Trademax behöver fundera lite extra på sin kundvård

27 268

Trademax är ett ehandelsföretag som har haft ett bra rykte, men som senaste månaderna fått flera arga kunder som är besvikna över Trademax bristande kundvård. Jag är en av de kunder som kunnat observera hur ett bra företag kollapsar under dåliga rutiner när det gäller kundvård efter att min soffa mystiskt försvann…

Det var i början av december förra året som jag och min fru bestämde oss för att köpa en ny soffa till vår nya lägenhet och efter att ha gjort lite research så föll valet på Trademax. Beställningen gick smidigt och vi begärde att få soffan levererad 4/1 på eftermiddagen då det var dags för inflytt i Märsta.

Orderbekräftelsen kom med preliminärdatum vecka 1, dvs precis den tid som vi begärt och allt såg bra ut. Efter jul la min fru till ytterligare en beställning och återigen såg allt bra ut. Efter nyår så ville vi dubbelkolla så allt var klart och fick beskedet att soffan hade blivit försenad och skulle komma i februari!

Nu är det inte katastrof att en vara blir försenad, speciellt över jul och nyår som i år var lite extra kaotiskt för många ehandlare, men att inte någon gång under de fem veckor som passerat mellan beställning och vår förfrågan dagarna innan leverans kunna kontakta kunden och meddela det är riktigt illa. Speciellt som informationen kom bara för att vi tog kontakt, inte Trademax.

Nåväl, en försenad leverans är inte jordens undergång, men att vänta ytterligare 4-5 veckor med ett tomt vardagsrum på helt ny ort 25 mil hemifrån kändes inte ok, så vi började ställa frågan om vad som gjorde att soffan blev försenad. Nu blev det lite märkligt…

Plötsligt började supporten att blanda ihop ordrarna och hänvisade till fel leverans (den som gjordes efter jul) som orsak till förseningen, sedan kunde deras system inte se varken orderdatum eller någon som helst orderinformation. Där kom det ett bekymrat veck i pannan på mig och jag fick uppfattningen att de satt och svamlade istället för att läsa mailen ordentligt och att de någonstans helt enkelt gjort ett misstag som påverkade min leverans.

Första regeln när du sitter i support är att var ärlig. Har det blivit en miss så säg det! Erbjud sedan en kompensation och sedan är situationen avklarad och kunden blir hyfsat nöjd. Istället misslyckas Trademax kapitalt och gör precis det som man absolut inte får göra: man slarvar och missar viktig information som gör kunden ännu mer irriterad.

Ok, jag är ju inte helt obekant med support då jag har jobbat med support i 15 år så jag tar tjuren vid hornen och ringer upp support för att reda ut begreppen. Efter 20 minuters väntetid (som inte direkt gör mig mer positivt lagd) så kommer jag fram till en uppenbarligt stressad dam. Jag förklarar mitt ärende och försöker vara så trevlig jag kan för jag vet att det är något som alltid uppskattas när man sitter i supporten.

Efter några försök att få fram information så ber damen att få återkomma när hon hunnit kollat med inköpsansvarige och även om det inte heller är något som uppskattas så är jag förstående och godtar den ursäkten med en huvudskakning och en stilla undran vad Trademax sitter på för system egentligen som inte kan få fram informationen åt supportpersonalen.

Under tiden jag väntar så mailar en annan supportpersonal att soffan ska komma in i veckan och sedan slussas ut till mig. Där ler jag svagt och förstår att Trademax har ett system som är illa anpassat för support om flera i personalen hanterar ärendet på olika sätt och utan hela historiken, men det låter ju godtagbart även om de fortfarande inte erbjuder en förklaring till varför soffan inte kommer på utsatt tid eller kompensation som ursäkt.

I det här läget så väger jag lite mellan att godta att soffan kommer lite sent trots allt eller om jag ska vara missnöjd med hela hanteringen. Då ringer damen som skulle återkomma upp och jag tänker att nu har Trademax chansen att släta över tidigare missar och återta mig som trogen kund! Allt som behövs är en ursäkt och en symbolisk kompensation för att vända hela situationen till något positivt för mig som kund…

Det börjar lysande för damen kommer ihåg att jag nämnt att jag har svårt att få in soffan då jag inte känner någon i Märsta än och det är 25 mil till närmaste bärhjälp. ”vi har möjligheten att bära in din soffa åt dig…” Orden är som ljuv balsam och jag tänker för mig själv att där satt den. Trademax skulle lyckas vända en dålig situation till något riktigt bra där man lyssnat på kundens problem och erbjuder en lösning!!

