Användbarhet och Webbhotell

0 177

Svenska webbhotell har en lägre omsättningsfrekvens än till exempel USA där varje tonåring och hans mamma har ett eget webbhotell och webbhotellen kommer och går nästan dagligen, men hur användarvänliga är egentligen våra mer stabila webbhotells jättar?

Jag gjorde en snabbsökning på google efter webbhotell och fick fram en hel del alternativ med några av branschens tyngsta namn som jag snabbt besökte för en snabb genomgång av deras hemsidor för att se hur dom har lagt upp sin information och till vilken grad dom fokuserar på användarvänlighet. Resultatet blev chockerande.

Det var efter jag läst “allt om användarhet” på internetworld som jag började fundera lite mer över Mortfiles användbarhet och jag blev nyfiken på att se hur andra löser just den funktionen på hemsidan. Allt eftersom jag grävde djupare i artikeln med Funda Denizhan och Tommy Sundström som båda jobbar som användbarhetskonsulter kände jag att ämnet var minst sagt intressant eftersom just användbarhet är någonting som jag brinner väldigt starkt för.  Steve Krug, författare till boken “Don’t make me think” tar upp fenomenet Webb 2.0 och dess påverkan på användarvänlighet i artikeln:

Användargenererat innehåll har blivit en av de saker som alla just nu känner sig tvingade att lägga in i sina sajter. Man kan föreställa sig samtalen i styrelserummen där cheferna säger: “vi måste få in sociala nätverk på vår sajt”. Eftersom det har fungerat så bra för en del, så vill alla ha det, vilket inte är en bra anledning. Man vill inte drabbas av inställningen att “vi måste ha det, oavsett om det verkar vettigt för vårt företag eller inte”.

Vidare ger han tips på grundläggande problem som är vanliga, som att dom flesta är för försynta när det gäller att tala om vad som finns på hemsidan en framskjuten position på alla delar av hemsidan så att det är lätt att se vad hemsidan handlar om utan att behöva hoppa till första sidan.  Han betonar också nyttan av att använda CSS för enkla justeringar av innehållet och lovordar funktionen att ändra fontstorlek direkt på hemsidan istället för att leta efter funktionen i webbläsaren.

I artikeln Sex, drugs and webb 2.0” tar Gerry McGovern oss igenom ett par intressanta frågeställningar som borde vara en grundläggande strategi när man bygger en hemsida, nämligen hur man flyttar hemsidans inriktning från företagets organisation och flyttar den till kundens behov. Vikten av att kunden ska kunna självbetjänas och att använda rätt språk betonas också, vilket jag skulle vilja påstå ibland kan stå i konflikt till många företags blinda SEO jakt.

Webb 2.0 som fenomen är jag ungefär lika förtjust i som användbarhet och webbstrategi veteranen Kelly Goto som efter ett samtal med Bill Gates under en uppmärksammad webbkonferens uttryckte sig så här:

– Det är en stor risk att man tänker stegvis, att man tar ett kliv från första versionen till andra versionen. Men webben måste utvecklas hela tiden.

Själv har jag en kanske lite mindre konservativ syn på saken och anser att webb 2.0 är en hype som fastnat i branschens kollektiva mantra om standarder och blivit ett slags samlingsnamn på dom nyheter som kommer fram och dom nya tjänsterna som blivit allt mer populära snarare än ett generations byte. Möjligen något som “försök 2” efter IT kraschen på 90 talet kan passa som benämning för webb 2.0 istället.

Även om jag fick ett par tankeställare och genast började fundera på en del ändringar utifrån den här utomordentliga artikelserien så kännde jag att jag låg ganska bra till iallafall när det gällde användbarhet, men hur såg det ut hos konkurrenterna?

11 webbhotell hittade jag på första sidan med ett par slumpade adsense resultat som komplement och efter en snabb genomgång kan jag säga att det såg dystert ut. Till skillnad från dom amerikanska motsvarigheterna som börjar med att köpa sig en layout och jobbar stenhårt mot försäljning så är det tydligt att i sverige jobbar vi från andra hållet och fokuserar på tekniken bakom istället får man anta.  Det som är genomgripande i nästan samtliga webbhotell är bristen på enkla support funktioner och på mer än ett webbhotell saknades support länken helt eller har ersatts med ett kontakt formulär. Enbart ett webbhotell hade ett så kallat pro-aktivt support system där vanliga frågor kombinerades med kontakt forumläret interaktivt för att på så sätt ge kunderna alternativ samtidigt som dom skriver till dig. Värt att notera är att inget av webbhotellen hade ett forum eller annan akktiv tjänst där kunder och webbhotell öppet kunde kommunicera…

6 av 11 webbhotell saknar en direkt beställnings knapp, eller länk för beställning och 2 hade textlänkar som knappt syntes och på inte mindre än 4 webbhotell framgick det inte ens att hemsidan handlade om webbhotell alls! Istället låg fokuseringen på text i massor och standard bilder på personer i IT miljö vilket bara kändes förvirrande även för mig som visste vad jag letade efter.

Layout mässigt är det lite intressant att det är dom billiga webbhotellen som har den kraftigaste designen med mest fokus, medans dom större företagen varierar kraftigt i kvalitet och fokus. Ett par webbhotell ser till och med ut att vara gjorda på en kafferast av en uttråkad server tekniker…

Jag visste att svenska webbhotell är ganska dåliga på layout och användbarhet, men att det var så illa kunde jag aldrig drömma om. Det förvånar ganska mycket med tanke på att sverige är ett starkt IT land där marknaden är i det närmaste glödhet att men som seriöst webbhotell inte lägger mer tid och energi på den delen av deras affärsverksamhet som är deras ansikte utåt. Jag börjar förstå mer och mer varför så många svenska hemsidor hamnar hos lågbudget alternativen eftersom dom iallafall förstått vikten av ett attraktivt yttre.

Jag kan bara säga skärpning, det är dags att ta en titt på utländska aktörer som har förstått vikten av användbarhet och jag rekommenderar att ni kikar igenom artiklarna på internetworld ett par gånger innan ni kikar på vilka alternativ som finns för att ge ert företag den ansiktslyftning den så tydligt behöver. En hemsida ska inte behöva sälja tjänster på referenser, den ska sälja i sig själv!

Leave A Reply

Your email address will not be published.