En av de absolut vanligaste frågorna från framför allt mindre e-handlare är om designen verkligen spelar någon roll eller om allt vi bryr oss om är priset och utbudet? Svaret för mig är självklart...
I marknadsföringssammanhang pratar man om de fyra P:na (4p) som står för product, price, place och promotion, på svenska produkt, pris, plats och påverkan. De är de faktorer som används för att strategiskt få fram till exempel det ideala priset eller rätt sorts påverkan i form av reklam och annan marknadsföring.
Egentligen finns det ett femte P också som står för personal som är en väldigt viktigt faktor för att marknadsföra sina produkter. Exempelvis så har expert fått kritik för att deras säljare inte längre är lika kunniga som tidigare och vi kan se resultatet av det ganska tydligt.
En del vill till och med ta det ännu längre och kasta in tre P:n till i form av People ("participants of service delivery"), Process (of service delivery) och Physical (evidence and design) eller till och med fyra C:n efter Robert F. Lauterborns förslag med Consumer, Cost, Communication och Convenience, men jag tror att då blir det lite för invecklat så vi nöjer oss med de fyra P:na.
Så, om påverkan är en av de fyra grundfaktorerna för en framgångsrik marknadsföring, kan vi säga att designen på en e-handelsajt eller räcker det med att man har bra produkter till bra pris som är tillgängliga 24 timmar om dygnet? Svaret på den frågan ligger i våra hjärnor...
Vi är känslosamma varelser
Det finns många studier som visar att när vi handlar så gör vi inte det med kall logik utan det är en känslomässig process. Vi handlar varor som påverkar oss känslomässigt på ett positivt sätt. Inom retailbranschen så jobbar man mycket med det här i inredningen på sina butiker, både när det gäller inredning och ljussättning, men också med musik och faktiskt till och med dofter.
I reklambranschen så handlar allting om att skapa rätt känsla, att nå rätt målgrupp med rätt budskap som skapar rätt känsla. I filmer produktplaceras varor i filmer som ska ge rätt känsla för att förstärka en potentiell köpares upplevelse av vad den produkten har att erbjuda...och så vidare. I alla former av marknadsföring så är det en känsla som vi vill förmedla för att locka till köp...
...utom på e-handelssajterna.
Högsta prioritet är enkelhet
De senaste 20 åren eller så så har allt fokus när det gäller e-handel varit på att det ska vara enkelt att hitta och köpa det kunderna söker. Det är för att när Internet började bli populärt så var det väldigt ovant att handla på nätet och det var då viktigt att förenkla och möjliggöra handel för att över huvudtaget sälja något. Idag ser situationen helt annorlunda ut.
Det är helt sant att än idag så finns det e-handelssajter som inte förstår vikten av användbarhet för att någon överhuvudtaget ska kunna handla där, men över lag så är de flesta seriösa e-handlare väl medvetna om vikten av rätt struktur och navigering.
Vi är inte längre ovana med hur Internet fungerar eller främmande till att handla Online, tvärtom så är det en naturlig process för de allra flesta av oss. Vi går till och med mot en framtid där smartphones blir en naturlig del av våra liv och därmed blir e-handel och prisjämförelser online ännu mer naturligt.
För de allra flesta seriösa e-handlare handlar det därför inte längre om att göra saker och ting enklare, det handlar om att positionera sig bättre än sina konkurrenter och skapa de känslomässig band som får deras kunder att handla mer.Därför är design oerhört viktigt.
ROI och kortsiktighet = dumhet
Trots det så envisas många e-handlare med att lägga enorma pengar på marknadsföring som SEO, reklamkampanjer, Emailkampanjer och så vidare som alla ger en hög ROI (Return Of Investment) kortsiktigt, men väldigt få jobbar med designen som ger betydligt högre ROI långsiktigt (och dessutom ger ännu högre ROI till annan marknadsföring i nästa skede). Att därför jobba kortsiktigt med marknadsföring är en ren förlustaffär.
Många klagar på att E-handeln har dålig vinstmarginal eftersom det hela tiden är priset som styr vart besökaren handlar, men det är inte sant. Priset är bara en faktor i marknadsföringsmixen och eftersom alla e-handlare delar plats och har ungefär likvärdiga produkter så återstår en viktig faktor: Påverkan.
Det företag som är bäst på att skapa känslomässiga behov hos sina kunder är det företag som lyckas sälja mest. Dessa känslomässiga band får du inte genom att kasta fram en bunt lågprisprodukter i en tom lagerlokal, fråga Galne Gunnar eller den Amerikanske förebilden Crazy Eddie.
Frågan är nu om du fortfarande undrar om design är viktig för E-handel eller har du förstått att det är en av de viktigaste strategiska faktorerna för att din e-handel överhuvudtaget ska kunna fortsätta existera?
Recommended Comments
There are no comments to display.
Please sign in to comment
You will be able to leave a comment after signing in
Sign In Now