”…det kostar 495:-” Pang. Den positiva känslan tvärdog och den ljuva känslan av att Trademax trots allt värdesätter mig som kund ersätts med någonting som kan liknas med att bita i en citron. Inte nog med att de missar leveransdatumet ordentligt, missar att ge någon som helst godtagbar förklaring till förseningen, helt glömmer att be om ursäkt…de har dessutom mage att fråga om det är ok att jag betalar 500:- extra för att bärhjälpen som fanns på plats på leveransdagen befinner sig 25 mil bort när soffan kommer två veckor försent.

Jag kan bara säga katastrof i fråga om kundvård från Trademax sida, även om jag har full förståelse för att supporten är överbelastad och det är kaos hos Trademax om man ska tro på de negativa omdömena som regnar ner över dem. Nu kanske jag tar lite extra illa vid mig eftersom jag jobbar med ehandel dagligen, både när det gäller supportfrågor och kundvård, men också rent marknadsföringsmässigt så jag vet att det Trademax gör är att de värderar mig som kund till ett värde under den knappa hundralapp som det kostar att bjuda på att bära upp min soffa. Det känns som en förolämpning rent ut sagt.

Så om jag ska ge ett råd till Trademax utifrån det här så är det:

    [*]Kommunicera med era kunder. Saker händer och bara ni berättar det för kunderna så förstår vi det även om vi inte blir jätteglada.
    [*]Kontrollera kommunikationen. Se till att håll koll på vem som säger vad till vem och låt inte kunden känna att ni inte har koll på kommunikationen för kan ni inte ens hålla koll på vad ni säger, hur ska kunden kunna lita på att ni hanterar pengar och leveranser? Ha ett bra supportsystem där allting noteras, från email till telefon till fysiska besök.
    [*]Säg sanningen. Sitt inte och svamla och kom med halvhjärtade ursäkter. Säg som det är att ni tappade bollen rakt av och be om ursäkt. Det är det kunden vill höra.
    [*]Läs alltid, alltid hela kundens mail och svara på varje enskild fråga! Kasta aldrig iväg ett halvt besvarat mail eller illa formulerat svar för det kommer att göra kunden än mer förbannad. Är det ett komplex ärende så ring istället eller ta det på chat om kunden föredrar det.
    [*]Lös problemet! En kund skiter högaktningsfullt i vilka brister era system har eller vem som glömde faxa vad, det är ert problem. Se kundens problem och lös det så gott det går. Är det leveransproblem så mal inte på om varför utan fokusera på att få fram ett datum för när problemet kan lösas.
    [*]Erbjud kompensation. En kund som är missnöjd sprider ringar på vattnet och varje liten klick med skit som ni får på er påverkar er försäljning, både direkt och indirekt. En missnöjd kund som ni kan omvända är värd varenda krona för den personen kommer med största sannolikhet att bli en ambassadör om ni sköter det rätt. Även om ni inte tjänar en enda krona på just den försäljningen så kommer ni att vinna tusentals kronor i det långa loppet.

Vi ska se om Trademax ser sitt misstag och hör av sig för att försöka omvända mig till en ambassadör för den möjligheten finns alltid fram tills dess att köpet är levererat, men då får de komma med något betydligt mer än bara bjuda på att bära upp soffan för det tåget har redan gått…

Leave A Reply

Your email address will not be published.

27 Comments
  1. Jimi Wikman says

    Jag ska dock erkänna att damen i supporten var mycket trevlig och säkert gjorde allt hon kunde under omständigheterna

  2. Joakim Hallerheim says

    Mycket bra skrivet! Googlade fram ”Missnöje med Trademax” och du hamnade överst med detta inlägg.. och jag kan inget annat än att hålla med. Jag sitter nu i en liknande sits, om inte värre, och kan då säga att de har inte bättrat sig. Jag gjorde en ganska stor beställning den 24 april, en säng med sänggavel och nackkuddar, en hörnsoffa i fejkrotting med tillhörande högt bord till balkongen, en stor kruka, två solstolar och ett vitrinskåp. Allt detta stod, enligt deras hemsida, som lagervaror med en leveranstid på 4-10 dagar och jag tyckte det var grymt så jag betalade allt med mitt Visakort och bara väntade på att få njuta av mina nya möbler inom de närmaste 10 dagarna. Jag avstod tom. att beställa två sängbord som hade en leveranstid på över 14 dagar enligt deras sida.

    Nu till det roliga, jag vill ha koll på saker och kunna planera lite, så jag sitter och kollar orderstatus dag ut och dag in. Jag ser rätt och riktigt ”Din order är bekräftad och beräknas att levereras från oss under vecka 18. Detta datum är preliminärt och kan ändras.”, och jag går och väntar på en bekräftelse från DHL att varorna är på väg. Men vecka 18 kommer, och jag kollar orderstatusen igen, som nu är ändrad till vecka 19. Vecka 19 kommer och nu säger orderstatusen att varorna ska levereras vecka 20. Jag börjar bli lite frustrerad och undrar vad som faktiskt händer, visst jag har förståelse att det är en stor order jag gjort och det kan ta tid att få ihop allt, men inte en enda kontakt under dessa veckor. Jag försöker ringa dem, men får endast ett telesvar att det inte går att komma fram, var vänlig försök senare.

