Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...
  • Apberget går i graven - är det så svårt att hålla communities vid liv? | jimiwikman.se

    Apberget går i graven - är det så svårt att hålla communities vid liv?

    Posted , 144 views, 0 comments

    [extract]Apberget följer nu Playahead och Lunarstorm in i den digitala eviga glömska och frågan är om det är dömt att misslyckas med att sätta upp communities i konkurrens med Facebook bland annat?[/extract]

     

    Att Apberget väljer att lägga ner är faktiskt mer förvånande för mig än nedläggningen av Lunarstorm och Playahead, men med ett beslut att man inte får ta betalt av barn, ett hårt fokuserat community med en målgrupp somFacebook har i ganska hårt grepp vid det här laget så är det kanske inte så konstigt att det går åt pipsvängen.

     

    Jag ser vissa paralleller till vad som hände i slutet på -90 talet när alla och hans moster skulle skaffa sitt eget community, då baserat på forum som ploppade upp som gratistjänster och nedladdningsbara skript som svampar ur jorden. Bravenet och EzBoard var för många inkörsporten till dom tyngre forumen som PHPBB och senare IPB och VBulletin. Gratis var gott och allt eftersom dom olika forumen växte så växte även problemen med finansiering...

     

    Vid IT-kraschen 2000 så försvann majoriteten av dom stora forumen, eller splittrades i mindre, billigare communities. Få communities klarade av att finansiera sin egen existens när driftkostnaderna för servrar hela tiden steg i takt med storleken på forumet. För många fanns det få alternativ än att skaffa någon form av inkomst eller lägga ner, något som ställde till det ordentligt för dom communities som lagligen var förbjudna att tjäna pengar på forumet. Mitt community Shadownessence var ett sådan community och trots att det gav stora hål i plånboken så överlevde vi, mycket tack vare medlemmarnas generositet.

     

    Jag tycker mig känna igen övertron på IT igen när jag gång på gång läser om miljon investeringar i tjänster som inte har någon inkomst eller som har väldigt liten i förhållande till dom investeringar som görs. Jag ser återigen hur dom goda avsikterna och drömlika visionerna hårt slås ner av verklighetens pengadrivna realitet. Den eviga sanningen lyser igenom som den alltid brukar göra innan verkligheten kommer ifatt IT branschens lemmeltåg mot katastrofens brant: Ingenting på Internet är gratis.

     

    I kölvattnet av Facebook som nutidens Ãœbercommunity så är det svårt att sätta upp communities med en allmän inriktning, speciellt om det är inriktat på unga. Det krävs mycket för att ungdomar ska göra sig besväret att bli aktiva på ytterligare ett community och för att behålla det intresset krävs stort engagemang från personerna bakom sajten. Ett community som inte hela tiden utvecklas stagnerar och dör, det är ett faktum, och idag är tiden det tar innan det sker väldigt kort.

     

    Så varför misslyckas communities och hur kan den trenden vändas? Det finns enligt mig bara två sätt att lyckas med communities och det är att det måste finnas en ekonomisk modell där medlemmarna till största del finansierar verksamheten och att verksamheten hela tiden utvecklas.

     

    Ett community som inte finansieras av medlemmarna på något sätt kommer förr eller senare att växa sig ur den finansiella situationen som man satt upp, vare sig det är genom försäljning eller annonsering av något slag. För mitt community så fungerade det bra med donationer för medlemmarna visste att om dom inte bidrog till sajtens existens så försvann den. Andra sätt att finansiera är genom micropayments för olika funktioner, utmärkelser osv eller genom prenumerationer av olika slag. SMS tjänster må vara enkla att använda och sätta upp, men dom har dåligt rykte, speciellt när det gäller ungdomar.

     

    Ett community som inte utvecklas är en dinosaurie och precis som urtidens jättar så är ett sådant community dömt att dö ut. Som ägare till ett community så måste man hela tiden hitta på nya sätt att intressera medlemmarna. Det kan vara nya tjänster, evenemang, tävlingar osv, men hemligheten ligger inte i att hela tiden göra coolare och flashigare saker utan att se till att medlemmarna känner sig delaktiga. Om medlemmarna inte känner sig delaktiga blir det en "bingolotto effekt" där det helt enkelt blir för mycket så det blir ointressant.

     

    Någonting som jag ofta förvånas över när det gäller communities är att man nästan alltid vill lite för mycket och därför dränker medlemmarna i funktioner som dom kanske inte vill använda. Det är många communities som också lever på goda avsikter snarare än kunskap och erfarenhet och tro mig när jag säger att ett community är ett minfält där även dom bästa avsikterna kan orsaka stormar som kan slita sönder sajten. Många communities saknar dessutom kunskap om design och användbarhet, något som kan vara minst lika förödande.

     

    Så, har communities någon framtid? Visst har dom det! Med rätt inriktning och med en sund finansierad framtidsplan så har communities en lysande framtid. Facebook är det stora allmänna communityt och jag törs påstå att det skapar ett behov av mer utvecklade communities som är specialiserade på vissa ämnen. Vi har ett större behov av online gemenskaper idag än för 15 år sedan och därför finns det stora utrymmen för communities även idag.

    User Feedback

    Recommended Comments

    There are no comments to display.



    Guest
    Add a comment...

    ×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

      Only 75 emoji are allowed.

    ×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

    ×   Your previous content has been restored.   Clear editor

    ×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Who's Online   0 Members, 0 Anonymous, 6 Guests (See full list)

    There are no registered users currently online

×
×
  • Create New...