Att föreläsa inför en grupp E-handlare är ingen lätt uppgift, speciellt i en sådan intim och speciell miljö som det blev under E-handelsdagarna i Sundsvall nu i veckan, så jag tänkte skriva ner mina reflektioner om evenemanget så jag kan lära mig av dom övriga föreläsarnas storhet.
Posten
Tisdagen började med en föreläsning av Posten där stackars Frank Öhman blev inkastad i sista sekunden som ersättare för Postens e-handelsguru Arne som fått förhinder. Föreläsningen började ganska bra, men när jag och förmodligen dom flesta andra trodde den var klar så blev det en slags utfyllnad kändes det som med lite information om ditt och datt. Resultatet blev en ganska svag presentation och diskussionerna kom inte gång så bra efteråt heller. Lyckligtvis så kom Frank tillbaka dagen efter och fyllde i några frågor med klart bättre självförtroende och pondus.
Wilma
Wilma från wilmaandfriends.se tog scenen med lite tekniska justeringar och ett av dom roligaste felmeddelandena jag någonsin hört. Snacka om Ghost in the machine! Wilma gick igenom hur hon gick till väga för att välja plattform och skapa en design med tydlig passion och stor charm. För mig ett ganska intressant framträdande eftersom design och plattformsbyte ligger ganska nära mitt intresseområde.
Parvelito
Bernt Bergkvist från Parvelito.se klev upp på scenen och levererade, herregud vad han levererade! Jag har sett många föreläsare i mina dagar, men aldrig någon med sådan humor och välsmord tunga! Jag kom på mig själv att sitta och le stort och bara vänta på att få höra mer varje gång det blev en liten paus för Bernt var helt fantastisk i sin presentation. Glimten i ögat och med ett vokabulär som skulle fått dom flesta av oss att vricka tungan guidade han igenom konsten att snåla som E-handlare.
Jimi Wikman
Efter lunchen var det min tur och hur det gick vet ni redan...
Klarna
Sebastian Siemiatkowski, VD för Klarna tog tisdagens sista föreläsning och det gjorde han bra. Få personer kan klara balansen mellan oklanderligt professionell och ödmjukt personlig på samma gång, men Sebastian lyckades med bravur. Berättelsen om Klarnas resa var fylld med personliga anekdoter och ändå så väldigt professionell. Sebastian själv var lugn och utstrålad stor karisma, något som iallfall för mig ledde till att jag fick helt ny syn på Klarna som företag.
Davelo
Andreas Wilhelmsson från Davelo.se visade vart skåpet ska stå och tog en grupp nyvakna och slitna E-handlare upp ur sin koma och rakt in i en ny dag när han klev upp på scenen som förste man på onsdagen. Ämnet video och interaktivitet hade jag ganska stora förhoppningar på, men Andreas visade att dom ändå var alldeles för låga och jag var väldigt imponerad av framförallt deras produkt Aktor som jag ser stor potential i. Video fick lite uppmärksamhet dock vilket är lite synd med tanke på dess potential och betydelse, men det var för att vi var så väldigt imponerade av produkten Aktor.
Partnerlogistik
Billy Lundgren från Partnerlogistik.se hade evenemangets märkligaste föreläsning som bara efter ett par minuter övergick i en enda lång frågestund. Lite synd för jag tror det hade varit bättre att höra hela föreläsningen först, men logistik är uppenbarligen ett hett ämne bland E-handlare. För mig var det iallafall kul att lyssna till diskussionen om tredjepartslogistik och lite kul var det att Mats från Lastbryggan.se, som själv inte använder tredjepartslogistik, lyckades framföra fler säljargument än Billy som knappt fick en syl i vädret.
Iphonebutiken
Daniel Andersson från iphonebutiken.se tog logistik från andra hållet genom att prata om internlogistik och efter Bernt från Parvelito så lyckades han bäst med att hålla tungan rätt i munnen och leverera med både humor och kunnighet. Diskussionen efteråt dominerades av frågor om påse eller bur och en hel del prat om handskanner och optimerade system mellan kanske framförallt Mats från lastbryggan och Daniel, även om det snabbt involverade andra också.
Pineberry
Magnus Bråth från Pineberry.se tog över med SEO som ämne och det märktes i början att det var lite ovant att prata inför en svensk publik som hade minimal kunskap om SEO för det kändes som han var lite nervös i just presentationsdelens början, men allteftersom släppte det och under frågestunden efteråt så lyste hans kunskaper klart och tydligt. Det var tydligt att SEO var ett brinnande ämne, speciellt med tanke på dom långa svordomarna från Jimmy Öström frånBlekingebilradio.se allteftersom det blev tydligt vilket enormt jobb det är att jobba med SEO.
Adrecord
Jonny Elofsson från Adrecord.se hade det otacksamma uppdraget att vara evenemangets siste talare och det var en trött publik som han fick möta. Trots det gav Jonny ett väldigt proffsigt och väl presenterat föredrag. Jag var lite förvånad att det inte fick bättre respons, men jag tolkar det som att publiken (och föreläsaren gissar jag) var lite slitna och tankeverksamheten inte helt optimal. Jag har själv varit aktiv som affiliate ett tag, även om jag självklart inte tjänade en krona, och jag tror mycket på Adrecords tjänster. Det är ovanligt med en sådan öppen och ärlig kultur bland affiliate nätverken så där sålde Jonny in mig rejält!
Vill ni läsa vad andra tyckte så har Christer Hägglund, Fotofyndet Nolema AB ( fotofyndet.se) summerat riktigt bra här och med bilder dessutom
Recommended Comments
There are no comments to display.
Please sign in to comment
You will be able to leave a comment after signing in
Sign In Now