Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...
  • Very Popular

    Kan Pinterest få e-handelare att förstå vikten av bra produktfoto?

    Jimi Wikman

    Pinterest är nu ett av världens mest populära tjänster och allt fler e-handelare börjar försöka utnyttja Pinterest till att driva trafik till sina webbplatser, med varierande resultat. Frågan är om Pinterest kan få e-handlare att förstå vikten av bra produktfoton?

     

    Att bra produktfoton är viktiga är något som vi inom designbranschen vetat i många år eftersom det har reklambranschen bevisat om och om igen. Tyvärr så fortsätter många e-handlare att lägga upp produktbilder som är rent illustrativa snarare än attraherande. Precis som i fysisk butik så vill vi hänföras av produktens kvalitet och vi vill vända och vrida på produkten så vi kan övertala oss att produkten är prisvärd och att det faktiskt är något vi vill ha. Att därför bara ha en beskrivande produktbild begränsar kundens möjlighet att bedöma produktens kvalitet och den säljande känslan uteblir oftast.

     

    I en fysisk butik spelar inredning och produktplacering stor roll för att skapa den säljande känsla som får produkten att flyga av hyllorna, men det är ofta en reklamkampanj eller en situation där vi sett produkten i ett visst forum som får de riktiga storsäljarna att uppstå. Anledningen är att produkten då sätts i ett perspektiv vi kunder kan identifiera oss med. Det finns till exempel en anledning till varför butikerna placerar sina produkter på skyltdockor eller i en miljö som ska spegla produktens naturliga användningsmiljö.

     

    I en e-handelbutik så spelar designen en stor roll förvisso, precis som inredningen i en butik, men den är inte lika flexibel som i en fysisk butik och utrymmet för att skapa säljande känslor är betydligt mer begränsat. För mycket laborerande med associativ design kan skapa en förvirrande webbplats, speciellt om produktutbudet är brett. Därför är det viktigt att ha produktbilder som kunderna kan använda för att "känna på produkten" och produktbilder som sätter produkten i en associativ miljö i samband med personer vi kan identifiera oss med.

     

    Om vi tittar på Pinterest och vilka produktbilder som pinnas där så är det så kallade moodbilder, dvs bilder som uttrycker känslor i olika former, som dominerar. Det finns inte så många beskrivande bilder av typen som ofta läggs upp på annonsplatser som blocket och Tradera. Det är för att vi behöver en motivering till att lägga upp en bild, den ska tilltala oss på något sätt så att vi upplever att det är värt ansträngningen att lägga upp bilden på Pinterest till exempel. Samma sak gäller när vi beslutar oss för att köpa något där produkten måste fylla ett behov, riktigt eller upplevt.

     

    Genom att studera vilka typer av bilder som läggs upp på Pinterest så kan vi lära oss mer om vilka typer av bilder som påverkar kunder på besök hos en e-handelssajt. Genom att kombinera bilder som påverkar kundernas känslor positivt genom associativa kvaliteter som vi kan identifiera oss med och bilder som är beskrivande så kan vi bättre fånga kundens behov att bli attraherad av produkten och behovet att känna på produkten för att undersöka dess kvalitet.

     

    Idag läggs många bilder ut ensamma eller i sällskap med ett fåtal bilder som oftast är beskrivande med vit bakgrund och skrämmande ofta utan en person som använder produkten eller en associativ miljö att knyta produkten till. Jag hoppas att fler e-handlare tittar på Pinterest och försöker förstå vad kunderna lägger upp där och sedan tar den erfarenheten med sig in i deras e-handel för att på så sätt få en mer attraktiv och säljande e-handel.

     

    Hur använder du produktfoto för din E-handel?

    Har du tips på e-handlare som är bra eller dålig på produktfoto?

     

    Dela med dig!

    Discuss the Guide

    Recommended Comments

    There are no comments to display.



    Please sign in to comment

    You will be able to leave a comment after signing in



    Sign In Now
     Share

×
×
  • Create New...