Jump to content

Har ljud en framtid när det gäller ehandel och går det att använda på ett positivt sätt för att få bättre konvertering, eller är det en total konverteringsdödare av episka mått? Det är en fråga som blir allt mer aktuellt ju mer detaljhandeln dyker djupare i ljudpsykologin...

 

Säg ljud på hemsidan till valfri person med någorlunda internetvana och du får se dennes ansikte förvridas i en fin grimas av avsky. Allt för många har någon gång haft oturen att surfa in på en sida med musik i hörlurarna eller ljudet uppskruvat på datorn och sedan nästa trillat av stolen när hemsidan bräker ur sig allsköns oönskat ljud ur någon dold ljudspelare som man aldrig hittar direkt. Detta sker nästan alltid när man ska försöka vara tyst dessutom, vilket ytterligare spär på obehaget.

 

idag finns med andra ord ett stort motstånd mot ljud på hemsidor och det kommer att bli en rejäl utmaning att försöka bryta detta motstånd. Trots detta är jag helt övertygad om att ljud på ehandelssidor kommer att vara en realitet i framtiden. Anledningen är att den psykologiska effekten helt enkelt är för stark för att kunna ignoreras i längden, något som vi ser allt mer i detaljhandeln som nu även börjar introducera riktade ljudslingor för att påverka köpbeteenden.

 

Ljud är ett kraftfullt sätt att påverka en individ och rätt använt så kan ljud påverka dig och mig på olika sätt. Vi kan till exempel öka eller sänka hjärtfrekvensen och på så sätt få olika beteenden på olika delar av webbplatsen. Vi kan skapa associerande slingor för att väcka olika känslor till liv, tex patriotism, romantik eller äventyr för olika ändamål. Kombinerar vi det med rätt copy så får vi ett väldigt kraftfullt suggestivt verktyg för att styra och påverka besökarna med.

 

Till skillnad från detaljhandeln som kan jobba med alla fem sinnena hos sina kunder så är digitala medier begränsade till det visuella och just ljud. Vi kan förvisso förmedla såväl lukt, smak som känsel suggestivt genom det grafisk utformandet, men det får ändå inte samma genomslag som att direkt aktivera ett av våra fem sinnen. På grund av detta så ser jag ljud som en nödvändighet i framtiden för att kunna påverka besökarens köpbeteende när det visuella har tagits till en viss gräns.

 

Som jag ser det så kommer ljud på en webbplats att behöva tekniska förutsättningar för att kunna vinna våra hjärtan tillbaka och en förutsättning är att kunna introducera ljudet gradvis när hemsidan laddas för att undvika att det upplevs som jobbigt. Det blir med andra ord samma effekt som när du går in i en butik med ljud där din hörsel registrerar ljudet gradvis redan innan du ens kommit in på sidan. Det kräver även tid för att vänja besökare vid ljud på hemsidor och ju fler som introducerar ljud på fel sätt, desto längre tid kommer det att ta innan den stora massan kommer att acceptera ljudets intåg.

 

Idag är ljudpsykologin fortfarande i ett väldigt tidigt skede när det gäller hur detaljhandeln utnyttjar dess potential. Få förstår dess potential eller principerna bakom och många gör bara som alla andra istället för att utmana och experimentera. På Internet så finns det nästan ingen som helst drivkraft idag och det finns risk att ljudpsykologi för webb hamnar lika långt efter som den visuella psykologin idag ligger efter marknadsföringspsykologin.

 

Ljudpsykologi för webb kommer, det är jag helt säker på. Frågan är bara vem som kommer att vara den webbplats som leder utvecklingen och när...

User Feedback

Recommended Comments

There are no comments to display.

Create an account or sign in to comment