    Först på onsdagen den 7 maj, vecka 19, får jag ett mail som är skickat till samtliga kunder. ”Viktig information” står på ämnesraden, och de börjar med ”Bäste kund!” och sedan förklarar de att de håller på att flyttar deras centrallager samtidigt som att deras försäljning under April månad vida översteg deras förväntningar. Och för att kunna hjälpa så många som möjligt har de valt att tillfälligt inte ta emot några samtal. Handläggningstiden för mail som kommer in beräknas till ca 5 arbetsdagar. Detta med hälsningar från Johan Lager, Försäljningschef Trademax.

    Jag tänker att Ok, då kanske varorna kommer nu vecka 20 då de kanske försöker skynda på allt lite efter detta mailet de precis skickat ut, kanske tagit in extra personal osv.. tankarna flyger iaf. Det hela blir bara bättre när jag på söndagen vecka 19 får veta att en polare till mig beställt en stor soffa från Trademax den 8 maj, och sedan fått en bekräftelse på söndagen av DHL att varan kommer bli upphämtad och levereras inom kort. Men, vecka 20 kommer och orderstatusen ändras till vecka 21. Nu börjar jag bli riktigt frustrerad, och kom ihåg, det går inte att ringa till dem utan endast maila, som sedan kanske besvaras inom 5 arbetsdagar. Så jag skickar ett mail den 13 maj och frågar vad som händer, hur de prioriterar, och hur det kan komma sig att min polare som beställde två veckor efter mig kan får sin leverans före min.

    Den 14 Maj får jag ett mail, inte ett svar till det jag skickade dagen innan, där de säger följande:
    ”Hej!
    Vi måste meddela Er att sängen som ni beställt tyvärr blivit försenad från vår leverantör.
    Leveranstid beräknas i dagsläget till ca 4 veckor
    Övriga varor väntas finnas inne på vårt lager under vecka 20. Meddela oss om ni önskar delleverans
    Vi beklagar för förseningen och är tacksamma för Ert tålamod.
    Ha en trevlig dag!”
    Jag har i vanliga fall en ängels tålamod, men jag är nyinflyttad i en lägenhet sedan Okt, med en jääättestor och fin balkong och vädret börjar nu bli strålande och jag vill verkligen ha mina möbler, så tålamodet börjar tryta. Men jag svarar på det mailet på följande sätt:
    ”Hej,
    Suck på den! Men leverera det ni kan så fort som möjligt är ni snälla så får jag vänta på sängen, utan extra kostnad utgår jag ifrån.
    Tack på förhand”
    Sedan blir jag ändå lite sur och börjar fundera kompensation, de lär ju inte ge något om jag inte nämner det känner jag, då de varit väldigt dåliga med att informera eller indikera att man kommer kompenseras på något sätt. Så jag skriver ett mail till, nästan direkt efter:
    ”Vill även framföra mitt missnöje med leveranstiden då det stor 4-10 dagar då jag beställde allt. Avstod att beställa två sängbord då det stod att det inte fanns i lager inom de två närmsta veckorna. Imorrn är det tre veckor sedan jag beställde och nu ska jag få vänta ytterligare 4 veckor på sängen.. Hur kompenseras jag för detta?
    Mvh, Undertecknad”

    Samma dag som jag skickar dessa mail tillbaka till dem får jag svar på det första mail jag skickade den 13 maj:
    ”Hej Joakim!
    Vi beklagar förseningen. Förseningen beror på en omflyttning i vårt lager. Vi hoppas att du kan ha överseende med detta!
    Anledningen för att din vän fått sina varor tidigare är för att olika varor har egna kösystem. Vi skickar våra varor så fort vi har dem på lager enligt tidsordning. Alltså kan din vän ha fått sina varor tidigare pga att denna kunds varor fanns i lager vid beställning.
    Den säng Hilton Lyx 160 du har beställt har precis som du blivit informerad om har dessvärre i nuläget en leveranstid på ca 4 veckor. Vi kommer därför att skicka det vi har på lager nu och sängen i efterhand!
    Ha en fortsatt bra dag!”
    Fine tänker jag, låt gå då, bara jag får min hörnsoffa till balkongen så man kan glassa där i det fina vädret. Har som sagt en ängels tålamod, men är lite lätt upprörd för mig själv.

