Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...
  • Very Popular

    Många avbryter köp på nätet på grund av att det är krångligt eller långsamt

    Jimi Wikman

    Det var ett rikigt eko i helgen när flera källor (E-handel.se,market,dn,svd,di) spottade ur sig samma artikel om att sex av tio svenska har avbrutit sina köp online för att det är krångligt eller tar för lång tid och jag förstår inte varför det är en sådan stor överraskning egentligen?

     

    Tittar vi på e-handeln i Sverige så har vi två läger egentligen med mindre e-handlare som med små medel är väldigt innovativa med sin e-handel, men som inte har tid eller råd att blir riktigt bra på konverteringsdesign och sedan har vi de stora drakarna där ingen riktigt vågar göra annorlunda mot alla andra och därför inte riktigt blir så framgångsrika som de borde vara.

     

    Det är en ganska fascinerande upplevelse att jobba med större e-handlare eftersom de sällan har modet att låta någon gå utanför branschens andra e-handlares standarder, dvs man tittar på hur andra e-handlare inom samma bransch jobbar med sin design. Problemet med det är att många stora e-handlare har design som är skapad av reklambyråer med webbinriktning, så kallade webbyråer.

     

    Dessa byråer är ofta väldigt duktiga på design, speciellt design för tryck, och sällan har de någon kompetens när det gäller e-handel. Har de kompetens av e-handel så är det oftast fokus på hur alla andra gör och ett fåtal har kompetensen att även få in användbarhet i designen. De stackare som sitter på kompetensen blir ofta nedtryckta av de stora drakarna när de försöker visa hur en design för e-handel bör se ut för att det finns en rädsla från företagen att om man provar något nytt och det misslyckas så är man i stort sett död idag. Då är det enklare att följa vad någon annan har gjort, kanske kastar man ett extra öga på hur man gör i England eller USA för att få in lite nytt tänk...

     

    Många snålar också under utvecklingen och tänker kortsiktigt istället för att göra rätt redan från början. Då får man en halvbra webbshop med låg UX, utan Neurowebbdesign och i bästa fall en hyfsad Användbarhet. Situationen blir ännu värre av att de flesta webbshopsystem är skapade på samma sätt, dvs med "best practice" som ofta är styrda av vad tidigare kunder önskat snarare än vad skickliga Neurowebbdesigners rekommenderar. Då ligger kostnaden och styr hur mycket man gör om och oftast är det inte så mycket.

     

    Här skulle jag vilja se att fler företag vågar göra som de kunder som jag konsulterar att de vågar tänka utanför vad alla andra gör och istället fokuserar på sin egen e-handel så att den får bästa möjliga konvertering. Det kan man bara uppnå genom att förstå sina kunder, och då menar jag inte bara genom statistik från Google analytics eller enkäter, utan VERKLIGEN förstå sina kunder genom upprepade användbarhetstester och framtagningar av Personas som sedan kan ligga som grund för en e-handelssituation som fokuserar på Neurowebbdesign med bästa möjliga användbarhet, användarupplevelser och övertalningsdesign.

     

    Den som vågar lägga ner extra kostnader i att skapa ett riktigt bra e-handelsflöde som har testats mot målgruppen och som har implementerat de senaste kunskaperna om övertalningsdesign kommer att få se att den kostnaden är en väldigt lönsam investering långsiktigt. Tyvärr är det många som tänker att vi kan kika på den biten efter lansering eller i en diffus framtid vilket sällan blir verklighet då många andra saker äter upp både tid och ekonomi.

     

    Jag är därför inte alls förvånad att 6 av 10 har avbrutit sina köp online för allt för många förstår inte sina kunders behov utan går på "best practice", vilket sällan passar speciellt bra och aldrig helt perfekt. Att kravet på registrering ligger kvar på de flesta e-handelssajter är bara toppen på isberget av de problem som finns därute och jag ser sidornas snabbhet som ett litet problem i jämförelse för det kan man ganska lätt lösa tekniskt. Att få upp förståelsen för användarupplevelse, användbarhet och övertalningsdesign däremot är betydligt svårare eftersom så få pratar om det och eftersom det finns så få som jobbar med det.

     

    28 miljarder kronor handlar vi för online och om 60% avbrutit sina köp så är frågan om det betyder att alla dessa personer gått vidare till en annan e-handlare eller om man struntat i att handlat helt. Hur många miljarder finns att hämta om fler e-handlare börjar anlita Neurowebbdesigners istället för att lita på att konkurrenterna eller webbfirmor har de lösningarna som ger bästa konverteringen? Idag ligger genomsnittet för hur mycket varje e-handlare globalt kan öka sin konvertering på ca 60%, men frågan är om den siffran inte är högre i Sverige generellt?

     

    Skulle till exempel du vilja öka din konvertering med 10-100%? Vem konsulterar du då och av vilken anledning?

    Discuss the Guide

    Recommended Comments

    There are no comments to display.



    Please sign in to comment

    You will be able to leave a comment after signing in



    Sign In Now
     Share

×
×
  • Create New...