Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...
  • En mörk vecka | jimiwikman.se

    En mörk vecka

    Posted , 89 views, 0 comments

    [url="http://mortfiles.se/images/old_blog/2009/12/package-broken.png">package-broken.png

     

    Under tisdag kväll och natt så gör jag en ganska stor flytt åt en ny kund, något som tar mig nästan 15 timmar, så jag somnar in på morgonen efter lite mer än 24 timmar i aktiv tjänst. På eftermiddagen så är internet dött igen och jag får besked om att någon elektriker varit och knåpat ute i trapphuset så jag antar att någon håller på att fixa telefonen som fortfarande är död. Helt fel tydligen.

     

    På torsdagen börjar jag känna en viss panik eftersom jag har en hel del jobb att göra plus skolarbete som måste göras, så jag ringer återigen till Alltele och kommer inte längre än att ”jag ska kolla med ett annat modem eller gå in till en granne och se om det fungerar där”. Jag vet inte hur många som har extra modem hemma, men jag har inte för vana att köpa fler än jag behöver för att få internet och det kändes inte helt motiverat att lägga ut 500:- bara för att se om det kunde vara fel på modemet när telefonen inte fungerar heller. Det är inte många grannar hemma mitt på dagen heller...

     

    Så, jag ringer till min hyresvärd Gruvstaden för att se om dom har någon koll på vad man gör angående telefonsituationen. Dom har ingen aning om vad jag pratar om och det får mig att bli lite orolig, så jag provar relacom som tydligen är ansvariga för telefonlinjerna, men där blir jag vänligt hänvisad till Skanova som är ansvariga för alla reparationer.  Hos Skanova får jag först lite buttra tongångar eftersom jag tydligen ska anmäla till mitt telefonbolag som sedan anmäler till Skanova, men sedan mjuknar personen upp när min situation blir lite klarare och mycket vänligt så kontrollerar han om någon anmälan finns, vilket det självklart inte gör.

     

    Tillbaka till Alltele då och den här gången ska det göras felanmälan på Telefonen, vilket tar ett par minuter bara och sedan läggs en anmälan in till Skanova. Under tiden får jag svar från Gruvstadens ägare som har fått uppgift att telefonisituationen ska vara klar. Jag meddelar att jag fortfarande inte har telefon, vilket tydligen är lite förvånande för sedan bli det tyst.

     

    Under dagen får jag förlita mig på mobilen för att lösa dom sista problemen med den nya kunden, vilket är precis så skoj som det låter. Huvudvärk och lite smått vindögd så löser jag problemet iallafall och kunden blir nöjd, vilket är allt som betyder något egentligen.

     

    Fredag morgon slår stressen till och jag dunkar i säng med 38.5 i feber efter att ha lämnat Benjamin på dagis och blir liggande hela dagen. Gruvstadens ägare slår en pling under dagen,  men jag sover som en klubbad säl. Jag vet fortfarande inte vad samtalet gällde.

     

    Helgen går och jag känner mig som en fångad tiger i en alldeles för liten bur. Hjärtat bankar, huvudet värker, febern kommer och går medans magen slits i stycken av stressen att bara sitta och vänta på att ett mirakel på något sätt ska återställa ordningen i tid, men det händer så klart inte. Det känns som att jag är helt bedövad, både fysiskt och mentalt.

     

    På söndagen skickar jag ett brev till Alltele och ber om statusuppdatering angående telefonin och beställer samtidigt bredband från ComHem, trots att alla varningsklockor ringer. Om situationen med telefonin drar ut på tiden, vilket jag inte har några indikationer på att det inte kommer att göra eftersom ingen tycks veta vem som gör vad angående situationen. På något sätt måste jag få internet så snart som möjligt och med det nya dlanet så slipper jag kablar i hela huset, så då kan comhem fungera trots allt. Det ger även möjlighet att ta bort hemtelefonen och portera över till mobilen, något som känns motiverat med tanke på att vi ringer för under 400:-/år, men ändå betalar nästan 4000:- i avgifter och annat.

     

    Igår ringer Alltele återigen och gör sitt bästa för att försöka lösa ett olösligt problem. Det är ju inte deras tjänst som är problemet, det är en kass telefonlinje som ställer till det om man får tro den informationen som presenterats. Alltele har varit lika usla som alla andra internetleverantörer ända sedan dom köpte upp TDC, men senaste halvåret eller så har dom verkligen ryckt upp sig ordentligt och jag har aldrig fått sådan bra support som jag fått dom senaste veckorna. Kompetent och trevlig personal har lagt tid och engagemang på att lösa problemet, så det kommer att kännas lite tråkigt att behöva säga upp abonnemangen där även om det är av ekonomiska skäl.

     

    Det är halvtid i Ciscokursen och det betyder tentadags imorgon, något som normalt inte är några problem. Den här gången så är det dock ytterst tveksamt om jag ens får göra certifieringen eftersom jag ännu inte lyckats tagit mig ut på internet för att göra dom assessments som måste göras inann man får skriva provet. Dessutom så har jag mängder av labbar som ska göras, något som inte direkt minskar paniken som klöser i magen. Det har visserligen funnits tid och möjlighet att göra assessments och labbar, men situationen har varit så stressande att jag bivit helt paralyserad.

     

    Det kostar mycket i energi att försöka jaga information och en hel del i extra utgifter för att jag ska kunna fungera alls. Just nu har jag fått köpa till extratjänster från 3 för att kunna använda min mobil som 3Gmodem plus dom kostnaderna som blir av att ha dubbla internetabonemang i tre månader.

     

    Jag fick precis samtal från Relacom som ska komma hit om en timme, så vi får se vad som händer efter det...håll tummarna!

    User Feedback

    Recommended Comments

    There are no comments to display.



    Guest
    Add a comment...

    ×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

      Only 75 emoji are allowed.

    ×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

    ×   Your previous content has been restored.   Clear editor

    ×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Who's Online   0 Members, 0 Anonymous, 7 Guests (See full list)

    There are no registered users currently online

×
×
  • Create New...