    På söndagen den 18 maj får jag ett mail från Trademax, ”Din order är packad och väntar på upphämtning!”. Jippi tänker jag, äntligen! Jag går in och kollar ordern via länken till DHL och ser i kollilistan att min säng är med där också, så det ser ut som att alla mina varor kommer med i samma leverans. Jag går sedan in och kollar orderstatusen på Trademax hemsida, och ser där att leveransen nu beräknas till vecka 23?! Wth?! Dagarna går och jag hör ingenting från varken Trademax eller DHL och igår den 21 maj skickar jag ett mail till, det sista, som jag nu väntar svar på:
    ”Tjena,
    Jag fick aldrig nåt svar på mitt senaste mail gällande kompensation.
    Under tiden nu har jag fått ett bekräftelsemail att mina varor är packade och väntar på upphämtning av DHL, och där i kollilistan står min säng med. Så nu undrar jag om den verkligen är med då ni sagt att det är upp till 4 veckors väntetid på den. Dessutom står det att mina varor kommer levereras v 23 enligt min orderstatus hos er. Vad händer, känns som noll koll här!
    Mvh, Joakim Hallerheim”

    Sammanfattning:
    Det är nu 22 Maj, det är exakt 4 veckor sedan jag beställde varor som hade 4-10 dagars leveranstid, det går inte att ringa till Trademax och mina mail har inte besvarats inom tidsramen de utlovat, och jag står fortfarande utan de möbler jag redan betalat kontant för. Det har inte kommit på tal om någon kompensation ännu, och informationen om vad som faktiskt händer med min leverans är fruktansvärd. Värt att notera är att på varorna jag beställt står fortfarande som lagervaror med 4-10 dagars leveranstid enligt deras hemsida, om man skulle beställa de på nytt.

    Blev lite läsning för dig, vet inte om du orkar, men det var skönt att få skriva av sig lite och dela med mig av min frustration. Har själv jobbat inom kundservice i 8 år nu och håller med dig till fullo det du skriver.
    Mvh, Joakim Hallerheim

    1. Jimi Wikman says

      Hej Joakim,
      jättetråkigt att du också råkat ut för problem med Trademax 🙁

      Jag hade turen att få lite hjälp av Jenny Lindholm som då var försäljningschef på Trademax, men hon jobbar tyvärr inte kvar där längre. Jag hoppas att du kan få situationen löst så fort som möjligt och självklart bör du få någon form av kompensation från Trademax tycker jag.

      Uppdatera gärna med info om hur det går för dig i din process och så håller jag alla tummar att det löser sig så snart som möjligt.

      1. Joakim Hallerheim says

        Svintrist, och visst, sånt här händer ibland, men då borde de som du säger jobba lite på sin kundvård för att hålla kunderna nöjda trots omständigheterna. Jag återkommer när jag hört nåt nytt! 😉
        Delar ditt inlägg på FB så länge 😉

      2. Joakim Hallerheim says

        Pinsamt, fick ett svar på mitt senaste mail nu.. de svarade jätteluddigt:
        ”Hej Joakim!
        Jag kan se att du har en del av din order hos DHL.
        Det som finns kvar i väntan på att bli packad är ditt vitrinskåp och kruka. Men resten ska vara med i denna leverans som kommer nu.
        Ha en strålande helg!
        Med vänlig hälsning, Emilia M, Kundsupport”
        Inget svar om kompensation, och jag fattar fortfarande inte om de har skickat något eller om de väntar tills allt är packat.. vilket jag mailade tillbaka om… igen… o får vänta några dagar.. igen..

      3. Joakim Hallerheim says

        Hör och häpna, min leverans kommer imorrn! Bekräftat med DHL och de dyker upp mellan 9-11. De kunde dock inte slå mig en signal när de är hos mig då det är en tilläggstjänst, så jag måste hålla mig hemma mellan 9-11, istället för att de slår en pling så sticker jag från jobbet som ligger 1,5 minuts cykeltur bort. Nu hoppas jag verkligen att allt är helt och fint så jag slipper krångla med reklamationer osv.
        Skulle även höra av mig när jag fått hela leveransen gällande kompensation, ska bli intressant att se vad de erbjuder.. har hört på många håll att presentkort på typ 300 kr brukar vara populärt.
        Ha de gott! Med vänlig hälsning, Jocke

        1. Jimi Wikman says

          Beklagar att jag inte svarade tidigare Joakim, hur gick det med leveransen? Dök den upp som den skulle?

