Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...
  • Below the fold - tappar du försäljning eller besökare med långa webbsidor? | jimiwikman.se

    Below the fold - tappar du försäljning eller besökare med långa webbsidor?

    Posted , 99 views, 0 comments

    Below the fold är ett begrepp som betyder att innehållet hamnar under den gräns som besökarens webbläsare kan visa utan att scrolla sidan och studier visar att innehåll som ligger under den gränsen får betydligt mindre uppmärksamhet. Frågan är om du förlorar försäljning eller besökare om du inte tar med det faktum i din design?

     

    I en undersökning i ämnet utförd 2010 där man använde sig av eyetracking teknologi för att mäta vad testpersonerna tittade på och hur länge så fick man fram ett resultat som säger att vi lägger 80.3% av vår uppmärksamhet above the fold, dvs ovanför gränsen för vad vår skärm visar utan att scrolla. Endast 19.7% av vår uppmärksamhet hittar ner under den gränsen och då ska vi ta i åtanke att  undersökningen baserades på en upplösning på 1024x768px.

     

    [url="http://www.jimiwikman.se/wp-content/uploads/2011/09/eyetracking-fixations-above-fold-vs-below-1.png">eyetracking-fixations-above-fold-vs-belo

     

    Om vi tittar på hur testpersonerna följde dom långa sidorna så ser vi en tydlig trend som går hand i hand med den gyllene triangel regeln och F-mönster, men vi ser även en tydligt skillnad när vi hamnar below the fold. När blicken passerar below the fold så sträcks läsmönstret avsevärt ju längre sidan är. Om vi tar ut tre testsidor så ser vi även en tydlig skillnad beroende på innehållet. Nu är dom här tre exemplen inte representativa för genomsnittet, men dom visar ändå en intressant skillnad mellan olika individer och innehåll.

     

    [url="http://www.jimiwikman.se/wp-content/uploads/2011/09/eyetracking-scrolling-long.jpg">eyetracking-scrolling-long.jpg

     

     

     

     

     

    Om vi nu har en uppmärksamhetskvot på >20% below the fold och så lägger vi till det faktum att vi läser knappt 20% av innehållet på en webbplats i genomsnitt så är frågan om din webbplats är designad för above the fold eller om du förlorar både försäljning och besökare med för långa webbsidor?

    User Feedback

    Recommended Comments

    There are no comments to display.



    Guest
    Add a comment...

    ×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

      Only 75 emoji are allowed.

    ×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

    ×   Your previous content has been restored.   Clear editor

    ×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Who's Online   0 Members, 0 Anonymous, 19 Guests (See full list)

    There are no registered users currently online

×
×
  • Create New...