Sökoptimera, Sökmotoroptimering eller bara kort och gott SEO är alltid aktuellt när det gäller webbplatser och hur dom ska få så mycket trafik som möjligt, men räcker det med bara trafik egentligen?
Många som hör ordet SEO tänker på stora pengar, länkfarmar och ord som blackhat och whitehat. Orden kanske inte är något man förstår, men betydelsen är oftast ganska tydlig: SEO går ut på att manipulera och "fuska" så att sökmotorerna ska gilla sidan lite bättre.
Nu är det egentligen inte så, utan SEO är mer ett tankesätt för hur struktur och innehåll ska samverka för att ge ett bra resultat på sökmotorerns rankingar, även om dom avancerade rävarna kan sitta i dagar för att skapa inlänkar på separata c-block och lägga upp nätverk av sidor som ska ge varandra en skjuts i resultaten.
För mig som webbdesigner så är strukturen det som jag kommer i mest kontakt med och där är det inga konstigheter egentligen. Designen ska följa dom semantiska reglerna som bör ligga i varje designers ryggmärg, svårare än så är det inte. Bygger du en webbsida rätt så är strukturen optimerad utan att du ens behöver tänka på det.
Många tror att en webbdesign ska vara sökmotoroptimerad när man bygger den, men det man gör är att bygga strukturen så att innehållet presenteras på rätt sätt. Själva innehållet är det som sedan ska sökmotoroptimeras. Adii (@adii) från WooThemes uttryckte det så härligt igår på Twitter:
Det är när innehållet sedan ska optimeras som jag brukar dra åt mig öronen lite, för ibland går folk till överdrift med det. Nikke (@nikkelin) beskriver bra om hur man inte ska övertänka det här med att sökord ska läggas in överallt och på så sätt trötta ut läsaren. Läsaren som förhoppningsvis inte är en sökmotorbot som kikar in, utan en riktig besökare.
Tanken är ju att sidan ska ha något att erbjuda en besökare och jag vet inte hur många gånger jag hamnat på sidor som ser ut som en rabiat babian med ordbajsstämpel gått bärsärk som förmodligen får tonvis med besök, men ingen som stannar särskilt länge. Sen finns det sidor som är motsatsen med väldigt bra information som ingen hittar för alla trillar in på ordbajssidan som ligger högre i sökmotorernas rankinglistor.
Så min uppmaning är att tänk efter lite vad sökmotoroptimering egentligen tillför, inte bara din sida, utan Internet i stort. Bygg inte din sida för en sökmotorbot för att din sida ska synas mer än den förtjänar, bygg den för den eller dom som faktiskt ska använda sidan: dina besökare. Bygg sidan på ett korrekt sätt och använd sunt förnuft när du skriver texterna så kommer din sida att bli lite mindre synlig, men betydligt trevligare att besöka.
Det måste vara balans mellan optimering och innehåll.
Recommended Comments
There are no comments to display.
Please sign in to comment
You will be able to leave a comment after signing in
Sign In Now