          1. Joakim Hallerheim says

            Ingen fara! Jag fick leveransen som utlovat i onsdags förra veckan, dock var inte hela leveransen med och jag väntar fortfarande på mitt vitrinskåp och en kruka till balkongen. Fick dessutom ta dit en kompis som fick hjälpa mig att bära upp allt då DHL bara dumpa allt nere vid porten. Försökte ringa Trademax, men efter 20 minuter o ha gått från köplats 21 till 15 gav jag upp. Väntar tålmodigt på resten av leveransen. Men det viktigaste har jag nu iaf så man kan njuta av en ny säng och balkonghäng nu när det fina vädret kommit.
            Mvh, Joakim

          2. Jimi Wikman says

            Uselt av Trademax, men skönt att du iallafall fått det viktigaste nu 🙂

  3. Joakim Hallerheim says

    Mycket bra skrivet! Googlade fram ”Missnöje med Trademax” och du hamnade överst med detta inlägg.. och jag kan inget annat än att hålla med. Jag sitter nu i en liknande sits, om inte värre, och kan då säga att de har inte bättrat sig. Jag gjorde en ganska stor beställning den 24 april, en säng med sänggavel och nackkuddar, en hörnsoffa i fejkrotting med tillhörande högt bord till balkongen, en stor kruka, två solstolar och ett vitrinskåp. Allt detta stod, enligt deras hemsida, som lagervaror med en leveranstid på 4-10 dagar och jag tyckte det var grymt så jag betalade allt med mitt Visakort och bara väntade på att få njuta av mina nya möbler inom de närmaste 10 dagarna. Jag avstod tom. att beställa två sängbord som hade en leveranstid på över 14 dagar enligt deras sida.

    Nu till det roliga, jag vill ha koll på saker och kunna planera lite, så jag sitter och kollar orderstatus dag ut och dag in. Jag ser rätt och riktigt ”Din order är bekräftad och beräknas att levereras från oss under vecka 18. Detta datum är preliminärt och kan ändras.”, och jag går och väntar på en bekräftelse från DHL att varorna är på väg. Men vecka 18 kommer, och jag kollar orderstatusen igen, som nu är ändrad till vecka 19. Vecka 19 kommer och nu säger orderstatusen att varorna ska levereras vecka 20. Jag börjar bli lite frustrerad och undrar vad som faktiskt händer, visst jag har förståelse att det är en stor order jag gjort och det kan ta tid att få ihop allt, men inte en enda kontakt under dessa veckor. Jag försöker ringa dem, men får endast ett telesvar att det inte går att komma fram, var vänlig försök senare.

    Först på onsdagen den 7 maj, vecka 19, får jag ett mail som är skickat till samtliga kunder. ”Viktig information” står på ämnesraden, och de börjar med ”Bäste kund!” och sedan förklarar de att de håller på att flyttar deras centrallager samtidigt som att deras försäljning under April månad vida översteg deras förväntningar. Och för att kunna hjälpa så många som möjligt har de valt att tillfälligt inte ta emot några samtal. Handläggningstiden för mail som kommer in beräknas till ca 5 arbetsdagar. Detta med hälsningar från Johan Lager, Försäljningschef Trademax.

    Jag tänker att Ok, då kanske varorna kommer nu vecka 20 då de kanske försöker skynda på allt lite efter detta mailet de precis skickat ut, kanske tagit in extra personal osv.. tankarna flyger iaf. Det hela blir bara bättre när jag på söndagen vecka 19 får veta att en polare till mig beställt en stor soffa från Trademax den 8 maj, och sedan fått en bekräftelse på söndagen av DHL att varan kommer bli upphämtad och levereras inom kort. Men, vecka 20 kommer och orderstatusen ändras till vecka 21. Nu börjar jag bli riktigt frustrerad, och kom ihåg, det går inte att ringa till dem utan endast maila, som sedan kanske besvaras inom 5 arbetsdagar. Så jag skickar ett mail den 13 maj och frågar vad som händer, hur de prioriterar, och hur det kan komma sig att min polare som beställde två veckor efter mig kan får sin leverans före min.

    Den 14 Maj får jag ett mail, inte ett svar till det jag skickade dagen innan, där de säger följande:
    ”Hej!
    Vi måste meddela Er att sängen som ni beställt tyvärr blivit försenad från vår leverantör.
    Leveranstid beräknas i dagsläget till ca 4 veckor
    Övriga varor väntas finnas inne på vårt lager under vecka 20. Meddela oss om ni önskar delleverans
    Vi beklagar för förseningen och är tacksamma för Ert tålamod.
    Ha en trevlig dag!”
    Jag har i vanliga fall en ängels tålamod, men jag är nyinflyttad i en lägenhet sedan Okt, med en jääättestor och fin balkong och vädret börjar nu bli strålande och jag vill verkligen ha mina möbler, så tålamodet börjar tryta. Men jag svarar på det mailet på följande sätt:
    ”Hej,
    Suck på den! Men leverera det ni kan så fort som möjligt är ni snälla så får jag vänta på sängen, utan extra kostnad utgår jag ifrån.
    Tack på förhand”
    Sedan blir jag ändå lite sur och börjar fundera kompensation, de lär ju inte ge något om jag inte nämner det känner jag, då de varit väldigt dåliga med att informera eller indikera att man kommer kompenseras på något sätt. Så jag skriver ett mail till, nästan direkt efter:
    ”Vill även framföra mitt missnöje med leveranstiden då det stor 4-10 dagar då jag beställde allt. Avstod att beställa två sängbord då det stod att det inte fanns i lager inom de två närmsta veckorna. Imorrn är det tre veckor sedan jag beställde och nu ska jag få vänta ytterligare 4 veckor på sängen.. Hur kompenseras jag för detta?
    Mvh, Undertecknad”

