TurnTo erbjuder ett system där du som ehandlare kan erbjuda dina besökare att ställa frågor om dina produkter till kunder på din sajt som redan har köpt produkten. Funktioner som att kunna söka bland tidigare svar och med en öppningsfrekvens på 30% av tidigare kunder gör att TurnTo verkar riktigt intressant.
Det finns många studier som visar att om en produkt saknar eller har undermålig beskrivning så påverkar det konverteringen eftersom varje gång ett frågetecken dyker upp ovanför besökarens huvud så påverkar det köpbeteendet negativt. TurnTo erbjuder en ganska intressant tjänst där jag som kund faktiskt kan ställa en fråga direkt till tidigare kunder, och få svar på mina funderingar!
Tjänsten fungerar som så att på en produktsida så finns det möjlighet att ställa en fråga och se tidigare frågor och svar. Om jag tittar på tidigare frågor och svar så kan jag söka fram den frågan som jag vill ha svar på om den redan finns. Om jag ställer en fråga så går det ut ett mail till tidigare kunder som får möjligheten att besvara frågan.
Enligt TurnTo så upplevs mailen som tidigare kunder får inte som någonting negativt utan de har en öppningsfrekvens på hela 30% och en click through rate på 10%. I genomsnitt 8% (!!) besvarar frågan inom 24 timmar och första svaret kommer inom en timme i genomsnitt. Det är en anmärkningsvärt hög siffra.
När jag kikar igenom tjänsten på bland annat Inkjet och Kiehls så tycker jag att tjänsten ser riktigt bra ut, men jag skulle gärna se att bilderna på personerna som svarar får faktiska ansikten och inte bara de trista grå siluetterna. Det är dock någonting som jag tror TurnTo kommer att införa framöver.
Överlag är det en förvånansvärt enkel och effektiv tjänst som jag tror har bra potential att påverka försäljningen hos svenska ehandlare ganska bra om det hanteras rätt. Läs mer om TurnTo på deras hemsida: http://www.turntonetworks.com/
Recommended Comments
There are no comments to display.
Please sign in to comment
You will be able to leave a comment after signing in
Sign In Now