kortet måste vara tillsammans för att trådlöst låsa valvet. Det ger en säker plats som skyddas av bank-grade autentisering för konsumenten att lagra konfidentiell finansiell information, till exempel kreditkortsnummer.
       
       

       
      På deras hemsida så anger Safedome™ att deras system är "bekvämt, on-the go säkerhet" som ger "extra lugn" med omedelbar pro-aktivt tjuvalarm. Jag är benägen att hålla med att systemet är ganska smart uttänkt för att skydda smartphone och plånbok och jag tror att det finns ett behov av att kunna hålla koll på dessa. Jag tror också att det är intressant i dessa dagar med ett tredelat säkerhetssystem där både kort, smartphone och pinkod behövs för att låsa upp systemet, även om det kan ställa till det lite om kortet till exempel blir skadat och mobilen blir obrukbar tills ett nytt kort dyker upp (!!).
       
      Vi lägger in mer och mer i våra smartphones och redan idag finns en stor risk för identitetsstöld om du förlorar din smartphone. Detta gäller kanske i ännu högre grad på företagsägda smartphones där säkerhetsaspekterna idag är rena skämtet oftast. Där ser jag helt klart en vinst med att använda Safedome™ eller liknande system. Jag vet också sedan min tid som säljare av personlarm att det finns en stor efterfrågan på tjänster som kan hålla koll på både telefon och kreditkort så om priset är humant så tror jag att Safedome™ kan bli en storsäljare.
       
      [dt_divider style="thin" /]
       
      [video width=1024" height="576" mp4="http://jimiwikman.se/wp-content/uploads/2014/01/Safedome.mp4]
  • Who's Online   0 Members, 0 Anonymous, 3 Guests (See full list)

    There are no registered users currently online

×
×
  • Create New...