    Samma dag som jag skickar dessa mail tillbaka till dem får jag svar på det första mail jag skickade den 13 maj:
    ”Hej Joakim!
    Vi beklagar förseningen. Förseningen beror på en omflyttning i vårt lager. Vi hoppas att du kan ha överseende med detta!
    Anledningen för att din vän fått sina varor tidigare är för att olika varor har egna kösystem. Vi skickar våra varor så fort vi har dem på lager enligt tidsordning. Alltså kan din vän ha fått sina varor tidigare pga att denna kunds varor fanns i lager vid beställning.
    Den säng Hilton Lyx 160 du har beställt har precis som du blivit informerad om har dessvärre i nuläget en leveranstid på ca 4 veckor. Vi kommer därför att skicka det vi har på lager nu och sängen i efterhand!
    Ha en fortsatt bra dag!”
    Fine tänker jag, låt gå då, bara jag får min hörnsoffa till balkongen så man kan glassa där i det fina vädret. Har som sagt en ängels tålamod, men är lite lätt upprörd för mig själv.

    På söndagen den 18 maj får jag ett mail från Trademax, ”Din order är packad och väntar på upphämtning!”. Jippi tänker jag, äntligen! Jag går in och kollar ordern via länken till DHL och ser i kollilistan att min säng är med där också, så det ser ut som att alla mina varor kommer med i samma leverans. Jag går sedan in och kollar orderstatusen på Trademax hemsida, och ser där att leveransen nu beräknas till vecka 23?! Wth?! Dagarna går och jag hör ingenting från varken Trademax eller DHL och igår den 21 maj skickar jag ett mail till, det sista, som jag nu väntar svar på:
    ”Tjena,
    Jag fick aldrig nåt svar på mitt senaste mail gällande kompensation.
    Under tiden nu har jag fått ett bekräftelsemail att mina varor är packade och väntar på upphämtning av DHL, och där i kollilistan står min säng med. Så nu undrar jag om den verkligen är med då ni sagt att det är upp till 4 veckors väntetid på den. Dessutom står det att mina varor kommer levereras v 23 enligt min orderstatus hos er. Vad händer, känns som noll koll här!
    Mvh, Joakim Hallerheim”

    Sammanfattning:
    Det är nu 22 Maj, det är exakt 4 veckor sedan jag beställde varor som hade 4-10 dagars leveranstid, det går inte att ringa till Trademax och mina mail har inte besvarats inom tidsramen de utlovat, och jag står fortfarande utan de möbler jag redan betalat kontant för. Det har inte kommit på tal om någon kompensation ännu, och informationen om vad som faktiskt händer med min leverans är fruktansvärd. Värt att notera är att på varorna jag beställt står fortfarande som lagervaror med 4-10 dagars leveranstid enligt deras hemsida, om man skulle beställa de på nytt.

    Blev lite läsning för dig, vet inte om du orkar, men det var skönt att få skriva av sig lite och dela med mig av min frustration. Har själv jobbat inom kundservice i 8 år nu och håller med dig till fullo det du skriver.
    Mvh, Joakim Hallerheim

    1. Jimi Wikman says

      Hej Joakim,
      jättetråkigt att du också råkat ut för problem med Trademax 🙁

      Jag hade turen att få lite hjälp av Jenny Lindholm som då var försäljningschef på Trademax, men hon jobbar tyvärr inte kvar där längre. Jag hoppas att du kan få situationen löst så fort som möjligt och självklart bör du få någon form av kompensation från Trademax tycker jag.

      Uppdatera gärna med info om hur det går för dig i din process och så håller jag alla tummar att det löser sig så snart som möjligt.

      1. Joakim Hallerheim says

        Svintrist, och visst, sånt här händer ibland, men då borde de som du säger jobba lite på sin kundvård för att hålla kunderna nöjda trots omständigheterna. Jag återkommer när jag hört nåt nytt! 😉
        Delar ditt inlägg på FB så länge 😉

      2. Joakim Hallerheim says

        Pinsamt, fick ett svar på mitt senaste mail nu.. de svarade jätteluddigt:
        ”Hej Joakim!
        Jag kan se att du har en del av din order hos DHL.
        Det som finns kvar i väntan på att bli packad är ditt vitrinskåp och kruka. Men resten ska vara med i denna leverans som kommer nu.
        Ha en strålande helg!
        Med vänlig hälsning, Emilia M, Kundsupport”
        Inget svar om kompensation, och jag fattar fortfarande inte om de har skickat något eller om de väntar tills allt är packat.. vilket jag mailade tillbaka om… igen… o får vänta några dagar.. igen..

      3. Joakim Hallerheim says

        Hör och häpna, min leverans kommer imorrn! Bekräftat med DHL och de dyker upp mellan 9-11. De kunde dock inte slå mig en signal när de är hos mig då det är en tilläggstjänst, så jag måste hålla mig hemma mellan 9-11, istället för att de slår en pling så sticker jag från jobbet som ligger 1,5 minuts cykeltur bort. Nu hoppas jag verkligen att allt är helt och fint så jag slipper krångla med reklamationer osv.
        Skulle även höra av mig när jag fått hela leveransen gällande kompensation, ska bli intressant att se vad de erbjuder.. har hört på många håll att presentkort på typ 300 kr brukar vara populärt.
        Ha de gott! Med vänlig hälsning, Jocke

        1. Jimi Wikman says

          Beklagar att jag inte svarade tidigare Joakim, hur gick det med leveransen? Dök den upp som den skulle?

          1. Joakim Hallerheim says

            Ingen fara! Jag fick leveransen som utlovat i onsdags förra veckan, dock var inte hela leveransen med och jag väntar fortfarande på mitt vitrinskåp och en kruka till balkongen. Fick dessutom ta dit en kompis som fick hjälpa mig att bära upp allt då DHL bara dumpa allt nere vid porten. Försökte ringa Trademax, men efter 20 minuter o ha gått från köplats 21 till 15 gav jag upp. Väntar tålmodigt på resten av leveransen. Men det viktigaste har jag nu iaf så man kan njuta av en ny säng och balkonghäng nu när det fina vädret kommit.
            Mvh, Joakim

          2. Jimi Wikman says

            Uselt av Trademax, men skönt att du iallafall fått det viktigaste nu 🙂

  4. Johan says

    Googlade på ”fick aldrig min soffa från trademax” och fick upp din sida först. Jag såg fram emot att få en hörnsoffa i konstrotting till midsommar, beställde i maj och har fortfarande ingen soffa ( Juli). Soffan har kommit bort, jag ber dem vänligt att hjälpa mig och komma med en lösning! De erbjuder mig att ringa DHL för att eftersöka soffan, jag svarar att jag naturligtvis själv gjort detta flera gånger! Och förklarar att jag behöver en soffa!!.. Så jag får själv komma med förslag på lösning-skicka mig en ny soffa!! ( hur svårt kan det vara???). Efter flera mail finner jag en på Trademax som beklagar, reklamerar och lovar skicka en ny soffa i början på nästkommande vecka. Bra, nu räddar hon Trademax rykte, tänkte jag, trots att hon efter min begäran på någon form av kompensation, erbjudit mig 300kr i presentkort, samma erbjudande som alla automatiskt får när de handlar från Trademax ( jag fick alltså inte 300kr+300kr)… Ska jag skratta eller gråta?!.. Det är ju förnedrande. Nu är det i mitten på ”nästkommande” vecka och soffan är inte ens ett ärende hos Trademax när den skulle egentligen skulle skickats iväg.

    1. Jimi Wikman says

      Hej Johan,
      hemskt tråkigt att höra att du också råkat hamna illa till hos Trademax 🙁

      Det låter allt mer som att Trademax behöver se över sina rutiner och ta en rejäl kurs i kundbemötande…

      Jag hoppas att din soffa kommer snarast och håller alla tummarna för det!

  5. Johan says

    Googlade på ”fick aldrig min soffa från trademax” och fick upp din sida först. Jag såg fram emot att få en hörnsoffa i konstrotting till midsommar, beställde i maj och har fortfarande ingen soffa ( Juli). Soffan har kommit bort, jag ber dem vänligt att hjälpa mig och komma med en lösning! De erbjuder mig att ringa DHL för att eftersöka soffan, jag svarar att jag naturligtvis själv gjort detta flera gånger! Och förklarar att jag behöver en soffa!!.. Så jag får själv komma med förslag på lösning-skicka mig en ny soffa!! ( hur svårt kan det vara???). Efter flera mail finner jag en på Trademax som beklagar, reklamerar och lovar skicka en ny soffa i början på nästkommande vecka. Bra, nu räddar hon Trademax rykte, tänkte jag, trots att hon efter min begäran på någon form av kompensation, erbjudit mig 300kr i presentkort, samma erbjudande som alla automatiskt får när de handlar från Trademax ( jag fick alltså inte 300kr+300kr)… Ska jag skratta eller gråta?!.. Det är ju förnedrande. Nu är det i mitten på ”nästkommande” vecka och soffan är inte ens ett ärende hos Trademax när den egentligen redan skulle skickats iväg.

    1. Jimi Wikman says

      Hej Johan,
      hemskt tråkigt att höra att du också råkat hamna illa till hos Trademax 🙁

      Det låter allt mer som att Trademax behöver se över sina rutiner och ta en rejäl kurs i kundbemötande…

      Jag hoppas att din soffa kommer snarast och håller alla tummarna för det!

  6. Josef says

    Jag var en klick ifrån att köpa en soffa från Trademax som pga omständigheterna just då väntade jag 3 dagar så att jag och frugan kunde diskutera köpet. På dessa 3 dagar lyckades trademax höja priset på soffan med 1000:- och när jag försökte få kontakt med de på telefon eftersom jag hade en del tekniska frågor väntade jag 45 minuter som slutade med att jag gav jag upp då jag fick inget svar (hade varit nr 1 på kön sedan början av samtalet).

    Samma dag skrev jag i deras ”kommentar fält” under soffan där jag angav att kundtjänsten inte gick att nå och lämnade även mina kontaktuppgifter. Idag 2 veckor tittade jag i samma kommentarfält på deras hemsida och precis som jag trodde så har de tagit bort alla kommentarer som de inte vill se / höra inkl flera andra som hade skrivit där. Endast ”positiva” kommentarer finns där som är över 6 månader gamla. Som tur köpte jag inte soffan 2 veckor sen och är idag glad att de inte svarade på mina frågor så att jag kan varna andra.

    Vill du handla smärtfritt på nätet så ska du INTE handla från Trademax!

    1. Jimi Wikman says

      Hej Josef,
      tråkigt att höra att du hade en dålig upplevelse på Trademax du också 🙁

      Hoppas du hittat en soffa hos en annan leverantör istället?

  7. Josef says

    Jag var en klick ifrån att köpa en soffa från Trademax som pga omständigheterna just då väntade jag 3 dagar så att jag och frugan kunde diskutera köpet. På dessa 3 dagar lyckades trademax höja priset på soffan med 1000:- och när jag försökte få kontakt med de på telefon eftersom jag hade en del tekniska frågor väntade jag 45 minuter som slutade med att jag gav jag upp då jag fick inget svar (hade varit nr 1 på kön sedan början av samtalet).

    Samma dag skrev jag i deras ”kommentar fält” under soffan där jag angav att kundtjänsten inte gick att nå och lämnade även mina kontaktuppgifter. Idag 2 veckor tittade jag i samma kommentarfält på deras hemsida och precis som jag trodde så har de tagit bort alla kommentarer som de inte vill se / höra inkl flera andra som hade skrivit där. Endast ”positiva” kommentarer finns där som är över 6 månader gamla. Som tur köpte jag inte soffan 2 veckor sen och är idag glad att de inte svarade på mina frågor så att jag kan varna andra.

    Vill du handla smärtfritt på nätet så ska du INTE handla från Trademax!

    1. Jimi Wikman says

      Hej Josef,
      tråkigt att höra att du hade en dålig upplevelse på Trademax du också 🙁

      Hoppas du hittat en soffa hos en annan leverantör istället?

  8. Rabih Marzi says

    2015-02-27 | 12:43
    Original message
    Hej vi beställde en soffa i december men avbeställde den vi tyckte att den var för stor i vardags rummet vi avbeställde den ganska omgående o när jag kontaktade kundtjänsten så sa dom att det inte va några problem sen fick vi räkning på 750
    Kr jag skulle vilja prata med en handläggare för att lösa Dette för jag tycker detta är bedrägeri mitt tele nr är 0727033966 tack
    2015-02-27 | 12:43
    Original message
    Hej vi beställde en soffa i december men avbeställde den vi tyckte att den var för stor i vardags rummet vi avbeställde den ganska omgående o när jag kontaktade kundtjänsten så sa dom att det inte va några problem sen fick vi räkning på 750
    Kr jag skulle vilja prata med en handläggare för att lösa Dette för jag tycker detta är bedrägeri mitt tele nr är 0727033966 tack

  9. Rabih Marzi says

    2015-02-27 | 12:43
    Original message
    Hej vi beställde en soffa i december men avbeställde den vi tyckte att den var för stor i vardags rummet vi avbeställde den ganska omgående o när jag kontaktade kundtjänsten så sa dom att det inte va några problem sen fick vi räkning på 750
    Kr jag skulle vilja prata med en handläggare för att lösa Dette för jag tycker detta är bedrägeri mitt tele nr är 0727033966 tack
    2015-02-27 | 12:43
    Original message
    Hej vi beställde en soffa i december men avbeställde den vi tyckte att den var för stor i vardags rummet vi avbeställde den ganska omgående o när jag kontaktade kundtjänsten så sa dom att det inte va några problem sen fick vi räkning på 750
    Kr jag skulle vilja prata med en handläggare för att lösa Dette för jag tycker detta är bedrägeri mitt tele nr är 0727033966 tack